Voiko juoda

fendert

Menossa ensi kesänä Saimaalle:
Voiko saimaata juoda ???
Ovat vesitankkauspisteet harvassa.
Samoin saunat.
Voisin ostaa pari vuotta vanhat kartat

13

3125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saimaasta

      otettiin kahvivesi, kunhan sen vaan keitti, mutta nykyään ei sitä kannata tehdä. Olen itse monesti nähnyt, että septit tungetaan saimaaseen komeassa kaaressa ja tuoksun keralla.
      Sinne näkyy menevän myös laivojen pilssit ja se öljykalvo ei todellakaan ole juotavaksi kelpaavaa.
      Juu kyllähän sitä tulee itekkin juotua sellasta kahvia, joka on saimaaseen keitettyä, mutta aika harvoin, mutta ihan yhtä hyvää se on.(helkkarin hyvää).

      • ...

        mitäs pienistä,, samaa saimaan vettä se kuitenkin on ja makueroa ei huomaa kovin helposti, eli se kahvikin on muuten tosi hyvää.

        Tokihan siinä on ne normaalit lisäaineet, mutta suhteellisesti ottaen se vesi on hyvää.


      • Ihan janoon joisi...
        ... kirjoitti:

        mitäs pienistä,, samaa saimaan vettä se kuitenkin on ja makueroa ei huomaa kovin helposti, eli se kahvikin on muuten tosi hyvää.

        Tokihan siinä on ne normaalit lisäaineet, mutta suhteellisesti ottaen se vesi on hyvää.

        Helpolla ottaa saimaasta ruokavedet ym... En silti joisi ihan suoriltaan, en kyllä mistään järvestä oikeastaan. Ehkä keväisin ja syksyisin voisi vielä kun ei ole siitepölyjä tai leviä niin sitten, itse vesi nyt on aikas puhdasta ainakin suur-saimaan puolella


      • onkonäin
        Ihan janoon joisi... kirjoitti:

        Helpolla ottaa saimaasta ruokavedet ym... En silti joisi ihan suoriltaan, en kyllä mistään järvestä oikeastaan. Ehkä keväisin ja syksyisin voisi vielä kun ei ole siitepölyjä tai leviä niin sitten, itse vesi nyt on aikas puhdasta ainakin suur-saimaan puolella

        puruvettä mainostetaan todella puhtaaksi että miten puruveden veden puhtaus talousvetenä on??


      • ei humusta
        onkonäin kirjoitti:

        puruvettä mainostetaan todella puhtaaksi että miten puruveden veden puhtaus talousvetenä on??

        Puruvesi on kirkasvetinen siksi että sen vedessä ei ole humusta. Se on itseasiassa iso hiekkakuoppa jossa on vettä. Pohja näkyy lähes 10 metrin syvyydestä. Silti sielläkin on siitepölyä yms. Olen silti juonut enkä kuollut. Ehkä pieni napanterikin silloin tällöin toimii desifiointiaineena.
        Olen juonut myös Saimaasta vaikkakin juomavesi on aina mukana kanisterissa.


    • sain maata

      Mies peri maata
      läheltä Saimaata.
      Siellä hän sai maata
      ja juoda Saimaata.

      (Saimaa vodkaa)

    • suodatin

      on hyvä vehje, jos joutuu käyttämään järvivettä. voi ottaa veden vaikka kuralätäköstä, suodatin vaan tukkeutuu nopeammin, mutta järvivedestä tulee puhtaampaa kun kraanavesi.

    • Markku Karkku

      Juomavesipisteitä on vaikka kuinka paljon. Jokaisessa satamassa ja kirkonkylässä. Eihän vettä sentään kanisterisotalla juoda.
      Lpr.-Sln. välisellä aluella tarvitaan karttasarja L. Sln.-Kuopio väli on M.
      Tuossa muutama yleinen sauna malliksi:
      Satamosaari 61*11,68 28*33,41
      Hietasaari 61*19,57 28*06,28
      Ruuhonsaari 61*19,12 28*06,54
      Rokansaari 61*28,83 28*03,09
      Piispan Huvila 61*47,57 28*46,35
      (WGS) Lisäksi kaikista lomakylistä löytyy sauna.
      Savonlinnan yläpuolella saunoja ei juuri ole muuta kuin lomakylissä ja pursiseuroilla joihin meren mieskin on tervetullut.
      Kysyppäs Googlelta: Veneilysaimaa, Etelä-Karjalan virkistysaluesäätiö yms. johan alkaa valkenemaan.

    • saimaalainen

      Tuolla tulikin jo hyviä vinkkejä. Mikäli liikut purkkarilla on hyvä reittisuunnitelma paikallaan matalien siltojen ja sähköjohtojen takia. Moottoripaatilla vaihtoehdot moninkertaistuvat.
      Talviaika kannattaa surffailla netissä jolloin löydät mitä erilaisimpia kohteita. Tankkauspaikat löydät ainakin Kippari-lehdestä eikä ne ole olennaisesti muuttuneet. Lomakyliä on monen tasoisia. Retkisatamissa on yleensä huussi, tulipaikka tai katos, halkoliiteri ja usein laiturikin. Mikäli menet Kuopioon asti on Heinäveden reitti kanavineen ehdoton nähtävyys, poispäin sitten Leppävirran reittiä.
      Aikaa kannattaa varata koko kesä ja vähän syksyä jatkoksi niin ei tule kiire.

    • fendert

      Kiitos tiedoista.
      Pitää hankkia hiilisuodatin.
      Sitten vielä:
      Kuka lieneekin se joka on tehnyt veneilysaimaan
      satamatutkimuksen ansaitsee todella kiitoksen.
      sivuissa ei ole parantamisen varaa.
      Olen lueskellut myös kirjaa Saimaan käyntisatamat
      ja ihmettelen tätä polttoaine juttua:
      Kannat löpösi kylän keskustasta pänikällä ???
      Löpötankit kannattaa muuten täyttää nyt syksyllä!!

      • asema

        Polttoaineen myynti rannassa on tehty säädöksin niin turvalliseksi ja kalliiksi, ettei veneasemaa kannata joka kylään rakentaa. Eihän noita asemia Helsinki-Espoo-akselillakaan ole kuin muutama, vaikka veneitä on kymmeniä tuhansia.


      • on tiheässä
        asema kirjoitti:

        Polttoaineen myynti rannassa on tehty säädöksin niin turvalliseksi ja kalliiksi, ettei veneasemaa kannata joka kylään rakentaa. Eihän noita asemia Helsinki-Espoo-akselillakaan ole kuin muutama, vaikka veneitä on kymmeniä tuhansia.

        Tankkauspaikkoja on mielestäni ihan tiheässä. Etelästä noustessa ainakin ranta-asemia ovat: Lappeenranta, Imatra, Mikkeli, Puumala, Savonlinna (useita), Varkaus, Leppävirta, Kuopio, Iisalmi, Vehmersalmi, Karvio, Oravi, Enonkoski, Rääkkylä, Joensuu. Kaikkien välimatka jää alle 50 mpk joten matkaveneellä ei ole mitään vaikeuksia.
        Joka paikasta saa myös juomavettä hanasta tai letkusta.
        On ihan turhaa ostaa mitään suodatinta sillä järvivesi kelpaa sellaisenaan peseytymiseen ja tiskaamiseen.
        Mutta kukin tavallaan.


      • Rantatarkkailija
        on tiheässä kirjoitti:

        Tankkauspaikkoja on mielestäni ihan tiheässä. Etelästä noustessa ainakin ranta-asemia ovat: Lappeenranta, Imatra, Mikkeli, Puumala, Savonlinna (useita), Varkaus, Leppävirta, Kuopio, Iisalmi, Vehmersalmi, Karvio, Oravi, Enonkoski, Rääkkylä, Joensuu. Kaikkien välimatka jää alle 50 mpk joten matkaveneellä ei ole mitään vaikeuksia.
        Joka paikasta saa myös juomavettä hanasta tai letkusta.
        On ihan turhaa ostaa mitään suodatinta sillä järvivesi kelpaa sellaisenaan peseytymiseen ja tiskaamiseen.
        Mutta kukin tavallaan.

        Otetaampas välin yksi vesi-tosi asia.Kyllä Saimaan-vettä voi käyttää kaikkeen ruuanlaittoon ja kahvinkeittoon.Suolistobakteerit kuolevat 62 asteen lämmössä hetkessä, (vert:maidon pastoröinti)näin ollen vain mahdolliset mehuihin lisättävät "lantringit" ovat harkinnan alaista aluetta.Ja se maininta Puruveden kirkkaudesta,vedessä voi olla suolistobakteereita vaikka se näyttääkin kirkkaalta.Minnekkä muuhun esim.Kerimäen jätevesipuhdistamon vedet menee kun Puruveteen.Jätevesipuhdistamojen "puhdas vesi" ei ole bakteerivapaata.Vesi on kelvollista vesistöön laskua varten vain sen tähden että siitä on poistettu vesistöä rehevöittävä Fosvaatti.No jaa,itse olen liikkunut Saimaalla jo vuodesta 1978 joka kesä,ja näillä tavoilla olen selvinnyt.Toisaalta huonosti pesty 1m3 vesitankki veneessä on paljon huonompi ratkaisu kun Saimaan-veden käyttö.Veneen maksimi vesivarasto 30-litraa.Se on helppo vaihtaa vaikka päivittäin,mutta se paljon mainostettu makeavesitankki tahtoo pilata veden jo muutaman päivän kuluttua.Teettäkääpäs kokeeksi loppukesällä oman kunnan "vesilabrassa" vesianalyysi venetankkinne vedestä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      75
      2196
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1442
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      134
      1434
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      145
      1123
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      977
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe