St. Pauliat voivat pahoin...

..miksi..?

En ole koskaan missään kodissani onnistunut st. paulioiden hoidossa. Nyt olisi kiva tietää miksi. :( PARHAIMMILLAAN olen saanut kasvit pysymään hengissä, ts. lehtiä tulee, mutta koskaan en ole saanut niitä kukkimaan. :( Kun olen ostanut st.paulian, niin monesti niissä on silloin kukkia. Meillä kotona kukinta kumminkin lakkaa.

Olen tosiaan miettinyt syytä tähän, koska kasveja on meillä ollut useammassa kodissa, eri valaistusolosuhteissa yms. Olen kokeillut päältäkastelua ja kastelua st- paulian alta. Lisäravinteitakin olen koklannut, turhaan. Ei kuki..

Sukulaiseni luona pauliat kukkivat läpi vuoden.. :( Miksi en onnistu? Mitkä ovat varmoja tapoja epäonnistua paulian kanssa?

16

2398

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla lämpö?

Minäkään en saa santtuja kukkimaan, ja luulen, että se johtuisi lämpimästä huoneilmasta. Äidillä sama homma, asutaan molemmat mukavan lämpimissä kerrostaloissa.

Useilla kukilla nuput kuihtuvat jo ennen kuin ehtivät puhjeta juuri liian lämmön takia.

Ovatko sukulaisesi santut viileämmässä paikassa kuin sinun? Pystytkö kokeilemaan vaikkapa kesällä santtujen pitämistä ulkona, jolloin yöt ainakin ovat viileitä?

• paulia-murhaaja

Anoppini sanoi, että kukkimiseen voi auttaa esim se, jos murustaa ruukkuun hiivaa.. ja kastelee sitten. Eli alkaisi kukkia. Ja sitten toinen oli juuripaakun käyttäminen kuumassa vedessä. Mulla ei toiminut sekään.. :(

Lämpö saattaa tietysti olla syy. Mutta vähän vain ihmettelen, kun esim. edellinen kotini oli paljon viileämpi kuin nykyinen.. ja silti: ei kukkimista.

• sirkka**

Keksin aikoinaan keinon: annan mullan kuivua kunnolla, sitten upotan ruukut (ei multaa myöten) kuumaan veteen, johon lisään lannoitteen. Annan ruukkujen olla vedessä niin kauan, että multa on kostunut, minkä jälkeen annan ylimääräisen veden valua pohjareiästä pois. Saintpauliani kukkivat lähes tauotta. En ole huomannut, että huoneen lämpötilalla olisi merkitystä kukkimiselle.

• paulia-murhaaja

Eli ymmärsinkö oikein, että siis se kukka muoviruukussa, reiällisessä, upotetaan kuumaan veteen? Vaikka siis lavuaariin, jossa on tulppa.. ja sitten siihen veteen laitetaan se lannoite?

Kuinka usein tuo pitäisi tehdä, esim. kerta viikossa..? Onko liika usein?

• paulia-murhaaja
        paulia-murhaaja kirjoitti:

Eli ymmärsinkö oikein, että siis se kukka muoviruukussa, reiällisessä, upotetaan kuumaan veteen? Vaikka siis lavuaariin, jossa on tulppa.. ja sitten siihen veteen laitetaan se lannoite?

Kuinka usein tuo pitäisi tehdä, esim. kerta viikossa..? Onko liika usein?

Sitä vielä kysyisin, että kuinka kauan, montako minuuttia NOIN SUUNNILLEEN annat paulian olla kuumassa vedessä? Sanot, että kunnes multa on kostunut.. kuinka kauan suunnilleen siihen menee? Kysyn, koska olen oikeasti tumpelo. :(

• sirkka**
        paulia-murhaaja kirjoitti:

Sitä vielä kysyisin, että kuinka kauan, montako minuuttia NOIN SUUNNILLEEN annat paulian olla kuumassa vedessä? Sanot, että kunnes multa on kostunut.. kuinka kauan suunnilleen siihen menee? Kysyn, koska olen oikeasti tumpelo. :(

Juuri niin, teen sen keittiön altaassa. Kastelen vasta sitten, kun multa on aivan kuivaa eli noin 1x viikossa (kuivumisen nopeus riippuu huoneen lämpötilasta). Noin 15 min. kuluu useimiten, ennen kuin multa on kostunut (riippuu pohjareiän suuruudesta). Lannoitan noin joka toinen kastelukerta (kesäkukkien lannoitepulveri on mielestäni hyvä kukkiville huonekasveillekin ja liukenee nopeasti kuumaan veteen).

• sekään

On tullu kokeiltua tuota kuuma vesi -hommaa, eikä auta sekään santtuihin. Siksi epäilen sitä lämpötilaa (kun en muutakaan monenlaisten valo-, kastelu- ja lannoittamisstrategioiden jälkeen enää keksi), mutta voihan syy olla ilmankosteudessakin tai ties missä.

• sirkka**
        sekään kirjoitti:

On tullu kokeiltua tuota kuuma vesi -hommaa, eikä auta sekään santtuihin. Siksi epäilen sitä lämpötilaa (kun en muutakaan monenlaisten valo-, kastelu- ja lannoittamisstrategioiden jälkeen enää keksi), mutta voihan syy olla ilmankosteudessakin tai ties missä.

jättäkäämme herran haltuun pyhätpauliat ;)

• paulia-murhaaja
        sirkka** kirjoitti:

Juuri niin, teen sen keittiön altaassa. Kastelen vasta sitten, kun multa on aivan kuivaa eli noin 1x viikossa (kuivumisen nopeus riippuu huoneen lämpötilasta). Noin 15 min. kuluu useimiten, ennen kuin multa on kostunut (riippuu pohjareiän suuruudesta). Lannoitan noin joka toinen kastelukerta (kesäkukkien lannoitepulveri on mielestäni hyvä kukkiville huonekasveillekin ja liukenee nopeasti kuumaan veteen).

Kiitos Sinulle Sirkka hyvistä neuvoista!! Tuota aion kokeilla - anoppi sanoi vähän samaan suuntaan, mutta käsitin kai todella väärin.. Iskin pauliat altaaseen tulikuumaan veteen, ihan niin että kasvi oli kokonaan veden peitossa, lehdet olivat tosin pinnalla, mutta liikaa vettä siinä oli.. Kuoli sekin pois.. :( En tajunnut, että olisi pitänyt tehdä noin niin kuin sanoit..

Ostan kaksi uutta pauliaa ja kokeilen tuolla viisiin, jos ne hengissä säilyisivät ja kukkisivat! Vanhat on pakko heittää pois.. ovat kuolleet. :( Jotenkin aina surullista, kun kasvi kuolee. Onneksi sentään meillä kultaköynnös voi tosi hyvin. Ja kaktukset tietty.. ;)

• niin :)
        sirkka** kirjoitti:

Niin olen tehnyt jo vuosia sitten :) Kasvattakoon sellaiset niitä, joilla ne kasvavat :)

• tarja 2
        sirkka** kirjoitti:

kertoa,miksi mokomat vaihtavat värin kukintojen välillä?Minulla kukkivat nykyisessä asunnossa jostain syystä tosi valtaviksi jopa lehtien välit 40-50 cm ja täynnä kukkia usein,ja innostuin ja rupesin keräämään niitä erivärisinä ja kas,kummaa nyt on suurinpiirtein kahta väriä vaaleenpunasta ja sinistä kun alun perin oli ainakin kuutta eri väriä:):)

• sirkka**
        tarja 2 kirjoitti:

kertoa,miksi mokomat vaihtavat värin kukintojen välillä?Minulla kukkivat nykyisessä asunnossa jostain syystä tosi valtaviksi jopa lehtien välit 40-50 cm ja täynnä kukkia usein,ja innostuin ja rupesin keräämään niitä erivärisinä ja kas,kummaa nyt on suurinpiirtein kahta väriä vaaleenpunasta ja sinistä kun alun perin oli ainakin kuutta eri väriä:):)

ilmiö: vanhemmiten valkoisena ostettu muuttui sinivuokon siniseksi. Sitten kun kasvatin sen lehdestä uuden, tuli siitä valkoinen. Ihmettelin sitä joskus tällä palstalla ja sain vastaukseksi, että mullasta puuttuisi jokin aine (en muista mikä). En ole aivan vakuuttunut tästä, koska olenhan vaihtanut mullan moneen kertaan. Nämä nuoret valkoiset ovat pysyneet ainakin vielä puhtaan valkoisina, saa nähdä josko vanhuuttaan sinistyvät :-)

• onnellinen kasvattaja
        sekään kirjoitti:

Minulla alkoivat kukkimaan kun nypin lehtiä pois.Ja olen kuullut että joku muukin tekisi niin.

• sirkka**
        onnellinen kasvattaja kirjoitti:

Minulla alkoivat kukkimaan kun nypin lehtiä pois.Ja olen kuullut että joku muukin tekisi niin.

Kyllä sekin edistää kukintaa, sillä lehtien kasvu vie tietysti voimaa kukkien muodostumiselta. Lehtiä pitäisi olla, olen jostain lukenut, korkeintaan kolmessa 'kerroksessa'. Alimpia ja vanhimpia karsitaan.

• Ehdottomasti altakastelu lämpimällä/kuumahkolla vedellä (päältäkastelu aiheuttaa ainakin kesällä laikkuja lehtiin, jos vettä lurahtaa niille).
      Itse kastelen näin talvella vain kerran viikossa, eli saavat ihan kuivahtaa (ja vähän kärsiäkin)
      Lannoitankin hyvin vähän, mullan vaihdan n. joka 2. vuosi (päälle vain uutta tarpeen tullen)
      Pienehkö ruukku, lehtien poisto lisää kukintaa.
      Tässä vanha kuva, mutta kukkivat periaatteessa läpi vuoden
      http://timperit.k-netti.nu/main/photos.asp?mode=viewFull&wid=1614&photo_id=257914

• werty

Viherkasveista on yleensä sellainen mielikuva että kylläpä kasvi voi hyvin ja saa hyvää hoitoa kun se kukkii. Yleisesti ottaenhan (poikkeuksia on juu) kasvi kukkii suvun jatkamisen takia, eli kun kasvi ajattelee että on hengenlähtö lähellä, se alkaa kukkimaan. Siihen perustuu myös tuo lämpimällä vedellä kastelu. Se tuhoaa hieman kasvin juuristoa ja santtu kuvittelee kuolevansa ja kukkii. Eli vaikka santtusi ei kukkisi ympäri vuoden, ei se tarkoita sitä että se voi huonosti. Omille santuilleni annan aina lepokauden kukintojen väleissä. Sitten kun on taas aika kukkia, aloitan lämpimällä vedellä kastelun. Tärkeää on myös oikea lannoitus. hieman ennen kukintaa ja sen aikana fosfori ja kaliumpitoinen lannos joka kukittaa ja lepoaikoina typpipitoinen lannos joka antaa voimaa vihreään kasvuun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      121
      2306
    2. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      425
      2170
    3. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      97
      1186
    4. Ammuskelua Eliaksenkadulla

Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?
      Tornio ja Haaparanta
      13
      975
    5. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      44
      804
    6. Olen pahoillani jos kärsit.

Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.
      Ikävä
      34
      800
    7. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      109
      776
    8. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      15
      774
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      166
      706
    10. Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan

Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti
      Työn hakeminen
      32
      699
    Aihe