Selkärankareuman ensioireet?

Tietoa etsivä

Onko olemassa jotain tietty oirejoukkoa kun selkärankareuma alkaa tehdä tuloaan? Itsellä tehty kuvaukset ja testi aikoinaan mutta silloin reumaa ei todetttu. Kerrottiin kyllä että kudostyyppini on sama kuin reumapotilailla.

Värikalvontulehduksia olen sairastellut silloin tällöin, viime aikoina erittäin harvoin. Nykyisin herään harva se yö kun selkä on kipeä, kivut herättää aamuöisin. Sänky patjoineen on ok ja lähes uudet.

Päivä mittaan kyllä selkä siitä vetreytyy, joskus menee alaselkä lukkoon niin ettei meinaa saada kenkiä jalkaan. Silloin kipu on yleensä vasemman pakaran yläpuolella.. niin ja ylipainoa ei ole..

Kokemuksia vastaavista asioista???

2

2147

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Amalia

Minulla alkoi srr v 1989 alaselän kivuilla ja aamuyöstä heräämisellä. Muutaman vuoden selkä oli kipeä. Oli polvissa nestettä myös ja tiheät punktiot, joskus kahdesti viikossa.
      Tauti rauhoittui, mutta aktivoitui 2002. Entistä kovemmät kivut selässä, jäykkyys, ontuminen, nivelkipuja symmetrisesti lonkissa, polvissa ja nilkoissa. Päkiät kävelyarat. Kova väsymys.
      Nyt olen tarkemmissa tutkimuksissa ja olen menossa viikon päästä sairaalaan. Edessä mm. lonkkapisto, otetaan nielestä pois nestettä ja lääkitys(kortisoonipiikki). Otettu nyt uudet kuvat ja lonkat ultrattu. Mahdollisesti magneettikuvaus tehdään vielä. Lääkitys ollut 6 panacodoa päivässä, mobic ja joskus tramalia. Nyt varmaan aloitetaan jokin varsinainen reumalääke.

Reumaliiton reuma-aapinen kuvaa srr-oireita näin:
      (suora lainaus)

Oireet

Tyypillinen selkärankareumapotilas on nuori mies, joka alkaa herätä aamuöisin ristiselän kipuun. Kipu voi säteillä takareisiin, mutta ei jalkaterään kuten iskiaksessa. Selkä on aamulla kankea, mutta ylösnousu ja lyhyt voimistelu poistavat kivun. Noin puolet potilaista sairastuu myös raajanivelten tulehdukseen, jolloin polvet, nilkat ja lonkat tulehtuvat. Joskus tauti alkaa polven tai muun raajanivelen turvotuksella, harvoin silmän tulehduksella. Rintakehäkivut ovat melko yleisiä.

Selkärankareuman oireet voivat osalla potilaista jäädä lyhytaikaisiksi. Joskus tauti uusiutuu vasta vuosien kuluttua oireettoman kauden jälkeen, joskus se pitkittyy ja alkaa jäykistää selkärankaa. Kipu pakottaa selkärangan etukumaraan. Nikamien väliin kasvaa luusiltoja. Selän jäykistymisen seurauksena asento painuu etukumaraan ja selkäranka muuttuu liikkumattomaksi. Myös raajanivelet voivat tuhoutua. Suurimmat haitat koituvat lonkkien, polvien ja olkanivelten pitkäaikaisesta taudista.

Osa potilaista sairastuu myös jossakin vaiheessa silmän etuosan reumaattiseen tulehdukseen (iriittiin). Yksi tai kaksi sadasta selkärankareumapotilaasta sairastuu sydäntulehdukseen.

Toteaminen

Koska selkäkivut ovat yleisiä, selkärankareuman diagnoosi helposti viivästyy. Taudin varhaisvaiheessa selkä taipuu vielä hyvin, mutta usein sairauden toteamisen aikoihin jäykistymistä voidaan havaita. Selkärankareuman diagnoosi voi viivästyä jopa viidestä kymmeneen vuotta ensimmäisistä oireista.

Tauti varmistetaan risti-suoliluunivelten (s-i-nivelten) röntgenkuvilla, joissa näkyy tulehdusmuutoksia. Varhaisvaiheessa myös magneettikuvaus on hyödyllinen. Myöhemmin selkänikamien välillä näkyy luusiltoja (syndesmofyyttejä). Veren tulehdusarvot ovat korkeat ja hemoglobiini matala. Veriarvot voivat olla normaalitkin. Reumatekijää ei ole veressä. Epävarmoissa tapauksissa HLA-B27-antigeenin tutkimisesta voi olla hyötyä.

• Elisama

Nykyään reumalääkärit kuitenkin alkavat olla sitä mieltä ettei hemoglobiini ole matala kovinkaan usein selkäreumassa.
        Esim. Heinolan selkäkurssilaisilla on aika keskitasoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      190
      8647
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4808
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4268
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3837
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3030
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2696
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2501
    9. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      48
      2479
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2243
    Aihe