Varttivalta

Demareita vähemmän sympatisoivat ovat sanoneet, että SDP on hallinnut Suomen 25 %:n kannatuksella pitkään ja että on hyvä, kun tämä valta nyt saatiin murennetuksi.

Tottakai on terveellistä, että pitkään hallitusvastuussa oleva puolue saa välillä oppostioaikaa pohtia politiikkansa suuntaa uudestaan. Yhteiskunnalliset tilanteet muuttuvat ja puolueiden tulee kyetä reagoimaan muutoksiin. Tässä mielessä demareille on ihan terveellistä istua välillä oppositiossa.

Tällainen varttivalta on kuitenkin sisäänrakennettu poliittiseen systeemiimme. Kekkosen valtakaudella varttivallalla hallitsi Kepu. Kekkosen mentyä ja NL:n hajottua varttivaltaan nousi SDP. Kekkosen loppukausi oli jo vallan vaihdon harjoittelua.

Nyt näyttäisi, että samasta varttivallasta on päässyt nauttimaan Kokoomus.

Tilanne johtuu siitä, että meillä on Suomessa opportunistinen puolue nimeltä Keskusta. Sen poliittinen linjattomuus mahdollistaa kaikenlaiset koalitiot. Kepulla ei ole nyt Kekkosta ja NL:a takanaan, joten se mahdollistaa lähinnä suurimman hallituskumppaninsa varttivallan.

Ruotsin tilanne on toinen, kun siellä on selkeä oikeistoblokki, jollaista meillä siis ei ole. Kepu ei uskalla Ruotsin malliin liukakaan, koska se romahduttaisi puolueen kannatuksen. Nyt Kepu voi ajaa aina kaksilla kärryillä ollen samanaikaisesti hallitusvastuussa ja oppositiossa. Tämä voi sitten johtaa jopa senkaltaisiin kummajaisiin kuin sinipunahallitus, kun Kepua piti välillä lepuuttaa, jotta se tajuaisi olevansa vain varttivallan mahdollistaja, ei sen haltija. Maati Vanhanen on tämän kupletin juonen ymmärtänyt paremmin kuin hyvin. Suorastaan historiallisen hyvin.

Niin kauan kuin tilanne jatkuu, tästä ei päästä irti. Porvarihallitus natisee jo nyt liitoksissaan, koska Kepu joutuu aina haistelemaan myös seuraavan hallituskauden ilmaa. Kepu haluaa pysyä vallassa, koska se ei enää kykene käyttämään varttivaltaa, ainoastaan mahdollistamaan sen käytön. Hallituksessa Kepu voi kuitenkin aina saada maksun siitä, että se mahdollistaa vuoroin demarien ja Kokoomuksen vallan. Kepu on poliittinen porttomme.

22

659

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sehän vain

      jyrkentää demarien kannatusta alaspäin.

      • kokoomuksen vihollinen no2

        ...ainakin se, että puolueista kokoomus johtaa tätä hallitusta varsinkin talouspolitiikassa, mutta monissa asioissa muutenkin ja pääministeri toimii päätösten virkamiesmäisenä selittäjänä ulospäin. Edelläolevaa vahvistaa kokoomuslaisten oma käyttäytyminen, kun he jokaisessa mahdollisessa yhteydessä kehuvat saavutuksillaan hallituksessa eikä hallituksen yhteisistä päätöksistä.

        Jopa valtiovarainministeri Katainen puhuu kokoomuksen historiallisista saavutuksista antaen näin mielikuvan muiden puolueiden ministereiden toimimisesta lähinnä joomiehinä- ja naisina. En oikein ymmärrä että miksi Katainen syyllistää mediaa siitä, ettei kokoomuksen sanoma ole mennyt läpi. Paremmin se tuskin voisi julkisuuteen tulla.

        Monet päätetyt asiat vain ovat sellaisia, että enemmistöllä kansalaisista tuntuu olevan eri käsitys kuin kokoomuksella.


      • Äänestämme parasta
        kokoomuksen vihollinen no2 kirjoitti:

        ...ainakin se, että puolueista kokoomus johtaa tätä hallitusta varsinkin talouspolitiikassa, mutta monissa asioissa muutenkin ja pääministeri toimii päätösten virkamiesmäisenä selittäjänä ulospäin. Edelläolevaa vahvistaa kokoomuslaisten oma käyttäytyminen, kun he jokaisessa mahdollisessa yhteydessä kehuvat saavutuksillaan hallituksessa eikä hallituksen yhteisistä päätöksistä.

        Jopa valtiovarainministeri Katainen puhuu kokoomuksen historiallisista saavutuksista antaen näin mielikuvan muiden puolueiden ministereiden toimimisesta lähinnä joomiehinä- ja naisina. En oikein ymmärrä että miksi Katainen syyllistää mediaa siitä, ettei kokoomuksen sanoma ole mennyt läpi. Paremmin se tuskin voisi julkisuuteen tulla.

        Monet päätetyt asiat vain ovat sellaisia, että enemmistöllä kansalaisista tuntuu olevan eri käsitys kuin kokoomuksella.

        KESKUSTAA.


    • kauhun tasapaino

      Kolmiodraaman kauhun tasapaino on meillä vallinnut oikeastaan vasta siitä saakka, kun Koivisto ja Sorsa osoittivat kepulle ovea Väyrysen kukkoilun vuoksi 1987.

      Silloin Kepusta tuli punamullan perässä rähmällään konttaava, tahdoton räksyttäjä, joka populisoi joka ikisen asian kokoomusta vastaan. Kun Ahokaan ei saanut punamultaa aikaiseksi 1991 vaikka uinka aneli, niin kepu veti kokoomusta kölin alta Shon hallituksessa neljä vuotta.

      Tuon jälkeen Lipposella oli älyä pitää kepu paitsiossa, kun vasta Jäätteenmäen valhevoitto palautti punamullan.

      Onneksi Matti vanhanen on kuitenkin poikkeus kepulaisten joukossa, maltillinen asiapoliitikko, joka tekee yhteistyötä niiden kanssa, joille kansa on antanut tukensa.

      SDP saa nyt miettiä oliko oma politiikka oikeaa vai ei, sillä sehän muuttui ratkaisevalla tavalla epäasiallisemmaksi, kun Lipponen vaihtui Heinäluomaan.

      Näillä näkymin nykyiselle hallituspohjalle ei näy mitäään vaihtoehtoja, koska SDP on yhteistyökyvyttömyydellään itse ajanut itsensä paitsioon. Todennäköisesti SDP aikoo yrittää luottamuksensa palauttamista vaihtamalla Heinäluoman yhteistyökyyisempään henkilöön.

      • tiivistelmä

        Todella oikeaan osunut arvio.

        Jos on ollut Kepu aikanaan punamullan perässä kontaava tahdoton räksyttäjä, niin surkeaa on katsella kuinka SDP on nyt ihan samassa tilassa. Heinäluoma on tosiaan osoittanut täydellisen osaamattomuutensa ja ajamassa puoluettaan tilaan jossa se ei kelpaa kenenkään kumppaniksi. Samanlainenhan oli kepun kohtalo Väyrysen aikana, vasta Ahon johtama kepu kelpasi hallitukseen. Se kuka tulee Heinäluoman tilalle ensi kesänä ratkaisee kuinka demarien käy


      • Kauhun tasapaino
        tiivistelmä kirjoitti:

        Todella oikeaan osunut arvio.

        Jos on ollut Kepu aikanaan punamullan perässä kontaava tahdoton räksyttäjä, niin surkeaa on katsella kuinka SDP on nyt ihan samassa tilassa. Heinäluoma on tosiaan osoittanut täydellisen osaamattomuutensa ja ajamassa puoluettaan tilaan jossa se ei kelpaa kenenkään kumppaniksi. Samanlainenhan oli kepun kohtalo Väyrysen aikana, vasta Ahon johtama kepu kelpasi hallitukseen. Se kuka tulee Heinäluoman tilalle ensi kesänä ratkaisee kuinka demarien käy

        Heinäluoman ahdinko johtuu siitä, ettei hän johda puoluettaan samalla tavalla kuin Lipponen johti. Heinäluoma on ollut koko ikänsä todellisten johtajien takapiruna eikä hänellä ole ollut koskaan omaa visiota siitä, millainen Suomen tai sosialidemokraattisen puolueen pitäisi olla.

        Heinäluoma on tyyppiesimerkki siitä, että kun hyvät kakkosmiehet nostetaan omaa pätevyyttään vaativammalle tasolle vastaamaan johtamisesta yksin, niin ongelmia tulee heti.

        Tämä vain taustaksi, sillä Aho oli keskustassa vastaava tapaus, iski päänsä seinään joka asiassa, kun miehellä ei ollut mielessä muuta kuin punamulta. Ahon puolitoista vaalikautta oppositiossahan olivat rähmällään matelemisen maailmanennätys, jonka ainoastaan Jäätteenmäki on ylittänyt antessaan demareille kaiken mahdollisen vallan 2003 hallitusneuvotteluissa.

        Kepun oppositioaikainen räksyttävä populismi oli rinamalituksena ennätys, jonka nyt on pysytynyt rikkomaan vain Heinäluoman johtama SDP. Ei hme, että puolue joutuu pitämään pyykinpesudeminaareja tämän tästä, kun puolueen asiallinen johto ei ole enää kenenkään käsissä.


      • politiikkaa
        Kauhun tasapaino kirjoitti:

        Heinäluoman ahdinko johtuu siitä, ettei hän johda puoluettaan samalla tavalla kuin Lipponen johti. Heinäluoma on ollut koko ikänsä todellisten johtajien takapiruna eikä hänellä ole ollut koskaan omaa visiota siitä, millainen Suomen tai sosialidemokraattisen puolueen pitäisi olla.

        Heinäluoma on tyyppiesimerkki siitä, että kun hyvät kakkosmiehet nostetaan omaa pätevyyttään vaativammalle tasolle vastaamaan johtamisesta yksin, niin ongelmia tulee heti.

        Tämä vain taustaksi, sillä Aho oli keskustassa vastaava tapaus, iski päänsä seinään joka asiassa, kun miehellä ei ollut mielessä muuta kuin punamulta. Ahon puolitoista vaalikautta oppositiossahan olivat rähmällään matelemisen maailmanennätys, jonka ainoastaan Jäätteenmäki on ylittänyt antessaan demareille kaiken mahdollisen vallan 2003 hallitusneuvotteluissa.

        Kepun oppositioaikainen räksyttävä populismi oli rinamalituksena ennätys, jonka nyt on pysytynyt rikkomaan vain Heinäluoman johtama SDP. Ei hme, että puolue joutuu pitämään pyykinpesudeminaareja tämän tästä, kun puolueen asiallinen johto ei ole enää kenenkään käsissä.

        Retoriikkaa, retoriikkaa, Retoriikkaa.


    • Olipa taas...

      Olipas taas höpönlöpöä koko juttu.

      Hallitus on osoittanut kykynsä johtaa maata aivan uudella otteella. Historiallinen naisten palkkatasa-arvoa edistävä lisärahoitus kunnille tai nyt nähty autoveron uudistaminen päästöihiin perustuvaksi ovat osoituksena että hallitus kulkee vakaasti viitoittamallaan tiellä.

      Opportunismia onkin esittänyt lähinnä demarit joilta puuttuu täydellisesti omat ohjelmat. SDP onkin tyytynyt räksyttämään ja jopa pölhöpopulistisesti asetettujen gallupkysymysten avulla koettaa todistella Kokoomusta vastaa, Heinäluoma on tunaroinut puolueensa sellaiseen alennuksen tilaan josta sitä on vaikea nostaa.

      Keskusta on hallitusrintaman heikompi lenkki mutta kuitenkin vahvenpi kuin SDP tai muu oppositio

      • epämielyttävää

        kolloutta, se on perisynti eikä siitä pääse näköjään millään


      • huulia ja lupauksia

        Mitään järkevää ei ole esittänyt.


    • JormaKKorhonen

      ...menneestä, olevasta ja tulevastakin. Niin hyvä, etten edes yritä sitä mitenkään täydentää, sillä siinä on kaikki oleellisin.

      • Niin olet

        vakuuttava. Heh heh.


      • oivahärkönen

        ... että todellisesta politiikasta puhuttaessa sinulla ei ole mitään sanottavaa.


      • fariseus vai publikaani?
        oivahärkönen kirjoitti:

        ... että todellisesta politiikasta puhuttaessa sinulla ei ole mitään sanottavaa.

        ei sinullakaan todellisesta politiikasta ole sanottavaa. Juttusi ovat moni-kymmenvuotisten päähänpinttymiesi toistoa. Uudelleen ja uudelleen.


      • oivahärkönen
        fariseus vai publikaani? kirjoitti:

        ei sinullakaan todellisesta politiikasta ole sanottavaa. Juttusi ovat moni-kymmenvuotisten päähänpinttymiesi toistoa. Uudelleen ja uudelleen.

        ... esimerkiksi puolustan Kekkosta toistuvasti toistuvia ja nykyään niin muodikkaita hyökkäyksiä vastaan. Hyökkäyksissä toistetaan aina ne samat mantrat ja niitä puolustessani joudun aina käyttämään samoja tosiasioita. Toivon että saitin terroristit lopulta oppisivat, sillä jo vanha tiesi, että kertaus on opintojen äiti.

        Hykkäily Kekkosta vastaan on elävää politiikkaa tänä päivänä. Sen aloitti Lipponen ja kovääninen säestys tuli heti perään: Lehtinen naamioi hyökkäyksensä väitöskirjan muotoon, minkä "tuttu tuomari" sitten hyväksyi.

        Kekkosen kimppuun hyökkäilyllähän ei ole sinänsä mitään käytönn arvoa nykyään, mutta kampanjan avulla hyökätäänkin Keskustaa vastaan. Ei vain näytä onnistuvan, kepu on edelleen suurin puolue. Kansa pitää Kekkosta edelleen arvossa. Jotta väärän taktiikan sossut valitsivat.


    • oivahärkönen

      ... lähtien varttivaltaa piti SDP Paasion, Sorsan, ja Koiviston johdolla. Näin demarit olivat johtava hallitupuolue enimmän osan Kekkosen presidenttikautta. SDP oli myös Kekkosen vankin tuki sen jälkeen kun se pääsi eroon tannerilaisesta asevelisosialistien klikistä.

      Tällä hetkellä johtava hallituspuolue on Keskusta ja hallitus pysyy hyvin Vanhasen hanskassa. Kokoomus on tupeksinut antamalla sairaanhoitajille ennen vaalia katteettoman mielikuvan suurista palkankorotuksista ja nyt ollaan huuli pyöreänä. Uskon kuitenkin, että jos tehyläisten terroritaistelu etenee pahimpaan mahdolliseen, eli pikaista hoitoa tarvitsevat jätetään kuolemaan, Vanhanen järjestää niin, että hoitajat voidaan määrätä hätätyöhön vaikka eivät olisi enää työsuhteessa. Se tehdään nykyisen lainsäädännön puitteissa tai jos se ei riitä niin säädetään pikaisesti laki, joka riittää.

      Kokoomus on myös tupeksinut ulkopolitiikan Nato-intoilullaan. Nyt tarvitaan taas vakaata Keskustaa ja Vanhasta.

      Jos poliittisista portoista halutaan puhua, sitä ovat SDP ja Kokoomus. Ne yrittävät kumpikin päästä omilla katunaisen konsteillaan kepun suosioon ja sitä tietä palkkioon käsiksi. Surkuteltavin on tilanne, kun nuo kaksi porttoa yhdessä ryhtyvät hallitsemaan. Onneksemme Keskusta löi Jäätteenmäen johdolla säpäleiksi sen ilotalon.

      • pari tarkennusta

        1966 jälkeen varttivaltaa piti kepu, ei SDP.

        Kaiken lisäksi kepu piti Kekkosen kaudella demarit nöyrinä sillä, että välillä kolisteltiin kokoomusluurankoa kaapissa ja uhattiin demareita porvarihallituksella, jos ne eivät ole kepulle nöyriä.

        Tämä peli loppui, kun Kekkonen kuoli ja Väyrynen jatkoi peliä, niin kuin olisi ollut itse keisari-Kekkonen. Sorsa ja Koivisto kyllästyivät Väyrysen ja kepun peliin ja heittivät molemmat menemään, ja ottivat itse kokoomuksen kepun tilalle.

        Kokoomuksen Nato-intoilua muuten liioittelet ihan turhan takia. Katainen ja Niinistökin ovat selvästi sanoneet, ettei kokoomus aja mitään liittymistä ennen kuin jäsenyyttä kannattaa muidenkin puolueiden johto ja kansan enemmistö, jolloin siitä järjestetään kansanäänestys.

        Osoitat aika huonoa makua, kun tuomitset sen, että kokoomus sanoo avoimesti kannattavansa Nato-jäsenyyttä, kun kepu ja SDP salaavat oman todellisen kantansa pohumalla vain "ovien aukipitämisestä".

        Portoista puhuminen osoittaa vielä huonompaa makua, suorastaan tyylittömyyttä, kun itsekin tiedät, miten Heinäluoma nöyryytti kepua Vanhasen 1. hallituksessa, ja miten hyvin Vanhasen ja Kataisen yhteistyö nyt sujuu siihen verrattuna.


      • viimeinen yritys
        pari tarkennusta kirjoitti:

        1966 jälkeen varttivaltaa piti kepu, ei SDP.

        Kaiken lisäksi kepu piti Kekkosen kaudella demarit nöyrinä sillä, että välillä kolisteltiin kokoomusluurankoa kaapissa ja uhattiin demareita porvarihallituksella, jos ne eivät ole kepulle nöyriä.

        Tämä peli loppui, kun Kekkonen kuoli ja Väyrynen jatkoi peliä, niin kuin olisi ollut itse keisari-Kekkonen. Sorsa ja Koivisto kyllästyivät Väyrysen ja kepun peliin ja heittivät molemmat menemään, ja ottivat itse kokoomuksen kepun tilalle.

        Kokoomuksen Nato-intoilua muuten liioittelet ihan turhan takia. Katainen ja Niinistökin ovat selvästi sanoneet, ettei kokoomus aja mitään liittymistä ennen kuin jäsenyyttä kannattaa muidenkin puolueiden johto ja kansan enemmistö, jolloin siitä järjestetään kansanäänestys.

        Osoitat aika huonoa makua, kun tuomitset sen, että kokoomus sanoo avoimesti kannattavansa Nato-jäsenyyttä, kun kepu ja SDP salaavat oman todellisen kantansa pohumalla vain "ovien aukipitämisestä".

        Portoista puhuminen osoittaa vielä huonompaa makua, suorastaan tyylittömyyttä, kun itsekin tiedät, miten Heinäluoma nöyryytti kepua Vanhasen 1. hallituksessa, ja miten hyvin Vanhasen ja Kataisen yhteistyö nyt sujuu siihen verrattuna.

        Kun Väyrynen näki ja tajusi, että punamulta ei missään tapauksessa jatku 1987 vaalien jälkeen, hän yritti viimeisenä keinonaan liittyä kimppaan kokoomuksen ja rkp:n kanssa ja saikin Suomisen ja Taxellin allekirjoittamaan salaisen sopimuksen.

        Mitään tällaista Väyrynen ei olisi tehnyt, jos punamullan jatko olisi ollut vähänkään varmaa. Niin kiero peluri Väyrynen, Kekkosen oppi- ja juoksupoika oli.


      • oivahärkönen
        pari tarkennusta kirjoitti:

        1966 jälkeen varttivaltaa piti kepu, ei SDP.

        Kaiken lisäksi kepu piti Kekkosen kaudella demarit nöyrinä sillä, että välillä kolisteltiin kokoomusluurankoa kaapissa ja uhattiin demareita porvarihallituksella, jos ne eivät ole kepulle nöyriä.

        Tämä peli loppui, kun Kekkonen kuoli ja Väyrynen jatkoi peliä, niin kuin olisi ollut itse keisari-Kekkonen. Sorsa ja Koivisto kyllästyivät Väyrysen ja kepun peliin ja heittivät molemmat menemään, ja ottivat itse kokoomuksen kepun tilalle.

        Kokoomuksen Nato-intoilua muuten liioittelet ihan turhan takia. Katainen ja Niinistökin ovat selvästi sanoneet, ettei kokoomus aja mitään liittymistä ennen kuin jäsenyyttä kannattaa muidenkin puolueiden johto ja kansan enemmistö, jolloin siitä järjestetään kansanäänestys.

        Osoitat aika huonoa makua, kun tuomitset sen, että kokoomus sanoo avoimesti kannattavansa Nato-jäsenyyttä, kun kepu ja SDP salaavat oman todellisen kantansa pohumalla vain "ovien aukipitämisestä".

        Portoista puhuminen osoittaa vielä huonompaa makua, suorastaan tyylittömyyttä, kun itsekin tiedät, miten Heinäluoma nöyryytti kepua Vanhasen 1. hallituksessa, ja miten hyvin Vanhasen ja Kataisen yhteistyö nyt sujuu siihen verrattuna.

        ... ja hänelle minä vastasin samalla mitalla.

        Tottakai poliittisessa pelissä peloitellaan hallituskumppaniakin toisilla kumppaneilla. Niin itsekin toteat tapahtuneen, kun sossut pelottelivat Väyrystä Kokoomuksella ja panivatkin sen sitten toimeen.

        Nytkin on kepun paikallaan muisuttaa Kokoomusta punamullan mahdollisuudesta Lipposesta ja pian Heinäluomastakin irtaantuneiden demareiden kanssa, ellei Kokoomus hellää Nato-intoiluaan ja lopeta sekaantumasta työmarkkina-asioihin.

        Kokoomus saa vapaasti kannattaa Natoa vaikka on varmaa, että menettävät sillä ääniä; kansa ei vieläkään hyväksy Natoa. Mutta kokoomusministereiden ei esiintyessään ministerinä pidä lirkutella Natolle, sillä se ei ole hallituksen politiikkaa.

        Kokoomuksen ja Lipposen ja Jaakonsaaren kampanjointi Naton puolesta on tarkoitettukin kääntämään vähitellen kansan käsityksiä asiasta. Mutta epäilen ettei onnistu, Kokoomusta kohtaa kannatuksen menetys. Niinhän tapahtui jo Lipposellekin.


    • eri linjoilla....
      • En usko Lasse Lehtisen suosivan tunturiviljelyä. Hän toi vain esiin tukijärjestelmän kummallisuuksia.

        Mitä tulee sitten kysymykseen siitä, miten minun ihannepoliitikkoni on eri linjoilla, pitäisi ensi kertoa kuka on ihannepoliitikkoni. Jos kyse on jostain idealista, hän ei varmasti ole eri linjoilla. Jos taas kyse on jostain tietystä henkilöstä, toivoisin siis, että ensin kertoisit kuka hän on. Sitten toivoisi vielä, että täsmentäisit, missä kohdin suhteessa avaukseeni ihannepoliitikkoni on eri linjoilla vai ihanko kaikesta.


      • olla...
        Mielipidepankki kirjoitti:

        En usko Lasse Lehtisen suosivan tunturiviljelyä. Hän toi vain esiin tukijärjestelmän kummallisuuksia.

        Mitä tulee sitten kysymykseen siitä, miten minun ihannepoliitikkoni on eri linjoilla, pitäisi ensi kertoa kuka on ihannepoliitikkoni. Jos kyse on jostain idealista, hän ei varmasti ole eri linjoilla. Jos taas kyse on jostain tietystä henkilöstä, toivoisin siis, että ensin kertoisit kuka hän on. Sitten toivoisi vielä, että täsmentäisit, missä kohdin suhteessa avaukseeni ihannepoliitikkoni on eri linjoilla vai ihanko kaikesta.

        >

        idealista=idiootti.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe