uupumus, univaikeudet

tiiit,,,

Olen ollut jo kolmatta kuukautta koko ajan väsynyt. On tullut elämänmuutoksia ja taisin uuvuttaa itseni liikaa kesätöissä enkä saanut pidettyä kunnon lomaa ennen opiskelun alkua. Mulla oon ollu jo monta kuukautta univaikeuksii, korkeintaan muutaman tunnin yössä. Tässä kolme viikkoo sitten tilanne meni niin pahaks, ettei saanut kahteen vuorokauteen unta ollenkaan vaikka tunsi nukahtavansa pystyyn, ei vain nukahtanut. Sain imovaneja. Sen jälkeen sit oon käyny muutamaan otteeseen lääkärillä, edelleen käytän unilääkettä, ja uni on vieläkin aika katkonaista ja kevyttä. Nyt yritän hiljalleen päästä lääkkeestä eroon tai vähentää. Onko kokemuksia unilääkeriippuvuudesta, miten niistä pääsee eroon? Tai onko samantyyppisiä kokemuksia?

7

1909

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muita keinoja

nukahtamiseen esim.
      -reipasta liikuntaa töiden jälkeen, parantaa illalla nukahtamista
      - joillakin henkilöillä, joilla on huono verenkierto auttaa sukkien laittaminen jalkaan yöksi, ja päähän jokin lämmin huivi, ja patteri lämpimämmälle ja ilmastointi pienemmälle yöksi, paksumpi peitto jne.
      - toisilla taas auttaa huoneen pitäminen viileämpänä yöllä (tuulettaminen ennen nukkumaanmenoa)
      - jos yöllä herää, niin juustosämpylä ja lasi maitoa on hyvä "unitabletti"
      - joillakin teen juonti (ilman sokeria, sokeri piristää) ja lämpimässä suihkussakäynti ennen nukkumaanmenoa auttaa

Tässä muutama keino, jotka on itseäni auttanut.

• Entinen Uneton

Jos mainitsemiasi keinoja vielä jaksaa ajatella, ei oikeastaan kärsi unettomuudesta, korkeintaan erittäin lievästä sellaisesta.

Allekirjoittanut uupumuksessaan ja unettomuudessaan on viettänyt päivät sellaisessa sumussa ja väsymyksessä, että jonkun "reippaan liikunnan" neuvominen toiselle töiden jälkeen tuntuu lähinnä pilkanteolta. Hyvä jos töihin on jaksanut mennä, eikä aina sinnekään. Kotona jaksaisi vain maata. Kadulla kun kävelee, niin on kompastua omiin jalkoihinsa, kun ei enää jaksa ajatella eikä enää näekään paljon mitään.

Lämpimät peitot ja kääreet eivät auta uupumukseen vaan ehkä kylmiin jäseniin.

Jos uneton herää yöllä, ei unen saamiseen auta mikään ruoka eikä juoma. Aineenvaihdunta kiihtyy ja sitä vain piristyy ja jo pelkästään pelko siitä, ettei taaskaan ennätä nukkua kunnolla, pitää valveilla.

Neuvosi mukaan pitäisi juoda teetä, jossa kuitenkin on teiiniä, joka on kofeiinin kaltainen piristävä aine. Sokeri nostaa verensokeria ja insuliinin eritystä korkeintaan.

Itselläni oli vakava uupumus, ja koko elämä sekaisin. Unilääke on ainut keino saada aivot lepoon edes hetkeksi. Mitään muita koti- tai luontaiskonsteja ei juuri jaksa alkaa kokeilemaan, koska unettomuus vie voimat hyvin pian ja apua on saatava nopeasti.

• tiit.....

Jep, olen kyllä kuullut noita "kotikonsteja" millä unen pitäis saada. Mulla vaan on stressi ja uupumus mennyt kai niin pitkälle ettei noi auta. Onko muilla kokemuksii unilääkkeistä ja niistä eroon pääsemisestä? Ja kestääkö yleensä kauan tällaisen pitkän univaikeus/unettomuuskauden jälkeen että palaa unirytmi jokseenkin ennalleen?

• kokeilevasi niitä ?

Näet tuloksen hyvin nopeasti, parissa päivässä että auttaako : Tutustu E-EPA netissä ja lue se kokonaan sillä annostus eri vaivojen mukaan kuin pakkauksessa, karnosiini mukaan myös. Tee masennustesti netissä . Lisäksi voisit tutustua itsehoitona akupaineluun ja ostaa kartta pisteistä ja niiden vaikutuksista, on pointmatea pisteenetsintään 47, Voit myös käydä akupunktiossa ja myös kokeilla vaihtoehtoisesti hypnoterapiaa ? Nämä kaikki vaativat rahaa aika reippaastikin mutta itseensä satsaaminen kannattaa mielestäni aina, auttaisivatko vanhempasi sinua niiden hankinnssa alkuun, melko varmaan niin tekisivät jos pyydät, vanhemmille lapset kun on aina rakkaita ja heidän vointi sydämenasia :)

• lääkkeitä syönyt

Minulla oli myös aika pitkä jakso täysin epäinhimillisiä fyysisiä ja psyykkisiä ponnistuksia niin että uuvuin enkä voinut enää öisin nukkua. Hirveitä sydämentykytyksiä ja monenmoisia stressioireita niin, että kuvittelin etten selviä hengissä. Monenlaisia lääkkeitä kokeilin, pääasiallinen apu tuli Zopinoxista. Oli pakko pistää vain tajunta poikki, siinä ei siinä uuvuksissa enää oikein jaksa edes yrittää luontaishoitoja tai joogaa, kun on pakko aamulla herätä, vaikkei olisi yöllä nukkunut lainkaan. Sitä joka ei ole vaikeaa unettomuutta kokenut, ei arvaa, että joka yö olisi nukuttava eikä aivot enää toimi kunnolla yhdenkään unettoman yön jälkeen. Eivät mikään kotikonstit itselläni tepsineet. Ne tepsivät vain lievissä tapauksissa.

Itselläni kävi niin, että kun elämän kriisi alkoi olla ohi nyt loppuvuodesta, alkoi unikin palailla kun ei tarvinnut yökausia pohtia kaikkea kamalaa, mitä oli tapahtunut.

Viimeisenä kokeilin mielialalääkettä, jota käytetään erittäin pieninä annoksina unilääkkeenä, eikä se aiheuta mitään riippuvuutta. Mirtatsapiini on aineen nimi. Zopinox aiheuttaa lähinnä psyykkissä riippuvuutta, mutta ei minulla tullut mitään ongelmia siitäkään. Mutta kaikki lääkkeet toimivat yksilöllisesti.

Nyt otan enää melatoniinia, varmuuden vuoksi, joka on siis ihmiskehon omaa ainetta eikä lääke. Se on Suomessa reseptillä, vaikka muualla sitä myydään luontaistuotteena. Vaikutus on kuitenkin niin selvä, että sitä ei vapauteta käsikauppaan. Melatoniinia käytetään aikaerosta toipumiseen. Yleensä uni tulee jo, ettei ehdi sitäkään ottaa.

Tärkein lääke on että saisi levätä uupumuksestaan rauhassa ja saisi elää kriisin rauhassa pois, sairasloma on ehdoton. Lääkärisi löytää varmasti sopivan keinon kanssasi.

Unilääkkeitä kannattaa syödä jos kerran tarvii. Viittaan itse kintaalla niille, jotka varoittavat unilääkkeistä. Nykyaikaiset lääkkeet ovat hyviä eikä ainakaan Zopinoxista tullut lainkaan pöhnäinen olo vaan heräsin aikaisin ja olin heti pirteänä. Unettomuus aiheuttaa krapulanomaisen tilan eivätkä aivot saa levätä. Lääkkeiden syöminen on pienempi paha kuin niiden syömättä jättäminen kun kyseessä on työ, terveys ja mielenterveys.

Nyt uskaltaa näin yöllä valvoakin, kun on pyhät ja tietää että saa unet taas ensi yönä. :)))
        Tsemppiä sulle kovasti!

Terveisin Kohtalotoverisi :)

• kokemusta löytyy

doglasia,ne ei aiheuta riippuvuutta,vaan voit ottaa niitä sillloin kun tuntuu tarvetta.

• Nimetön

Naihinkin ongelmiin kannattaa kokeilla joogaa, seka homeopatiaa.

Laakkeista voi paasta eroon vahitellen pienentamalla annosta. Yhtakkia ei kannata lopettaa.

Entinen uneton.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3397
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe