Sähkömoottori

Peltsi

Mikähän mahtaa olla vikana kun sellainen vanha 370W yksivaiheinen sähkömoottori ei lähde käyntiin? Alkaa surisemaan vaan ja jos auttaa kädellä vauhtiin niin sitten toimii normaalisti. Olentin kondensaattorin olevan paskana, mutta kun vaihdoin uuden tilalle niin ei silti toimi. Vika on tullut yhtäkkiä. Eikö kondensaattori olekin vain starttia varten, jolloin se antaa tarvittavan virtapiikin?
Pystyykö konkan johtojen vaihdolla vaihtamaan pyörimissuuntaa?

18

38776

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sähköins.

      Yksivaiheisessa sähkömoottorissa on 2 erillistä käämitystä jotka on kytketty rinnakkain
      - pääkäämi
      - apukäämi
      Apukäämin kanssa sarjaan kytkettynä on käynnistyskondensaattori. Tällä apukäämi-kondensaattoripiirillä saadaan pääkäämin virtaan verrattuna n. 90 asteen vaihesiirto jonka aiheuttama "pyörivä magneettikenttä" vääntää moottorin käyntiin.
      Muuten, tässä apukäämi/konkka-virtapiirissä kulkee virtanen koko ajan moottorin käydessä, ei vain käynnistyshetkellä. Kun moottori pyörii, on apukäämi/konkka-piiri tarpeeton.

      Vaihtamalla kondensaattorin navat keskenään ei moottorin pyörimissuunta muutu, vaan pitää kytkeä apukäämin päät ristiin (vaihtaa apukäämin johdonpäät keskenään). Moottorin valmistaja on monesti tehnyt tämän pyörintäsuunnan vaihtamisen mahdottomaksi siten että moottorista tulee ulos vain 3 johtoa - pääkäämin ja apukäämin toiset päät on moottorin sisällä liitetty yhteen.

      Se että moottori vain "murisee" eikä jaksa lähteä käyntiin ilman auttamista johtuu siitä että sarjaankytketyssä apukäämi-kondensaattoripiirissä ei kulje virtaa. Katkos jossakin liittimessä/liittimen juuressa ?

      Toinen mahdollisuus on se että pyöritettävä laite
      (esim. vesipumppu ?) on jostakin syystä niin raskas pyörittää ettei 1-vaihemoottorin heikko käynnistysvääntömomentti jaksa sitä vääntää käyntiin ? Kokeilepa käsin miltä sen pyörittäminen "tuntuu"

      • Peltsi

        Kiitti vaan tiedosta, täytyy tutkia johtojen kunnot ja myös jos joku laakeri alkaa olla niin kulunut että ahdistaa.


      • Ammattimies

        Omasta ja ammattikuntani puolesta pyydän ensin anteeksi sitä aivokuoren ohuutta joka vaivaa ammattikuntamme insinöörejä. Ensinnäkin 1-vaihemoottorit ovat lähes poikkeiksetta varustettu symmetrisellä käämillä jonka toiset päät on kytketty yhteen ja tuotu yhdellä johtimella kytkentä liittimelle. Suunnanvaihto tapahtuu vaihtamalla kondensaattorin napaan tuleva syöttö johdin toiseen kondensaattorin napaan (mitään käämin päitä ei tarvitse irroittaa). Jos toinen käämeistä on poikki on kuvattu vika oire siitä. Jos et omista mittaria voit testata homman seuraavasti. Poista kondensaattori kytkennästä ja jätä kondensaattorin napaan tuleva syöttöjohdin paikoilleen ja testaa juriseeko ja lähteekö käsin auttamalla liikkeelle. Sitten vaihdetaan syöttöjohdin toiseen napaan jossa oli kondensaattorin toinen johdin ja sama testi. Jos pelaa edelleen samalla tavalla. Etsi jostain 18 micro faradin kondensaattori (400vac) ja testaa sillä. Ellei pelaa edelleenkään on kyseessä vyyhtisulku moottorin käämeissä ja sen pituinen se, käämiminen tuskin kannattaa.


      • Thaimaaneläjä

        Etsin tietoja sähkömoottorin käynnistysongelmaan ja löysin nämä 14v sitten kirjoitetut vastaukset, jotka on täyttä asiaa. Kiitokset kirjoittajille ja oli ilo huomata, että kaiken maailman vinoilijat kunnioittivat poissaolollaan.


      • Anonyymi
        Thaimaaneläjä kirjoitti:

        Etsin tietoja sähkömoottorin käynnistysongelmaan ja löysin nämä 14v sitten kirjoitetut vastaukset, jotka on täyttä asiaa. Kiitokset kirjoittajille ja oli ilo huomata, että kaiken maailman vinoilijat kunnioittivat poissaolollaan.

        Kyllä vain. Kiitos äijille pähkinänkuori-ohjeista.


      • Anonyymi
        Ammattimies kirjoitti:

        Omasta ja ammattikuntani puolesta pyydän ensin anteeksi sitä aivokuoren ohuutta joka vaivaa ammattikuntamme insinöörejä. Ensinnäkin 1-vaihemoottorit ovat lähes poikkeiksetta varustettu symmetrisellä käämillä jonka toiset päät on kytketty yhteen ja tuotu yhdellä johtimella kytkentä liittimelle. Suunnanvaihto tapahtuu vaihtamalla kondensaattorin napaan tuleva syöttö johdin toiseen kondensaattorin napaan (mitään käämin päitä ei tarvitse irroittaa). Jos toinen käämeistä on poikki on kuvattu vika oire siitä. Jos et omista mittaria voit testata homman seuraavasti. Poista kondensaattori kytkennästä ja jätä kondensaattorin napaan tuleva syöttöjohdin paikoilleen ja testaa juriseeko ja lähteekö käsin auttamalla liikkeelle. Sitten vaihdetaan syöttöjohdin toiseen napaan jossa oli kondensaattorin toinen johdin ja sama testi. Jos pelaa edelleen samalla tavalla. Etsi jostain 18 micro faradin kondensaattori (400vac) ja testaa sillä. Ellei pelaa edelleenkään on kyseessä vyyhtisulku moottorin käämeissä ja sen pituinen se, käämiminen tuskin kannattaa.

        On se aivokuori näköjään ollut ohut silloin 20 vuotta sitten, kun väitetään että apu- ja pääkäämi olisivat samanlaiset. Kyllä oikeisissa 1-vaihe moottoreissa apukäämi on nimensä veroinen, eli heikompi. Apukäämi on käämitty selvästi ohuemmalla langalla kuin pääkäämi.


    • Anonyymi

      Edelleen toimiva ohje!!

    • Anonyymi

      Sama täällä, yhä vaan ajankohtaista. Kiitos vinkeistä.

    • Anonyymi

      Uudempiakin ja yhtä päteviä ohjeita löytyisi mutta hyvä että tämä liki 20- vuotias aloitus on nostettu !

      • Anonyymi

        Myös keskustelujen kalmistoa kuokkimalla palsta pysyy aktiivisena ja elinvoimaisena !! Ja niinhän tässä on tehtykin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös keskustelujen kalmistoa kuokkimalla palsta pysyy aktiivisena ja elinvoimaisena !! Ja niinhän tässä on tehtykin.

        Sitä sinä juuri itsekin teet, mutta hyvä se on vaan, nousee helmet pintaan.


    • Anonyymi

      Tietty pitää näitä vanhoja aloituksia tekohengittää nostoviikkojen kunniaksi !

    • Anonyymi

      370 w moottori..onko kyse kt05 laitteesta eli yksivaiheinen suomen koneteollisuus smirgeli?
      moni luullut että smirgeli on rikki mutta siitä käynnistysvivusta löytyy STARTTI asento ja sitten vasta siihen ajo asentoon.
      monet laittaa ensimmäiseen asentoon eikä käytä lopussa olevaa starttia ja sitten se jää jurisemaan.
      näin minullekiin annettiin rikkinäinen,juriseva" smitgeli😅

      • Anonyymi

        Enpä ole ennen kuullut että yksivaihe moottoreissa olisi kaksi ossinen käynnistys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enpä ole ennen kuullut että yksivaihe moottoreissa olisi kaksi ossinen käynnistys.

        Onhan noita ollut keskipakokytkin käyttöisiäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan noita ollut keskipakokytkin käyttöisiäkin.

        Ja polttomoottorikäyttöisiä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enpä ole ennen kuullut että yksivaihe moottoreissa olisi kaksi ossinen käynnistys.

        googleta esim tuo suomen koneteollisuus smirgeli 1 vaihesena versiona niin siinä vanhassa "viputanko" käynnistin mallissa on stop-start- 2 -asennot. joissakin kulunut tarrat pois ja ei tiedä että starttia onkaan siellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        googleta esim tuo suomen koneteollisuus smirgeli 1 vaihesena versiona niin siinä vanhassa "viputanko" käynnistin mallissa on stop-start- 2 -asennot. joissakin kulunut tarrat pois ja ei tiedä että starttia onkaan siellä.

        niin näkyi olevan, kaikkea sitä näkee kun vanhaksi elää


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      245
      4372
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      122
      2822
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2582
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      86
      1556
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      117
      1498
    6. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      49
      1219
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      85
      1154
    8. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      184
      1003
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      996
    10. Ne viimeiset kerrat

      Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      993
    Aihe