Mikähän mahtaa olla vikana kun sellainen vanha 370W yksivaiheinen sähkömoottori ei lähde käyntiin? Alkaa surisemaan vaan ja jos auttaa kädellä vauhtiin niin sitten toimii normaalisti. Olentin kondensaattorin olevan paskana, mutta kun vaihdoin uuden tilalle niin ei silti toimi. Vika on tullut yhtäkkiä. Eikö kondensaattori olekin vain starttia varten, jolloin se antaa tarvittavan virtapiikin?
Pystyykö konkan johtojen vaihdolla vaihtamaan pyörimissuuntaa?
Sähkömoottori
18
34081
Vastaukset
- sähköins.
Yksivaiheisessa sähkömoottorissa on 2 erillistä käämitystä jotka on kytketty rinnakkain
- pääkäämi
- apukäämi
Apukäämin kanssa sarjaan kytkettynä on käynnistyskondensaattori. Tällä apukäämi-kondensaattoripiirillä saadaan pääkäämin virtaan verrattuna n. 90 asteen vaihesiirto jonka aiheuttama "pyörivä magneettikenttä" vääntää moottorin käyntiin.
Muuten, tässä apukäämi/konkka-virtapiirissä kulkee virtanen koko ajan moottorin käydessä, ei vain käynnistyshetkellä. Kun moottori pyörii, on apukäämi/konkka-piiri tarpeeton.
Vaihtamalla kondensaattorin navat keskenään ei moottorin pyörimissuunta muutu, vaan pitää kytkeä apukäämin päät ristiin (vaihtaa apukäämin johdonpäät keskenään). Moottorin valmistaja on monesti tehnyt tämän pyörintäsuunnan vaihtamisen mahdottomaksi siten että moottorista tulee ulos vain 3 johtoa - pääkäämin ja apukäämin toiset päät on moottorin sisällä liitetty yhteen.
Se että moottori vain "murisee" eikä jaksa lähteä käyntiin ilman auttamista johtuu siitä että sarjaankytketyssä apukäämi-kondensaattoripiirissä ei kulje virtaa. Katkos jossakin liittimessä/liittimen juuressa ?
Toinen mahdollisuus on se että pyöritettävä laite
(esim. vesipumppu ?) on jostakin syystä niin raskas pyörittää ettei 1-vaihemoottorin heikko käynnistysvääntömomentti jaksa sitä vääntää käyntiin ? Kokeilepa käsin miltä sen pyörittäminen "tuntuu"- Peltsi
Kiitti vaan tiedosta, täytyy tutkia johtojen kunnot ja myös jos joku laakeri alkaa olla niin kulunut että ahdistaa.
- Ammattimies
Omasta ja ammattikuntani puolesta pyydän ensin anteeksi sitä aivokuoren ohuutta joka vaivaa ammattikuntamme insinöörejä. Ensinnäkin 1-vaihemoottorit ovat lähes poikkeiksetta varustettu symmetrisellä käämillä jonka toiset päät on kytketty yhteen ja tuotu yhdellä johtimella kytkentä liittimelle. Suunnanvaihto tapahtuu vaihtamalla kondensaattorin napaan tuleva syöttö johdin toiseen kondensaattorin napaan (mitään käämin päitä ei tarvitse irroittaa). Jos toinen käämeistä on poikki on kuvattu vika oire siitä. Jos et omista mittaria voit testata homman seuraavasti. Poista kondensaattori kytkennästä ja jätä kondensaattorin napaan tuleva syöttöjohdin paikoilleen ja testaa juriseeko ja lähteekö käsin auttamalla liikkeelle. Sitten vaihdetaan syöttöjohdin toiseen napaan jossa oli kondensaattorin toinen johdin ja sama testi. Jos pelaa edelleen samalla tavalla. Etsi jostain 18 micro faradin kondensaattori (400vac) ja testaa sillä. Ellei pelaa edelleenkään on kyseessä vyyhtisulku moottorin käämeissä ja sen pituinen se, käämiminen tuskin kannattaa.
- Thaimaaneläjä
Etsin tietoja sähkömoottorin käynnistysongelmaan ja löysin nämä 14v sitten kirjoitetut vastaukset, jotka on täyttä asiaa. Kiitokset kirjoittajille ja oli ilo huomata, että kaiken maailman vinoilijat kunnioittivat poissaolollaan.
- Anonyymi
Thaimaaneläjä kirjoitti:
Etsin tietoja sähkömoottorin käynnistysongelmaan ja löysin nämä 14v sitten kirjoitetut vastaukset, jotka on täyttä asiaa. Kiitokset kirjoittajille ja oli ilo huomata, että kaiken maailman vinoilijat kunnioittivat poissaolollaan.
Kyllä vain. Kiitos äijille pähkinänkuori-ohjeista.
- Anonyymi
Ammattimies kirjoitti:
Omasta ja ammattikuntani puolesta pyydän ensin anteeksi sitä aivokuoren ohuutta joka vaivaa ammattikuntamme insinöörejä. Ensinnäkin 1-vaihemoottorit ovat lähes poikkeiksetta varustettu symmetrisellä käämillä jonka toiset päät on kytketty yhteen ja tuotu yhdellä johtimella kytkentä liittimelle. Suunnanvaihto tapahtuu vaihtamalla kondensaattorin napaan tuleva syöttö johdin toiseen kondensaattorin napaan (mitään käämin päitä ei tarvitse irroittaa). Jos toinen käämeistä on poikki on kuvattu vika oire siitä. Jos et omista mittaria voit testata homman seuraavasti. Poista kondensaattori kytkennästä ja jätä kondensaattorin napaan tuleva syöttöjohdin paikoilleen ja testaa juriseeko ja lähteekö käsin auttamalla liikkeelle. Sitten vaihdetaan syöttöjohdin toiseen napaan jossa oli kondensaattorin toinen johdin ja sama testi. Jos pelaa edelleen samalla tavalla. Etsi jostain 18 micro faradin kondensaattori (400vac) ja testaa sillä. Ellei pelaa edelleenkään on kyseessä vyyhtisulku moottorin käämeissä ja sen pituinen se, käämiminen tuskin kannattaa.
On se aivokuori näköjään ollut ohut silloin 20 vuotta sitten, kun väitetään että apu- ja pääkäämi olisivat samanlaiset. Kyllä oikeisissa 1-vaihe moottoreissa apukäämi on nimensä veroinen, eli heikompi. Apukäämi on käämitty selvästi ohuemmalla langalla kuin pääkäämi.
- Anonyymi
Edelleen toimiva ohje!!
- Anonyymi
Sama täällä, yhä vaan ajankohtaista. Kiitos vinkeistä.
- Anonyymi
Uudempiakin ja yhtä päteviä ohjeita löytyisi mutta hyvä että tämä liki 20- vuotias aloitus on nostettu !
- Anonyymi
Myös keskustelujen kalmistoa kuokkimalla palsta pysyy aktiivisena ja elinvoimaisena !! Ja niinhän tässä on tehtykin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Myös keskustelujen kalmistoa kuokkimalla palsta pysyy aktiivisena ja elinvoimaisena !! Ja niinhän tässä on tehtykin.
Sitä sinä juuri itsekin teet, mutta hyvä se on vaan, nousee helmet pintaan.
- Anonyymi
Tietty pitää näitä vanhoja aloituksia tekohengittää nostoviikkojen kunniaksi !
- Anonyymi
370 w moottori..onko kyse kt05 laitteesta eli yksivaiheinen suomen koneteollisuus smirgeli?
moni luullut että smirgeli on rikki mutta siitä käynnistysvivusta löytyy STARTTI asento ja sitten vasta siihen ajo asentoon.
monet laittaa ensimmäiseen asentoon eikä käytä lopussa olevaa starttia ja sitten se jää jurisemaan.
näin minullekiin annettiin rikkinäinen,juriseva" smitgeli😅- Anonyymi
Enpä ole ennen kuullut että yksivaihe moottoreissa olisi kaksi ossinen käynnistys.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Enpä ole ennen kuullut että yksivaihe moottoreissa olisi kaksi ossinen käynnistys.
Onhan noita ollut keskipakokytkin käyttöisiäkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan noita ollut keskipakokytkin käyttöisiäkin.
Ja polttomoottorikäyttöisiä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Enpä ole ennen kuullut että yksivaihe moottoreissa olisi kaksi ossinen käynnistys.
googleta esim tuo suomen koneteollisuus smirgeli 1 vaihesena versiona niin siinä vanhassa "viputanko" käynnistin mallissa on stop-start- 2 -asennot. joissakin kulunut tarrat pois ja ei tiedä että starttia onkaan siellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
googleta esim tuo suomen koneteollisuus smirgeli 1 vaihesena versiona niin siinä vanhassa "viputanko" käynnistin mallissa on stop-start- 2 -asennot. joissakin kulunut tarrat pois ja ei tiedä että starttia onkaan siellä.
niin näkyi olevan, kaikkea sitä näkee kun vanhaksi elää
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1414467- 932139
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152071Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi761894Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1421542Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541522VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1041395- 751316
- 1011297
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1201109