Vanhoja keskusteluja läpi käytyäni en kuitenkaan löytänyt etsimääni. Eli mieli tekisi vesille ja purjehdusta opettelemaan. Sopivaa ensivenettä olen tässä katsellut ja muutama mielenkiintoinen malli on kin löytynyt Guy22 (josta keskusteltu tuolla toisaallakin) sekä Jeanneau Bahia 22. Guy 22:ta vain ei taida olla nostokölillä?
Toiveita mitä olen miettinyt veneestä löytyvän voisi listata vaikka tähän. Kaikkien ei tietysti tarvitse toteutua, joten kaikista voi myös tinkiä.
-Nostoköli, vedettävissä henkilöauton perässä trailerilla
-wc
-purjehdusominaisuudet kohtuulliset/hyvät luokassaan
-edullinen, eli 3-8k€
Suosituksia, neuvoja, apuja. Kaikki kiinnostaa :) Myös lisäkommentit yllämainituista veneistä ovat tervetulleita.
Nostokölillistä pientä purjevenettä etsimässä
19
8875
Vastaukset
- tästä linkistä..
http://www.go-sail.co.uk/buytrailer.asp
Mieti vielä uudelleen miksi pitäisi olla nimenomaan nostoköli - muitakin trailerilla vedettäviä vaihtoehtoja on. Miksi pidät vessaa niin oleellisena, että se on listassasi toiseksi tärkeimpänä valintakriteerinä? Etkö voisi miettiä kuivakäymälää (Porta Potti tms) noin pieneen veneeseen?
Kannattaa varmaankin katsella netistä ulkolaisia vaihtoehtoja ja hintoja, koska trailerilla kuljetettavan paatin voi kuskata kotiin vähän kauempaakin.- matoma
Kiitos linkistä!
Ei wc:n ole tarkoitus olla arvoasteikolla mitenkään "toisena" ja myös kuivakäymälä voi tulla täysin kyseeseen. Se nyt vain on toivelistalla, muttei tokikaan mitenkään välttämätön.
Nostoköliasiaa olen taas tässä mielessäni vatvonut edes takaisin. Olen antanut itselleni ymmärtää, että likipitäen kaikki kiintoköliset olisivat parempia purjehtia kuin yksikään nostokölillinen (saa toki oikaista). Mutta mitä meinaat muistakin trailerilla vedettävistä vaihtoehdoista? Tarkoitatko taittoköliä? Lähinnä ajatuksessa olisi silloin tällöin kuskata venettä pidennetylle viikonloppureisulle sisävesille - lähinnä saimaalle ja päijänteelle, vaikka pääasiallinen säilytys/purjehdusympäristö olisikin saaristomeri. - ratkaisu olisi
matoma kirjoitti:
Kiitos linkistä!
Ei wc:n ole tarkoitus olla arvoasteikolla mitenkään "toisena" ja myös kuivakäymälä voi tulla täysin kyseeseen. Se nyt vain on toivelistalla, muttei tokikaan mitenkään välttämätön.
Nostoköliasiaa olen taas tässä mielessäni vatvonut edes takaisin. Olen antanut itselleni ymmärtää, että likipitäen kaikki kiintoköliset olisivat parempia purjehtia kuin yksikään nostokölillinen (saa toki oikaista). Mutta mitä meinaat muistakin trailerilla vedettävistä vaihtoehdoista? Tarkoitatko taittoköliä? Lähinnä ajatuksessa olisi silloin tällöin kuskata venettä pidennetylle viikonloppureisulle sisävesille - lähinnä saimaalle ja päijänteelle, vaikka pääasiallinen säilytys/purjehdusympäristö olisikin saaristomeri.Osta vene saaristomerelle joka täyttää vaatimuksesi ja vuokraa se järveltä, mikäli sinne mielit.
Tämä olisi helpoimin toteutettava ratkaisu ja halvin.
- tuossa hintaluokassa
Olisi hyvä jos kriteerit olisivat jotenkin tärkeysjärjestuksessä, koska kaikkia on vaikea saada toteutumaan. Hintaluokka lienee tärkein, joten H-vene olisi minun valintani tuossa hintaluokassa. Sehän kulkee trailerilla ison henkilöauton perässä ihan hyvin ja nelivetoisen perässä vieläpä ihan laillisestikin, vaikkei siinä olekaan nostoköliä. Kunnon vessaa ei H:ssa ole.
Jos vessa on tosi tärkeä, suosittelisin Avance24:sta. Tämä puolestaan on jo aikamoinen traileroitava, mutta teoriassa mahdollinen, mutta hinta nousee vähintään trailerin hinnan verran yli hintahaarukkasi.
Pienissä nostokölikipoissa ei oikein mikään kriteerisi toteudu, paitsi helppo traileroitavauus.- minultakin....
Jos kysymyksen asettelu olisi ko hintaluokan traileroitava vene, jossa on hyvät purjehdusominaisuudet, h-vene olisi oivallinen valinta. Purjehdusta on innostavampi opetella, jos vene on turvallinen ja purjehtii hyvin.
- samaa mieltä.
minultakin.... kirjoitti:
Jos kysymyksen asettelu olisi ko hintaluokan traileroitava vene, jossa on hyvät purjehdusominaisuudet, h-vene olisi oivallinen valinta. Purjehdusta on innostavampi opetella, jos vene on turvallinen ja purjehtii hyvin.
Purjehdusta on innostavampi opetella, jos vene on turvallinen ja purjehtii hyvin, tämä tietysti pudottaa H:n pois laskuista. Kannattaisi mielestän hnkkia vene, jossa on kunon kaiteet js seisomakorkeus vessassa.
- sittenkin vaihtoehto!
samaa mieltä. kirjoitti:
Purjehdusta on innostavampi opetella, jos vene on turvallinen ja purjehtii hyvin, tämä tietysti pudottaa H:n pois laskuista. Kannattaisi mielestän hnkkia vene, jossa on kunon kaiteet js seisomakorkeus vessassa.
Ja sekö tekee veneen hyväksi, että on "kunon kaiteet ja seisomakorkeus vessassa"?
Ja minkälaista traileria vetoautoa ajattelit omalle "seisomakorkeuksille vessaveneellesi"? - ymmärtää
sittenkin vaihtoehto! kirjoitti:
Ja sekö tekee veneen hyväksi, että on "kunon kaiteet ja seisomakorkeus vessassa"?
Ja minkälaista traileria vetoautoa ajattelit omalle "seisomakorkeuksille vessaveneellesi"?Tyypillisestihän purjehtimaan oppii parhaiten vessassa seisten. Tosin minullekin jäi hieman arvoitukseksi se kaiteiden funktio tässä toiminnassa. Ehkäpä minua sen osalta valistetaan.
Totta puhuen, olen tavannut useitakin vessassa seisten purjehtimaan opetelleita. Ja heistä on tullut hieman tynnyrissä kasvatetun oloinen kuva. Ei se vessa välttämättä oppimista estäkään, on siitäkin hyviä esimerkkejä. Tiedän senkin, että jos on tottunut kaiteiden olemassa oloon, on vaikea ymmärtää elämää ilman niitä. Sitä kuitenkin on, eivätkä kaiteettomat veneet tilastollisesti ole sen vaarallisempia. Niitä ei myöskään juuri käytetä valtamerillä, vähemmän avomerelläkin. Mutta noissa oloissa harvemmat ensisijaisesti opettelevatkaan.
- matoma
Kiitos rakentavista ehdotuksista. Jos nyt halutaan toiveet järjestykseen laittaa, niin järjestys lienisi
-hinta
-traileroitavissa
-purjehdusominaisuudet
-wc
H-vene on varmasti hyvä purjehtia, mutta mielellään ostaisin veneen joka on helpohkosti kuitenkin traileroitavissa. Tilapäinen säilytyspaikka veneelle kuitenkin löytyisi ainakin pohjois- ja eteläpäijänteeltä sekä turun saaristosta, joten ko. vesistöjen alueita mielelään tulisi koluttua. Lisäksi vetoautona saisi toimia "tavanomaisempi" perheauto, ettei harrastus heti ratkeaisi liitoksistaan. Todettakoon tässä nyt vielä, että vesillä on kyllä tullut liikuttua pidempiäkin reissuja pääasiallisesti upoumarunkoisella moottoriveneellä, joten meriteiden säännöt sinällään ovat hallussa. Nyt tekisikin mieli purjehdusta opettelemaan.
Toisaalta luin Campus 600:ta. Siinä taitaisi yhdistyä ainakin osa toiveistani. - tarkennappa hieman
miksi haluat vetää nostoköliä auton perässä trailerlla?
- matoma
jotta veneen siirto vesistöstä toiseen olisi helppoa eli pidennetty viikonloppu saimaalla taikka päijänteellä onnistuisi helposti. Vai onko mulla nyt puurot ja vellit pahasti sekaisin, eikös nostoköliveneet ole tähän omiaan? Lisäksi nostoköliä puoltaa se, että aiemmin moottoriveneellä kiertäessä tuli pääasiassa käytettyä vain luonnon satamia, jotka tietysti monasti ovat hyvin matalia.
Tuli muuten tilattua Amazonista muutaman kymmenen dollarin hintainen opus Handbook of trailor sailing.
Mitenkäs Jeanneau Tonic 23, voisiko sellainen sopia tarpeisiini vai meneeko liian isoksi?
- Joe on...
Elikkä Joe 17 voisi sopia tarkoitukseesi kohtalaisen hyvin, ei tosin mene hintahaarukkaasi, koska on halvempi. Helppo kuskata trailerilla ei paina kuin muistaakseni 560 kg. Purjehtii kohtuu hyvin, on tosin hieman jollamainen. Makuutilat kahdelle aikaiselle ja kahdelle lapselle. Kääntököli, syväys 50/100cm. Käy katsomassa osoitteesta: http://www.paatti.com/joe17/
- matoma
Kiitos ehdotuksesta, Jullea olen kyllä hieman harkinnut juuri sen hyvän traileroitavuuden vuoksi. Vene saisi olla kuitenkin ehkä hieman isompi/enemmän purjenemäinen eikä niinkään "jollamainen" kuten sitä kuvailit.
Tuo yllä ajattelemani Jeanneau Tonic taitaa mennä hinnaltaan aikalailla yli budjetin. Mitenkäs Campus 600? - vaikuttaapi
matoma kirjoitti:
Kiitos ehdotuksesta, Jullea olen kyllä hieman harkinnut juuri sen hyvän traileroitavuuden vuoksi. Vene saisi olla kuitenkin ehkä hieman isompi/enemmän purjenemäinen eikä niinkään "jollamainen" kuten sitä kuvailit.
Tuo yllä ajattelemani Jeanneau Tonic taitaa mennä hinnaltaan aikalailla yli budjetin. Mitenkäs Campus 600?ihan passelilta paatilta sinun käyttötarkoitukseesi. Hinta/laatu vaikuttaisi myös hyvältä. Trailerin hinnan saa lisätä.
http://www.elisanet.fi/leikkolat/index.html
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=111&conference=667&posting=22000000010214055 - Jjulle
Itselläni oli aikanaan harkinnassa ekaksi veneeksi pieni nostokölinen. Onneksi en ostanut sellaista, vaan astetta isomman.
Tästä nyt voi joku olla eri mieltä, mutta pienet nostoköliveneet eivät ole tarkoitettu isoille selille - ei varsinkaan merelle. Sisävesillä ainakin, missä omani on, vähänkin kovemmalla kelillä jullet yms. ovat aina laiturissa ja muutenkaan niitä ei kauempana näe. Jonnekin Päijänteen lahdelmille se kai käy, mutta merelle...
Uskon, jos ostat kunnon tiloilla varustetun veneen merelle, et kaipaa pikkucruisailuja Päijänteellä. - microtross
Jjulle kirjoitti:
Itselläni oli aikanaan harkinnassa ekaksi veneeksi pieni nostokölinen. Onneksi en ostanut sellaista, vaan astetta isomman.
Tästä nyt voi joku olla eri mieltä, mutta pienet nostoköliveneet eivät ole tarkoitettu isoille selille - ei varsinkaan merelle. Sisävesillä ainakin, missä omani on, vähänkin kovemmalla kelillä jullet yms. ovat aina laiturissa ja muutenkaan niitä ei kauempana näe. Jonnekin Päijänteen lahdelmille se kai käy, mutta merelle...
Uskon, jos ostat kunnon tiloilla varustetun veneen merelle, et kaipaa pikkucruisailuja Päijänteellä.http://personal.inet.fi/koti/linkopuu/microtross.htm
H-veneen suunnittelijan käsialaa oleva Microtross voisi olla hyvä vaihtoehto hintaluokassasi ensimmäiselle trailerilla vedettävälle purjeveneelle. Onhan se aika pieni, mutta esim. Joe 17 tuntuu sen rinnalla lelulta. :) Nukkumatilaa 4 aikuiselle löytyy, mutta oleskelutila on melko ahdas. Micro-luokan kulta-aikana 70-80 luvuilla tämänkokoiset veneet olivat hyvin suosittuja myös perheen retkiveneenä.
Vene on alun perin suunniteltu hyvin turvalliseksi, 180kg painavalla kölillä se ei käyttäytymiseltään poikkeaisi vastaavankokoisesta köliveneestä, harmi vaan että niitä ei juuri ole tehty niin painavalla kölillä. Mutta myös kevyellä kölillä varustettuna Microtrossia tuntuu olevan aloittelijan lähes mahdotonta kaataa järkevissä olosuhteissa, minä en ainakaan onnistunut. :)
Köliveneitäkin (esim. H) voi vetää trailerilla, mutta vesille lasku ja nosto on sitten aivan eri operaatio, kuin tavallisella venetrailerilla vedettävän Microtrossin lasku ja nosto.
Nykyään löytyy sisätiloiltaan aika isoja trailerilla vedettäviä veneitä, mutta hintaluokkakin on sitten erilainen:
http://www.wotour-yachts.com/html/wotour25.html
http://www.sasanka-yacht.pl/
http://en.skipperyachts.pl/Sailing-Boats/Skippi-650-Cruiser.html
http://www.soloi.net/purjevene_screen.pdf - Nostoköli
microtross kirjoitti:
http://personal.inet.fi/koti/linkopuu/microtross.htm
H-veneen suunnittelijan käsialaa oleva Microtross voisi olla hyvä vaihtoehto hintaluokassasi ensimmäiselle trailerilla vedettävälle purjeveneelle. Onhan se aika pieni, mutta esim. Joe 17 tuntuu sen rinnalla lelulta. :) Nukkumatilaa 4 aikuiselle löytyy, mutta oleskelutila on melko ahdas. Micro-luokan kulta-aikana 70-80 luvuilla tämänkokoiset veneet olivat hyvin suosittuja myös perheen retkiveneenä.
Vene on alun perin suunniteltu hyvin turvalliseksi, 180kg painavalla kölillä se ei käyttäytymiseltään poikkeaisi vastaavankokoisesta köliveneestä, harmi vaan että niitä ei juuri ole tehty niin painavalla kölillä. Mutta myös kevyellä kölillä varustettuna Microtrossia tuntuu olevan aloittelijan lähes mahdotonta kaataa järkevissä olosuhteissa, minä en ainakaan onnistunut. :)
Köliveneitäkin (esim. H) voi vetää trailerilla, mutta vesille lasku ja nosto on sitten aivan eri operaatio, kuin tavallisella venetrailerilla vedettävän Microtrossin lasku ja nosto.
Nykyään löytyy sisätiloiltaan aika isoja trailerilla vedettäviä veneitä, mutta hintaluokkakin on sitten erilainen:
http://www.wotour-yachts.com/html/wotour25.html
http://www.sasanka-yacht.pl/
http://en.skipperyachts.pl/Sailing-Boats/Skippi-650-Cruiser.html
http://www.soloi.net/purjevene_screen.pdfTäällä olis Hämeenlinnassa Microtross myynnissä.
[email protected] - pääsee!
Jjulle kirjoitti:
Uskon, jos ostat kunnon tiloilla varustetun veneen merelle, et kaipaa pikkucruisailuja Päijänteellä.Tuossa kirjoitettiin: "Sisävesillä ainakin, missä omani on, vähänkin kovemmalla kelillä jullet yms. ovat aina laiturissa ja muutenkaan niitä ei kauempana näe. Jonnekin Päijänteen lahdelmille se kai käy, mutta merelle..."
Melkoista potaskaa. Jullella on menty mm. Ruotsiin ja Baltian maihin. Jullella pääsee hyvinkin merelle mikäli miehistö on asioista perillä ja reivaus toimii. - tarvita,
pääsee! kirjoitti:
Tuossa kirjoitettiin: "Sisävesillä ainakin, missä omani on, vähänkin kovemmalla kelillä jullet yms. ovat aina laiturissa ja muutenkaan niitä ei kauempana näe. Jonnekin Päijänteen lahdelmille se kai käy, mutta merelle..."
Melkoista potaskaa. Jullella on menty mm. Ruotsiin ja Baltian maihin. Jullella pääsee hyvinkin merelle mikäli miehistö on asioista perillä ja reivaus toimii.Pikkupurret yleensä pärjää hyvin pelkällä fokalla liian kovassa kelissä, muistelen erään hyvin myrskyyn varustautuneen JOE 17 tulleen Piritasta Helsinkiin ilman myrskypurjeita.Syynä oli ollut purjeiden vaihdon mahdottomuus kovassa kelissä.
Märkää ilmeisesti oli ollut?
Oma kokemus on Terhisail 530, jolla tulin Porkkalasta Helsinkiin ulkoväylää kohtuullisessa tuulessa pelkällä fokalla. Tuulesta on paha mennä sanomaan, mutta aallokko oli niin korkeaa, että sitloodassa seisten oli pakko ajaa seuraten suuntaa kompassista, koska horisonttia ei näkynyt kuin aaltojen harjoilta. Gepsi ei luonnollisesti ollut mukana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760