Ostin ensimmäiset talvirenkaat ja asennutin ne liikkeessä vanhoille peltivanteille. Miten nastarenkaat tuntuvat erilaiselta verrattuna kesärenkaisiin? Itse tunnen aivan kuin hieman lisää olisi tullut tärinää ajoon, ratista hitusen enemmän erottaa - mutta voi olla "mutu"-mielikuva.
Ei mitään hirveää vapinaa/tärinää mutta ei niin tasaista menoa kuin kesärenkailla..
Voisiko olla että renkaita ei ole tasapainotettu?
Rengasliikkeessä teetin työn, ainahan heidän pitäisi tasapainottaa renkaat? Miten se tapahtuu käytännössä? En nähnyt muuta kuin että kundi päästi ilman kesärenkaista, otti vanhat kumit irti, pisti rengaskoneessa talvikumit paikoilleen, pisti ilmat sisään ja jotain vähän aika hiljakseen pyöritteli(30 sekkaa noin) sitä rengasta vaakatasossa, sitten vain renkaat kiinni autoon. Onko tasapainotus noin helppoa? Se siis tehdään heti paineistuksen jälkeen ja rengasta ei tarvitse edes liikuttaa siinä välissä?
Luulin että sitä rengasta pitäisi pistää nopeampaan vauhtiin jotta sen epätasapainon näkisi? Liikeen kundi vain paineistamisen jälkeen hissukseen pyöritteli rengasta ja tais tehdä jotain paineilmalla(?)..
Muutenkin liikeessä ryssittiin kun ensiksi renkaat pistettiin väärin kiinni ja renkaan kiertosuunnat olivat väärin, onneksi huomasin ja saivat asentaa uudestaan.
renkaiden tasapainotus
10
4215
Vastaukset
- Rollaattori
Vanhoihin (
- sitroen.
luotettavalta tuo "tasapainotus".
Yleensä se tehdään koneessa, missä rengas pyörii ja mittarit näyttää tarvittavan painon määrän ja paikan. Kun sitten painot on lisätty, pyöritetään rengas uudestaan ja todetaan mittareista että tasapainoon tuli tai että painoja on muutettava. Kestää muutaman minuutin.
Joillakin laitteilla tasapainotetaan autossa paikallaan.
Pyörä ylös, anturi jonnekin alatukivarren alle tai sitten renkaaseen tasapainotuskiekko. Sitten erillisellä sähkömoottorilla pyörimään ja etsitään tarvittavan painon määrä ja paikka jne. - Sesonkipojat..
Näin sesonkiaikana liikkeissä on aputyövoimaa ja helposti syntyy sutta ja sekundaa.
Jos kerran tutinaa tuntuu, niin tasapainotus on pielessä, josko ollenkaan tehty.
Takaisin liikkeeseen vain ja takuisiin työt.
Tällaiselta sählingiltä välttyäkseen kannattaakin teettää renkaiden vanteille asennukset/vaihdot rauhallisempina aikoina jo etukäteen.. - renkaassa
on pystyheittoa, niin ei siinä tasapainoitus auta.
Eli rengas ei ole noussut kunnolla vanteelle tai renkaassa itsessään on pinta heittoa.
Ei kun takas liikkeeseen.- Rengasasentaja
Mikäli ostit renkaat sieltä liikkeestä, vaadi tasapainoitus kuntoon. Olet maksanut renkaat ja työt niin pitää olla ok! Mikäli ostit jostain muualta mene sitten sinne ja ala selvitellä juttua! Vaikka olisit haksahtanut pinnoitettuihin niin nekin on oltava tasapainossa!
Ei milloinkaan saa laittaa pyörimään väärinpäin renkaita! Se toope joka neuvoi ajattele kuinka käy kun ajaa sohjoon! Nousee heti liirtoon ja sitten metsäkeikka! Oiken pyöriessään se syrjäyttää sohjon kuten valmistaja on sen tarkoittanut!
Muistakaa kun on talvi tarttee talvrenkaat ja kesällä ajetaan kesärenkailla. Milloin tarttet kitkoja? Ei milloinkaan, kun ei ole pakkasta ja on jäätä ei pidä yhtään! Pakkasessa ja lumessa pärjää kyllä niillä ei muuloin!
- renkaat
kuuluu laittaa oikein päin pyörimissuunnaltaan. Ne kuuluu myös tasapainottaa. Se tapahtuu koneessa, johon rengas laitetaan ja sitä pyöritetään reilua vauhtia. Sitten vanteen sivuihin naputetan tai liimataan korjauspainot koneen ilmoittamiin paikkoihin, ellei pyörä ole tasapainossa ilman, yleensä aina tarvitaan korjauspainoja väh. 5g, usein enemmin.
- Finnkone.fi
Renkaissa voi olla staattista tai dynaamista epätasapainoa. Staattinen epätasapaino tarkoittaa sitä kun pyörän massa on jakautunut epätasaisesti pyörän keskipisteen suhteen siten, että painopiste poikkeaa geometrisesta keskipisteestä, on kyseessä staattinen epätasapaino. Pyörän pyöriessä staattinen epätasapaino aiheuttaa pyörään pystysuuntaista värähtelyä, mikä tuntuu pomppivana liikkeenä ja tämä vaikuttaa myös renkaan tiekosketukseen.
Dynaamisella epätasapainolla tarkoitetaan sitä, että pyörän massa-akseli poikkeaa pyörintäakselista. Toisin sanoen pyörän massa jakautuu eri tavoin erikohdissa pyörintäakselia. Dynaaminen epätasapaino aiheuttaa pyörän pyöriessä värähtelyä sekä pysty- että sivusuunnassa. Nämä liikkeet välittyvät ohjauslaitteisiin ja tuntuvat tärinänä ohjauspyörässä.
Jo asennusvaiheessa on otettava huomioon mahdollinen epätasapaino ja rengas on pyrittävä asentamaan vanteelle niin, että vanteen ja renkaan kehän korkein kohta tulevat eri puolille, jolloin ne kompensoivat toisiaan. Tällöin pyörän epätasapaino on pienempi ja selvitään vähemmillä painoilla.
Pyörien tasapainottaminen tapahtuu nykyisin tasapainotuskoneella, joka mittaa epätasapainon aiheuttamaa värähtelyä ja määrittää tarvittavien painojen määrät ja paikat. Painot kiinnitetään vanteeseen joko lyömälle tai liimaamalla. Painoina kannattaa käyttää hyvälaatuisia painoja, jotka kestävät vanteessa kiinni pitkään. Ennen painotuksen aloittamista pyörät kannattaa pestä, koska pyörissä ja vanteissa kiinni olevat epäpuhtaudet voivat aiheuttaa virheitä tasapainotuksessa.
Pyörä pitää kiinnittää tasapainotuskoneeseen huolellisesti. Useimmiten pyörä keskitetään vanteen keskireiästä keskityskartioiden avulla. Näitä keskityskartioita on saatavana useita erikokoja, koska vanteiden keskireiät vaihtelevat. Tarkempaan keskittämiseen päästään, jos keskittäminen tapahtuu vanteen pultinrei’istä tappilaippojen avulla. Sokeille vanteille on aina käytettävä niille sopivaa tappilaippaa.
Pyörä kiinnitetään tasapainotuskoneen akselille joko manuaalisesti kiristettävällä kiinnitysmutterilla tai koneen paineilma/sähkötoimisella pikakiinnityksellä. On ehdottoman tärkeää, että kaikki kiinnitykseen vaikuttavat kosketuspinnat ovat puhtaat. Pyörä on myös kiristettävä kunnollisesti.
Lisää infoa täätä: http://www.finnkone.fi/blogi/auton-pyorien-tasapainottaminen/- linkkivielä
www.finnkone.fi
- kalenterikouluun_kiitos
kiitos, tätä tietoa odotelin vuodesta 2007 ja nyt sain täyttymyksen. Kiitos kovasti.
- ddr-laatua
Aihe on kyllä ajankohtainen ihan joka vuosi, kumma kyllä.
Mm. Debica-merkkiset olivat sen verran soikeita, että niitä ei saatu parillakaan tasapainoituskerralla kunnolliseen jamaan. Vain vaihto toiseen merkkiin auttoi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733664Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91991Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261323- 1341210
- 1001073
- 1091055
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701010- 60974
Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6965- 35876