renkaiden tasapainotus

aloittelijaautoilija

Ostin ensimmäiset talvirenkaat ja asennutin ne liikkeessä vanhoille peltivanteille. Miten nastarenkaat tuntuvat erilaiselta verrattuna kesärenkaisiin? Itse tunnen aivan kuin hieman lisää olisi tullut tärinää ajoon, ratista hitusen enemmän erottaa - mutta voi olla "mutu"-mielikuva.
Ei mitään hirveää vapinaa/tärinää mutta ei niin tasaista menoa kuin kesärenkailla..

Voisiko olla että renkaita ei ole tasapainotettu?

Rengasliikkeessä teetin työn, ainahan heidän pitäisi tasapainottaa renkaat? Miten se tapahtuu käytännössä? En nähnyt muuta kuin että kundi päästi ilman kesärenkaista, otti vanhat kumit irti, pisti rengaskoneessa talvikumit paikoilleen, pisti ilmat sisään ja jotain vähän aika hiljakseen pyöritteli(30 sekkaa noin) sitä rengasta vaakatasossa, sitten vain renkaat kiinni autoon. Onko tasapainotus noin helppoa? Se siis tehdään heti paineistuksen jälkeen ja rengasta ei tarvitse edes liikuttaa siinä välissä?

Luulin että sitä rengasta pitäisi pistää nopeampaan vauhtiin jotta sen epätasapainon näkisi? Liikeen kundi vain paineistamisen jälkeen hissukseen pyöritteli rengasta ja tais tehdä jotain paineilmalla(?)..

Muutenkin liikeessä ryssittiin kun ensiksi renkaat pistettiin väärin kiinni ja renkaan kiertosuunnat olivat väärin, onneksi huomasin ja saivat asentaa uudestaan.

10

4289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rollaattori

      Vanhoihin (

    • sitroen.

      luotettavalta tuo "tasapainotus".
      Yleensä se tehdään koneessa, missä rengas pyörii ja mittarit näyttää tarvittavan painon määrän ja paikan. Kun sitten painot on lisätty, pyöritetään rengas uudestaan ja todetaan mittareista että tasapainoon tuli tai että painoja on muutettava. Kestää muutaman minuutin.

      Joillakin laitteilla tasapainotetaan autossa paikallaan.
      Pyörä ylös, anturi jonnekin alatukivarren alle tai sitten renkaaseen tasapainotuskiekko. Sitten erillisellä sähkömoottorilla pyörimään ja etsitään tarvittavan painon määrä ja paikka jne.

    • Sesonkipojat..

      Näin sesonkiaikana liikkeissä on aputyövoimaa ja helposti syntyy sutta ja sekundaa.

      Jos kerran tutinaa tuntuu, niin tasapainotus on pielessä, josko ollenkaan tehty.

      Takaisin liikkeeseen vain ja takuisiin työt.

      Tällaiselta sählingiltä välttyäkseen kannattaakin teettää renkaiden vanteille asennukset/vaihdot rauhallisempina aikoina jo etukäteen..

    • renkaassa

      on pystyheittoa, niin ei siinä tasapainoitus auta.
      Eli rengas ei ole noussut kunnolla vanteelle tai renkaassa itsessään on pinta heittoa.
      Ei kun takas liikkeeseen.

      • Rengasasentaja

        Mikäli ostit renkaat sieltä liikkeestä, vaadi tasapainoitus kuntoon. Olet maksanut renkaat ja työt niin pitää olla ok! Mikäli ostit jostain muualta mene sitten sinne ja ala selvitellä juttua! Vaikka olisit haksahtanut pinnoitettuihin niin nekin on oltava tasapainossa!
        Ei milloinkaan saa laittaa pyörimään väärinpäin renkaita! Se toope joka neuvoi ajattele kuinka käy kun ajaa sohjoon! Nousee heti liirtoon ja sitten metsäkeikka! Oiken pyöriessään se syrjäyttää sohjon kuten valmistaja on sen tarkoittanut!
        Muistakaa kun on talvi tarttee talvrenkaat ja kesällä ajetaan kesärenkailla. Milloin tarttet kitkoja? Ei milloinkaan, kun ei ole pakkasta ja on jäätä ei pidä yhtään! Pakkasessa ja lumessa pärjää kyllä niillä ei muuloin!


    • renkaat

      kuuluu laittaa oikein päin pyörimissuunnaltaan. Ne kuuluu myös tasapainottaa. Se tapahtuu koneessa, johon rengas laitetaan ja sitä pyöritetään reilua vauhtia. Sitten vanteen sivuihin naputetan tai liimataan korjauspainot koneen ilmoittamiin paikkoihin, ellei pyörä ole tasapainossa ilman, yleensä aina tarvitaan korjauspainoja väh. 5g, usein enemmin.

    • Finnkone.fi

      Renkaissa voi olla staattista tai dynaamista epätasapainoa. Staattinen epätasapaino tarkoittaa sitä kun pyörän massa on jakautunut epätasaisesti pyörän keskipisteen suhteen siten, että painopiste poikkeaa geometrisesta keskipisteestä, on kyseessä staattinen epätasapaino. Pyörän pyöriessä staattinen epätasapaino aiheuttaa pyörään pystysuuntaista värähtelyä, mikä tuntuu pomppivana liikkeenä ja tämä vaikuttaa myös renkaan tiekosketukseen.

      Dynaamisella epätasapainolla tarkoitetaan sitä, että pyörän massa-akseli poikkeaa pyörintäakselista. Toisin sanoen pyörän massa jakautuu eri tavoin erikohdissa pyörintäakselia. Dynaaminen epätasapaino aiheuttaa pyörän pyöriessä värähtelyä sekä pysty- että sivusuunnassa. Nämä liikkeet välittyvät ohjauslaitteisiin ja tuntuvat tärinänä ohjauspyörässä.

      Jo asennusvaiheessa on otettava huomioon mahdollinen epätasapaino ja rengas on pyrittävä asentamaan vanteelle niin, että vanteen ja renkaan kehän korkein kohta tulevat eri puolille, jolloin ne kompensoivat toisiaan. Tällöin pyörän epätasapaino on pienempi ja selvitään vähemmillä painoilla.

      Pyörien tasapainottaminen tapahtuu nykyisin tasapainotuskoneella, joka mittaa epätasapainon aiheuttamaa värähtelyä ja määrittää tarvittavien painojen määrät ja paikat. Painot kiinnitetään vanteeseen joko lyömälle tai liimaamalla. Painoina kannattaa käyttää hyvälaatuisia painoja, jotka kestävät vanteessa kiinni pitkään. Ennen painotuksen aloittamista pyörät kannattaa pestä, koska pyörissä ja vanteissa kiinni olevat epäpuhtaudet voivat aiheuttaa virheitä tasapainotuksessa.

      Pyörä pitää kiinnittää tasapainotuskoneeseen huolellisesti. Useimmiten pyörä keskitetään vanteen keskireiästä keskityskartioiden avulla. Näitä keskityskartioita on saatavana useita erikokoja, koska vanteiden keskireiät vaihtelevat. Tarkempaan keskittämiseen päästään, jos keskittäminen tapahtuu vanteen pultinrei’istä tappilaippojen avulla. Sokeille vanteille on aina käytettävä niille sopivaa tappilaippaa.

      Pyörä kiinnitetään tasapainotuskoneen akselille joko manuaalisesti kiristettävällä kiinnitysmutterilla tai koneen paineilma/sähkötoimisella pikakiinnityksellä. On ehdottoman tärkeää, että kaikki kiinnitykseen vaikuttavat kosketuspinnat ovat puhtaat. Pyörä on myös kiristettävä kunnollisesti.

      Lisää infoa täätä: http://www.finnkone.fi/blogi/auton-pyorien-tasapainottaminen/

      • linkkivielä

        www.finnkone.fi


      • kalenterikouluun_kiitos

        kiitos, tätä tietoa odotelin vuodesta 2007 ja nyt sain täyttymyksen. Kiitos kovasti.


      • ddr-laatua

        Aihe on kyllä ajankohtainen ihan joka vuosi, kumma kyllä.
        Mm. Debica-merkkiset olivat sen verran soikeita, että niitä ei saatu parillakaan tasapainoituskerralla kunnolliseen jamaan. Vain vaihto toiseen merkkiin auttoi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3141
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe