Ostin ensimmäiset talvirenkaat ja asennutin ne liikkeessä vanhoille peltivanteille. Miten nastarenkaat tuntuvat erilaiselta verrattuna kesärenkaisiin? Itse tunnen aivan kuin hieman lisää olisi tullut tärinää ajoon, ratista hitusen enemmän erottaa - mutta voi olla "mutu"-mielikuva.
Ei mitään hirveää vapinaa/tärinää mutta ei niin tasaista menoa kuin kesärenkailla..
Voisiko olla että renkaita ei ole tasapainotettu?
Rengasliikkeessä teetin työn, ainahan heidän pitäisi tasapainottaa renkaat? Miten se tapahtuu käytännössä? En nähnyt muuta kuin että kundi päästi ilman kesärenkaista, otti vanhat kumit irti, pisti rengaskoneessa talvikumit paikoilleen, pisti ilmat sisään ja jotain vähän aika hiljakseen pyöritteli(30 sekkaa noin) sitä rengasta vaakatasossa, sitten vain renkaat kiinni autoon. Onko tasapainotus noin helppoa? Se siis tehdään heti paineistuksen jälkeen ja rengasta ei tarvitse edes liikuttaa siinä välissä?
Luulin että sitä rengasta pitäisi pistää nopeampaan vauhtiin jotta sen epätasapainon näkisi? Liikeen kundi vain paineistamisen jälkeen hissukseen pyöritteli rengasta ja tais tehdä jotain paineilmalla(?)..
Muutenkin liikeessä ryssittiin kun ensiksi renkaat pistettiin väärin kiinni ja renkaan kiertosuunnat olivat väärin, onneksi huomasin ja saivat asentaa uudestaan.
renkaiden tasapainotus
10
4165
Vastaukset
- Rollaattori
Vanhoihin (
- sitroen.
luotettavalta tuo "tasapainotus".
Yleensä se tehdään koneessa, missä rengas pyörii ja mittarit näyttää tarvittavan painon määrän ja paikan. Kun sitten painot on lisätty, pyöritetään rengas uudestaan ja todetaan mittareista että tasapainoon tuli tai että painoja on muutettava. Kestää muutaman minuutin.
Joillakin laitteilla tasapainotetaan autossa paikallaan.
Pyörä ylös, anturi jonnekin alatukivarren alle tai sitten renkaaseen tasapainotuskiekko. Sitten erillisellä sähkömoottorilla pyörimään ja etsitään tarvittavan painon määrä ja paikka jne. - Sesonkipojat..
Näin sesonkiaikana liikkeissä on aputyövoimaa ja helposti syntyy sutta ja sekundaa.
Jos kerran tutinaa tuntuu, niin tasapainotus on pielessä, josko ollenkaan tehty.
Takaisin liikkeeseen vain ja takuisiin työt.
Tällaiselta sählingiltä välttyäkseen kannattaakin teettää renkaiden vanteille asennukset/vaihdot rauhallisempina aikoina jo etukäteen.. - renkaassa
on pystyheittoa, niin ei siinä tasapainoitus auta.
Eli rengas ei ole noussut kunnolla vanteelle tai renkaassa itsessään on pinta heittoa.
Ei kun takas liikkeeseen.- Rengasasentaja
Mikäli ostit renkaat sieltä liikkeestä, vaadi tasapainoitus kuntoon. Olet maksanut renkaat ja työt niin pitää olla ok! Mikäli ostit jostain muualta mene sitten sinne ja ala selvitellä juttua! Vaikka olisit haksahtanut pinnoitettuihin niin nekin on oltava tasapainossa!
Ei milloinkaan saa laittaa pyörimään väärinpäin renkaita! Se toope joka neuvoi ajattele kuinka käy kun ajaa sohjoon! Nousee heti liirtoon ja sitten metsäkeikka! Oiken pyöriessään se syrjäyttää sohjon kuten valmistaja on sen tarkoittanut!
Muistakaa kun on talvi tarttee talvrenkaat ja kesällä ajetaan kesärenkailla. Milloin tarttet kitkoja? Ei milloinkaan, kun ei ole pakkasta ja on jäätä ei pidä yhtään! Pakkasessa ja lumessa pärjää kyllä niillä ei muuloin!
- renkaat
kuuluu laittaa oikein päin pyörimissuunnaltaan. Ne kuuluu myös tasapainottaa. Se tapahtuu koneessa, johon rengas laitetaan ja sitä pyöritetään reilua vauhtia. Sitten vanteen sivuihin naputetan tai liimataan korjauspainot koneen ilmoittamiin paikkoihin, ellei pyörä ole tasapainossa ilman, yleensä aina tarvitaan korjauspainoja väh. 5g, usein enemmin.
- Finnkone.fi
Renkaissa voi olla staattista tai dynaamista epätasapainoa. Staattinen epätasapaino tarkoittaa sitä kun pyörän massa on jakautunut epätasaisesti pyörän keskipisteen suhteen siten, että painopiste poikkeaa geometrisesta keskipisteestä, on kyseessä staattinen epätasapaino. Pyörän pyöriessä staattinen epätasapaino aiheuttaa pyörään pystysuuntaista värähtelyä, mikä tuntuu pomppivana liikkeenä ja tämä vaikuttaa myös renkaan tiekosketukseen.
Dynaamisella epätasapainolla tarkoitetaan sitä, että pyörän massa-akseli poikkeaa pyörintäakselista. Toisin sanoen pyörän massa jakautuu eri tavoin erikohdissa pyörintäakselia. Dynaaminen epätasapaino aiheuttaa pyörän pyöriessä värähtelyä sekä pysty- että sivusuunnassa. Nämä liikkeet välittyvät ohjauslaitteisiin ja tuntuvat tärinänä ohjauspyörässä.
Jo asennusvaiheessa on otettava huomioon mahdollinen epätasapaino ja rengas on pyrittävä asentamaan vanteelle niin, että vanteen ja renkaan kehän korkein kohta tulevat eri puolille, jolloin ne kompensoivat toisiaan. Tällöin pyörän epätasapaino on pienempi ja selvitään vähemmillä painoilla.
Pyörien tasapainottaminen tapahtuu nykyisin tasapainotuskoneella, joka mittaa epätasapainon aiheuttamaa värähtelyä ja määrittää tarvittavien painojen määrät ja paikat. Painot kiinnitetään vanteeseen joko lyömälle tai liimaamalla. Painoina kannattaa käyttää hyvälaatuisia painoja, jotka kestävät vanteessa kiinni pitkään. Ennen painotuksen aloittamista pyörät kannattaa pestä, koska pyörissä ja vanteissa kiinni olevat epäpuhtaudet voivat aiheuttaa virheitä tasapainotuksessa.
Pyörä pitää kiinnittää tasapainotuskoneeseen huolellisesti. Useimmiten pyörä keskitetään vanteen keskireiästä keskityskartioiden avulla. Näitä keskityskartioita on saatavana useita erikokoja, koska vanteiden keskireiät vaihtelevat. Tarkempaan keskittämiseen päästään, jos keskittäminen tapahtuu vanteen pultinrei’istä tappilaippojen avulla. Sokeille vanteille on aina käytettävä niille sopivaa tappilaippaa.
Pyörä kiinnitetään tasapainotuskoneen akselille joko manuaalisesti kiristettävällä kiinnitysmutterilla tai koneen paineilma/sähkötoimisella pikakiinnityksellä. On ehdottoman tärkeää, että kaikki kiinnitykseen vaikuttavat kosketuspinnat ovat puhtaat. Pyörä on myös kiristettävä kunnollisesti.
Lisää infoa täätä: http://www.finnkone.fi/blogi/auton-pyorien-tasapainottaminen/- linkkivielä
www.finnkone.fi
- kalenterikouluun_kiitos
kiitos, tätä tietoa odotelin vuodesta 2007 ja nyt sain täyttymyksen. Kiitos kovasti.
- ddr-laatua
Aihe on kyllä ajankohtainen ihan joka vuosi, kumma kyllä.
Mm. Debica-merkkiset olivat sen verran soikeita, että niitä ei saatu parillakaan tasapainoituskerralla kunnolliseen jamaan. Vain vaihto toiseen merkkiin auttoi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481538Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 221050
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70769