Minne mennä?

Filmaaja

Minne pitäisi mennä yläasteen jälkeen, jos haluaisin elokuva-alalle?

7

603

Vastaukset 7

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hattu

Jos haluat lukion kautta niin Helsingin kuvataidelukiosta on kai helpompaa päästää Taik:n ELO:lle, mutta jos haluat amiskautta niin eikös joku media-assistentti oo sellasen alku. HKTL:ssä on kanssa aika paljon elokuva-kursseja.

• Breeze

Voit mennä joko lukion kautta ammattikorkeisiin tai vaikkapa Taideteolliseen. Toinen vaihtoehto on hakea johonkin tuotantoyhtiöön harjoittelijaksi tai tutustua elokuva-alan ihmisiin ja päästä heidän kauttaan töihin. Elikä koulutettu tai itseoppinut.

Et kertonut minkä elokuvan osa-alueen parissa haluaisit työskennellä. Vaatimukset eri töissä ovat kovin erilaiset.

Jos tiedot elokuvanteosta ovat suppeat, voi niitä parantaa lukemalla joitain alan kirjoja tai oppaita.

• Alalla ammatissa

Elokuvakoulu jossa opetetaan miten juttuja tehdään oikeasti on Taideteollisen ELO.

Haluat minne tahansa, niin käy lukio ensin. Mediakoulut eivät ole mikään astinlauta Taideteolliseen vaan sitä on monipuolinen yleissivistys. Lue klassikoita, seuraa politiikkaa, käy taidenäyttelyissä, lue kulttuurilehtiä, tee musiikkia ja käy teatterissa. Ja katso leffoja - paljon. Ja moneen kertaan.

Itse olen pörrännyt leffanteossa nyt parikymmentä vuotta eri puolilla maailmaa. Ei ole alalta glamouri hävinnyt. Enkä kadu. Tervetuloa alalle! Mutta tee sen eteen töitä. Kannattaa kyllä, vaikkei tämä mikään kultakaivos aina olekaan.

Tekniikkaa oppii missä vaan takahikiän kansanopiston editointikursseilla, mutta oikeassa elokuvanteossa se ei riitä. Eikä se ole edes tärkeintä. Tärkeintä on KÄSIKIRJOITUSTAITO, DRAMATURGIANTAJU ja HELVETIN HYVÄT HOKSOTTIMET!

• hattu

Itse olen sinne alalle suunnistanut jo pitkän aikaa. Oletkos itse käynyt ELO:n? Ilmeisesti olet, niin voisitkos ottaa yhteyttä ([email protected]). Olen jo pitkään tahtonut keskustella jonkun kanssa jolla on vähän läheisempää tietämystä alasta, kuin koulun kuurolla Elokuva - ja Videokurssin opettajalla.

Jos voisin pari kysymystä heittää ja vähän muutenkin kysyä alasta.

• Alalla ammatissa
        hattu kirjoitti:

Itse olen sinne alalle suunnistanut jo pitkän aikaa. Oletkos itse käynyt ELO:n? Ilmeisesti olet, niin voisitkos ottaa yhteyttä ([email protected]). Olen jo pitkään tahtonut keskustella jonkun kanssa jolla on vähän läheisempää tietämystä alasta, kuin koulun kuurolla Elokuva - ja Videokurssin opettajalla.

Jos voisin pari kysymystä heittää ja vähän muutenkin kysyä alasta.

...heti kun ehdin. On nimittäin kiireistä aikaa aina kesät, joten voit unohtaa lomat heti kättelyssä. Toisaalta matkustamaan pääsee ja Tuotanto maksaa, heh.

Olen käynyt ELOn. Kyllä. Otaksun että kiinnostuksesi liittyy myös sen itse sisällön luomiseen eikä pelkästään bitteihin, vimpaimiin ja kaapelikytköksiin. Nimittäin tekniikka muuttuu: jos nyt aloitat opiskelut yhdellä härvelillä, niin se on Tekniikan museon hyllyllä vitriinissä kun valmistut alalle. Mutta dramaturgian lait ja elokuvan kieli ne ovat huomattavasti pitkäikäisempiä...

• Maisa

Esim. kallion ilmaisutaidon lukioon

Mutta ei se lukio takaa näyttelijän uraa.

• amblin

älä mene mihinkään. ei spielbergään ollut elokuvakoulussa. Lukio kannattais kuiteski käydä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Herkkyydestä

Toisessa ketjussa toivottiin keskustelua herkkyydestä. Aloitan omalla näkemykselläni. Mielestäni herkät ihmiset ovat l
      Sinkut
      275
      931
    2. Arvaako kukaan?

"Humalojalla metalliromun keräyspaikalla on kulkenut pitkin kevättä ja kesää joku henkilö, joka on vienyt sieltä kymmeni
      Haapavesi
      48
      727
    3. Okei, eli olet rakastunut

Hyvä sinä, niin minäkin.
      Ikävä
      67
      681
    4. Tuntuu pahalta meidän molempien puolesta

Anteeksi, että olen tällainen pelkuri. En vaan usko rakkauteen enää miehen ja naisen välillä omalla kohdalla. Tiedän, et
      Ikävä
      35
      584
    5. Mikä minussa sitten

Kiihottaa enemmän kuin muissa?
      Ikävä
      52
      564
    6. Olen kiinnostunut sinusta, en seksistä

Vihjailuja toiseen suuntaan on tullut niin paljon, että asia on korjattava. En näe sinua esineenä, vaan hienona persoona
      Ikävä
      31
      494
    7. Mies.. rehellisesti

Mitä haluat nyt sun elämään?
      Ikävä
      48
      477
    8. Yli 3 Vuotta sinä jaksoit

ja yrititit ottaa selvää minusta. Aika hämmästyttävää. Naiselle.
      Ikävä
      44
      460
    9. Onko meillä

Kaikki hyvin? 🤨 Miehelle
      Ikävä
      30
      459
    10. Taidan lähettää kaveripyynnön

Sulle nainen. Otan vaan rohkaisuryypyn ensin.
      Ikävä
      38
      450
    Aihe