Minne mennä?

Filmaaja

Minne pitäisi mennä yläasteen jälkeen, jos haluaisin elokuva-alalle?

7

597

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hattu

Jos haluat lukion kautta niin Helsingin kuvataidelukiosta on kai helpompaa päästää Taik:n ELO:lle, mutta jos haluat amiskautta niin eikös joku media-assistentti oo sellasen alku. HKTL:ssä on kanssa aika paljon elokuva-kursseja.

• Breeze

Voit mennä joko lukion kautta ammattikorkeisiin tai vaikkapa Taideteolliseen. Toinen vaihtoehto on hakea johonkin tuotantoyhtiöön harjoittelijaksi tai tutustua elokuva-alan ihmisiin ja päästä heidän kauttaan töihin. Elikä koulutettu tai itseoppinut.

Et kertonut minkä elokuvan osa-alueen parissa haluaisit työskennellä. Vaatimukset eri töissä ovat kovin erilaiset.

Jos tiedot elokuvanteosta ovat suppeat, voi niitä parantaa lukemalla joitain alan kirjoja tai oppaita.

• Alalla ammatissa

Elokuvakoulu jossa opetetaan miten juttuja tehdään oikeasti on Taideteollisen ELO.

Haluat minne tahansa, niin käy lukio ensin. Mediakoulut eivät ole mikään astinlauta Taideteolliseen vaan sitä on monipuolinen yleissivistys. Lue klassikoita, seuraa politiikkaa, käy taidenäyttelyissä, lue kulttuurilehtiä, tee musiikkia ja käy teatterissa. Ja katso leffoja - paljon. Ja moneen kertaan.

Itse olen pörrännyt leffanteossa nyt parikymmentä vuotta eri puolilla maailmaa. Ei ole alalta glamouri hävinnyt. Enkä kadu. Tervetuloa alalle! Mutta tee sen eteen töitä. Kannattaa kyllä, vaikkei tämä mikään kultakaivos aina olekaan.

Tekniikkaa oppii missä vaan takahikiän kansanopiston editointikursseilla, mutta oikeassa elokuvanteossa se ei riitä. Eikä se ole edes tärkeintä. Tärkeintä on KÄSIKIRJOITUSTAITO, DRAMATURGIANTAJU ja HELVETIN HYVÄT HOKSOTTIMET!

• hattu

Itse olen sinne alalle suunnistanut jo pitkän aikaa. Oletkos itse käynyt ELO:n? Ilmeisesti olet, niin voisitkos ottaa yhteyttä ([email protected]). Olen jo pitkään tahtonut keskustella jonkun kanssa jolla on vähän läheisempää tietämystä alasta, kuin koulun kuurolla Elokuva - ja Videokurssin opettajalla.

Jos voisin pari kysymystä heittää ja vähän muutenkin kysyä alasta.

• Alalla ammatissa
        hattu kirjoitti:

Itse olen sinne alalle suunnistanut jo pitkän aikaa. Oletkos itse käynyt ELO:n? Ilmeisesti olet, niin voisitkos ottaa yhteyttä ([email protected]). Olen jo pitkään tahtonut keskustella jonkun kanssa jolla on vähän läheisempää tietämystä alasta, kuin koulun kuurolla Elokuva - ja Videokurssin opettajalla.

Jos voisin pari kysymystä heittää ja vähän muutenkin kysyä alasta.

...heti kun ehdin. On nimittäin kiireistä aikaa aina kesät, joten voit unohtaa lomat heti kättelyssä. Toisaalta matkustamaan pääsee ja Tuotanto maksaa, heh.

Olen käynyt ELOn. Kyllä. Otaksun että kiinnostuksesi liittyy myös sen itse sisällön luomiseen eikä pelkästään bitteihin, vimpaimiin ja kaapelikytköksiin. Nimittäin tekniikka muuttuu: jos nyt aloitat opiskelut yhdellä härvelillä, niin se on Tekniikan museon hyllyllä vitriinissä kun valmistut alalle. Mutta dramaturgian lait ja elokuvan kieli ne ovat huomattavasti pitkäikäisempiä...

• Maisa

Esim. kallion ilmaisutaidon lukioon

Mutta ei se lukio takaa näyttelijän uraa.

• amblin

älä mene mihinkään. ei spielbergään ollut elokuvakoulussa. Lukio kannattais kuiteski käydä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      259
      2727
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      17
      2197
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      339
      1934
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      105
      1659
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      96
      1599
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      208
      1313
    7. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      67
      1220
    8. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      25
      1141
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      50
      1103
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      75
      1083
    Aihe