adoptio venäjältä

lastenkotien tilanne

Tietätämättömänä kyselen tässä että kun venäjällä (tietojeni mukaan) lapset elävät lastenkodeissa surkeissa oloissa ja hoitajat kohtelevat lapsia huonosti. Kuka "uskaltaa" venäjältä adoptoida esim leikki-ikäistä koska ongelmia on jo monenlaisia tunnepuolella ja muutenkin. Vai onko adoptiota hoitavilla toimistoilla jotkin tietyt lastenkodit joista adoptoidaan ja joistakin lastenkodeista lapsia ei oteta/anneta adoptioon ollenkaan?
Muista maista esim Kiinasta ja Vietnamista sekä Intiasta olen saanut hyvin positiivisen kuvan lastenkodeista ja niiden hoitajista. Ja miten sellainenkin asia on mahdollsta että kun jonkin lastenkodin lapset todetaan huonosti hoidetuiksi niin katkaistaan adoptiotoiminta ja kuitenkin lastenkoti jatkaa toimintaa. Kuka suojelee lapsia???

Valaiskaa tietämättömälle näitä lastenkoti asioita. Ahdistaa suuresti kaikkien hylättyjen lasten puolesta.

16

9423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harmillista..

      ..minuakin ahdistaa!

      Tuntuu että monessa maassa lapset kärsii isoissa joukoissa ilman kunnollisia elinolosuhteita.
      Lapsia ei anneta ulkomaille adoptioon, koska maiden johto ajattelee he näyttävät muille maille että kaikki on heillä kunnossa.
      He eivät tajua miten läpinäkyvää heidän toiminta on!
      He eivät ymmärrä että kurjissa olosuhteissa elävät lapst kasvavat aikuisiksi ja heillä ei ole monikaan asia silloin kunnossa.
      Ongelma vaan kasvaa ja kuka hoitaa kärsineet aikuiset joiden elämän perusta on vinossa?

      Ärsyttää tuo joidenkin tiettyjen maiden sairas ja mahtaileva käytös. Siinä ei ajatella ollenkaan kärsiviä lapsi, joiden oikea paikka olisi kasvaa rakastettuina omassa perheessä!!!

    • suurin ongelma

      ei taida olla lastenkotien hoitajat, vaan vanhemmat joiden vuoksi sinne on jouduttu. Venäjältä tulee adoptioon paljon huostaanotettuja lapsia, joilla on varmaankin todellisia kauhukokemuksia omista perheistään...

    • mihka

      ne lastenkodit, joista suomalaiset adoptoivat ovat aina niin tarkastettuja kuin valvonnassakin. Lastenkodit voivat siis olla hyvinkin materiaalisesti köyhiä ja lapsia voi olla paljon verrattuna hoitajien määrään, mutta mitä ilmeisimmin näissä paikoissa työntekijät tekevät hyvällä sydämellä parhaansa lasten eteen. Tällaisia kommentteja olen lukenut ja kuullut monesta tarinasta.

      Luulisin itse, että lapsien suurin ongelma on heidän terveytensä, sillä kaikilla Venäjältä adoptoitavilla lapsilla on jokin sairausdiagnoosi. Useita adoptoivia vanhempia myös pelottaa FAS -lasten (altistus alkoholille raskauden aikana) suuri määrä, mikä onkin Venäjällä suuri. Kuitenkin täytyy muistaa, että suurin osa näistä diagnooseista on varsin pieniä ja helposti Suomessa korjattavia. Ja lapsesta saa lapsitiedon yhteydessä paljon tietoa ennen kuin lapsitiedon hyväksyy. Olikohan se niinkin että tutustumimatkakin Venäjälle tehdään ennen lapsitiedon hyväksymistä? Tästä en ole varma, mutta joka tapauksessa lapsesta saa kyllä hyvät tiedot.

      • Eilapsia

        ..kyse ei ole siitä etteikö suomalaiset perheet haluaisi riskeistä huolimatta lasta sieltä, vaan ongelma on että lapsia ei anneta.

        Pelan kautta ei ole tullut nyt YHTÄÄN lasta!


      • anneta?
        Eilapsia kirjoitti:

        ..kyse ei ole siitä etteikö suomalaiset perheet haluaisi riskeistä huolimatta lasta sieltä, vaan ongelma on että lapsia ei anneta.

        Pelan kautta ei ole tullut nyt YHTÄÄN lasta!

        Tuntuu tosiaan kummalliselta että niin paljon hylättyjä lapsia eikä saada papereita kuntoon jotta pääsisivät adoptioon ja perheeseen asumaan.


      • bbbwww
        anneta? kirjoitti:

        Tuntuu tosiaan kummalliselta että niin paljon hylättyjä lapsia eikä saada papereita kuntoon jotta pääsisivät adoptioon ja perheeseen asumaan.

        Minä en ajattele niin että lapset ovat hyljättyjä
        Jokaisella on erilainen tausta, mutta useinmiten taloudelliset syyt ovat monen takana

        Jos perheen isä kuolee tai sairastuu, taloon ei tule yhtään rahaa tai ruokaa jne. Venäjä on väärä maa asua sosiaalihuollolla.
        Ja useimmat eivät joudu lastenkotiin vastasyntyneenä. On sisarusparvia, perheitä jotka ovat joutuneet kadulle, ja sukulaisia jotka haluavat olla jatkuvasti yhteydenpidossa koska sitten jonain päivänä tulevaisuudessa asiat ovat paremmin ja voiva ylläpitää lasta.
        Ja lasten ylläpito ei ole halpaa puuhaa ruplia tienaen

        Ja on kummallista kun jotkut ovat sitä mieltä että voivat maailman lapsenkodit lakkauttaa adoptoimalla vastasyntyneitä ja terveitä.

        Ongelmana ei ole niin simppeli. Kyllä lastenkodin kasvattia voi auttaa auttamalla äitiäkin. Sitä vain ei ole hoksattu


      • ..auttanut äitejä???
        bbbwww kirjoitti:

        Minä en ajattele niin että lapset ovat hyljättyjä
        Jokaisella on erilainen tausta, mutta useinmiten taloudelliset syyt ovat monen takana

        Jos perheen isä kuolee tai sairastuu, taloon ei tule yhtään rahaa tai ruokaa jne. Venäjä on väärä maa asua sosiaalihuollolla.
        Ja useimmat eivät joudu lastenkotiin vastasyntyneenä. On sisarusparvia, perheitä jotka ovat joutuneet kadulle, ja sukulaisia jotka haluavat olla jatkuvasti yhteydenpidossa koska sitten jonain päivänä tulevaisuudessa asiat ovat paremmin ja voiva ylläpitää lasta.
        Ja lasten ylläpito ei ole halpaa puuhaa ruplia tienaen

        Ja on kummallista kun jotkut ovat sitä mieltä että voivat maailman lapsenkodit lakkauttaa adoptoimalla vastasyntyneitä ja terveitä.

        Ongelmana ei ole niin simppeli. Kyllä lastenkodin kasvattia voi auttaa auttamalla äitiäkin. Sitä vain ei ole hoksattu

        ..ei pelkästään venäjällä vaan muissakin "adoptio" maissa?


      • Poks1
        Eilapsia kirjoitti:

        ..kyse ei ole siitä etteikö suomalaiset perheet haluaisi riskeistä huolimatta lasta sieltä, vaan ongelma on että lapsia ei anneta.

        Pelan kautta ei ole tullut nyt YHTÄÄN lasta!

        ei yhtään lasta? Jotain 20 lasta venäjältä suomeen tämän vuoden aikana. Onhan se enemmän kuin ei yhtään. Mutta kodittomia lapsia ilman vanhempia on huomattavan paljon, se on selvää.
        Ja mielestäni ei kannata maalata just venäjää ongelmamaaksi. Kyllä lapsella voi yhtä lailla olla kehityksen kanssa ongelmia jos biologinen äiti esim raskauden aikana on kärsinyt köyhyyden takia nälkää. Ei ne aina ne huumet ja alkoholi ainoastaan.


    • veeruska63

      Useilla venäjältä tulevilla lapsilla on C-hepatiitti. Monesti se selviää vasta Suomessa verikokeissa, jos silloinkaan.HIviruskaan ei ole harvinainen, koska paljon huumeidenkäyttäjien lapsia on sikäläisissä lastenkodeissa.

      • Kahden Venäjä-lapsen äiti

        Kahden Venäjältä adoptoidun lapsen äitinä haluaisin kommentoida joitakin aiemmassa keskustelussa esitettyjä käsityksiä.

        Omat lapseni tulivat Venäjältä kaksi- ja viisivuotiaina. Kumpikin oli elänyt koko siihenastisen elämänsä lastenkodissa. Ne lastenkodit, joissa lapseni olivat, eivät olleet erityisen kamalia paikkoja: hoitajat selvästi välittivät lapsista, leluja oli ja lääkärinhoitoakin tarvittaessa. Toki laitos on aina laitos, ja lastenkodissa oleminen on vähän sama kuin lapsi olisi ympärivuorokautisessa päivähoidossa vuosikausia.

        Laitoshoito jättää aina jälkensä lapsiin, mutta ainakaan omien lasteni kohdalla ne eivät ole katastrofaalisia. Kummallakin on omanlaisiaan psyykkisiä vammoja, mutta ei mitään sellaista, mistä emme selviäisi. Lapset ovat edistyneet kovasti Suomessaoloaikanaan, ja heillä on hyvä ennuste kasvaa tasapainoisiksi aikuisiksi. En voisi kuvitella, että minulla ei olisi juuri näitä lapsia – ongelmineen kaikkineen.

        HIV-positiivisia lapsia ei Venäjältä ole käsittääkseni tullut Suomeen yhtäkään. Hepatiittilapsia sen sijaan on tullut – omistanikin toisella on hepatiitti C. Tiesin tämän jo kun sain lapsiesityksen, ja selvitettyäni asiaa päätin, että hepatiitti C ei ole este. Itse asiassa hepatiitin kanssa eläminen on käytännössä paljon helpompaa kuin useimmat luulevat, ja Suomessa on tarjolla hyvää sairaanhoitoa yhteiskunnan kustannuksella.

        Se, joka sanoi, että olisi parempi auttaa äitejä on varmasti oikeassa. Kuitenkin siinä vaiheessa kun lapset tulevat adoptoitaviksi on usein jo liian myöhäistä. Omien lasteni bio-äideistä toinen karkasi jo sairaalasta eikä häntä koskaa tavoitettu, ja toinen kävi katsomassa lasta pari kertaa, mutta sitten ilmoitti, ettei enää ole kiinnostunut. Kummassakaan tapauksessa sukulaiset eivät olleet halukkaita ottamaan lasta (toisessa tapauksessa mummo hoiti jo sisarpuolta), eivätkä myöskään venäläiset adoptiovanhemmat. Venäjän lain mukaan kaikkien lasten on oltava puoli vuotta kotimaisessa adoptiorekisterissä, ja heille yritetään ensin etsiä kotimaista adoptioperhettä. Jos minä (tai joku muu ulkomaalainen) en olisi adoptoinut lapsiani, niin he olisivat jääneet lastenkotiin. Olen aivan varma, että heillä on nyt paremmat olot kuin siellä.

        Adoptiot Venäjältä eivät ole loppuneet, mutta ovat jäissä kunnes Pelan toimilupa uusitaan. Venäjä laittoi kaikki ulkomaiset järjestöt tiukkaan syyniin koska joillakin amerikkalaisilla oli ollut väärinkäsityksiä. Pelalla ei ole ollut ongelmia, ja uutta toimilupaa odotetaan viikolla millä hyvänsä. Sen jälkeen lapsiesityksiä tullee paljon ja nopeasti.

        Kannustan kaikkia Venäjältä adoptoimista harkitsevia hakemaan lisää informaatiota esimerkiksi Pelan sivuilta tai menemällä heidän infotilaisuuksiinsa. Venäjältä tulee lapsia, ja nämä ovat lapsia, joilla useimmiten ei (enää) ole olemassa mitään parempaa vaihtoehtoa kuin kansainvälinen adoptio.


      • tietoa

        Adoptoidessa lapselta tarkistetaan niin hepatiitit kuin HI-viruksetkin jo hyvissä ajoin Venäjällä. Ei siis todellakaan löydy yllättäen vasta Suomessa näitä viruksia! Yleisestikin ottaen, adoptoitavan lapsen terveydentilasta on varsin paljon tietoa.

        Ole kiltti, veeruska, äläkä kerro täällä juttuja jotka eivät ole totta. Ota ensin selvää asioista itse.


      • Minka M
        Kahden Venäjä-lapsen äiti kirjoitti:

        Kahden Venäjältä adoptoidun lapsen äitinä haluaisin kommentoida joitakin aiemmassa keskustelussa esitettyjä käsityksiä.

        Omat lapseni tulivat Venäjältä kaksi- ja viisivuotiaina. Kumpikin oli elänyt koko siihenastisen elämänsä lastenkodissa. Ne lastenkodit, joissa lapseni olivat, eivät olleet erityisen kamalia paikkoja: hoitajat selvästi välittivät lapsista, leluja oli ja lääkärinhoitoakin tarvittaessa. Toki laitos on aina laitos, ja lastenkodissa oleminen on vähän sama kuin lapsi olisi ympärivuorokautisessa päivähoidossa vuosikausia.

        Laitoshoito jättää aina jälkensä lapsiin, mutta ainakaan omien lasteni kohdalla ne eivät ole katastrofaalisia. Kummallakin on omanlaisiaan psyykkisiä vammoja, mutta ei mitään sellaista, mistä emme selviäisi. Lapset ovat edistyneet kovasti Suomessaoloaikanaan, ja heillä on hyvä ennuste kasvaa tasapainoisiksi aikuisiksi. En voisi kuvitella, että minulla ei olisi juuri näitä lapsia – ongelmineen kaikkineen.

        HIV-positiivisia lapsia ei Venäjältä ole käsittääkseni tullut Suomeen yhtäkään. Hepatiittilapsia sen sijaan on tullut – omistanikin toisella on hepatiitti C. Tiesin tämän jo kun sain lapsiesityksen, ja selvitettyäni asiaa päätin, että hepatiitti C ei ole este. Itse asiassa hepatiitin kanssa eläminen on käytännössä paljon helpompaa kuin useimmat luulevat, ja Suomessa on tarjolla hyvää sairaanhoitoa yhteiskunnan kustannuksella.

        Se, joka sanoi, että olisi parempi auttaa äitejä on varmasti oikeassa. Kuitenkin siinä vaiheessa kun lapset tulevat adoptoitaviksi on usein jo liian myöhäistä. Omien lasteni bio-äideistä toinen karkasi jo sairaalasta eikä häntä koskaa tavoitettu, ja toinen kävi katsomassa lasta pari kertaa, mutta sitten ilmoitti, ettei enää ole kiinnostunut. Kummassakaan tapauksessa sukulaiset eivät olleet halukkaita ottamaan lasta (toisessa tapauksessa mummo hoiti jo sisarpuolta), eivätkä myöskään venäläiset adoptiovanhemmat. Venäjän lain mukaan kaikkien lasten on oltava puoli vuotta kotimaisessa adoptiorekisterissä, ja heille yritetään ensin etsiä kotimaista adoptioperhettä. Jos minä (tai joku muu ulkomaalainen) en olisi adoptoinut lapsiani, niin he olisivat jääneet lastenkotiin. Olen aivan varma, että heillä on nyt paremmat olot kuin siellä.

        Adoptiot Venäjältä eivät ole loppuneet, mutta ovat jäissä kunnes Pelan toimilupa uusitaan. Venäjä laittoi kaikki ulkomaiset järjestöt tiukkaan syyniin koska joillakin amerikkalaisilla oli ollut väärinkäsityksiä. Pelalla ei ole ollut ongelmia, ja uutta toimilupaa odotetaan viikolla millä hyvänsä. Sen jälkeen lapsiesityksiä tullee paljon ja nopeasti.

        Kannustan kaikkia Venäjältä adoptoimista harkitsevia hakemaan lisää informaatiota esimerkiksi Pelan sivuilta tai menemällä heidän infotilaisuuksiinsa. Venäjältä tulee lapsia, ja nämä ovat lapsia, joilla useimmiten ei (enää) ole olemassa mitään parempaa vaihtoehtoa kuin kansainvälinen adoptio.

        Hei,

        Todella kiva löytää jonkun Venäjältä adoptoinut ja kuulla hieman asiasta! Venäjältä adoptoineiden vanhempien kokemuksista ei kuule juuri missään ja itse kun vasta harkitsen Venäjä-adoptiota en voi liittyä suljettuihin keskusteluryhmiinkään.

        Olen kovasti miettinyt juuri tuota C-hepatiittia, ja tietysti monia muitakin erityistarpeita, ja tullut siihen lopputulokseen, että voisin hyvinkin ottaa erityistarpeisen lapsen. Minulle lapsi on tärkein, kaikista mahdollisista sairauksista ja erityistarpeista huolimatta. Voisitko kertoa hieman elämästä C-hepatiittia kantavan lapsen kanssa? Jos siis haluat ja ehdit. Tästä en vain ole kuullut missään.

        Mahdolliset alkoholin aiheuttamat vauriot raskausaikana ovat myöskin mietintämyssyn alla. Ilmeisesti FASia ei lapsesta välttämättä huomatakaan ennen kouluikää (olenkohan käsittänyt tämän oikein?), joten asiaan kai täytyy olla varautunut. Olitko sinä varautunut lapsen mahdolliseen FASiin? Miten teitä informoitiin adoptiojärjestön puolelta aiheesta?

        Olen vasta menossa infoon, mutta olen kuullut että Venäjän erityistarpeisista lapsista annetaan varsin negatiivista tietoa tilaisuudessa. Venäjä on kuitenkin monestakin syystä juuri se oikea kontakti meille, joten en haluaisi hevillä luopua tästä haaveesta!

        Kiitos jo etukäteen jos jaksat vastata!


      • Kahden Venäjältä adoptoidun...
        Minka M kirjoitti:

        Hei,

        Todella kiva löytää jonkun Venäjältä adoptoinut ja kuulla hieman asiasta! Venäjältä adoptoineiden vanhempien kokemuksista ei kuule juuri missään ja itse kun vasta harkitsen Venäjä-adoptiota en voi liittyä suljettuihin keskusteluryhmiinkään.

        Olen kovasti miettinyt juuri tuota C-hepatiittia, ja tietysti monia muitakin erityistarpeita, ja tullut siihen lopputulokseen, että voisin hyvinkin ottaa erityistarpeisen lapsen. Minulle lapsi on tärkein, kaikista mahdollisista sairauksista ja erityistarpeista huolimatta. Voisitko kertoa hieman elämästä C-hepatiittia kantavan lapsen kanssa? Jos siis haluat ja ehdit. Tästä en vain ole kuullut missään.

        Mahdolliset alkoholin aiheuttamat vauriot raskausaikana ovat myöskin mietintämyssyn alla. Ilmeisesti FASia ei lapsesta välttämättä huomatakaan ennen kouluikää (olenkohan käsittänyt tämän oikein?), joten asiaan kai täytyy olla varautunut. Olitko sinä varautunut lapsen mahdolliseen FASiin? Miten teitä informoitiin adoptiojärjestön puolelta aiheesta?

        Olen vasta menossa infoon, mutta olen kuullut että Venäjän erityistarpeisista lapsista annetaan varsin negatiivista tietoa tilaisuudessa. Venäjä on kuitenkin monestakin syystä juuri se oikea kontakti meille, joten en haluaisi hevillä luopua tästä haaveesta!

        Kiitos jo etukäteen jos jaksat vastata!

        Hepatiitti C:tä vastaan ei voi rokottaa, mutta se tarttuu erittäin huonosti. Verien on sekoituttava tartunnan saamiseksi. Suomessa alan johtava lääkäri totesi minulle, että käytännössä tartuntavaaraa ei normaalissa jokapäiväisessä elämässä ole.

        Tietysti veren kanssa pitää silti olla varovainen. Jos lapseni saa haavan, puhdistan sen heti ja laitan laastarin päälle. Virus ei tartu terveen ihon läpi, mutta jos itselläni olisi myös iho rikki, riski olisi olemassa. Lapsen hammasharjaa ei pidä lainata muille, ja olisi hyvä, jos hänellä olisi oma kampa. Yhtään tilannetta, jossa virus olisi tarttunut urheilu- tai leikkimisonnettomuuksissa ei ole dokumentoitu. Hepatiitti B:n osalta on, mutta se onkin paljon herkemmin tarttuva. Toisaalta sitä vastaan voidaan rokottaa.

        Lasten hepatiitti C:n ennusteesta tiedetään varsin vähän, koska virus on tunnettu erillisenä vasta 1990-luvun alusta. HUS:n lasten infektiotautien lääkärin mukaan yksikään Suomeen tullut virusta kantava lapsi ei ole sairas, mutta kohonneita maksa-arvoja toki lapsilla on, ja joitakin hoidetaan interferonilla, jonka avulla osassa tapauksia virus saadaan tuhottua elimistöstä. Hoidon onnistumisprosentti riippuu viruksen genotyypistä. Hepatiitti C:n vakavin seuraus voi olla maksasyöpä, joka tilastollisesti tulee ehkä prosentille. Tilastot perustuvat kuitenkin aikuisiin, joista suuri osa on narkomaaneja, eli ei kovin tervettä elämää viettäviä. Jos lapsi jää loppuiäkseen viruksen kantajaksi, isoin elämään vaikuttava asia on varmasti se, että alkoholia ei pitäisi käyttää.

        Amerikkalainen Pediatric Hepathitis Report antaa erittäin paljon tietoa (noin 500 sivua) ja löydät sen netistä ilmaiseksi pdf-muodossa englannin, venäjän ja joillakin muillakin kielillä.


      • tuomo 2
        tietoa kirjoitti:

        Adoptoidessa lapselta tarkistetaan niin hepatiitit kuin HI-viruksetkin jo hyvissä ajoin Venäjällä. Ei siis todellakaan löydy yllättäen vasta Suomessa näitä viruksia! Yleisestikin ottaen, adoptoitavan lapsen terveydentilasta on varsin paljon tietoa.

        Ole kiltti, veeruska, äläkä kerro täällä juttuja jotka eivät ole totta. Ota ensin selvää asioista itse.

        Olen pyörinyt näissä piireisä ja on vähän tietoakin. Täällä kotipaikallani ilmestyvässä lehdessä oli kirjoitus tämän tyyppisestä asiasta, niinpä voisit ottaa yhteyttä tähän artikkelin kirjoittajaan. En laita tänne yksityisen henkilön tietoja, häneltä voisit varmasti saada tuoreita tietoja, viimeviikolta. Tämä lehti on ESS ja minulta saat henkilön nimen, osoitteeni saat 24:sen kautta.@@@


    • pusu 1000

      haluamme mieheni kans lapsia venäjältä mielummin poika lapsen

    • Anonyymi

      Olen yksi Venäjältä tullut ja äitini joka adoptoi on just Helsingissä kymmen vuotta sitten tullut eikä mulle kerrottu sain tietää kun hän lähetti valokuvan ja minä järkytyin en osaa äidinkieltä ja äiti joka adopoi korvasi tilanteen vaikka sitä ei enään voi korvata antoi venäisiä värityskirjoja ja oppikirjan osaan jo kirjottaa venäjäs ja laulaa mut en puhu viellä
      T. Pepp kukka maria

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1829
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe