minulla on viimeisen parin viikon ajan ollut seuraavanlaista vaivaa...kun istun paikallani,ylösnoustessa olen aivan jäykkä kuin robotti! sama pätee siihen,kun köllötän illalla vaikka sohvalla,en pääse eteenpäin kun nousen ja kaikkiin isoihin niveliin sattuu. Toisessa kädessä on kaksi sorminiveltä turvonnut ja viimeinen olennainen juttu lämpöä joka päivä 37.3-37.5 välillä. Minulla on perussairautena nivelrikko kaikissa isoissa nivelissä muttei tämmöistä oirehdintaa sen takia koskaan ole ollut;(! Minulta otettiin eilen reumakokeita,lasko ja faktorit mutta saan niistä tietoa vasta ensi viikolla. Ja minun on yleensäkkin vaikea hoitaa asiaa,kun lääkärit vetoavat kaikessa perussairauteeni siis nivelrikkoon. Lisäksi olen ihan kamalan väsynyt ja olo on muutenkin kehno. Käsissä on nivelet kipeät ja esim. auton ratin puristaminen sattuu niveliin...näkyykö mahdollinen reumasauraus ko.verikokeissa 100% varmasti??? voimia teille kaikille tähän päivään...
tietäisikö kukaan?
12
2777
Vastaukset
- Joutava-Joutsen
Nivelreuma voidaan American College of Rheumatologyn luokittelukriteereiden perusteella luokitella nivelreumaksi silloin, jos vähintään neljä seitsemästä kriteeristä täyttyy. Nämä seitsemän kriteeriä ovat:
Niveltulehdus vähintään neljällä eri nivelalueella. Mukaan luettavat nivelalueet ovat PIP-nivelet, MCP-nivelet, rannenivelet, kyynärnivelet, MTP-nivelet, nilkkanivelet ja polvinivelet - (moniniveltulehdus).
Niveltulehdusten esiintyminen käsien alueella - (pikkunivelten tulehdus).
Niveltulehduksen keskiviivasymmetria. Tämä tarkoittaa sitä, että jos esim. oikealla rystysnivelissä esiintyy niveltulehdus, esiintyy myös joissain rystysnivelissä vasemmalla vastaavanlainen tulehdus; absoluuttista keskiviivasymmetriaa ei vaadita - (symmetria).
Niveltulehdukseen liittyvä vähintään tunnin kestävä aamujäykkyys - (aamujäykkyys).
Reumafaktori verinäytteessä - (serologia).
Ihonalaiset subkutaaniset kyhmyt - (reumakyhmyt).
Röntgenkuvissa havaittavat niveleroosiot - (syöpymät).
lähde; http://www.therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Nivelreuma - mistä johtuu---
ei niissä mitään ollut;(! senkka ja crp ihan ok! Mut se reumafaktori 14, mikä lienee viiterajanakin...nyt en kyllä käsitä mitä tehdä;(!
- ...auts...
nivelpsori?
Katsele netistä senkin oireita.
Kuullostaa pitkälti nivelpsorin oireilta.
Mutta en tod ole sen alan asiantuntija, tutki itse ja kysele lääkäriltä.- mistä johtuu---
pitää kysellä,mut työterveyslääkäri sellainen että tuijottaa tiukasti arvoja...mutta sen kuiteskin tiedän etten ole kunnossa. Aivan kamala olo ja tuntuu että hulluksi tulee tuota pikaa...Nyt olen ollut viikon sairaslomalla ja pelottaa maanantai ihan kamalasti. En saa kotihommiakaan hoidettua,niin miten kykenen töihin. ja olis kamalan tärkeää että asia selvenis ja jos sitä voitas jotenkin hoitaa...Ettei tulis poissaoloja ja muutenkin elo kohentuisi. Mulla on lapsiakin ja kotona tarvitaan mun voimia 100%....Voin vaan kuvitella millaista ihmisten elämä on,siis sellaisten jotka ovat pitkään sairastaneet ja yrittäneet hakea apua vaivoihinsa;(!!!
- tita50
mistä johtuu--- kirjoitti:
pitää kysellä,mut työterveyslääkäri sellainen että tuijottaa tiukasti arvoja...mutta sen kuiteskin tiedän etten ole kunnossa. Aivan kamala olo ja tuntuu että hulluksi tulee tuota pikaa...Nyt olen ollut viikon sairaslomalla ja pelottaa maanantai ihan kamalasti. En saa kotihommiakaan hoidettua,niin miten kykenen töihin. ja olis kamalan tärkeää että asia selvenis ja jos sitä voitas jotenkin hoitaa...Ettei tulis poissaoloja ja muutenkin elo kohentuisi. Mulla on lapsiakin ja kotona tarvitaan mun voimia 100%....Voin vaan kuvitella millaista ihmisten elämä on,siis sellaisten jotka ovat pitkään sairastaneet ja yrittäneet hakea apua vaivoihinsa;(!!!
Moi
Pyydä sitruliinivasta-aine koe. Voit googlata sen niin näet että se kertoo aikamoisen varmasti onko nivelreumaa. Minulta ei löytynyt reumatekijää mutta nuo olivat pilvissä...joo Pärjäilemisiin.. - tyrneviini
Joo, mielenkiintoista tuo on. Jäykkyyttä esiintyy ilman että on mitään tekemistä reuman kanssa, mutta se esiintyy erittäin hanakalan myös reumankin kanssa.
On päiviä, jolloin olen vetreä kuin mannekiini, ja sit päiviä, jolloin olen juuri kuvaamasi kaltainen. Ei sormet taivu sitä vertaa, et sais kynästä kiinni. Työkaluissa mulla on paksunnokset, ja sittenkään en niitä oikein pysty käyttämään kun luut on niin rajun kipeet.
Tuo jäykkyys minuakin mietityttää. Se kun ei ole mitenkään johdonmukainen. Nyt taas tällä hetkellä on vaina karmee jäykkyysvaihe. On kestänyt jo varmaan parisen vuotta.
Olen miettinyt, olisko se entsyymien kanssa missään tekemisissä. Mutta niin paljon kuin sitä ihmisillä esiintyy, se tuntuu olevan salaverhon takana. Lääkäritkin ovat aivan hiljaa asiasta, ei mitään tietoa heiltä ulos.
Minulla tosin on reuma diaknosoitu jo lapsuudessa. Eikä minulla mitään reumafaktoria ollut koholla, ei vielä pariin kymmeneen vuoteen tuosta sairastumisajankohdasta. Sen jälkeen välillä oli koholla, ja taas sen jälkeen normaali. - hiphiphiphiphiphiphiphip
Tervetuloa pompoteltavaksi palloksi!! eli potilaaksi.
Minulla on neljättä vuotta em. tilanne.
Pieniä löydöksiä on muttei niin isoja, että jotain voisi oikeasti tehdä. Kaksi työpaikkaa on mennyt alta, opinnot venyneet.
Kivut kroonistuneet hyvää hoitoa odotellessa niin, että nyt menee maksimimäärä Panacodia päivässä.
Lääkärien vastaus asiaan on, että kerrotaan minulle, että Panacodia ei saa ottaa noin paljon, kerrotaan, että lääkitystä ei voi vahvistaa, kun ei mene kriteerit läpi. Jos valitan huonoa toimintakykyä, olen vain tyhmä, laiska ja saamaton. Oireeni johtuvat siitä, etten usko omiin kykyihini.
Yritä totutella em. ajatukseen ja olla katkeroitumatta. Jos onnistut, voisit kertoa meille muillekin, miten sen teit.
Tsemppiä! Toivottavasti sinä olet poikkeustapaus ja saat asiallista ja hyvää hoitoa.
- selkärankareumaa sairastava
Tuo kuulostaa niin tutulta oireelta. Itselläni on aivan samanlaisia oireita ja ne kuuluvat selkeästi selkärankareumaan joka myös itselläni on diagnostisoitu. Tosin siihen saa helpotusta reumalääkkeillä kuten salatsopyrin ja lisäksi kortisonitabletti kuuri. Paras kivun ja jäykkyyden lievitys tulee kuitenkin kuntosaliharjoittelulla, kunhan vain käyttää sopivan pieniä vastuksia ja puhtaita liikeratoja liikkeitä suoritettaessa. Ja muista venytellä päivittäin.
- mistä johtuu---
Mulla oli se faktori normaalilukemissa,ja lääkäri poisti reumaepäilyn sitä mukaa;(!
Empä tiedä mitä nyt teen...Mulle ei se kuntosali sovi,kun nivelrikko isoissa nivelissä ja kaiken lisäksi kamalan yliliikkuvat nivelet. Ainakin näin minulle on joka suunnalta sanottu kun olen fysioterapeuteilta hakenut neuvoa kuntosalilla käyntiin. Tuo nivelten liikkuvuus vaikuttaa siihen venyttelyynkin,ei pitäisi kovin venytellä kun paikat liikkuvat yli. Tätäkin minulle on toitotettu...Miten sinulla diagnosoitiin selkärankareuma. Minulla otettiin alaselästä röntgenkuva ihan vasta ja siinä kulumaa ja nivelrakojen madaltumista ja 5 niveltä muuttanut muotoaan ovaalin muotoisiksi...Kuulostaa hassulta mutta näin lääkäri sanoi...Mää oon edelleen kuin robotti mutta kuulemma ihan ok;)!!! Ärsyttävää!!! - selkärankareumaa sairastava
Mulla oli se faktori normaalilukemissa,ja lääkäri poisti reumaepäilyn sitä mukaa;(!
Empä tiedä mitä nyt teen...Mulle ei se kuntosali sovi,kun nivelrikko isoissa nivelissä ja kaiken lisäksi kamalan yliliikkuvat nivelet. Ainakin näin minulle on joka suunnalta sanottu kun olen fysioterapeuteilta hakenut neuvoa kuntosalilla käyntiin. Tuo nivelten liikkuvuus vaikuttaa siihen venyttelyynkin,ei pitäisi kovin venytellä kun paikat liikkuvat yli. Tätäkin minulle on toitotettu...Miten sinulla diagnosoitiin selkärankareuma. Minulla otettiin alaselästä röntgenkuva ihan vasta ja siinä kulumaa ja nivelrakojen madaltumista ja 5 niveltä muuttanut muotoaan ovaalin muotoisiksi...Kuulostaa hassulta mutta näin lääkäri sanoi...Mää oon edelleen kuin robotti mutta kuulemma ihan ok;)!!! Ärsyttävää!!!Kysyit miten diagnostisoitiin selkärankareuma minulta. Vuosia kärsin selkäkivuista joihin sain mitä moninaisempia diagnooseja eri lääkäreiltä. Lämpöä esiintyi myös pitkinä jaksoina 37,2-37,5. Lääkärit otattivat kyllä kokeita, mutta mitään tulehduksellista tms. ei löytynyt. 2005 keväällä vaivasi sitten oik. akillesjänne. Määrättiin särkylääkettä. Sitten alkoi lonkka kipuilla, ensin lievästi, mutta eräänä heinäkuun yönä 2005 tullessani wc:stä, lonkka petti altani ja kipu oli niin hirvittävä, etten kyennyt liikkumaan mihinkään.
Ambulanssilla sairaalaan, jossa sain kipupiikkejä ja makasin siellä 6 vrk. Epäiltiin issiasta. 2 kk kävelin kyynärsauvoilla ja sain fysikaalista hoitoa. Hoidot eivät tehonneet ja lämpöäkin oli. Jumpparin kehoituksesta hakeuduin lääkäriin, joka tällä kertaa sattui olemaan asiasta tietävä ja oireet kuultuaan antoi lähetteen sairaalan reumapolille. Reumalääkäri kuunteli tarinani,teki testejä, katsoi ultraäänellä lonkat, tutki laboratorionäytteet jotka oli otettu viikkoa aiemmin ja tutki muutamaa vuotta aikaisemmin otettua röngten kuvaa selästäni, joissa ei muuten näkynyt muutoksia. Sitten hän määräsi puolen vuoden kortisonitabletti kuurin ja lisäksi salatsopyrin tabletit jatkuvaan käyttöön. Tämä lääkitys saikin ihmeitä aikaan ja hoito tehosi. Siitä noin puolen vuoden kuluttua otettiin vielä magneettikuvat alaselästä ja se paljastikin, että selän SI-nivelessä oli pieniä muutoksia, jolloin lopullinen diagnoosi sitten varmistui. Myös lonkan nivelrako oli kaventunut ja löydöksessä kulumaa. Sen jälkeen on taudissani ollut todella hyviä vaiheita, jolloin olen ollut lähes kivuton. Tällä hetkellä lääkkeistä (salazopyrin, särkylääke) huolimatta jälleen kivulias vaihe. Keho on kankea ja venyttelyistä huolimatta. Aamuöisin kivut herättävät ja muuta ei voi kun odotella taas rauhallisempaa jaksoa... - mistä johtuu---
selkärankareumaa sairastava kirjoitti:
Kysyit miten diagnostisoitiin selkärankareuma minulta. Vuosia kärsin selkäkivuista joihin sain mitä moninaisempia diagnooseja eri lääkäreiltä. Lämpöä esiintyi myös pitkinä jaksoina 37,2-37,5. Lääkärit otattivat kyllä kokeita, mutta mitään tulehduksellista tms. ei löytynyt. 2005 keväällä vaivasi sitten oik. akillesjänne. Määrättiin särkylääkettä. Sitten alkoi lonkka kipuilla, ensin lievästi, mutta eräänä heinäkuun yönä 2005 tullessani wc:stä, lonkka petti altani ja kipu oli niin hirvittävä, etten kyennyt liikkumaan mihinkään.
Ambulanssilla sairaalaan, jossa sain kipupiikkejä ja makasin siellä 6 vrk. Epäiltiin issiasta. 2 kk kävelin kyynärsauvoilla ja sain fysikaalista hoitoa. Hoidot eivät tehonneet ja lämpöäkin oli. Jumpparin kehoituksesta hakeuduin lääkäriin, joka tällä kertaa sattui olemaan asiasta tietävä ja oireet kuultuaan antoi lähetteen sairaalan reumapolille. Reumalääkäri kuunteli tarinani,teki testejä, katsoi ultraäänellä lonkat, tutki laboratorionäytteet jotka oli otettu viikkoa aiemmin ja tutki muutamaa vuotta aikaisemmin otettua röngten kuvaa selästäni, joissa ei muuten näkynyt muutoksia. Sitten hän määräsi puolen vuoden kortisonitabletti kuurin ja lisäksi salatsopyrin tabletit jatkuvaan käyttöön. Tämä lääkitys saikin ihmeitä aikaan ja hoito tehosi. Siitä noin puolen vuoden kuluttua otettiin vielä magneettikuvat alaselästä ja se paljastikin, että selän SI-nivelessä oli pieniä muutoksia, jolloin lopullinen diagnoosi sitten varmistui. Myös lonkan nivelrako oli kaventunut ja löydöksessä kulumaa. Sen jälkeen on taudissani ollut todella hyviä vaiheita, jolloin olen ollut lähes kivuton. Tällä hetkellä lääkkeistä (salazopyrin, särkylääke) huolimatta jälleen kivulias vaihe. Keho on kankea ja venyttelyistä huolimatta. Aamuöisin kivut herättävät ja muuta ei voi kun odotella taas rauhallisempaa jaksoa...kiitos että vastasit! Voimia sinulle tosi paljon! Onneksi aina välillä helpompia kausia sinulla. Minunkin oireissani on joitain yhtymäkohtia sinun tarinaasi. Tuntuu vaan ettei kukaan lääkäri ota vakavasti;(. Uusimpana vaivana sormikivut,välillä ei kärsi kynää pitää kädessä ja tämä kamala kankeus...Ja yöt menee minullakin ihan plörinäksi mikä vastaa sitten päivällä väsymyksenä.
- mistä johtuu---
nyt sitten iski uusin uutuus...toinen kantapää jo toista päivää ihan kamalan kipeä. Ei kärsi astua koko jalalle ja joissain asennoissa siitä menee tunto tai ainakin tuntuu ihan turralta...Ei oo totta tää elämä. Kun meinaa joka paikka olla koko ajan ihan kipeä...;(!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as643202Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna242978- 512872
- 562678
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582568Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482540On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532311Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782198- 692088
- 452082