Cipralex 5 mg, pyydän neuvoja!

Epäröivä.

Olen 20-vuotias tyttö ja minulle annettiin tänään resepti kyseiseen lääkkeeseen. Taustalla on pitkäaikainen väsymys ja masentuneisuus (8 vuotta...). En ole ennen mitään lääkkeitä syönyt, joten askarruttaa, miten tämä Cipralex nyt sitten vaikuttaa. Saatan sen lopettaakin jos huonosti vaikuttaa, sillä olen tähänkin asti pystynyt kituuttamaan uupumuksen, yliherkkyyden ja apatian kanssa.

(Syön runsaasti vitamiineja, E-Epaa, rautaa... Ravinnon puolesta on kaikki muutenkin kunnossa mutta väsymys ja alakulo ovat aina läsnä. )

Luin muista ketjuista, että huonoja vaikutuksia olisivat mm. tunteettomuus ja seksuaalinen haluttomuus. Jälkimmäistä minulla ei ole muutenkaan (seksielämä silti on) joten se ei muuttaisi mitään, mutta kovin herkkänä ihmisenä en haluaisi muuttua tunteettomaksi. Noh ei kait sitä voi tietää miten lääke juuri minuun vaikuttaa, ennen kuin kokeilee.

Jotenkin vain pelottaa ne alkuoireet, joista lääkäri mainitsi aika vähätellen jos vertaa täällä lukemiini kokemuksiin entistä kovemmasta ahdistuksesta ja kivuista. Ei kai auta kuin kestää sekin, näin aluksi ainakin. Pitää katsella kumpi sopii paremmin, lääkkeen ottaminen aamulla vai illalla.

Kalliiksikin tätä on sanottu, mutta mikä on sitten tarkka hinta? En edes viitsi ostaa jos hinta on jotain järkyttävää luokkaa (monia kymmeniä euroja?). Onneksi sain aluksi vain kahden viikon reseptin, ettei jäisi rahaa niin paljon kiinni jos lääkkeet pitääkin vaihtaa...

En oikein tiedä mitä kysyä. Arveluttaa vain kovasti tämä homma, mutta kait tähän olisi kiva jotain apuakin kokeilla. Ei tämä ainakaan ilman lääkkeitä ole mihinkään lähtenyt, joten tuskin menetän mitään. Jos joku voisi ystävällisesti jotain neuvoa, kokemuksia tai rohkaisua antaa, niin varmaan kohentaisi mieltä jo sekin.

14

1159

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kattoo ny sit

Kyllä oli todella tunteet "hukassa", kun aloitin Cipraa; oli jonkun aikaa ihan tukossa, mutta kyllähän se sitten normalisoitui. Toinen sivuvaikutus olivat päiväsaikaan tulleet väsymyskohtaukset, jolloin oli melkein pakosta päästävä nukkumaan... Itse en saanut oikeasti apua tuosta lääkkeestä, mutta menihän siinä kesä pilalle sitä kokeillessa... Nyt on jo kolmas lääke sen jälkeen kokeilussa; ans kattoo ny sit... Tsemppiä sulle!

• kuuleees

17 euroa 28 tablettia. Eli ei kenenkään maailmaa kaada. Itte syön sitä 20mg päivässä. Todella hyvä lääke ja auttaa jopa pahaan paniikkihäiriöön.

• psykiatrilleni

Kerroin mielialan "tunnottomuudesta" syötyäni C. 10mg joitain kuukausia. Hän vastasi mielestäni asian ytimeen: ..kumpaa haluat mielummin kestää: ahdistusta, itkuisuutta, yövalvomista paniikissa, jatkuvaa väsymystä, epätoivoa. Vai lääkityksen tuomaa apua...

Eli itselleni C.on tuonut rauhaa ja tasapainoa, jota en kyllä vaihtaisi entiseen "helvettiin"

• Ylämäkeen

Mä en tiedä sun tilannettasi, mutta väittäisin että kannattaa aloittaa. Olisin itse säästynyt paljolta, jos olisin tajunnut masennukseni 20-vuotiaana (se kun usein sekoitetaan nuoruuden tunne-elämän myrskyihin).

Toi 5 mg on tosi pieni annos - itelläni on masennukseen ja burn-outiin 40 mg ja toinen lääke vielä päälle, mikä lääkärin mukaan on aikalailla maksimi jos ei ole jossain laitoksessa. Tulee mieleen, että jos olisin aloittanut aiemmin, selviäisin pienemmällä annoksella. Lääke kuitenkin auttaa, ja voin hyvin.

Sivuoireita voi tulla, mulla oli unettomuutta ja pahoinvointia, mutta se menee ohi. Kaupunkilaisjärjellä ajattelisin, että tosta määrästä ei niinkään paljon. Ne kannattaa kuitenkin kestää, jos niitä tulee. Jos ne on pahoja, lääkäri kirjoittaa sairauslomaa ja todennäköisesti laittaa syyksi jotain, josta ei kukaan saa tietää, että syöt lääkkeitä).

Ja alkuun varmaan tulee ahdistusta ym., mut siinä on kyse siitä, että se sama ahdistus jota sun väsyneet aivot ei masennuksen takia jaksa kokea alkaa tuntua kun aivot 'herää'. Se menee ohi.

Apteekilla on velvollisuus tarjota sulle halvinta rinnakkaislääkettä (Sepram, joka on samaa kemikaalia), ja Kela-korvauksien jälkeen lasku tosta on ehkä 5 e /kk.

Sun kantsis ehkä varata uus aika lääkärilles ja jutella sen kanssa lisää, jos oot epävarma. Masennuslääkkeiden kanssa tarvitaan kärsivällisyyttä, mutta se kannattaa.

• vielä rinnakkaisvalmistetta!!

Cipralex:n vaikuttava aine on essitalopram, Cipramil ja Sepram ( liuta gen.sub.), vaikuttava aine on citalopram.
        Eli EI missään tapauksessa apteekissa CIPRALEX-lääkettä vaihdeta yhtikäs mihinkään, kun ei ole mitään mihin vaihtaa!

Hinnat löytyvät mm. os. http://www.yliopistonapteekki.fi sielä on lääkkeet, niiden indikaatiot, hinnat, laskuri jolla selviää omavastuuosuus ym.

Eli pääpointti siis viestissäni on se, että tässä on nyt joillakin menneet ns. puurot ja vellit sekaisin!

Ja 40 mg:a CIPRALEXIA ei määrätä kellekään, noin korkeata annosta, toista se on Cipramil/Speramin kohdalla! Jotka itse asiassa, siis Cipramil ja Sepram ovat saman lääketehtaan identtiset valmisteet, eli eivät edes rinnakkaisia, vaan tismalleen samoja.

t. farm.

• Dispis

Cipralexista on 99% S-sitalopramia. Se on kehitetty versio Sepramista, jossa on 50% R-sitalopramia ja 50% S-sitalopramia. Näistä vain S:llä on masennusta lievittäviä vaikutuksia. Sepram on patenttivapaa versio ja huomattavasti halvempi kuin Cipralex. Annostus on tupla em. syystä, mutta R-sitalopramista johtuen sivuvaikutukset ovat suurempia.

• Ylämäkeen

En tiennytkään tota. Pitää ottaa lääkärin kanssa puheeksi. Luulin niiden olevan sidosaineita lukuunottamatta identtiset. Tosin olen huomannut, että toisen lääkkeeni, mirtatsapiinin (pieni annos sedatiivisen vaikutuksen vuoksi iltaisin) kohdalla Orionin valmiste nukuttaa paremmin kuin Ratiopharmin. Kiinnostavaa. Tiedätkö miten asia on mirtatsapiinin kohdalla?

• tieto ...

Olen syönyt Cipralexiä yli puoli vuotta ja käynyt sitä ostamassa apteekista kolme kertaa. Kertaakaan ei ole kysytty halukkuutta vaihtaa lääkettä halvempaan. Käsitykseni mukaan heidän olisi pitänyt tarjota halvempaa vaihtoehtoa, jos sellainen on olemassa.

Ap:lle: Itse aloitin 5 mg:lla, nyt annostus on 10 mg. Jotain sivuoireita oli alussa, mutta ei niitä edes muista jälkeenpäin. Toki reagointi on yksilöllistä. Isommissa pakkauksissa Cipralex maksaa luokkaa 50 snt päivä (Kela-korvauksen jälkeen). Ei se minusta ole paha hinta. Halvempiakin toki löytyy.

• markkinoilla
        tieto ... kirjoitti:

Olen syönyt Cipralexiä yli puoli vuotta ja käynyt sitä ostamassa apteekista kolme kertaa. Kertaakaan ei ole kysytty halukkuutta vaihtaa lääkettä halvempaan. Käsitykseni mukaan heidän olisi pitänyt tarjota halvempaa vaihtoehtoa, jos sellainen on olemassa.

Ap:lle: Itse aloitin 5 mg:lla, nyt annostus on 10 mg. Jotain sivuoireita oli alussa, mutta ei niitä edes muista jälkeenpäin. Toki reagointi on yksilöllistä. Isommissa pakkauksissa Cipralex maksaa luokkaa 50 snt päivä (Kela-korvauksen jälkeen). Ei se minusta ole paha hinta. Halvempiakin toki löytyy.

edullisempaa rinnakkaisvalmistetta, Cipralex:n patentti kun on vielä niin uusi! Eli ihan oikein on toimittu kohdallasi apteekissa.

• cipralex ym

5 mg on aika pieni annostus, vuoden verran olen itse syönyt cipralexiä nyt 20 mg päivässä. katso sitä hintaa esim yliopiston apteekin sivuilta, sieltä löytyy hinta kelan korvauksen kanssa. Mulle tuli pientä pahoinvointia alussa, mutta se meni ohi ja se alkoi samalla 5 mg annoksella. En osaa tohon seksuaaliseen halukkuuteen sanoa kuin että ehkä vähemmän tekee mieli, mutta ei huomattavasti. Sen orgasmin saamisen pitkittymisen allekirjoitan kyllä, mutta en tiedä miten se pätee naisilla.. Jos olo paranee niin kannattaa ainakin kokeilla, masennus ei välttämättä saata aina olla se "tauti" mulla vaihtui koko diagnoosi ja nyt vähennetään cipraa vähitellen. uusi diagnoosi on adhd, noissa menee oireet niin ristiin ettei ilman tarkkoja tutkimuksia ei välttämättä aina voi olla varma diagnoosista. Lue ja kuuntele itseäsi ja keskustele asiasta lääkärin kanssa.

• Jiippis

Olen syönyt nyt vajaan kuukauden 10mg ja hyvältä tuntuu. Pystyn puhumaan vaikeistakin asioista itkemättä, rakentavasti. Hoitsu sanoi eilen terapiassa, et kun syöt näitä, aivot saavat levätä ja siltä tää kans alkaa pikkuhiljaa tuntumaan, paha olo vähän helpottaa.

• Phoenix

Aloitin Cipralexin käytön 7 viikkoa sitten sosiaalisiin ahdistushäiriöihin ja masennukseen aluksi viikon 5 mg ja sitten 10 mg. Taustalta löytyy mm. vaikeat suhteet vanhempiin, keskivaikea aistivamma, homous, haastava työ ja 4 fuusiota ja jatkuva irtisanomisuhka.

En ole ennen juuri mitään käsikauppalääkkeitä kummempia syönyt ja olin luullut mielenlaatuni olevan lähinnä ominaispiirteeni eikä sen kummempi sairaus. Sitä paitsi ammattini luonteeseenkin kuuluu, että eteenpäin pusketaan paniikin voimin ja jaksamisen äärirajoilla minuuttiaikataululla ilman työaikoja. :-)

Iltaisin makasin olohuoneen lattialla ja mietin kaikkia sanomisiani ja totesin kaikki vääräksi ja itseni kaikin puolin kamalaksi ja vastenmieliseksi ja hoin vaan "voiherrajumala!" ja elämä tuntui vaan loputtoman pitkältä ja yksinäiseltä ja pelkiltä haasteilta ja vastuksilta. Sellaiset asiat kuin parisuhde, ystävien tapaaminen ja ulkona käynti olivat vaan jotenkin itsestään selvästi jotain asioita, jotka kuuluvat muiden ihmisten elämään, mutteivat tietenkään minun. Aamulla aina kokosin itseni ja menin töihin.

Anyway, elämä tuntuu muuttuneen. Puhelimeen vastaaminen on helpompaa, ihmisten kanssa keskusteleminen ja etenkin sen keskustelun aloitus sujuu. Tuntuu, että osaan pitää paremmin puoliani, esittää omia ideoitani ja keskittyä työhön ilman älytöntä hermoilua. Tapaan pian uuden ihmisen, ensi kertaa varmaan kymmeneen vuoteen. Edes karmea kaamos ja märät kengät eivät vedä mieltä matalaksi, vaan olen iloinen uudesta sateensuojasta.

En huomannut mitään karmeita alkuoireita, vai ovatko ne vasta tulossa päin? Iltapäivisin tosin välillä haukotuttaa niin, että tuskin ehdin välillä suuta sulkea, muttei se nyt kovin kamalaa loppujen lopuksi ole. :-) En kokenut mitään entistä kovempaa ahdistusta.

En luovu tästä lääkkeestä ikinä.

• itse sain siitä avun

Kannattaa kokeilla! Minua ainakin cipralex on auttanut huomattavasti ja paljon paremmin kuin cipramil (ja nämä kaksi lääkettä ovat tosiaan aivan eri valmisteita, cipralex mielestäni huomattavasti tehokkaampi).
      Kuukausi-annos maksaa 17 euroa mikä on pieni hinta parantuneesta elämänlaadusta; minun kohdallani masennus väheni, sosiaaliset pelot helpottivat, muutuin aktiivisemmaksi ja muutenkin mieliala parani huomattavasti.

Täytyy kuitenkin muistaa että jokainen yksilö reagoi lääkkeisiin omalla tavallaan vain kokeilemalla löytyy kullekin paras vaihtoehto.

Minulla oli ensimmäisen viikon aikan joitain aloitusoireita; ahdistus vähän lisääntyi, lievää pahoinvointia mutta silloin kannatti jättää yhtenä päivänä lääke ottamatta jotta elimistö sai rauhassa sopeutua uuteen aineeseen. Kun olo hetkeksi ehkä huonontuu kannattaa muistaa että se kuuluu asiaan ja se menee nopeasti ohi.

Minun elämäni muuttui paremmaksi c:n avulla, kokeile jos se auttaisi sinuakin. Ja jos ei sovi voit lopettaa lääkkeen syönnin.

Hyvää jatkoa!

• aloituspostaaja

Aloitin nyt nuo lääkkeet noin puolitoista viikkoa sitten, uskalsin lopulta kun sain rohkaisua ja tukea. Ei ole ainakaan vielä mitään sivuvaikutuksia tullut, ehkä iltapäivisin vähän haukotuttaa tiheään tahtiin mutta ei se haittaa. Eihän tässä enää kauaa menekään kun huomaa, että alkaako lääkkeet vaikuttaa parantavasti. Kahden viikon päästähän aloituksesta sen pitäisi näkyä.

Positiiviset fiilikset on tällä hetkellä. Kannattaa ainakin kokeilla. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      44
      2166
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      182
      1948
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      116
      1362
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1170
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      96
      972
    6. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      919
    7. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      869
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      45
      857
    9. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      31
      802
    10. Minkälaisen viestin toivoisit saavasi?

Miehelle.... Helpota vähän.
      Ikävä
      54
      701
    Aihe