Vesiarvojen mittausongelmia

Fiona

Mulla on tapana mitata akvaariosta ph, No2, No3 ja kh. Touhu on kuitenkin ruvennut tuntumaan melko turhalta, kun tulokset näyttävät aina samaa siitä huolimatta, milloin mittaukset tekee. Pitääkö vesiarvojen muutoksen olla todella huomattava, ennen kuin testi sen kertoo, vai ovatko testit niin epätarkkoja vai onko tulkitsijassa vikaa?!Kuten epäilen... Haluaisinkin nyt varmuuden, että olenkohan tehnyt testit ihan oikeaoppisesti...
(Viimeksi sain seuraavanlaisia tuloksia.Kuulostavatkohan ne mahdollisilta. Eli ph:ksi sain noin 7, No2 alle 0,2, No3 1 ja kh noin5.)
Suurin ongelma tuntuu olevan testien tulkittavuus. Esim.
-Wardleyn ph testi: Testattavan veden väri ei ole kertaakaan muuttunut vertailukelpoiseksi väriliuskan kanssa. 6,8-7,2:aa ei voi mielestäni pitää tarpeeksi tarkkana tuloksena. Voisikohan joltakin muulta sarjalta testi, jota olisi helpompi tulkita?
-JBL:n nitraatti testi: Pitäisikö jauhemaisen reagenssiaineen liueta kokonaan veteen. Mulla se jää mittalasin pohjalle ja muuttaa korkeintaan vaan aavistuksen väriään kellertäväksi. (Mikä on tietysti vaan hyvä juttu, mikäli testi on toimiva :) )
-Seran kh testi: Onko mahdollista/yleistä, että testattava vesi muuttuu jo heti kellertäväksi, vai pitäisikö siinä erottua kunnolla ensin sininen ja vihreä väri.

Voisikos siinä olla ideaa, että veisi vesinäytteen kerran akvaarioliikkeeseen testattavaksi, niin saisi varmuuden siitä, miten pieleen omat testit ovat menneet.

(Toivottavasti en nyt kovin tyhmäksi itseäni tehnyt näillä kysymyksilläni...)

7

580

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ahven

Mulla on ollut samoja ongelmia PH:n Ja nitriitin kanssa, mutta olen päässyt jonkinlaiseen tarkkuuteen seuraavasti.

Vertaan tuloksia aina samassa paikassa vaaleaa kaapinovea vasten valon tullessa selkäni takaa...
      Testiliuska toiseen ja mittalasi toiseen kouraan...

En ole saanut pH:n kohdalla aivan samoja värejä, kuin liuskassa, mutta pienellä tulkinnalla pääsee 0,1-0,2 tarkkuuteen, joka mielestäni kyllä riittää...?

Mielestäni arvot ovat muuten jees, mutta liekkö Nitraattilukema oikeasti noin pieni(No3=1).
      Olen käsittänyt niin, että nitraatin saaminen alle 10 on jo saavutus...

• Mikael

Näin minä toimin.

Olen ollut tyytyväinen Jbl:n ph-testiin. Nitraatin pysyessä alle 20mg/l ei pitäisi nitriitinkään tai ammoniakin kanssa olla ongelmia ja niitä voit mitata harvemmin. Mitä alhaisempi viikottainen nitraatti sen parempi ja sen varmempi muiden arvojen suhteen. Kh on riittävä ja tuskin muuttuu näkymättä PH-arvossa.

Ph:n tarkkailu on ok, nitraatin määrästä näät tarvittavan vedenvaihtovälin joka kokemuksesta on sitten opittavissa. Veden kovuuskin on riittävä jos PH ei heilahtele. Tarkasta PH aamulla ja illalla - jos sama, ei hiilidioksidikaan sekä pehmeys ole ongelma. Nitriitti ja ammoniakki nousevat vasta suodatuksen ja bakteeritoiminna petettyä ja silloin on hätä - esim liikaruokinta, pohjan "käyminen", lääkintä tmv muutenkin havaittava kriisi jota normaalirutiinissa edellä mainittuna ei tule.

• baku

Käytän (=yritän käyttää) Tetran GH/KH -testiä kovuuden mittaamiseen.
      Ohjeen mukaan GH arvo määrittyy, kun veden väri muuttuu punaisesta vihreäksi. Minulla vesi ei ole missään vaiheessa punaista, vaan muuttuu vihreäksi melkein heti, kun lisään reagenssia.

KH:n pitäisi puolestaan määrittyä, kun väri vaihtuu sinisestä keltaiseksi. En ole ikinä saanut veden väriä siniseksi, saati sitten keltaiseksi (olen kyllä huvikseni kokeillut ja laskenut tippoja, mutta into loppui kesken).

Olen testannut sekä hana- että akvaariovetta ja aina sama tulos. Viime aikoina testi onkin jäänyt kaapin pohjalle pölyttymään.. Akvaariokaupan kommenttikaan ei antanut autuutta asiaan: " Ei siinä testissä mitään vikaa ole".

• satu

Minulla tetran GH-testi antaa kyllä tuloksen, mutta se on melkein aina 5-6. Vaikka olen toiseen akvaarioon lisännyt korallimurskaa, ruokasoodaa (jonka pitäisi vaikuttaa heti), niin ei minullakaan testi tunnu toimivan.

KH:ta en ole testillä edes yrittänytkään mitata.

Itse ajattelin ostaa uuden testin joskus ja kokeilla sitä.

• lotta
        satu kirjoitti:

Minulla tetran GH-testi antaa kyllä tuloksen, mutta se on melkein aina 5-6. Vaikka olen toiseen akvaarioon lisännyt korallimurskaa, ruokasoodaa (jonka pitäisi vaikuttaa heti), niin ei minullakaan testi tunnu toimivan.

KH:ta en ole testillä edes yrittänytkään mitata.

Itse ajattelin ostaa uuden testin joskus ja kokeilla sitä.

Minäkin ehdin laittaa jo puolet pullon sisällöstä mitta astiaan kunnes välähti että testaan uudelleen ja vesi muuttui jo yhdestä(tai kahdesta )tipasta keltaiseksi eli karbonaattikovuus on 1 tai 2 luokkaa.
        vesijohtovettä mitattaessa menee kolme tippaa. Ja muutosta ei huomaa ellei katso vaaleaa taustaa vasten pitäen testiastiaa ylhäällä. Ehkä tästä on apua, Baku?

• baku
        lotta kirjoitti:

Minäkin ehdin laittaa jo puolet pullon sisällöstä mitta astiaan kunnes välähti että testaan uudelleen ja vesi muuttui jo yhdestä(tai kahdesta )tipasta keltaiseksi eli karbonaattikovuus on 1 tai 2 luokkaa.
        vesijohtovettä mitattaessa menee kolme tippaa. Ja muutosta ei huomaa ellei katso vaaleaa taustaa vasten pitäen testiastiaa ylhäällä. Ehkä tästä on apua, Baku?

..testata. kiitos vinkistä!

• Taas yksi noviisi
        lotta kirjoitti:

Sama ongelma mullakin, testit taisi olla Seran.

Testasin alkuvaiheessa nitriittiä hiki hatussa ja aina sama tulos 0,5. Kunnes tajusin mitata vettä suoraan raanasta, sama tulos...

Sama juttu PH:n kanssa, se on jossain 6,7-8.0 välillä. Paketin mukana tulleista vertailuväreistä ei voi kyllä päätellä mitään, reagenssiaineen väri voi olla melkein mitä tahansa...

Harmittaa tällainen, eihän ne testit tietysti paljoa maksa, muutaman kympin, mutta lopputulos on täysi nolla.

Onko kellään kokemusta hyvästä testistä joka ei maksa maltaita?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      110
      7070
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4581
    3. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      54
      4397
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      50
      3703
    5. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3668
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      201
      3595
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      25
      3064
    8. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      50
      2653
    9. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      31
      2151
    10. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2028
    Aihe