Jokelan verilöyly ja yhteiskuntamme pahoinvointi
Olen toista päivää järkyttynyt Jokelan koulun verilöylystä.
Jouduimme sitten Suomessakin viimein todistamaan jenkkityylistä koulusurmaa. Täytyy tunnustaa, että pessimistinä olen tämän suomalaisen yhteiskuntamme kasvavaa pahoinvointia ja hyvinvointimme rappeutumista katsellessa, jo pitempään pelännyt ja ounastellut, että koskahan tämäntapaista alkaa tapahtua. Eli toisin sanoen olen jo pitempään pelännyt, että nuoriso alkaa reagoida kasvavaan ahdistukseen, välinpitämättömyyteen ja pahoinvointiin samalla tavoin, kuin USA:ssa on tapahtunut.
Media ja hallitus ovat tehneet kaikkensa saadakseen Jokelan koulun verilöylyn näyttämään onnettomalta yksittäistapaukselta. Väärä diagnoosi. Tapaus nimittäin kertoo siitä, että kasvava sukupolvi alkaa pahoinvoinnin suhteen olla sietorajalla yhteiskuntamme koko ajan kovenevien arvojen, välinpitämättömyyden ja henkisen rapautumisen suhteen.
Kaikkein pahinta ja järkyttävintä tapauksessa mielestäni oli se, että Auvinen ei näytä olevan niin sanotusti hullu, siis siinä mielessä, että olisi ollut jotenkin sekaisessa mielentilassa, vaan mies teki kaiken täysin suunnitelmallisesti ja kylmäverisesti, tappoi kanssaihmisiään tieten tahtoen. Kyseessä ei siis ollut mikään äkillinen kohtaus tai purkaus. Tässä mielessä Auvinen ei näytä olleen hullu.
"Hullu" hän sen sijaan oli siinä mielessä, että hänestä näyttää ahdistuksen, pahoinvoinnin ja koulukiusaamisen seurauksena kuolleen inhimillisyys. Inhimillisyyden selkäranka ei enää kestänyt, hänestä tuli sosiopaattisen oloinen. Positiiviset ihmistä motivoivat tunteet olivat kuolleet; rakkaus, välittäminen, empatia, sääli ja myötäeläminen oli mieheltä hukassa. Moni sosiopaatti on pelottavan rationaalinen ja looginen teoissaan.
En ole mikään psykologi, mutta lukemani ja näkemäni perusteella, psykologian lainalaisuuksien mukaan melkein kenestä tahansa voi tulla tietyissä olosuhteissa vastaavanlainen. Väkivalta on inhimillistä siinä mielessä, että se on ihmisen toimintaa, ja sillä on inhimilliset syyt. Paha ei tule jostain ihmisluonnon ulkopuolelta, vaan ihmisestä. Kun ihminen kokee tarpeeksi ahdistusta, vihaa ja tuskaa, niin normaali terve moraalitaju heikkenee ja häviää. Näin varsinkin jos samaan aikaan saa moraalisesti vääristynyttä tai moraalitonta oppia, joka tässä Auvisen tapauksessa tarkoitti itse-aivopesua. Tämän kun vielä yhdistää sisäänpäin kääntyneisyyteen ja luonnollisten ihmiskontaktien puutteeseen, niin kyllä siinä voi naksahtaa kellä vaan. Tehdessään itsestään yli-ihmisen ja muista ihmisistä ammuttavia eläimiä, mies "epäinhimillisti" itsensä.
Auvisen tapauksessa mieleeni nousi myös varsin järkyttävä ajatus, nimittäin jos hänellä ei olisi ollut pääomaisena tunnemotiivina ja reaktiona ahdistukseensa polttavaa vihaa muita ihmisiä kohtaan, koko tragedia olisi ehkä kääntynyt vain häntä itseään vastaan, kuten monella muullakin ahdistuneella, jotka lopulta päättävät päivänsä yksin ja hiljaisuudessa oman käden kautta. Se että Auvinen päätti viedä mukanaan mahdollisimman monta, ja tehdä teostaan mahdollisimman julkisen, oli miehen viimeinen mielenosoituksellinen vastalause yhteiskunnalle ja ihmiskunnalle.
Onko siis hiljaisuudessa päivänsä päättävien ihmisten kohtalo vähemmän traaginen, kuin Auvisen ja hänen uhriensa? Ei minusta, mutta niistä sadoista jotka joka vuosi tässäkin maassa päivänsä ahdistuneena päättävät, ei tehdä iso numeroa ja heidän muistokseen ei liputeta. Ottaen huomioon, että Suomessa tehdään Japanin jälkeen eniten itsemurhia maailmassa suhteessa väestömäärään, olisi vähintäänkin kerran vuodessa järjestää suruliputuspäivä itsemurhan tehneiden muistoksi, ihan vain muistuttamaan meitä elossa olevia, että Suomalainen yhteiskunta ei todellakaan voi hyvin.
Toivottavasti nyt viimeistään tajutaan miten tärkeää on turvata kaikille nuorille ihmisarvoinen elämä ja turvallinen kasvuympäristö. Jokainen euro, jonka yhteiskunta satsaa sosiaalisia ja perheongelmia ennaltaehkäisevään työhön tuottaisi vähintään 2 euron säästöt tulevaisuudessa. Se, että yhteiskunta satsaa rahaa hyvinvointiin on siis puhdasta voittoa, sillä se säästää yli kahta suuremmilta tappioilta, mutta tätä sosiaalibudjeteista päättävät lyhytnäköiset päättäjät ei vaan näytä tajuavan.
Osanottoni kaikille uhreille ja heidän omaisilleen, myös Auvisen perheelle.
Jokelan verilöyly ja yhteiskuntamme pahoinvointi
12
835
Vastaukset
- masennuslääkkeiden
sivuvaikutuksista ja siitä kuinka paljon nuoriso niitä pahaan oloonsa popsii. Auvinenhan vihasi myös masennuslääkkeitä ja oli juuri lopettanut omatoimisesti niiden käytön. Huomasi itsekin itsessään aggressiivisuuden lisääntymistä. Masentuneista osa lamaantuu täydellisesti, osa taas tulee vihaiseksi, jota vain lääkkeet lisäävät. Itsemurhatkin lisääntyvät näiden lääkkeiden käyttäjien joukossa, huumeista puhumattakaan. Nyt on puhuttava ja toimittava!
- toisten
Onnettomuudella tuntuu tosi imelältä.
Koska persueliitti alkaa jakaa ympärilleen "inhimillisyyttä, välittämistä ja huomioon ottamista"? Ainakaan viime aikoina siitä ei ole näkynyt mitään merkkejä.
Myös veljeily ääriliikkeiden kanssa, ulkomaita myöten, vaikuttaa hämäräperäiseltä puuhastelulta.
Puheet ja teot ovat tällä hetkellä suuressa ristiriidassa. Valitettavasti.- YLEisradiossa
Ei tossa ollu mitää imelää. Se on helevatan varma, että jos kuka tahasa muu ku persu ois ton kirjottanu, nii ei kylä oltas haukkumassa populistiksi, mutta annas olla ku joku persu menee kirjottaan aiheesta, niin heti ollaa miestä lyömäsä.
Mitä siihe Oslon kokouksen muka hämäräperäisyytee tulee, niin luehan ton Kortelaisen kannanotto asiaan:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=4500000000000019&posting=22000000030318328
Näyttäs se hämärä puuhastelu olevan enempi tuolla YLEn suunnalla ja lisäksi sun korvies välissä.
- jeesustelu
ja pitkät nationalistiset mielipiteesi ja ala nuorimies keskittyä oikeisiin asioihin tässä yhteiskunnassa.
Ajatusmaailmasi on osoittautunut hyvin suppeaksi ja sillä ei politiikassa ja yhteiskunnassamme mennä pitkälle.
Jätä politiikka tai ala opiskelemaan sitä kunnolla, sillä luonnostaan se ei näytä sinulle avautuneen.
Yhden ajatuksen politiikalla et pääse pitkälle, korkeintaan jossain ääriliikkeessä sillä pärjätään.
Toivon todella, ettei persut ole oikeasti menossa valitsemaasi suuntaan. Pahalta se kyllä näyttää ja suosion lasku puolueella on silloin varma.- toivoisi
että natsimaiset harhautukset tyyliin "ihmiselle hyvä" loppusivat, kun niitä "periaatteita" ei kuitenkaan käytännössä noudateta. Kansa odottaa tekoja, ei loputonta höpylipopulia, joka ei tarkoita mitään eikä johda mihinkään.
- puhuu...
asiaa.
Itse olen terveydenhoito alalla, ja siellä on nähty nuorien hyvinvoinnin suunta. Kouluissa puhutaan vain että keskustelu auttaa koulu kiusaamiseen, EI auta. Siinä on puheilla yhtä paljon arvoa kuin vessa paperilla siinä vaiheessa kun kukaan ei näe, eikä kuule niin kiusaaja koventaa vain otteittaan KOSTOKSI että asia tuli esille.
itsekkin koulu kiusattuna, tiedän mitä se elämä lapselle on, nyt oman lapseni kautta näe sitä samaa uudestaan, niin äitinä kuin että omat muistot nousee mieleen.
ei enää voida hissutella että meillä on kaikki hyvin tässä yhteiskunnassa, meillä on vakava uhka edessä taisiis jo päällä. suomen nuoret voivat huonosti, jos asialle ie tehdä NOPEASTI mitään meillä kuullaan vielä monista koulu surmista.
tässä yhteydessä haluan myös todeta että aina yksinhuoltajien lapsia pietään heittiöinä jotka varstaa, valehtelee ja tappaa, otetaampa muutema esim: lappeenranta, nuoren tytön surma illalla, tekijänä REHTORIN poika, hyvästä perheestä.
nyt jokelan tapaus, tavallinen perhe (otan ottoni myös tekijän perheelle), mutta tarkoitan siis suomessa ns.tavalliset perheet tarkoittavat niitä perheitä joissa kaikki pitäisi olla hyvin, on kumpikin vanhmepi, on kunnon asunto, työ jne, mutta jotain näistä perheistä puuttuu....
ja se on yhteinen aika, lämpö jne, jota yhdenvanhemman perheessä lapsi saa enemmän kuin tavan perheissä, se on totuus.
nyt olisikin mielstäni laitettava arvot uusiksi ja miettittävä vakavasti miten perheitä ja nuoria autetaan, onko ns,vapaa kasvatus oikea malli sittenkään.....
siinäpä miettimistä teille. - V-P.Kortelainen
Kysymyksiä sinulle:
Millä helvetin tavalla on jeesustelua osoitttaa, että Jokelan koulusurma olisi ollut vältettävissä ennalta ehkäisevällä työllä?
Millä helvetin tavalla vedät yhtäläisyysmerkit yllä olevan kirjoitukseni ja nationalismin välille? Mielestäni kirjoituksessa ei ole tippaakaan kyseistä aatetta.
Millä tavalla nationalismi poliittisena aatteena ei kuulu "oikeisiin asioihin"?
Millä tavalla ajatusmaailmani mielestäsi on suppea?
Mitä itse olen verrannut mielipiteitäni muihin poliittisiin kirjoittajiin, niin tällä foorumilla kuin muuallakin, minulla mielestäni on aika laaja katsantokanta, kun en ole itseäni ankkuroinut, en oikealle enkä vasemmalle, saatikka keskustaankaan, vaan ottanut rusinat pullasta ja koonnut vaihtoehtoisen konseptin, jossa vältetään liikaa äärilaitoja ja yhden asian tuijottelua.
Minulla ei ole aikomusta jättää politiikkaa JA olen opiskellut sitä "kunnolla" jo 90-luvulta asti.
Minä toivon, että persut ovat menossa valitsemaani suuntaan, sillä se toinen vaihtoehto, ja suunta, jota minä en katso edustavani, on juuri kovan linjan oikeistopopulismi eli ns. "Halmelaisuus".
Ja valitettavasti nykyisten tutkimusten, nuorisobarometrien ja nuorison asennetutkimusten mukaan juuri tuo äärilaitainen "Halmelaisuus", jota en katso edustavani, on se nouseva trendi, joka tulee olemaan (Joko tämän tai jonkun toisen vastaavan) puolueen suunta tulevaisuudessa, ellei löydetä järkevää ja maltillisen kansallismielistä linjaa, jota pikemminkin katson edustavani.
Nuorisobarometrien mukaan nimittäin 15-18 vuotiaiden keskuudessa tehdyn tutkimuksen mukaan jopa neljäs- tai viidesosa nuorista pojista kannattaisi kovan linjan oikeistopopulistista puoluetta, jos vakavasti otettava sellainen Suomessa olisi. Viime syksynä tehdyn tutkimuksen mukaan, jos nuorten mielipiteet ja puoluekannatus pysyisi nykyisellään, niin 30 vuoden päästä maamme suurimmat puolueet olisivat Kokoomus, Vihreät ja Kovan linjan oikeistopopulistit. - omalla nimellä
Kortelainen näyttääpi kyllä keskittyvän olennaiseen, ja vieläpä iha omalla nimellään, toisin ku tämä Pietu, jonka kyllä kirjotustyylistä tuntee ja erottaa...
- Jaakob Kandaharilainen
V-P.Kortelainen kirjoitti:
Kysymyksiä sinulle:
Millä helvetin tavalla on jeesustelua osoitttaa, että Jokelan koulusurma olisi ollut vältettävissä ennalta ehkäisevällä työllä?
Millä helvetin tavalla vedät yhtäläisyysmerkit yllä olevan kirjoitukseni ja nationalismin välille? Mielestäni kirjoituksessa ei ole tippaakaan kyseistä aatetta.
Millä tavalla nationalismi poliittisena aatteena ei kuulu "oikeisiin asioihin"?
Millä tavalla ajatusmaailmani mielestäsi on suppea?
Mitä itse olen verrannut mielipiteitäni muihin poliittisiin kirjoittajiin, niin tällä foorumilla kuin muuallakin, minulla mielestäni on aika laaja katsantokanta, kun en ole itseäni ankkuroinut, en oikealle enkä vasemmalle, saatikka keskustaankaan, vaan ottanut rusinat pullasta ja koonnut vaihtoehtoisen konseptin, jossa vältetään liikaa äärilaitoja ja yhden asian tuijottelua.
Minulla ei ole aikomusta jättää politiikkaa JA olen opiskellut sitä "kunnolla" jo 90-luvulta asti.
Minä toivon, että persut ovat menossa valitsemaani suuntaan, sillä se toinen vaihtoehto, ja suunta, jota minä en katso edustavani, on juuri kovan linjan oikeistopopulismi eli ns. "Halmelaisuus".
Ja valitettavasti nykyisten tutkimusten, nuorisobarometrien ja nuorison asennetutkimusten mukaan juuri tuo äärilaitainen "Halmelaisuus", jota en katso edustavani, on se nouseva trendi, joka tulee olemaan (Joko tämän tai jonkun toisen vastaavan) puolueen suunta tulevaisuudessa, ellei löydetä järkevää ja maltillisen kansallismielistä linjaa, jota pikemminkin katson edustavani.
Nuorisobarometrien mukaan nimittäin 15-18 vuotiaiden keskuudessa tehdyn tutkimuksen mukaan jopa neljäs- tai viidesosa nuorista pojista kannattaisi kovan linjan oikeistopopulistista puoluetta, jos vakavasti otettava sellainen Suomessa olisi. Viime syksynä tehdyn tutkimuksen mukaan, jos nuorten mielipiteet ja puoluekannatus pysyisi nykyisellään, niin 30 vuoden päästä maamme suurimmat puolueet olisivat Kokoomus, Vihreät ja Kovan linjan oikeistopopulistit.Olen lukenut noista nuorisotutkimuksista. Mietityttää tosiaan persujen tulevaisuuden suunta.
Laitoin asiasta kirjoituksen tälle foorumille joskus pari viikkoa sitten.
Vaihtoehdot tosiaan on, että joko Eduskuntaan nousee joku toinen kansallismielinen puolue, joka on oikeasti oikeistopopulistinen, ja joka imee tämän nuorten kannatuksen.
Tai sitten nykyinen kehitys, jossa nämä nuoret tukevat persuja paremman(tai pahemman, ihan miten vaan) puutteessa johtaa siihen, että oikeistopopulistiset nuoret tulevat joukolla mukaan persuihin, ja puolue hajoaa vennamolaisiin ja oikeistopopulisteihin. - korvantaukset
vielä märät, niin asiat ei avaudu. Vähän enemmän ja laajemmin pitäisi asioita pohtia, ennekuin alkaa saarnaamaan. Tai sitten on paras vaan siirtyä sinne saarnapuolelle kokonaan. Pohjanmaa on tunnettua körttialuetta, joten kyllä siellä Kortelaisen saarnoille ja jeesusteluille jokunen hörhö löytyy.
- ei näytä
korvantaukset kirjoitti:
vielä märät, niin asiat ei avaudu. Vähän enemmän ja laajemmin pitäisi asioita pohtia, ennekuin alkaa saarnaamaan. Tai sitten on paras vaan siirtyä sinne saarnapuolelle kokonaan. Pohjanmaa on tunnettua körttialuetta, joten kyllä siellä Kortelaisen saarnoille ja jeesusteluille jokunen hörhö löytyy.
Avautuvan...onko kusta pääs vai...
8.11.2007
Kouluterveydenhuollon puutteet vaarantavat lasten perusoikeudet
Stakesin selvityksen mukaan vain harvoissa terveyskeskuksissa kouluterveydenhuolto on järjestetty kansallisten suositusten mukaisesti. Kunnat käyttävät kouluterveydenhuoltoon keskimäärin vain 69 euroa oppilasta kohti vuodessa.
Vuosina 2004–2007 kouluterveydenhuollon laatusuosituksella ei ole ollut mitattavissa olevaa vaikutusta kouluterveydenhuoltoon. Lääkäreiden työpanos kouluterveydenhuollossa on edelleen vähentynyt ja terveyskeskusten väliset erot lisääntyneet. Tutkimusprofessori Matti Rimpelän mukaan monissa terveyskeskuksissa kouluterveydenhuolto jää siinä määrin jälkeen kansallisista suosituksista, että perustuslain tarkoittamat lasten sosiaaliset perusoikeudet ovat vaarassa. Kuitenkin vuodesta 1993 alkaen kunnilla on ollut vastuu kouluterveydenhuollon järjestämisestä.
Selvityksen mukaan kouluterveydenhoitajat olivat tutustuneet hyvin laatusuositukseen, mutta sitä oli käsitelty harvoin terveyskeskusten johdossa. Noin 9 prosenttia terveyskeskusten lautakunnista ja 14 prosenttia johtoryhmistä oli päättänyt suosituksen perusteella toimenpiteistä. Perusopetuksen johdossa laatusuosituksen käsittely oli ollut erittäin harvinaista.
Vajaa puolet terveyskeskuksista ilmoitti tietoja kustannuksista. Keskimäärin kouluterveydenhuoltoon käytettiin 69 euroa oppilasta kohti vuodessa. Tästä lasketun arvion mukaan peruskoulujen kouluterveydenhuoltoon käytettiin vuonna 2006 koko maassa noin 40 miljoonaa euroa.
Kouluterveydenhuollon laatusuosituksen ovat julkaisseet vuonna 2004 sosiaali- ja terveysministeriö ja Suomen Kuntaliitto. Laatusuositusten mukaan kaikille oppilaille tulisi tehdä ainakin kolme kertaa peruskouluaikana laaja terveystarkastus, johon vanhemmat kutsutaan mukaan. Vain kolmessa terveyskeskuksessa tehtiin laaja terveystarkastus suosituksen mukaisesti. Koulujen työolot tulisi tarkastaa ainakin kolmen vuoden välein. Suosituksen mukaisia työoloselvityksiä teki 27 prosenttia terveyskeskuksista.
Stakes selvitti 539 peruskoululta ja 186 terveyskeskukselta laatusuosituksen hyödyntämistä ja vaikutuksia tämän vuoden huhti–lokakuussa.
Lähde: Matti Rimpelä, Kirsi Wiss, Vesa Saaristo, Hanna Happonen, Elise Kosunen ja Arja Rimpelä: Kouluterveydenhuollon laatusuosituksen toteutuminen 2004–2007. Stakes. Työpapereita 32/2007. Helsinki 2007.
Toimittajakappaleet viestinta(at)stakes.fi, muut kirjatilaukset Stakesin verkkokirjakaupasta www.stakes.fi/FI/Julkaisut/Kirjakauppa/KKMonisteet/KKTyopapereitaSarja/T32_2007.htm.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763392
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t312001Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681919Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian171466- 281401
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261328Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61306Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu671247Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101207Kerro nainen
Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.531025