Talletukset ulkomaille

- % -

Onko palstalaisilla kokemsta ulkomaille tallettamisen mahdollisuuksista ja sen muodollisuuksista.


Yleisen säännön mukaan vero maksetaan verotukselliseen asuinmaahan.

Onko mahdollista, että joissakin tapauksissa "talletusmaa" ottaa paikallisen veron suoraan talletuksista?

Sitten on vielä erikseen kysymys tilin avaamisen mahdollisuudesta, sillä joissakin tapauksissa EU-maissakin vaaditaan, että verotuksellinen asuinmaa on sama kuin tilinavausmaa, kuten esimerkiksi http://ingdirect.fr joka tarjoaa uusille asiakkaille 6% ensimmäiselle kuudelle kuukaudelle.

Maasta riippuen valuuttariskin lisäksi tulee tietysti huomioida muitakin riskejä. Joissakin hieman "eksoottisissa" maissa saatetaan ulkolaisten omaisuus joissakin olosuhteissa jumittaa paikan pälle jolloin sitä ei saa maasta ulos.

Ohessa jokin aika sitten kirjaamiani talletuskorkoja muutamissa maissa:

- Japani 0,5% (siksipä carry trading)

- USA 5,25%

- EU 4,00% keskimäärin

- Turkki 21,5% (1€ = 1.7369 TRY)

- Islanti 14,25%

- Uusi Seelanti 8,25%

Luonnollisestikin pelkkien numeroiden perusteella Turkki tulee ykköseksi.

Turkkiin tallettamisen mahdollisuudet ja kaikki siihen liittyvät riskit ovatkin sitten toinen asia.

Turkin uusi valuutta TRY tuli voimaan 1. tammikuuta 2005, josta ainakaan 'Yahoo Finance' ei grafiikkaa piirtänyt kurssikehityksen nopaa tarkistusta ajatellen.

16

5598

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on.

      valuuttariski on niin suuri,
      ym. riskit

    • Katiskalla parempi

      Ihan suomalaiset liikepankit voivat kyllä järjestää sinulle valuuttatilin ja valuuttatalletuksia jos niitä haluat.

      • - % -

        Ulkomailla sijaitsevien pankkien talletustileille tarjoama korko ja valuuttatili ovat kaksi eri asiaa.


      • sillä lailla
        - % - kirjoitti:

        Ulkomailla sijaitsevien pankkien talletustileille tarjoama korko ja valuuttatili ovat kaksi eri asiaa.

        No nimenomaan eivät ole, ainoastaan pankkisi on paska jos ovat.


      • - % -
        sillä lailla kirjoitti:

        No nimenomaan eivät ole, ainoastaan pankkisi on paska jos ovat.

        Kohdemaassa avattavalle talletustilille maksetaan ko. maan ja pankin mukaista talletuskorkoa. Turkissa talletustilin korko oli jokin aika sitten 21.5%.

        Sumessa avavattavalle valuuttatille maksetaan 0-1% korkoa valuutasta riippuen.

        Yrityksille valuuttatili voi helpottaa rahaliikennettä ja sitä vodaan käyttää myös sijoituskohteena valuuttakaupasa.

        Yksityishekilönä valuuttatilin ainoa mielekäs motiivi on lähinnä sijoitustarkoituksessa.

        Mikäli olet esimerkiksi vakuuttunut USA:n dollarin nousevan X-prosenttia tulevan vuoden 2008 aikana, niin voit avata valuuttatilin nykyisellä kurssilla odottaen saavasi ensi vuoden loppuun mennessä kurssivoittoa sijoituksellesi. Kurssivoitosta maksetaan verot Suomeen.

        Ps. Puhutko isille ja äidille, sekä sisaruksillekin tuohon sävyyn aina kun et ymmärrä jotakin asiaa?


      • sillä lailla
        - % - kirjoitti:

        Kohdemaassa avattavalle talletustilille maksetaan ko. maan ja pankin mukaista talletuskorkoa. Turkissa talletustilin korko oli jokin aika sitten 21.5%.

        Sumessa avavattavalle valuuttatille maksetaan 0-1% korkoa valuutasta riippuen.

        Yrityksille valuuttatili voi helpottaa rahaliikennettä ja sitä vodaan käyttää myös sijoituskohteena valuuttakaupasa.

        Yksityishekilönä valuuttatilin ainoa mielekäs motiivi on lähinnä sijoitustarkoituksessa.

        Mikäli olet esimerkiksi vakuuttunut USA:n dollarin nousevan X-prosenttia tulevan vuoden 2008 aikana, niin voit avata valuuttatilin nykyisellä kurssilla odottaen saavasi ensi vuoden loppuun mennessä kurssivoittoa sijoituksellesi. Kurssivoitosta maksetaan verot Suomeen.

        Ps. Puhutko isille ja äidille, sekä sisaruksillekin tuohon sävyyn aina kun et ymmärrä jotakin asiaa?

        Jukran pujut taidat olla ihan ammattilainen. Minä en taas tiedä mitään paitsi sen että olen omistanut valuuttatilejä jo 80 luvun alusta lähtien. Mutta mene toki Turkkiin siellä on varmasti helppoa ja luotettavaa hoitaa asiansa.


      • - % -
        sillä lailla kirjoitti:

        Jukran pujut taidat olla ihan ammattilainen. Minä en taas tiedä mitään paitsi sen että olen omistanut valuuttatilejä jo 80 luvun alusta lähtien. Mutta mene toki Turkkiin siellä on varmasti helppoa ja luotettavaa hoitaa asiansa.

        No mutta! Valuuttatilejä 80-luvun alusta alkaen omistaneen tulisi toki tuntea ulkomailla sijaitsevan talletustilin ja valuuttatilin ero.

        Valuuttatili useimmiten (ei toki aina) avataan sijoitusmielessä ja siksi ohessa pari kysymystä:

        a) Mihin valuuttoihin kannattaisi juuri tällä hetkellä sijoittaa, millä aikajaksolla ja millaisen tuoton toivossa?

        b) Ovatko valuuttatiliesi tuotot ylittäneet paikallisen pörssin yleisindeksin kehityksen vastaavalla jaksolla?


      • eri/mies
        - % - kirjoitti:

        No mutta! Valuuttatilejä 80-luvun alusta alkaen omistaneen tulisi toki tuntea ulkomailla sijaitsevan talletustilin ja valuuttatilin ero.

        Valuuttatili useimmiten (ei toki aina) avataan sijoitusmielessä ja siksi ohessa pari kysymystä:

        a) Mihin valuuttoihin kannattaisi juuri tällä hetkellä sijoittaa, millä aikajaksolla ja millaisen tuoton toivossa?

        b) Ovatko valuuttatiliesi tuotot ylittäneet paikallisen pörssin yleisindeksin kehityksen vastaavalla jaksolla?

        "Valuuttatili useimmiten (ei toki aina) avataan sijoitusmielessä ja siksi ohessa pari"
        -----------------------

        minä en ainakaan ole ajatellut valuuttatiliä sijoitusmielessä,
        euroaikaan.

        laitan vain ulkomaille jota saan talletussuojan.


      • - % -
        eri/mies kirjoitti:

        "Valuuttatili useimmiten (ei toki aina) avataan sijoitusmielessä ja siksi ohessa pari"
        -----------------------

        minä en ainakaan ole ajatellut valuuttatiliä sijoitusmielessä,
        euroaikaan.

        laitan vain ulkomaille jota saan talletussuojan.

        Mitä mahdat tarkoittaa "minä en ainakaan ole ajatellut valuuttatiliä euroaikaan, laitan vain ulkomaille jota saan talletussuojan"?

        Mikäli tuosta oikein ymmärsin, niin omaat euroissa olevia tilejä EU-maissa? Mikäli näin, niin silloin ei voida puhua varsinaisista aluuttatileistä.

        Ps. Oletko hyvin perillä eri maissa olevista talletussuojista?


      • yrityksen rahoja
        - % - kirjoitti:

        Mitä mahdat tarkoittaa "minä en ainakaan ole ajatellut valuuttatiliä euroaikaan, laitan vain ulkomaille jota saan talletussuojan"?

        Mikäli tuosta oikein ymmärsin, niin omaat euroissa olevia tilejä EU-maissa? Mikäli näin, niin silloin ei voida puhua varsinaisista aluuttatileistä.

        Ps. Oletko hyvin perillä eri maissa olevista talletussuojista?

        yrityksen rahoja, on tosiaan talletussuojan vuoksi,

        ei erityisen hyvin,
        muuta kuin niistä joissa on talletuksia.


      • - % -
        yrityksen rahoja kirjoitti:

        yrityksen rahoja, on tosiaan talletussuojan vuoksi,

        ei erityisen hyvin,
        muuta kuin niistä joissa on talletuksia.

        Sorry vain, mutta en edelleenkään ymmärtänyt missä valuutassa ja missä maissa olevista talletuksista on kyse.

        Ps. Talletussuojaa koskien, lue tuosta alempaa "Faktatietoa talletussuojasta" ja siinä olevat linkit.

        Edes kaikissa EU-maissa talletussuoja ei ole samanlainen ja joissakin sitä ei ole lainkaan.


      • tussuoja
        - % - kirjoitti:

        Sorry vain, mutta en edelleenkään ymmärtänyt missä valuutassa ja missä maissa olevista talletuksista on kyse.

        Ps. Talletussuojaa koskien, lue tuosta alempaa "Faktatietoa talletussuojasta" ja siinä olevat linkit.

        Edes kaikissa EU-maissa talletussuoja ei ole samanlainen ja joissakin sitä ei ole lainkaan.

        Ps. Talletussuojaa koskien, lue tuosta alempaa "Faktatietoa talletussuojasta" ja siinä olevat linkit.
        ----------------------
        luettu on, mutta tuo kaikki ei ole Faktaa,
        täällä on vain kaikenlaisia kirjoittajia.

        tiedän, eri maissa on eri talletus-suojia,
        ja erilaisia yksityishenkilölle ja yritykselle.

        talletan ainakin 4-5 valuutassa, se on samalla hajautusta, ei kaikkia munia samaan koriin,
        ei kaikki voi yhtä aikaa kaatua.


      • Sillä lailla
        - % - kirjoitti:

        No mutta! Valuuttatilejä 80-luvun alusta alkaen omistaneen tulisi toki tuntea ulkomailla sijaitsevan talletustilin ja valuuttatilin ero.

        Valuuttatili useimmiten (ei toki aina) avataan sijoitusmielessä ja siksi ohessa pari kysymystä:

        a) Mihin valuuttoihin kannattaisi juuri tällä hetkellä sijoittaa, millä aikajaksolla ja millaisen tuoton toivossa?

        b) Ovatko valuuttatiliesi tuotot ylittäneet paikallisen pörssin yleisindeksin kehityksen vastaavalla jaksolla?

        Vittuilulla ja idiotismilla pääset varmasti pitkälle elämässä.


      • - % -
        Sillä lailla kirjoitti:

        Vittuilulla ja idiotismilla pääset varmasti pitkälle elämässä.

        Sorry, kertoisitko miksi moinen vulgaari reaktio ? !


      • - % - kirjoitti:

        Kohdemaassa avattavalle talletustilille maksetaan ko. maan ja pankin mukaista talletuskorkoa. Turkissa talletustilin korko oli jokin aika sitten 21.5%.

        Sumessa avavattavalle valuuttatille maksetaan 0-1% korkoa valuutasta riippuen.

        Yrityksille valuuttatili voi helpottaa rahaliikennettä ja sitä vodaan käyttää myös sijoituskohteena valuuttakaupasa.

        Yksityishekilönä valuuttatilin ainoa mielekäs motiivi on lähinnä sijoitustarkoituksessa.

        Mikäli olet esimerkiksi vakuuttunut USA:n dollarin nousevan X-prosenttia tulevan vuoden 2008 aikana, niin voit avata valuuttatilin nykyisellä kurssilla odottaen saavasi ensi vuoden loppuun mennessä kurssivoittoa sijoituksellesi. Kurssivoitosta maksetaan verot Suomeen.

        Ps. Puhutko isille ja äidille, sekä sisaruksillekin tuohon sävyyn aina kun et ymmärrä jotakin asiaa?

        Suomalaiset pankit maksavat tällä hetkellä 3kk:n dollaritalletuksille selvästi yli 4% vuotuisen koron. Hoitotilinä pitää olla koroton valuuttatili, mistä talletus tehdään ja minne pääoma korko maksetaan talletuksen eräpäivänä. Amerikkalaisesta pankista saisi säästötilille hiukan yli 5%, mutta kun yritin avata, sain ilmoituksen, että ulkomailla asuvaa ei voida ottaa pankin asiakkaaksi.

        Kurssiriskeistä puheen ollen, eurokin on valuutta ja jos kaikki rahavarat ovat euroissa, siinäkin on melkoinen kurssiriski. Monet hinnat ovat kuitenkin edelleen dollaripohjaisia.


    • perär.

      aika kova inflaatio? Niillähän oli ennen valuuttauudistusta jotain satojatuhansia liiroja paikallisbussilippujen hinnakin. En nyt tarkkaan muista, onhan matkasta kohta 2 vuotta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1238
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      904
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      90
      845
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      21
      786
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      712
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      603
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      117
      530
    Aihe