Moi !
Vauvan koosta on ollut paljon juttua mutta kaikki näyttää olevan niinpäin että "pelätään lapsen olevan isoja".
Oma ongelmani on toisinpäin.
Eli neuvolassa käsikopelolla tehty painoarvio viikolla 34 oli sanasta sanaan näin :
"Alle kaks kiloa. Ehkä kiloviissataa ois lähinnä.."
-Siis ?! Eikö sikiön pitäis olla PALJON suurempi tossa vaiheessa ?!? Tiedän/tunnen itsekin ettei vauva ole kovin suuri, mutta 1500g tuntuu käsittämättömältä!
Onko jollain muulla näinpäin myös ? Pitäiskö koosta olla jo jopa huolissaan ?
Neuvolan täti kommentoi että "Kai se ihan ok on... en tiedä... pienihän se on mutta kait vielä normaali"
KAIT !??! Jaaha.. .. no kiva kuulla.
P.S Ja tässä tapauksessa ei kyse todellakaan pienistä vanhemmista,
itse 173 ja lapsen isä karvaa vajaa kaksimetrinen! Normaalipainoisia molemmat.
VAUVAN PIENI KOKO
7
1157
Vastaukset
- rv 20
Itse en ehkä luottaisi ihan kauheasti neuvolan th:n käsikopelolla tekemään painoarvioon, kun edes lääkärin ultralla tekemät ei useinkaan pidä paikkaansa yhtään. Kätilöt on parhaita tuossa käsikopelolla touhussa ja ovat siinä tarkempia kuin ultralaitteet.
Niin paljon olen kuullut näitä, että vauva on todettu tiäs miten pieneksi ja vuorokauden päästä syntyessään sama vain 3kg vauva painaakin yli 4kg. - gyne
Jos neuvolan terveydenhoitaja oikeasti epäilee että sikiö olisi rv. 34 1500g, se menee jo selvästi alle kasvukäyrien (vaihteluväli jotakuinkin 1800-2950g)! Katso vaikka Tekayn (OYS:n perinatologi) kotisivuilta kohdasta painon kehitys:
http://www.tekay.fi/
Miten kohdunpohjan mitta (=SF) on kehittynyt? Onko kasvanut käyrästön mukaan (alarajan yläpuolella), jätättääkö vai mitä? Miten muuten raskautesi on sujunut, onko oireita esim. verenpaineen noususta? Oletko ensisynnyttäjä?
Jos on epäily kasvun hidastumisesta tai kovin pienestä sikiöstä, pitäisi tehdä uä-tutkimus sikiön painoarvion, kasvun, istukkavirtausten ja vesimäärän tarkistamiseksi. "Kait" ei kyllä kuulosta oikein vakuuttavalta...- alkuperäinen...
Eli eli.. tiedän itsekin että vauvani todennäköisesti on pieni, sillä se ei "koko mahaa tunnu täyttävän" .
Sf-mitta on kuitenkin yläkäyrien yläpuolella, (en jaksa nyt neuvolakorttia hakea) mutta olisko ollut 32-33 cm.
Täti vaikuttaa muutenkin tyypiltä joka jättää kaiken arvailujen varaan, mutta tässä tapauksessa alan olla huolissani että on koosta jopa oikeassa. Jatkotutkimuksiin ei hänen mielestään ole kuitenkaan mitään järkeä mennä TURHAAN kun kaikki siis on "kait ok"... ... - tellu80
alkuperäinen... kirjoitti:
Eli eli.. tiedän itsekin että vauvani todennäköisesti on pieni, sillä se ei "koko mahaa tunnu täyttävän" .
Sf-mitta on kuitenkin yläkäyrien yläpuolella, (en jaksa nyt neuvolakorttia hakea) mutta olisko ollut 32-33 cm.
Täti vaikuttaa muutenkin tyypiltä joka jättää kaiken arvailujen varaan, mutta tässä tapauksessa alan olla huolissani että on koosta jopa oikeassa. Jatkotutkimuksiin ei hänen mielestään ole kuitenkaan mitään järkeä mennä TURHAAN kun kaikki siis on "kait ok"... ...mulla oli nyt sf-mitta 34 2 28cm. Esikoinen oli isompi ja häntäö synnyttämään mennessäni sf oli 34cm. Esikoinen painoi 3380g. Kuulostaa aika epäluotettavalta tuo neuvolatäti.
- mie vain
Minua on juoksutettu kyllä ultrissa tasaisin väliajoin juuri vauvan pienen koon takia, kasvaa kyllä tasaisesti mutta omalla -2 käyrällä! Mutta nyt vko:lla 34 ultralla tehty painoarvio oli n 2kg. Empä minäkään kyllä niin luottais neuvolan "tädin" käsi kopelolla tehtyyn painoarvioon, aika jännä ettei laittanut ultraan, sieltähän sen sais selville! no toivottavasti kaikki sujuu siellä hyvin ja odottamisen iloa!
- tiivivaavi
Mulla tehtiin rv35 ultra, ja sen mukaan epätarkka painoarvio olisi ollut 2,5kg. Seuraavalla viikolla toinen lääkäri sai ultralla 2,1kg.. Poika syntyi pari päivää ennen laskettua aikaa,ja oli 2,7kg. Tuo 2,1kg saattoi siis rv36 pitää paikkansa.. Viimeisinä viikkoina vauva saattaa kasvaa vaikka 500g viikossa. En siis olisi hirveän huolissani, etenkään kun arvio on terveydenhoitajan tekemä. Jos huolestuttaa kovin, niin vaadi ultraa!
- .........
hei! itsellä pikkusisko syntyi täysin laskettuna aikana,mutta painoa hänellä oli vain 2kg,mitään ongelmia raskaudessa ei ollut... Kaikki muut sisarukset olemme syntyneet yli 3kg. hänen pienikokoisuudestaan ei ole ollut mitään haittaa,mutta sekin tietenkin riippuu siitä että miksi sulla lapsi niin pieni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
No nytkö tuli lähtö Orpolle?
Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall2401898- 1861601
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä461230Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad50952- 40769
- 14760
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä30751Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver21740Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .23712Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46627