Oliko kukaan muu teistä eilen Jyväskylän Paviljongissa? En ollut aiemmin käynyt Tapsan konserteissa, ainoastaan POJAT (eli Tapsa, Danny ja Aron Make) esityksen olin nähnyt Kiuruvedellä, joten odotukset Tapani Kansan lavakarismasta olivat korkealla ja tiedossa. Mutta Tapsan juhlakonsertti oli kerrassaan fantastinen ja mies aivan uskomattoman hyvässä vedossa. Oli kyllä kerrassaan täyteläinen ja monipuolinen ilta hyvän musiikin parissa. Oli kansanlaulua, klassista, argentiinalaista tangoa sekä tietysti näitä legendaarisia Tapsan omia ralleja tai cover-iskelmiä. Tällaista musiikin tuomaa hyvää mieltä kaivataan tässä pahassa maailmassa.
Lisäksi minulle muodostui nyt Tapani Kansasta aivan uskomattoman lämmin kuva ihmisenä. Välispiikeissään hän toi esiin niin lämpimiä ajatuksia. Ja se miten ystävällisesti hän konsertin jälkeen signeerasi jokaikisen levynkannen tai kortin sekä jutusteli ihailijoidensa kanssa, oli todella jotain ihan muuta, mitä olin hänestä etukäteen ajatellut.
Nyt Tapsan konserttikiertue suuntaa kohti pohjoista, menkää ihmeessä katsomaan ja kokekaa ainakin kerran livenä tämä uskomaton mies ja ääni.
Jyväskylä 9.11.2007
27
1602
Vastaukset
- MAHTAVAA!!!!
sellainen yksityiskohta vielä mikä kiinnostanee teitä, niin Jyväskylän Paviljonki oli viimeistä paikkaa myöten myyty loppuun (sinne mahtuu reilu tuhat ihmistä) ja konsertin alussa Tapsa ihan selvästi vähän jännitti. Sitä ei voinut olla huomaamatta, mutta ensimmäisessä spiikeissä juttu ei tahtonut luistaa millään ja takelteli sanoissaan. Tuntui siltä, kuinka inhimillistä näinkin kokeneen esiintyjän on jännittää täpötäyden salin keskipisteenä, jossa yleisö odottaa vain ja ainoastaan parasta: ja sitä me keskisuomalaiset myös saimme. Tapsa mainitsi myös että hänellä on erittäin pitkä perinne konsertoida Jyväskylässä.
Tulkintojen suhteen alkujännityksellä ei ollut mitään vaikutusta vaan laulut sujuivat luontevasti ja varsin pian tuo jännittyneisyyskin katosi ja juttukin alkoi luistaa liukkaasti.
Hanna-Riikan ja Ninan duetto oli myös maittava musiikillinen välipala - vaikka "Rakastellessasi saat sen tietää" olisi ollut hienointa kuulla Tapsan itsensä tulkitsemana.Tapsa on jotekin niin söde ja hellyyttävä, kun se joskus konserttinsa alussa selvästi vähän jännittää ( kädet tärisee, posket punottaa ja puhe vähän takeltelee ). Hämeenlinassa ei kyllä ollut jännityksestä mitään merkkejä.
Äkkiä, ehkä parin laulun jälkeen se alkujännitys Tapsalta sitten kyllä karisee.
Hanna Riikan ja Nina Tapion soololauluista sen verran , että kun ne lauloi sen kolmen laulun sikermän, niin mä tykkäsin eniten siitä niiden viimeisestä laulusta. Se oli tosi hieno !- vai niin
Justiinax kirjoitti:
Tapsa on jotekin niin söde ja hellyyttävä, kun se joskus konserttinsa alussa selvästi vähän jännittää ( kädet tärisee, posket punottaa ja puhe vähän takeltelee ). Hämeenlinassa ei kyllä ollut jännityksestä mitään merkkejä.
Äkkiä, ehkä parin laulun jälkeen se alkujännitys Tapsalta sitten kyllä karisee.
Hanna Riikan ja Nina Tapion soololauluista sen verran , että kun ne lauloi sen kolmen laulun sikermän, niin mä tykkäsin eniten siitä niiden viimeisestä laulusta. Se oli tosi hieno !Taitaa olla jotain muuta.....
- hih!
vai niin kirjoitti:
Taitaa olla jotain muuta.....
Krapulaa????? ;-D
hih! kirjoitti:
Krapulaa????? ;-D
Taidatte puhua kokemuksen syvällä rintaäänellä, omista tutuiksi käyneistä olotiloistanne.
Kiitos konsertti kuulumisista, luen mielellään konsertista. Olen menossa 2 viikon kuluttua mukavaa lukea tunnelmia.
- Pepevori
Kesällä tanssilavakeikoilla sen jo huomasin, että Tapsa on tosi paljon kaikinpuolin muuttunut edukseen sen jälkeen, kun hän vuonna 2005 piti sen vuoden sapatin.
Tapsan konserttiin aion mennä ensiviikolla, kun hän tuossa naapurikaupungissa esiintyy. Hienoa lukea kivoja kuulumisia Jyväskylästäkin! :D
Mä luulen, että monen sellaisen ihmisen jotka ei paljon Tapsan keikoilla käy ja/tai, joilla on ollut etukäteen ehkä vähän jotain ennakkoluuloja, niin nyt se käsitys on Tapsasta muuttunut paljon positiivisempaan suuntaan Tapsan juhlakonsertissa käytyään. On meinaan sen verran valloittavaa ja hurmaavaa laulamista ja esiintymistä.
Toi on kans hieno juttu, että Tapsa on kaikissa konserteissaan tullut nyt jutustelemaan yleisön kanssa ja jakamaan nimmareita konserttinsa päätteeksi .- MAHTAVAA!!!!
näin on, minä olen ainakin henkilökohtaisesti pitänyt Tapani Kansaa vähän sellaisena etäisenä ja vaikeasti lähestyttävänä. Ja ilmeisesti hän on sitä vielä joskus 90-luvulla ollutkin, mitä olen kuullut ihmisten konsertteja. Mutta en ajattele näin enää. Itse asiassa minua harmittaakin nyt lähinnä se, miten monta tällaista musiikillista elämystä olen jättänyt kokematta näinä vuosina kun Tapsa on konsertoinut Jyväskylässä. Jatkossa en jätä enää yhtäkään hänen konserttia väliin.
Paljastamatta sen enempää konsertin sisällöstä ja lauluista, niin pitää kuitenkin sanoa, että minulle ainakin todellinen herkkuhetki oli "O Sole Mio/"It's now or never". Tapsa tulkitsi sen niin antaumuksella ja uskomattoman hyvin instrumentaalisen kauniilla äänellään, että koko sali oli aivan liikuttunut. Eikä tarvinnut todellakaan pelätä että ääni loppuisi kesken. Aivan mieletöntä laulun voimaa!!! Ostin konsertin jälkeen Tapsan uuden kokoelman, jossa tämä laulu on ja nyt onkin mukava näin fiiliksissä sitä kuunnella.
Ps. sille joka arveli jännittämisen johtuneen juomisesta, krapulasta tms, niin eipä sellaisesta olotilasta käsittääkseni pysty skarppaamaan täysin päinvastaiseen menoon varttitunnissa...Monet nimekkäätkin taiteilijat jännittävät ja usein se kuuluu asiaan. Esim. Vesa-Matti Loiri kuulemma joskus oksentaa ennen konserttia jännityksestä. MAHTAVAA!!!! kirjoitti:
näin on, minä olen ainakin henkilökohtaisesti pitänyt Tapani Kansaa vähän sellaisena etäisenä ja vaikeasti lähestyttävänä. Ja ilmeisesti hän on sitä vielä joskus 90-luvulla ollutkin, mitä olen kuullut ihmisten konsertteja. Mutta en ajattele näin enää. Itse asiassa minua harmittaakin nyt lähinnä se, miten monta tällaista musiikillista elämystä olen jättänyt kokematta näinä vuosina kun Tapsa on konsertoinut Jyväskylässä. Jatkossa en jätä enää yhtäkään hänen konserttia väliin.
Paljastamatta sen enempää konsertin sisällöstä ja lauluista, niin pitää kuitenkin sanoa, että minulle ainakin todellinen herkkuhetki oli "O Sole Mio/"It's now or never". Tapsa tulkitsi sen niin antaumuksella ja uskomattoman hyvin instrumentaalisen kauniilla äänellään, että koko sali oli aivan liikuttunut. Eikä tarvinnut todellakaan pelätä että ääni loppuisi kesken. Aivan mieletöntä laulun voimaa!!! Ostin konsertin jälkeen Tapsan uuden kokoelman, jossa tämä laulu on ja nyt onkin mukava näin fiiliksissä sitä kuunnella.
Ps. sille joka arveli jännittämisen johtuneen juomisesta, krapulasta tms, niin eipä sellaisesta olotilasta käsittääkseni pysty skarppaamaan täysin päinvastaiseen menoon varttitunnissa...Monet nimekkäätkin taiteilijat jännittävät ja usein se kuuluu asiaan. Esim. Vesa-Matti Loiri kuulemma joskus oksentaa ennen konserttia jännityksestä.Tapsa on kyllä joskus aikaisempina vuosina ollut vähän sellainen varautunut yleisöä kohtaan, mutta nyt viimeaikoina on ns. lähentynyt yleisölleen.
Tapsan laulama " O sole mio/it´s now or never " on kyllä tosi upea! Hämeenlinnan konsertissakin kuultiin siitä huippuesitys! Tapsa oli hyvä, kun vitsaili, että seuraavaksi on vuorossa vähän tuntemattomanpi laulu italiasta.
Kun biisi alkoi, niin yleisö puhkesi innokkaisiin ablodeihin. Tapsa kumarsi ja sanoi :" Hienoa! Tässä vaiheessa Napolissakin olisi ablodeerattu "
Joo, ne on ihan eri laulajat, jotka kännissä ja/tai krapulassa esiintyy. Tapsa ei todellakaan kuulu heihin.
Totta on,että monet laulajat jännittävät ennen esiintymistään ( myös kokeneet laulajat) . Muistan yhdenkin laulajan kertoneen ( en nyt muista kenestä oli kysymys) , että maha on just enen keikkaa niin kuralla jännityksestä , että pitää juosta vessassa yhtämittaa.- OK.
MAHTAVAA!!!! kirjoitti:
Ps. sille joka arveli jännittämisen johtuneen juomisesta, krapulasta tms, niin eipä sellaisesta olotilasta käsittääkseni pysty skarppaamaan täysin päinvastaiseen menoon varttitunnissa...Monet nimekkäätkin taiteilijat jännittävät ja usein se kuuluu asiaan. Esim. Vesa-Matti Loiri kuulemma joskus oksentaa ennen konserttia jännityksestä.Turussakin kun Tapani tuon O sole mion lauloi, niin oli se kyllä komeaa kuultavaa. Äänivarat on miehellä mahtavat.
- kauheaa
MAHTAVAA!!!! kirjoitti:
Ps. sille joka arveli jännittämisen johtuneen juomisesta, krapulasta tms, niin eipä sellaisesta olotilasta käsittääkseni pysty skarppaamaan täysin päinvastaiseen menoon varttitunnissa...Monet nimekkäätkin taiteilijat jännittävät ja usein se kuuluu asiaan. Esim. Vesa-Matti Loiri kuulemma joskus oksentaa ennen konserttia jännityksestä.Kamalaa edes ajatella sen raiskaavan tuon ihanan biisin It´s now or never.
- Jivejalka
kauheaa kirjoitti:
Kamalaa edes ajatella sen raiskaavan tuon ihanan biisin It´s now or never.
Ei ole ollenkaan kamalan kuuloinen tuo Tapsan "it´s now or never" tulkinta, vaan päinvastoin se kuulostaa oikein hienolta. Tapanin tunnerikas ja soinnukas ääni sopii siihen lauluun hyvin.
- OK.
Kiitokset konserttiraportista ! :-)
Olisi hyvä, jos hekin jotka täällä Tapsaa ovat olleet suu päälaellaan mollaamassa menisivät myös ihan vaikka vaan uteliaisuuttaan Tapsan konserttiin. Olis nimittäin mielenkiintoista tietää mitä mieltä he olisivat Tapsasta konsertin jälkeen. Eivät varmastikkaan kehtaisi puhua määkivästä äänestä mitään sen jälkeen, tai ylimielisestä ja tönköstä esiintymisestä.- OK:lle
eivät todellakaan. Se mieshän on täysipainoinen show-mies ja timmissä kunnossakin.
- XT...
Olen samaa mieltä niin monen muun kanssa. Oli tosi upea ja täysipainoinen konsertti-ilta Jyväskylässä! Kylmät väreet ja tippa silmänurkassa kertovat, että minuun ainakin vaikutti.
- Jyväshyvä
Konsertti oli täyskymppi ! Se kesti vähän yli 2,5 tuntia, mutta aika tuntui menevän kuin hujauksessa. Oikein mielelläänhän sitä olisi vielä kauemminkin Tapsaa kuunnellut.
Muunmuassa se yksi iki-ihana Nino Rotan säveltämä biisi, jonka Tapsa lauloi tuolla, oli aivan mahtava ! Korviahivelevän komeaa kuultavaa.
Konsertin ohjelmisto oli hienosti ja hyvällä maulla koottu. Siinä oli sekä iloisia ja rempseitä "ralleja" , että myös erittäin kauniita ja herkistäviä tunnelmapaloja.
Ei tee pahaa Tapsaa katsellakkaan. Hän on hyvän näköinen mies livenä. Tyylissä, karismassa ja charmissa löytyy.
Tapani Kansa osaa kyllä sen tunnelman luoda. Hänen tyylinsä esiintyä on innostava ja mukaansatempaava. Paikkapaikoin tuli mieleen, että tuossa miehessähän on oikein näyttelijän lahjojakin :)
ps.Konsertin jälkeen sain Tapanilta nimmarinkin levyn kanteen valloittavan hymyn kera. Voi että..On se ihana mies ! :)- särkynyt sydän
Lehtitietojen mukaan Seinäjokiareena oli loppuun myyty.Kyllä tangomarkkinoiden järjestäjiä harmittaa, kun ei Tapanin tangokonsertti kelvannut heille,vaikka Seinäjoen tango-orkesterin soittajat olivat sitä järjestäjille ehdottaneet.Eräs tuon orkesterin jäsenistä oli sanonut,että Tapanin tangolevy on paras tangolevy , mitä Suomessa on julkaistu.Voikun joku saisi Tapanin ylipuhuttua, että hän levyttäisi suomalaisiatangoja.Tapani on ainoa, joka voisi siirtää ne 2000-luvulle ja loppuisi tuo ainainen munista puristaminen, johon niin uudet kuin vanhatkin tangolaulajat syyllistyvät.
särkynyt sydän kirjoitti:
Lehtitietojen mukaan Seinäjokiareena oli loppuun myyty.Kyllä tangomarkkinoiden järjestäjiä harmittaa, kun ei Tapanin tangokonsertti kelvannut heille,vaikka Seinäjoen tango-orkesterin soittajat olivat sitä järjestäjille ehdottaneet.Eräs tuon orkesterin jäsenistä oli sanonut,että Tapanin tangolevy on paras tangolevy , mitä Suomessa on julkaistu.Voikun joku saisi Tapanin ylipuhuttua, että hän levyttäisi suomalaisiatangoja.Tapani on ainoa, joka voisi siirtää ne 2000-luvulle ja loppuisi tuo ainainen munista puristaminen, johon niin uudet kuin vanhatkin tangolaulajat syyllistyvät.
Se olisi kyllä hieno juttu, jos Tapsa tekisi suomalaisista tangoista levyn. Tanssilavakeikoilla olen kuullut kun Tapsa on laulanut mm. Sinitaivaan, Tähdet meren yllä, Satumaan, Punaiset lehdet, Sateen tangon yms. ja erittäin komean kuuloisesti hän ne tulkitsee.
"Kun taivas salamoi " olisi hienoa kuulla Tapsan laulamana.
Shindlerin lista- elokuvassa soi yksi upea tango ( jonka Eino Grön laulaa suomeksi nimellä: " Kuoleman paikka" ).
Tykkään sen tangon sävelestä kovasti. Se olisi myös hienoa kuulla Tapsan laulamana.
( Tapsa ei kai halua itseään tangolaulajaksi kutsuttavan, mutta minusta hän laulaa tangoja erinomaisesti, jopa paremmin, kuin Reijo Taipale tai Eino Grön, joita nykyajan ainoiksi oikeiksi tangokuninkaiksi kutsutaan. ) särkynyt sydän kirjoitti:
Kyl tollasta suomalaisia tangoja sisältävää albumia mä kans odotan Tapsalta :) Se olis loisto homma !
Ja nyt tuli mieleen sellanenkin ,että kun Tapsa tuolla juhlakonsertissaan lauloi muutaman alunperin italialaisen biisin, niin toivoisin, että Tapsa teksi levyn italialaisista lauluista. Siis sellasista biiseistä joita hän ei ole vielä aiemmin levyttänyt. Kyllä varmasti löytyis sellaisia upeita biisejä.
Tapsa sopii jotenkin laulamaan italialaisia biisejä tosi hyvin. Sillä on sellaista niihin lauluihin vaadittavaa intohimoa ja osaa heittäyty niiden laulujen tunnelmiin.- Maucca
Justiinax kirjoitti:
Kyl tollasta suomalaisia tangoja sisältävää albumia mä kans odotan Tapsalta :) Se olis loisto homma !
Ja nyt tuli mieleen sellanenkin ,että kun Tapsa tuolla juhlakonsertissaan lauloi muutaman alunperin italialaisen biisin, niin toivoisin, että Tapsa teksi levyn italialaisista lauluista. Siis sellasista biiseistä joita hän ei ole vielä aiemmin levyttänyt. Kyllä varmasti löytyis sellaisia upeita biisejä.
Tapsa sopii jotenkin laulamaan italialaisia biisejä tosi hyvin. Sillä on sellaista niihin lauluihin vaadittavaa intohimoa ja osaa heittäyty niiden laulujen tunnelmiin.Itsellenikin tuli mieleen sitä mahtavaa O Sole Mioa kuunnellessa, että olisi kiva, jos Tapsa tekisi levyllisen italialaisia biisejä. Ja kyllä suomalaiset tangotkin kelpaisivat :) Se Tapsan argentiinalaisia tangoja sisältävä levy on yksi ihan ehdottomia suosikkejani, ehkä miehen paras levy (tähän mennessä...).
- Iskelmädiggari vm. 72
Maucca kirjoitti:
Itsellenikin tuli mieleen sitä mahtavaa O Sole Mioa kuunnellessa, että olisi kiva, jos Tapsa tekisi levyllisen italialaisia biisejä. Ja kyllä suomalaiset tangotkin kelpaisivat :) Se Tapsan argentiinalaisia tangoja sisältävä levy on yksi ihan ehdottomia suosikkejani, ehkä miehen paras levy (tähän mennessä...).
minusta taas Tapsa saisi tehdä levyllisen Elvis Presleyn biisejä. Vaikka tuo "O sole mio" onkin alunperin italiasta, niin minuun ainakin vetoaa tämän lisäksi Tapsan hieno tulkinta Elviksen "Love me tenderistä". Kyllä meidän Tapsa taipuu vaikka mihin...
- ei sentään
Iskelmädiggari vm. 72 kirjoitti:
minusta taas Tapsa saisi tehdä levyllisen Elvis Presleyn biisejä. Vaikka tuo "O sole mio" onkin alunperin italiasta, niin minuun ainakin vetoaa tämän lisäksi Tapsan hieno tulkinta Elviksen "Love me tenderistä". Kyllä meidän Tapsa taipuu vaikka mihin...
kaikkien oikeiden laulajien biisejä ala raiskaamaan. Säälittäviä yrityksiä ovat olleet kaikki tähän mennessä.
- kiitos!
särkynyt sydän kirjoitti:
Olihan se näkemys tuokin ja niin tyypillistä tanemannesärkyneellesydämelle. Tapsukka syyllistyy vanhojen upeiden tangojen raiskaukseen niitä esittäessään.
Sinäkö muka tiedät mitä orkesterin jäsenet keskenään puhuvat, salli mun nauraa. - ikinä
Ei ikinä tuota ukkelia raiskaamaan Elviksen biisejä! Johan se syystäkin kääntyisi haudassaan.
- OK.
Kyllä Elviksen biisejä olisi hieno kuulla Tapanin laulamana levyllinen. Erityisesti haluaisin kuulla Elviksen herkempiä ja tunnelmallisimpia kappaleita Tapsan tulkintoina.
Toki jokunen rock- biisikin siihen mukaan mahtuisi. - musica
Maucca kirjoitti:
Itsellenikin tuli mieleen sitä mahtavaa O Sole Mioa kuunnellessa, että olisi kiva, jos Tapsa tekisi levyllisen italialaisia biisejä. Ja kyllä suomalaiset tangotkin kelpaisivat :) Se Tapsan argentiinalaisia tangoja sisältävä levy on yksi ihan ehdottomia suosikkejani, ehkä miehen paras levy (tähän mennessä...).
Onko Tapsa laulanut koskaan tuota O sole mioa suomeksi ???
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2221935Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101748Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse541206Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801045Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.17988TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15940- 46855
Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89834- 70792
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42784