Jäi kiinnostamaan tuo "tupsulevää"-otsikon alla mainitsemasi peikonlehti!Olisin kiinostunut lisätiedoista, miten syvälle veteen olet juurakon laittanut, millä kiinnittänyt jne.
ps. operaatio hiekanvaihto siirtyi, koko viikonloppu meni koirahommissa...
Mikaelille peikonlehdestä
15
820
Vastaukset 15
- Mikael
...lehteni on juuret vedessä. Pesin ensin mullan pois ja kiinnitin peikonlehdet narulla katosta roikkumaan siten että juuret ovat vedessä. Omani ovat lisäksi tyhjässä ruukussa ( ruukku vedessä ) joka on siis siihen naruun kiinnitetty mutta tämä vain plekojen takia ( etteivät syö juuria ). Edellisellä sivulla otsikossa: hiilidioksidi - on asiasta ja kasveista lisää.
- Merja
kävin heti lukaisemassa tuon otsikon jutut. Olivat jotenkin päässeet ohi silmien...
Miten muuten kultaköynnös, jonka tummalehtistä versiota myös varjoköynnökseksi nimitetään, onko kokemuksia? Eräässä akvaariokaupassa kyseinen köynnös kiertelee altaiden lomassa varsin näyttävästi, mutta en ole päässyt näkemään onko juuret jossain akvaariossa vai ruukussa mullan joukossa, josta köynnös on vaan ohjattu kasvamaan tuolla tavalla.
Jos altaassa ei esiinny levää ja "vesikasvit" kasvavat hyvin, voiko peikoista ym. olla ,muuta haittaa kuin ravinteiden tiheämpi lisääminen? - Cory (jolla on viidakko koton
Merja kirjoitti:
kävin heti lukaisemassa tuon otsikon jutut. Olivat jotenkin päässeet ohi silmien...
Miten muuten kultaköynnös, jonka tummalehtistä versiota myös varjoköynnökseksi nimitetään, onko kokemuksia? Eräässä akvaariokaupassa kyseinen köynnös kiertelee altaiden lomassa varsin näyttävästi, mutta en ole päässyt näkemään onko juuret jossain akvaariossa vai ruukussa mullan joukossa, josta köynnös on vaan ohjattu kasvamaan tuolla tavalla.
Jos altaassa ei esiinny levää ja "vesikasvit" kasvavat hyvin, voiko peikoista ym. olla ,muuta haittaa kuin ravinteiden tiheämpi lisääminen?Kultaköynnös ei ainakaan vedessä nököttämistä pahakseen pane. Juurrutin meinaan kotona paria oksaa vesilasissa ja sattuneista syistä (=laiskuus :) kävi niin, että ruukkuun istuttaminen siirtyi ja siirtyi, kunnes useita kuukausia oli kulunut. Tuona aikana köynnös kasvatti kivat juuret ja rupesi sitten pukkaamaan uusia lehtiä ja kasvattamaan pitempää vartta. Ei näyttänyt olevan moksiskaan laiminlyönnistäni! :)
Myös rönsylilja varmaan menestyy akvaariossa helposti. Se kun ei ole turhan kranttu hoidosta ja näyttää viihtyvän märemmissäkin oloissa. Kevyenä se on myös helppo "asentaa": tökkäsin itse pari rönsyä akvaarion peitinlasin kulma-aukkoon ja hyvin se siinä viihtyi pari kuukautta. Kokeilu vain keskeytyi, kun puhdistuksen yhteydessä siirsin kansilaseja ja kukka tipahti akvaarion taakse lattialle. Unohdin nostaa sen sieltä takaisin ja seurauksena oli raju kuihtuminen :( Muuten luulen, että se olisi viihtynyt siinä kulma-aukossa pidempäänkin....
Muuten, kärsimyskukan akvaariokestokyvystä en ole ihan varma (viitaten edellisen kukkakeskustelun kommentteihin). Omani meinasi kuolla lomakastelijan runsaan kastelun seurauksena tavallisessa purkissakin, joten ei se taida kovin märästä tykätä. Kasvaa kyllä pituutta todella nopsaan - lehdet tosin tuppaavan varisemaan alaosasta sitä mukaan kun pituutta tulee lisää. Jossain vaiheessa tuleekin sitten tarve vetää saksilla varsi kokonaan poikki ja aloittaa kasvin kasvu alusta. Ei sitä muuten kovin vaikeaa ole saada kukkimaan, mutta valoa se tarvitsee ja PALJON!! Sietää muuten ihan suoraa auringonpaistettakin, joten oiva kasvi eteläikkunalle! :)
Näistä rehuista vielä sen verran, että ainakaan rönsyliljalla ei näyttänyt olevan haitallisia vaikutuksia kalapopulaatioon. Noista muista en tiedä. Mutta ainakaan kaikki kärsimyskukat eivät ole myrkyllisiä, mistäs muuten saisimme passion-hedelmät!! - Mikael
Merja kirjoitti:
Jos altaassa ei esiinny levää ja "vesikasvit" kasvavat hyvin, voiko peikoista ym. olla ,muuta haittaa kuin ravinteiden tiheämpi lisääminen?Merjalle - että en minä ainakaan tiedä mitä haittaa akvaarionpäällyskasvista olisi. Ellei sitten ole kovin, kovin myrkyllinen. Ja vaikka peikonlehtikin on hieman kaiketi myrkyllinen - niin plecot sitä syö halulla. Parasta ja jokseenkin perinteistä suodatusta edustaa kasvisuodatin - sen puhdistamaa vettä ei vieläkään mikään ylitä.
- Mikael
Cory (jolla on viidakko koton kirjoitti:
Kultaköynnös ei ainakaan vedessä nököttämistä pahakseen pane. Juurrutin meinaan kotona paria oksaa vesilasissa ja sattuneista syistä (=laiskuus :) kävi niin, että ruukkuun istuttaminen siirtyi ja siirtyi, kunnes useita kuukausia oli kulunut. Tuona aikana köynnös kasvatti kivat juuret ja rupesi sitten pukkaamaan uusia lehtiä ja kasvattamaan pitempää vartta. Ei näyttänyt olevan moksiskaan laiminlyönnistäni! :)
Myös rönsylilja varmaan menestyy akvaariossa helposti. Se kun ei ole turhan kranttu hoidosta ja näyttää viihtyvän märemmissäkin oloissa. Kevyenä se on myös helppo "asentaa": tökkäsin itse pari rönsyä akvaarion peitinlasin kulma-aukkoon ja hyvin se siinä viihtyi pari kuukautta. Kokeilu vain keskeytyi, kun puhdistuksen yhteydessä siirsin kansilaseja ja kukka tipahti akvaarion taakse lattialle. Unohdin nostaa sen sieltä takaisin ja seurauksena oli raju kuihtuminen :( Muuten luulen, että se olisi viihtynyt siinä kulma-aukossa pidempäänkin....
Muuten, kärsimyskukan akvaariokestokyvystä en ole ihan varma (viitaten edellisen kukkakeskustelun kommentteihin). Omani meinasi kuolla lomakastelijan runsaan kastelun seurauksena tavallisessa purkissakin, joten ei se taida kovin märästä tykätä. Kasvaa kyllä pituutta todella nopsaan - lehdet tosin tuppaavan varisemaan alaosasta sitä mukaan kun pituutta tulee lisää. Jossain vaiheessa tuleekin sitten tarve vetää saksilla varsi kokonaan poikki ja aloittaa kasvin kasvu alusta. Ei sitä muuten kovin vaikeaa ole saada kukkimaan, mutta valoa se tarvitsee ja PALJON!! Sietää muuten ihan suoraa auringonpaistettakin, joten oiva kasvi eteläikkunalle! :)
Näistä rehuista vielä sen verran, että ainakaan rönsyliljalla ei näyttänyt olevan haitallisia vaikutuksia kalapopulaatioon. Noista muista en tiedä. Mutta ainakaan kaikki kärsimyskukat eivät ole myrkyllisiä, mistäs muuten saisimme passion-hedelmät!!Moni kasvi tukehtuu hapettomaan ja läpikasteltuun multaan - mutta akvaario on toinen juttu. Vesi on virtaavaa ja hapekasta joten en vielä tuon perusteella päättelis etteikö kärsimyskukkakin onnistuisi. Kiitti kuitenkin kokemuksista - näistä voi olla vielä hyötyä.
- Cory
Mikael kirjoitti:
Merjalle - että en minä ainakaan tiedä mitä haittaa akvaarionpäällyskasvista olisi. Ellei sitten ole kovin, kovin myrkyllinen. Ja vaikka peikonlehtikin on hieman kaiketi myrkyllinen - niin plecot sitä syö halulla. Parasta ja jokseenkin perinteistä suodatusta edustaa kasvisuodatin - sen puhdistamaa vettä ei vieläkään mikään ylitä.
.... kasvien puhdistavasta vaikutuksesta huoneilmaan!!! :) :) Monet kasvit vähentävät tehokkaasti formaldehydejä ja muuta epäterveellistä moskaa, jota nykyasuntojen ilmaan tulee rakennusmateriaaleista.
Tästä asiasta on olemassa hyvä kirja: "How to grow clean air". On käännetty suomeksikin, en vaan muista sitä käännöksen nimeä. Mutta olen nähnyt se ainakin Anttilassa.
Samasta opuksesta voisi muuten löytää akvaariovedessäkin viihtyviä rehuja, nimittäin niistä lajeista, joita voi kasvattaa "hydroculture" pohjalla (hydroculture = purkki jossa on vaan vettä ja soraa/poltettua tiiltä) - Cory
Mikael kirjoitti:
Moni kasvi tukehtuu hapettomaan ja läpikasteltuun multaan - mutta akvaario on toinen juttu. Vesi on virtaavaa ja hapekasta joten en vielä tuon perusteella päättelis etteikö kärsimyskukkakin onnistuisi. Kiitti kuitenkin kokemuksista - näistä voi olla vielä hyötyä.
Tuon tukehtumisen vuoksihan sitä suositellaan, että kasvit kannattaa istuttaa yksinkertaiseen saviruukkuun. Se kun hengittää, toisin kuin muoviset luomukset! :)
Muovipurkki oli todennäköisesti osasyyllinen kärsimyskukkanikin kärsimyksissä. Vedessä en ole sitä toistaiseksi pitänyt muuten kuin juurruttamispuuhissa. Saattaisihan se pärjätäkin. Mutta muista se valontarve, jos mielit saada sen kukkimaan! :) - Mikael
Cory kirjoitti:
Tuon tukehtumisen vuoksihan sitä suositellaan, että kasvit kannattaa istuttaa yksinkertaiseen saviruukkuun. Se kun hengittää, toisin kuin muoviset luomukset! :)
Muovipurkki oli todennäköisesti osasyyllinen kärsimyskukkanikin kärsimyksissä. Vedessä en ole sitä toistaiseksi pitänyt muuten kuin juurruttamispuuhissa. Saattaisihan se pärjätäkin. Mutta muista se valontarve, jos mielit saada sen kukkimaan! :)kaksi 150W monimetallipurkauslamppua kohdelinssillä ( kasvihuonekäytöstä ostettu ) sekä 6 kpl 50W kasvihalogeenia. Valoa siis piisaa:-)
- Mikael
Cory kirjoitti:
.... kasvien puhdistavasta vaikutuksesta huoneilmaan!!! :) :) Monet kasvit vähentävät tehokkaasti formaldehydejä ja muuta epäterveellistä moskaa, jota nykyasuntojen ilmaan tulee rakennusmateriaaleista.
Tästä asiasta on olemassa hyvä kirja: "How to grow clean air". On käännetty suomeksikin, en vaan muista sitä käännöksen nimeä. Mutta olen nähnyt se ainakin Anttilassa.
Samasta opuksesta voisi muuten löytää akvaariovedessäkin viihtyviä rehuja, nimittäin niistä lajeista, joita voi kasvattaa "hydroculture" pohjalla (hydroculture = purkki jossa on vaan vettä ja soraa/poltettua tiiltä)-
- Merja
... jospa saisin sen altaaseeni vielä hiekanvaihdon yhteydessä :-)
Kiitoksia neuvoista!- Mikael
...vaan peikollesi. Kerrothan Merja sitten kokemuksista.
- akvaristi
meinaatkos Merja laittaa sen kokonaan akvaarioon, siis juuret hiekkaan ja kasvi kokonaisuudessaan veteen??? Minulla ainakin on vaan juuret vedessä ja itse kasvi-osa ulkopuolella. Näin minä homman ymmärtäisin, korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä.
- Merja
akvaristi kirjoitti:
meinaatkos Merja laittaa sen kokonaan akvaarioon, siis juuret hiekkaan ja kasvi kokonaisuudessaan veteen??? Minulla ainakin on vaan juuret vedessä ja itse kasvi-osa ulkopuolella. Näin minä homman ymmärtäisin, korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä.
laittaa peikkonsa ja mahdollisesti myös kultakönnöksen altaan päälle jollain viritelmällä, jonka mies saa toteuttaa :-) Juuret tietenkin veteen...
Kerron sitten kuinka meitin kävi, peikon ja mun, hiekkaa unohtamattakaan. - akvaristi
Merja kirjoitti:
laittaa peikkonsa ja mahdollisesti myös kultakönnöksen altaan päälle jollain viritelmällä, jonka mies saa toteuttaa :-) Juuret tietenkin veteen...
Kerron sitten kuinka meitin kävi, peikon ja mun, hiekkaa unohtamattakaan.sen olin ajatellut. Laitin jo kumpaankin akvaarioon peikonlehdet lillumaan. Saapa nähdä riittääkö valo niille. Teillä varmaan kanssa tuo isäntä on ihan mielissään kun armas puoliso keksii aina vaan uusia juttuja mitä pitää ehdottomasti akvaarioon laittaa.
- Suvi
tämä ei varsinaisesti liity akvaarioihin, mutta tietäisköhän joku kuinka myrkyllinen peikko on koirille. Oma peikonlehteni on vielä pöytäkokoinen, mutta suunnitelmissa on pennun hankinta ja kai tuo peikkokin on jossain vaiheessa lattialle laitettava. Eli lähtänkö peikon muualle koiruksen pentu-ajaksi, vai selvitäänkö me kenenkään kuolematta vaikka pentu vähän peikkoa nakertaisikin? Myös aiheeseen liittyvät linkit otetaan kiitollisena vastaan :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?
Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi3511041- 69711
Missä vaiheessa
Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et36629- 41568
- 39532
- 63523
SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia
Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht318495- 75461
kasariperjantai 2026
Ajatuksia vuoden 2026 kasariperjantaista...ainakin porukkaa oli mun mielestä liikkeellä tosi paljon ja fiilinki noin yle22449Mulla on ikävä sua
Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri19441