Kuluu keskeltä

kuluu keskeltä

Eka kesää alla olleet kesärenkaat olivat edessä kuluneet keskeltä enemmän kuin reunoilta. Ja aika huomattavastikin, vaikkei ajettu kuin ehkäpä 15 tkm. Pirelli P7-rengas. Onko ko. rengas altis kulumaan vai onko paineet olleet niin pielessä? Olen käyttänyt 2.4-2.5:ttä. Etuvetoisessa autossani on tehoja 185 hv ja ohiteltua on tullut, muttei yliöpäistä revittely, vain turvallisia ohituksia pyrkinyt tekemään.

15

6376

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rängäs

Vaikuttaisi että renkaissasi on väärät paineet. Käsittääkseni liian korkeat, jos keskeltä kuluu enenmmän kuin reunoilta. Soitto rengasliikkeeseen, siltä saat lisätietoa.

Tosin, jos renkaasi ovat uudet (eka kesää ajetut?), niin maltoithan "ajaa sisään" renkaat ensimmäisten satojen kilometrien aikana?

• Oikeat paineet

rengasliikkeethän suosittelee käsittääkseni 2.4-2.5 paineita, joita olen käyttänyt kautta linjan. Vian ei pitäisi olla tässä. Lisäksi autoni on uusi ja pirun kallis. Joten olen käsitellyt sitä hienovaraisesti ja ajanut maltilla. Tuolla ajolla renkaiden ei pitäisi kulua noin. Tai sitten renkaassa täytyy olla vikaa.

• kertoo paineista
        Oikeat paineet kirjoitti:

rengasliikkeethän suosittelee käsittääkseni 2.4-2.5 paineita, joita olen käyttänyt kautta linjan. Vian ei pitäisi olla tässä. Lisäksi autoni on uusi ja pirun kallis. Joten olen käsitellyt sitä hienovaraisesti ja ajanut maltilla. Tuolla ajolla renkaiden ei pitäisi kulua noin. Tai sitten renkaassa täytyy olla vikaa.

Kuinkas käyttöohje kertoo paineista? Onko ovenpielessä lappua oikeista paineista? Sieltä näet auton valmistajan suosittelemat paineet.

Rengasliikken suositukset voi jättää omaan arvoonsa, jos niitä ei ole tarkastettu suosituksista, vaan vedetty hatusta. Painetta on ollut liikaa, jos rengas kuluu keskeltä.

Rengasliikkeet pistävät renkaita asentaessa reilusti liikaa painetta, jotta rengas asettuisi oikein paikoilleen. Eivät ilmeisesti ole laskeneet liikoja pois tarpeeksi.

• ......
        kertoo paineista kirjoitti:

Kuinkas käyttöohje kertoo paineista? Onko ovenpielessä lappua oikeista paineista? Sieltä näet auton valmistajan suosittelemat paineet.

Rengasliikken suositukset voi jättää omaan arvoonsa, jos niitä ei ole tarkastettu suosituksista, vaan vedetty hatusta. Painetta on ollut liikaa, jos rengas kuluu keskeltä.

Rengasliikkeet pistävät renkaita asentaessa reilusti liikaa painetta, jotta rengas asettuisi oikein paikoilleen. Eivät ilmeisesti ole laskeneet liikoja pois tarpeeksi.

Jos rengas kuluu keskeltä voi vika olla myös liian alhaisissa paineissa. Ihmiset varovat laittamasta liian paljon ilmaa renkaisiin mutta enemmän haittaa siitä liian alhaisesta paineesta on. Itse pidän 205/55/16 kokoisissa vajaata kolmea kiloa vaikka autonvalmistajan suositus on noin 2.3-2.5 kiloa. Rengas toki on hieman kovemman tuntoinen mutta kulumisen kanssa ei ole ollut ongelmia.

• Ristiin menee
        kertoo paineista kirjoitti:

Jos kuluu keskeltä, onko liikaa vai liian vähän. vastaukset menee ristiin. 2,4-2,5 ei ole pahasti pielessä, jos on kuormaa autossa.

• Markonen

Itselläni oli P7:t 407:ssa ja sama vika, kuluivat keskeltä nopeammin kuin reunoilta. Rengasliike sanoi syyksi alipaineet, olin ajanut 2,2-2,3 paineilla ja keväällä laitettiin 2,5. Auto vaihdettiin kuukausi sitten, joten minulla ei ole uusimpia havaintoja, muttei ne vielä tunnistimiin asti olleet kuluneet (renkaissa oli painetunnistimet, luulen että ne on viritetty liian alkaisille paineille).

Huoltoasemien ilmapistoolit ovat kyllä välillä luvattoman heikkoja, joten varmistaisin sinuna paineet. Kertokaa, jos keksitte varman tavan mitata oikeat paineet.

En ole asiantuntija, joten oikaiskaa jos tiedätte paremmin, mutta olen ymmärtänyt leveiden renkaiden kuluvan alipainella keskelta. Vetävät pyörät kuluvat keskeltä, vapaasti pyörivät sivukuvion kohdalta, ehkä tehokas autosi ja sporttinen ajotapasi vain kuluttavat enemmän renkaita. Kokeile ensi kesänä vaihtaa keskikesällä, kuluvat sitten ainakin tasaisemmin.

• Paineet kohdallaan

Huoltoasemien mittareihin en luota. Tämän takia teen aina toisen tarkistuksen toisen huoltoaseman mittarilla. Näin pyrin eliminoimaan mittareiden virheet, en tiedä onnistunko, mutta ainakin yritän. Paineet olen pitänyt aina 2,4-2,5 välillä, joten alipaineita ei pitäisi olla!

Mitä tulee urheilulliseen ajotapaani, en tiedä mistä sellainen on tullut kirjoitukseesi. Sitä ajotapani ei missään nimessä ole! Ainoastaan ohituksissa en aiakaile. Se on nimittäin jo turvallisuuskysymys.

Olisiko nuo Pirellit sittenkin kehnot renkaat?

• Markonen
        Paineet kohdallaan kirjoitti:

Huoltoasemien mittareihin en luota. Tämän takia teen aina toisen tarkistuksen toisen huoltoaseman mittarilla. Näin pyrin eliminoimaan mittareiden virheet, en tiedä onnistunko, mutta ainakin yritän. Paineet olen pitänyt aina 2,4-2,5 välillä, joten alipaineita ei pitäisi olla!

Mitä tulee urheilulliseen ajotapaani, en tiedä mistä sellainen on tullut kirjoitukseesi. Sitä ajotapani ei missään nimessä ole! Ainoastaan ohituksissa en aiakaile. Se on nimittäin jo turvallisuuskysymys.

Olisiko nuo Pirellit sittenkin kehnot renkaat?

Nii-in, yritin miettiä miten sen sanoisin, koska päättelin 185 hevosvoiman innoittavan lievää reippaampaan kaasunkäyttöön. Minulla on 120kW (lieneekö jotain 165hv), auto on 1550 kiloinen, etupainoisena tuo yhdistelmä ei tarvitse edes kovin raskasta kaasunkäyttöä, etupyörät on joka tapauksessa kovilla.

En ryntäile itsekään, en aja edes ehkä urheilullisesti, mutten myös arkaile kaasun käytössä, luulen että ajotapani on kanssasi samanlainen. Siitä vähän epätarkka ilmaisuni.

Katellaan ensi syksynä uudelleen, nytkin kesärenkaat on P7:t, mutta niillä ehdittiin ajaa vain noin 900km, joten kulumaa ei huomannut.

En tiedä Pirelleistä, niitä on nyt viimeiset 6 kesää ollut alla, 406 ei kuluttanut, 407 kulutti, seuraan ensi kesänä ja vaihdan (takaa eteen) vaikka heinäkuussa jos tarpeen.

• keijoh1

Tämä ilmiö on ihan normaali auto missä on kova vääntö kulutta aina keskeltä kuin sitä vääntöä käytetään mistä johtuu kuin tulee 70-80 vuotias vaihtamaan renkaat niin niistä ei voi sanoa mitkä olleet edessä tai takana eli ajotyyli..

• jos

rengas kuluu keskeltä.
        Monelle on vaan jäänyt tuonne takaraivoon se vanha
        käsitys joka juontaa juurensa niiltä ajoilta kun autoissa oli vielä ristikudosrenkaat ns."rättirenkaat", että kun renkaassa on liikaa ilmaa niin se kuluu keskeltä. Asia ei vaan ole niin
        nykyaikana vyörenkaissa asia on juuri päin vastoin kuin ennen, lisäksi autojen rengaskoot ovat kasvaneet ja autot tulleet painavemmiksi joka lisää renkaan kulumista. Melkeinpä voi sanoa että kannattaa laittaa noin 0,3bar enemmän ilmaa mitä auton valmistaja suosittelee, näin varmasti renkaat kuluu tasaisemmin ja polttoaine talouskin on parempi kun rullaa kevyemmin.
        Kokemusta on

• kapeampi parempi

Leveissä renkaissa rengaspaineet vaikuttavat paljon herkemmin kuin kapeissa. Liian suuri rengaspaine pullistaa poikkileikkauksen pyöreämmäksi eli keskeltä pullolleen.
      Rengaspaineen taas on oltava kuorman mukaan. Jos pyörän on kannettava vaikkapa 500kg ja paine 2,5 baria, niin tiehen koskettava pinta-ala A=F/p = 500kg / 2,5kg/cm2 = 200cm2.
      Jos sitten kannettava on 400kg, riittää 2,0bar.
      Tulee vaikeuksia, jos ostaa kevyeen autoon leveät renkaat tai raskaaseen kapeat.

• Raskas auto=leveät renkaat

Autoni on kylläkin melko iso, Volvo S 80. Käytännössä en pysty pitämään rengaspaineita oikeina, kun kuorma vaihtelee jopa matkan aikana. Ja - joka kerran viikonlopun aikana sama juttu. Työlästä! Olisi löydettävä kompromissi.

• Markonen
        Raskas auto=leveät renkaat kirjoitti:

Autoni on kylläkin melko iso, Volvo S 80. Käytännössä en pysty pitämään rengaspaineita oikeina, kun kuorma vaihtelee jopa matkan aikana. Ja - joka kerran viikonlopun aikana sama juttu. Työlästä! Olisi löydettävä kompromissi.

Aika yleisesti hyväksyttyä on se, että renkaiden ylipaine on vaarattomampaa (niin liikenneturvan kuin kulumisen kannalta) kuin alipaine. Jos leveissä renkaissa on alipainetta, niin vaikka alipaine hitaassa ajossa rasittaa renkaiden sivuja, niin keskipakoisvoima pullistaa keskialueen suuremmissa nopeuksissa, kuluttaen sitä keskeltä, kapeat käyttäytyvät eri tavalla.

Laittaisin (niin teen nyt itsekin) vaikkapa 0,2 baria ylipainetta, kylmiin renkaisiin.

Raskas auto -> leveät renkaat. Juuri niin. Edeltävän kirjoittajan määritelmästä: 2000kg/4 = 500kg/pyörä ja 2,5 barilla pyörän tiehen ottava ala on 200 neliösenttiä. 245 leveillä renkailla tuon alan pituus on 8,9 senttiä ja jos kuvitellaan autoon 165 renkaat, niin 12,1 eli kumit olisivat kyllä aika lytyssä, ainakin vannekoossa 13! :)

(Toivottasti laskin oikein, tätä saa spekuloida ja arvostellakin, jos tuntee asian paremmin.)

• Ylipaine
        Markonen kirjoitti:

Aika yleisesti hyväksyttyä on se, että renkaiden ylipaine on vaarattomampaa (niin liikenneturvan kuin kulumisen kannalta) kuin alipaine. Jos leveissä renkaissa on alipainetta, niin vaikka alipaine hitaassa ajossa rasittaa renkaiden sivuja, niin keskipakoisvoima pullistaa keskialueen suuremmissa nopeuksissa, kuluttaen sitä keskeltä, kapeat käyttäytyvät eri tavalla.

Laittaisin (niin teen nyt itsekin) vaikkapa 0,2 baria ylipainetta, kylmiin renkaisiin.

Raskas auto -> leveät renkaat. Juuri niin. Edeltävän kirjoittajan määritelmästä: 2000kg/4 = 500kg/pyörä ja 2,5 barilla pyörän tiehen ottava ala on 200 neliösenttiä. 245 leveillä renkailla tuon alan pituus on 8,9 senttiä ja jos kuvitellaan autoon 165 renkaat, niin 12,1 eli kumit olisivat kyllä aika lytyssä, ainakin vannekoossa 13! :)

(Toivottasti laskin oikein, tätä saa spekuloida ja arvostellakin, jos tuntee asian paremmin.)

Autoni on Volvo S 80, uutta mallia. Rengaskoko 225/55 R16. Paineina olen käyttänyt siis 2,4-2,5, onko kyse ylipaineista, jos n. 70 % ajostani on kuormattuna, 3-5 henkilöä tavarat? Miksi siis kuluvat keskeltä niin voimakkaasti? Ajotapa rauhallinen, ei urheilullinen. Ohituksia kylläkin teen, ripeästi, mutta vain varta vasten.

• Markonen
        Ylipaine kirjoitti:

Autoni on Volvo S 80, uutta mallia. Rengaskoko 225/55 R16. Paineina olen käyttänyt siis 2,4-2,5, onko kyse ylipaineista, jos n. 70 % ajostani on kuormattuna, 3-5 henkilöä tavarat? Miksi siis kuluvat keskeltä niin voimakkaasti? Ajotapa rauhallinen, ei urheilullinen. Ohituksia kylläkin teen, ripeästi, mutta vain varta vasten.

Enpä löytänyt Pirelliltä rengasvalitsinta, mutta jos katot tuota Michelinin vastaavaa niin paineet nousee 2:sta 2,7:ään täydellä kuormalla.

http://www.michelin.fi/fi/auto/auto_TS_resultCar.jsp?tyreSelectorType=car&marquePreSelected=VOLVO&marque=VOLVO&gamme=S 80&modele=S 80&cylindree=2.4 D5 185&annee=03/2006-0/0&saison=S

Soita Pirellille ja kysy: 09 5303 7950

(Mutta onhan Pirellillä kuitenkin parempi kalenteri!)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe