mikä on peff seurannan merkitys jos on jo krooninen bronkiitti, ei astmaa ja pienten keuhkorahkkuloiden kapasiteetti heikentynyt niin ettei ulosvirtaus toimi enää kunnolla(MEF50 41%)?
Mitään hoito suunnitelmaa en ole saanut ja taas pitäisi tehdä peffi seurantaa. Mitä ihmettä se todistaa?
PEffin merkitys
18
1083
Vastaukset
- Työpaikka PEF-seurannassa
"Työpaikka PEF-seurannassa (mittaukset kahden tunnin välein) saatu astmaan sopiva tulos näyttää lisäävän ammattiastman todennäköisyyttä. Joka viidennen ammattiastmaa sairastavan kohdalla työpaikka-PEF-seuranta on kuitenkin normaali.
Työpaikka-PEF-seuranta (ulosvirtauksen huippunopeus, peak expiratory flow, PEF) tehdään kahden viikon ajan, valveillaoloaikaan puhalluksia tulee tehdä kahden tunnin välein, työ- ja vapaapäivät sekä mahdolliset oireet ja lisälääkkeenoton tarve kirjataan. Malon tutkimuksessa 1993 1 tutkittiin mittaustiheyden vaikutusta seurannan diagnostiseen tarkkuuteen: herkkyyden ja spesifisyyden suhteeseen. Seitsemänkymmentäneljä ammattiastmaepäilyn vuoksi tullutta potilasta toteuttivat PEF-seurantaa eri tavoin: neljän tunnin välein, neljästi päivässä, kolmasti päivässä tai aamuin ja illoin. Kolme tutkijaa arvioi seurantaraportit riippumattomasti ja tietämättä oliko potilaalla spesifisellä altistuskokeella vahvistettu astmadiagnoosi vai ei. Tuloksena oli, että kahden tunnin välein tehtävä seurannan herkkyys ja spesifisyys oli paras, samoin arvioijien välinen yksimielisyys.
Tutkimuksen laatu: hyvä
Sovellettavuus: kohtalainen
Kommentti: Melkein kaikki potilaat olivat altistuneet kemiallisille aineille
Brightin tutkimuksessa 2001 2 268 työläistä, joilla epäiltiin työperäistä astmaa toteutti PEF-toistomittaukset. Tarkoituksena oli tutkia onko tietokoneperustainen tulosten arviointi tarkempi kuin ihmisen tekemä. Astmadiagnoosin varmistus tehtiin riippumattomasti. Ihmisasiantuntijan arvioimana PEF-toistomittauksen herkkyys oli 100 % ja spesifisyys 93 %, ohjelmistoilla sensitiivisyys oli alempi (75 % ja 82 %) ja spesifisyys samaa luokkaa kuin ihmisarviossa (94 %)."
T. netistä löydettyä tietoa - ihan oikeasti
kuten kirjoitinkin. Siksi ihmettelen miksi sitä peffiä pitäisi tehdä, jos ei ole astmaa. Mitä muuta sillä haetaan tai varmistetaan?
- Maijako
se siellä taas yrittää virittää keskustelua tällä keinoin ja levittää alveoliittipakkomielteitään, kun ne normaalit manipulointiyritykset ei oikein ole ottaneet tulta alleen.
- ihan oikeasti
tosin lienevät psyykkisiä harhoja jotka eivät tänne tietääkseni kuulu. Sinun hessuista ja maijoista en ole kiinnostunut, vaan asiallisista vastauksista asiallisiin kysymyksiin. Alveoliittipakkomiellettä minulla ei ole eikä toistaiseksi vielä astmaakaan. Mutta varmasti se astmakin tulee jos tarpeeksi kauan on hoitamaton bronkiitti - oletan, sillä tiedolla mitä olen lukenut.
Voit nyt rauhassa huokaista helpotuksesta, en ole mikään painajaisesi vaan aivan tavallinen homesairauksien kanssa painiva epätietoinen kansalainen. - kuulehan
ihan oikeasti kirjoitti:
tosin lienevät psyykkisiä harhoja jotka eivät tänne tietääkseni kuulu. Sinun hessuista ja maijoista en ole kiinnostunut, vaan asiallisista vastauksista asiallisiin kysymyksiin. Alveoliittipakkomiellettä minulla ei ole eikä toistaiseksi vielä astmaakaan. Mutta varmasti se astmakin tulee jos tarpeeksi kauan on hoitamaton bronkiitti - oletan, sillä tiedolla mitä olen lukenut.
Voit nyt rauhassa huokaista helpotuksesta, en ole mikään painajaisesi vaan aivan tavallinen homesairauksien kanssa painiva epätietoinen kansalainen.Hessu ja Maijakin ovat ihan tavallisia homesairauksien kanssa painivia epätietoisia kansalaisia. Ihan yhtä älyttömiä kysymyksiäkin heillä on ollut ja ovat halunneet asiallisia vastauksia asiallisiin kysymyksiin ja ovat luonnollisestikin väittäneet muita harhaisiksi paljastuessaan.
- =)=)=)
kuulehan kirjoitti:
Hessu ja Maijakin ovat ihan tavallisia homesairauksien kanssa painivia epätietoisia kansalaisia. Ihan yhtä älyttömiä kysymyksiäkin heillä on ollut ja ovat halunneet asiallisia vastauksia asiallisiin kysymyksiin ja ovat luonnollisestikin väittäneet muita harhaisiksi paljastuessaan.
ihan oikeaan ja asialliseenkin kysymykseen! Et näytä pääsevän harhoistasi eroon. Onko lääkitystäsi tarkastettu milloin? Sitä voisi ehkä tuplata tai vaihtaa vahvempaankin. Siten voisit ehkä päästä jo ihan asialliseen kirjoitteluun ja jättää nuo kaverisi sinne mielesi perukoille.
Kyllä kirjoittelustasi taas huomaa sen, mihin avohoito tämän vaan vie! Olen tosi pahoillani siitä, että saa riittävää hoitoa. Toivotaan, että tilanteesi paranee, onhan se jo pitkään ollutkin tosi vaikea. Ota itse lääkityksesi puheeksi. Kyllä lääkärit auttavat, jos vain lääkkeesi eivät jo tapissa olekin. - =)=)=)
ihan oikeasti kirjoitti:
Voit nyt rauhassa huokaista helpotuksesta, en ole mikään painajaisesi vaan aivan tavallinen homesairauksien kanssa painiva epätietoinen kansalainen.niin tiedät miten niitä minun kohdallani on käytetty. Mun peffit ovat olleen aina suhteellisen ylihyviä, laskevat tosin homepaikoissa tosi paljon, mutta vähänkin terveenpänä ne sitten ovat aikaste ylihyviä
peffini viite mun arvo Bronkod
5.11.07 7.07 164% ei mit.
2.11.07 7.07 134% 128%
29.3.07 7.09 120% 132%
13.10.06 7.12 121% 126%
9.10.06 7.12 128% 128%
3.10.06 7.12 114% 122%
1.9.06 7.12 129% 125%
6.4.06 7.13 149% 149%
9.2.06 7.1 142% 119%
Eli olen -59 syntynyt 159 pitkä naispuoleinen ammattitautiastmaatikko.
Histamiini oli TTL:n testeissä 4% alenema, limaisuus ongelmana. Nyt max oli 14% alenema, limaisuus ja paha kipu ongelmana tuon altistuksen jälkeen.
... nyt sitten mietitään käytetäänkö inhaloitavia astmalääkkeitä enää, kun ei keuhkolääkärin mukaan näyttöä niiden toimivuudesta minun sairauteeni näytä olevan. Mutta... missä vaiheessa olisi ollut? Ei noiden peffien mukaan ... voine mitään päätellä, joten ei hirveän helppoa tämäkään arviointi. Mulla siis ei oikein mikään täsmää ihan normiastmaan.
Typpioksidit nousevat selkeästi työpaikallani, se on todettu ja tutkittu. Mutta nousua ei ole astmaatikoksi asti, kertoi yksi lääkärini, vaan on tyypillinen nousu ei IgE allergisille ja kuului hänen mielestään sen sairauden laatuun mitä minä sairastan. Elikkäs sitten kait tuo ammattitautiastma, koska se on ainoa sairaus mikä on todettu ja siitä on pysyvä diagnoosi olemassa. Muut diagnoosit tulevat ja menevät, joten niihin ei kannattane aikaansa tuhlata.
No nyt sitten mietitään noita astman inhaloitavia lääkkeitäkin... joten olisinko kohta enemmän kuin terve? Siis ainakin paperilla... niinkin voinee sitten käydä... - ihan oikeasti
=)=)=) kirjoitti:
niin tiedät miten niitä minun kohdallani on käytetty. Mun peffit ovat olleen aina suhteellisen ylihyviä, laskevat tosin homepaikoissa tosi paljon, mutta vähänkin terveenpänä ne sitten ovat aikaste ylihyviä
peffini viite mun arvo Bronkod
2.11.07 7.07 134% 128%
29.3.07 7.09 120% 132%
13.10.06 7.12 121% 126%
9.10.06 7.12 128% 128%
3.10.06 7.12 114% 122%
1.9.06 7.12 129% 125%
6.4.06 7.13 149% 149%
9.2.06 7.1 142% 119%
Eli olen -59 syntynyt 159 pitkä naispuoleinen ammattitautiastmaatikko.
Histamiini oli TTL:n testeissä 4% alenema, limaisuus ongelmana. Nyt max oli 14% alenema, limaisuus ja paha kipu ongelmana tuon altistuksen jälkeen.
... nyt sitten mietitään käytetäänkö inhaloitavia astmalääkkeitä enää, kun ei keuhkolääkärin mukaan näyttöä niiden toimivuudesta minun sairauteeni näytä olevan. Mutta... missä vaiheessa olisi ollut? Ei noiden peffien mukaan ... voine mitään päätellä, joten ei hirveän helppoa tämäkään arviointi. Mulla siis ei oikein mikään täsmää ihan normiastmaan.
Typpioksidit nousevat selkeästi työpaikallani, se on todettu ja tutkittu. Mutta nousua ei ole astmaatikoksi asti, kertoi yksi lääkärini, vaan on tyypillinen nousu ei IgE allergisille ja kuului hänen mielestään sen sairauden laatuun mitä minä sairastan. Elikkäs sitten kait tuo ammattitautiastma, koska se on ainoa sairaus mikä on todettu ja siitä on pysyvä diagnoosi olemassa. Muut diagnoosit tulevat ja menevät, joten niihin ei kannattane aikaansa tuhlata.
No nyt sitten mietitään noita astman inhaloitavia lääkkeitäkin... joten olisinko kohta enemmän kuin terve? Siis ainakin paperilla... niinkin voinee sitten käydä...kokonaisige ja se oli 134 eli kaiketi siinä normaalin rajoissa. Peffiseuranta ensin viikko ilman avaavia ja sitten avaavien kanssa tehtiin muutama vuosi takaperin eikä siinä avaavilla ollut olennaista muutosta. Mietin vaan etten pääse asiani kanssa lainkaan eteenpäin taas tehtäisiin peffi seurantaa ja minua kun alkaa rassaamaan tämä krooninen keuhkoputkentulehdus ja sen seuraukset. Ja siihen olen yrittänyt saada hoitoa, mutta hitaalta näyttää. Kyllä minäkin varmasti sen astman saa jos aikani tätä bronkiittia sairastan. Minä itse koen tämän asioiden pitkittämisenä ja että selvää diagnoosia en saa oireiden ja tutkimusten perusteella. Mutta tätä tämä kai sitten on myös minun kuten monen muunkin kohdalla.
- =)=)==)
ihan oikeasti kirjoitti:
kokonaisige ja se oli 134 eli kaiketi siinä normaalin rajoissa. Peffiseuranta ensin viikko ilman avaavia ja sitten avaavien kanssa tehtiin muutama vuosi takaperin eikä siinä avaavilla ollut olennaista muutosta. Mietin vaan etten pääse asiani kanssa lainkaan eteenpäin taas tehtäisiin peffi seurantaa ja minua kun alkaa rassaamaan tämä krooninen keuhkoputkentulehdus ja sen seuraukset. Ja siihen olen yrittänyt saada hoitoa, mutta hitaalta näyttää. Kyllä minäkin varmasti sen astman saa jos aikani tätä bronkiittia sairastan. Minä itse koen tämän asioiden pitkittämisenä ja että selvää diagnoosia en saa oireiden ja tutkimusten perusteella. Mutta tätä tämä kai sitten on myös minun kuten monen muunkin kohdalla.
tutkittavankin puolesta nämä tutkimukset.
Kun miettii sitä, ettei mikään täsmää normiastmaan, vain voi poiketa miten vain, niin on varmasti myös tosi vaikeaa tutkimustulosten päättelykin. Tai sitten se menee niin, että mitä enemmän poikkeaa astmasta niin sitä selkeämmin sairastaa homeastmaa.
Mulla tuo IgE:n kokonaisarvo on 22. Ei allergioita, paitsi varastopunkit ja pölypunkit. Ei aikaisempia sairauksia, en edes sairastellut mitään 3 päivän juttuja koskaan. En edes muista milloin minulla olisi ollut flunssa tms.
Bronkiitista mullekin puhuttiin ja diagnoosikin oli J44 jonkin aikaa, nyt kun kysyin sitä tuon diagnoosin tekijältä kertoi, että kirjoittaisi vain tämän astman, jonka lääkitystä on purkamassa nyt pois... joten ei sitten enää kait kirjoittaisi edes tätä astmaakaan.
Mutta kun sairastuin tähän homeastmaani, niin olinkin sitten tosi sairas, lämpöilin, yskin, nivelet särki, päänsärkyä, näkö- ja kuulo-ongelmia, huonoa oloa, huimausta, tajutonta väsymystä ja palelua. Ja suunnilleen nuo oireet tulevat päälle kun altistun enemmän uudelleenkin. - ihan oikeasti
=)=)==) kirjoitti:
tutkittavankin puolesta nämä tutkimukset.
Kun miettii sitä, ettei mikään täsmää normiastmaan, vain voi poiketa miten vain, niin on varmasti myös tosi vaikeaa tutkimustulosten päättelykin. Tai sitten se menee niin, että mitä enemmän poikkeaa astmasta niin sitä selkeämmin sairastaa homeastmaa.
Mulla tuo IgE:n kokonaisarvo on 22. Ei allergioita, paitsi varastopunkit ja pölypunkit. Ei aikaisempia sairauksia, en edes sairastellut mitään 3 päivän juttuja koskaan. En edes muista milloin minulla olisi ollut flunssa tms.
Bronkiitista mullekin puhuttiin ja diagnoosikin oli J44 jonkin aikaa, nyt kun kysyin sitä tuon diagnoosin tekijältä kertoi, että kirjoittaisi vain tämän astman, jonka lääkitystä on purkamassa nyt pois... joten ei sitten enää kait kirjoittaisi edes tätä astmaakaan.
Mutta kun sairastuin tähän homeastmaani, niin olinkin sitten tosi sairas, lämpöilin, yskin, nivelet särki, päänsärkyä, näkö- ja kuulo-ongelmia, huonoa oloa, huimausta, tajutonta väsymystä ja palelua. Ja suunnilleen nuo oireet tulevat päälle kun altistun enemmän uudelleenkin.onko sinullakin bronkiitti edelleen vai onko se mennyt menojaan? Tässähän on samansuuntainen tapahtumasarja. IgE yläarvo oli labrapaperissa 100, joten ei minulla paljoa yli mennyt.
Minullakaan ei ennen altistumisia ollut mitään allergioita tms. mutta nyt on ihottumaa jonka syytä ei lääkäri tiedä. Olin juuri allergiatesteissä, mutta mitään kosketusallergiaa ei testien mukaan ole. Mutta ihottuma on ja lopputulos oli että se on ekseema.Piste.
Joten kortisonisalvaa vaihdettiin ja taas kokeillaan auttaako.
Minullekin tulee altistuksesta aina hirveä väsymys,nivelsäryt ja kuumeilu ja palelu ja poskionteloita tietenkin alkaa myös särkeä. Käytän nenähuuhtelukannua ja suolavesi supistaa mukavasti limakalvot joten särkykin helpottuu.
Täällä sitä minäkin kirjoittelen vaivoistani. Kuvittelin joskus että sairauksia vaihdellaan vasta vanhainkodissa, mutta alkoikin jo aikaisemmin:) - Maija vastaa;.
http://health.nytimes.com/health/guides/disease/asthma/overview.html?WT.mc_id=HL-D-I-NYT-MOD-MOD-M003-ROS-1107-L1&WT.mc_ev=click&mkt=HL-D-I-NYT-MOD-MOD-M003-ROS-1107-L1
Psst >Maija kävi Nykissä hakemassa heidän
tutkimustietoa sinulle - kriteerit
kuinka ne menevät eri maissa... - =)=)=)=)
ihan oikeasti kirjoitti:
onko sinullakin bronkiitti edelleen vai onko se mennyt menojaan? Tässähän on samansuuntainen tapahtumasarja. IgE yläarvo oli labrapaperissa 100, joten ei minulla paljoa yli mennyt.
Minullakaan ei ennen altistumisia ollut mitään allergioita tms. mutta nyt on ihottumaa jonka syytä ei lääkäri tiedä. Olin juuri allergiatesteissä, mutta mitään kosketusallergiaa ei testien mukaan ole. Mutta ihottuma on ja lopputulos oli että se on ekseema.Piste.
Joten kortisonisalvaa vaihdettiin ja taas kokeillaan auttaako.
Minullekin tulee altistuksesta aina hirveä väsymys,nivelsäryt ja kuumeilu ja palelu ja poskionteloita tietenkin alkaa myös särkeä. Käytän nenähuuhtelukannua ja suolavesi supistaa mukavasti limakalvot joten särkykin helpottuu.
Täällä sitä minäkin kirjoittelen vaivoistani. Kuvittelin joskus että sairauksia vaihdellaan vasta vanhainkodissa, mutta alkoikin jo aikaisemmin:)naureskeltu näiden sairaskertomusten kanssa ja mittailtu sitä kuka voittaa sykemittaukset illanistujaisissa. On muuten uskomatonta miten paljon alkoholi vaikuttaa tuohon verenpaineeseen, siis niillä jotka tuota alkoholia nauttivat. Oli aika sama oliko verenpainetautia tai ei, alkoholi kyllä nosti tuloksia merkittävästi.
No mutta siis tuosta bronkiitista. No se lukee papereissani keuhkolääkärin kirjoittamana, mutta nyt kun kysyin mitä kirjoittaisi sairauksiksi mulle, niin kertoi että vain tämän ammattitautiastman... tosin sanoi sen noina numeroina. Että ei kait mulla sitä sitten enää ole, siitäkin voi sitten parantua tai diagnoosit voivat mennä sitten pieleen kokeneillakin keuhkolääkäreillä. Tosin ne oireet, minkä perustella hän aikoinaan tuota diagnoosia teki, tietysti myös paperitietojen ja tutkimustensa, niin ne oireet ovat vielä olemassa. Siis portaan on mun heikko kohtani ja rasituksessa tulee massiivinen pahaolo. Mutta tasaista vauhtia, omaani, voin kävellä ja liikkua hyvin, mutta portaissa on ihan sama mikä on vauhti tai onko siinä vierellä joku tai ei, aina tökkii ja hengitys menee vaikeaksi. Pysähteleminen on pakollista, eteenpäin ei noissa portaissa vain pääse. Niitä kävelen yleensä noilla meidän ulkomaanmatkoilla paljonkin, ja yhtä vaikeita on aina. Hengitys menee äänekkääksi heti ja pakko hengitellä suu supussa, se menee siihen ihan vaistomaisesti. Nyt kun paino on pudonnut reippaasti, niin ihan sama juttu, ei ole muuttunut mihinkään. Ja testasin aika pienimuotoisesti, kun sain tuon arvion että en sairasta enää mitään bronkiittia. Limaisuus on myös jatkuvaa, yskää tulee helposti ja suu kuivuu, joten vesipullo on aina puhepaikoissa mukana. Olotila on ihan OK, jos vain istuu tai liikkuu omaa tahtiaan.
Mulla tuli ihottumaa tuon histamiinialtistuksen jälkeen ja jäi kipuilua keuhkoalueelle sekä selkään. Nyt jo parempi, ihan allergiasalvoja käyttelin, en kortisonirasvoja. Ihon kanssa ei ole ollut ongelmia, no kortisonin käyttö näkyy jos tietää mitä katsoo ja mustelmia tulee helposti. Muutoin ei mitään ole ollut.
Ja tietty mulla on ollut jatkuvia poskiontelotulehduksia nyt sairastuttuani tähän ammattitautiini. Niihin sitten useita antibioottikuureja. Sarvikuonoa käyttelen, nyt taas taukoa.
Ja töissä ollessa nenästä tuli aina verta, oli anemiaa, tumavasta-aineet korkealla saikulla aina laskevat ja töissä nousivat, vatsahaavoja oli 5 ja niistä pari oli tihkuvaa ja siitä tuli tuo pahempi anemia kait siihen sitten sairaalassa veritiputuksessa, nyt hb on korkein mitä on ikinä ollut ja silti ongelmia kk kanssa yhä edelleen. Ei siis auta näihin naisten vaivoihin painon putoaminen tai hormonikierukka, helpottaa osittain osittain vaikeuttaa vain. Pitkää pinnaa kysyy...
No sinne vanhainkotiin me tuskin ikinä joudutaan, kyllä ne niin täynnä on ja lähtö tulee jo aikaisemmin, joten puoliso pitänee opettaa jo ajoissa omaishoitajaksi. Tai sitten tiukan paikan tullen tehdä omat ratkaisunsa kukin tahollaan. Mulle ei mitään pitkää ikää ole luvattu. Kuntoutuksen keuhkolääkäri arveli noita vuosia, eikä eläkeikää tarvitse hirveästi miettiä kyllä. Mutta toisaalta ei paljon parane ajatella, ihan turhaa se on. Elää sen päivän kerrallaan, kun kaikki muuttuu jatkuvasti kuitenkin. Mullahan on ollut paljonkin diagnooseja ja nyt ei sitten taida kohta olla yhtään... että voipi joutua tässä vielä ihan eläkesäästäjäksisin ;-) ... - ihan oikeasti
=)=)=)=) kirjoitti:
naureskeltu näiden sairaskertomusten kanssa ja mittailtu sitä kuka voittaa sykemittaukset illanistujaisissa. On muuten uskomatonta miten paljon alkoholi vaikuttaa tuohon verenpaineeseen, siis niillä jotka tuota alkoholia nauttivat. Oli aika sama oliko verenpainetautia tai ei, alkoholi kyllä nosti tuloksia merkittävästi.
No mutta siis tuosta bronkiitista. No se lukee papereissani keuhkolääkärin kirjoittamana, mutta nyt kun kysyin mitä kirjoittaisi sairauksiksi mulle, niin kertoi että vain tämän ammattitautiastman... tosin sanoi sen noina numeroina. Että ei kait mulla sitä sitten enää ole, siitäkin voi sitten parantua tai diagnoosit voivat mennä sitten pieleen kokeneillakin keuhkolääkäreillä. Tosin ne oireet, minkä perustella hän aikoinaan tuota diagnoosia teki, tietysti myös paperitietojen ja tutkimustensa, niin ne oireet ovat vielä olemassa. Siis portaan on mun heikko kohtani ja rasituksessa tulee massiivinen pahaolo. Mutta tasaista vauhtia, omaani, voin kävellä ja liikkua hyvin, mutta portaissa on ihan sama mikä on vauhti tai onko siinä vierellä joku tai ei, aina tökkii ja hengitys menee vaikeaksi. Pysähteleminen on pakollista, eteenpäin ei noissa portaissa vain pääse. Niitä kävelen yleensä noilla meidän ulkomaanmatkoilla paljonkin, ja yhtä vaikeita on aina. Hengitys menee äänekkääksi heti ja pakko hengitellä suu supussa, se menee siihen ihan vaistomaisesti. Nyt kun paino on pudonnut reippaasti, niin ihan sama juttu, ei ole muuttunut mihinkään. Ja testasin aika pienimuotoisesti, kun sain tuon arvion että en sairasta enää mitään bronkiittia. Limaisuus on myös jatkuvaa, yskää tulee helposti ja suu kuivuu, joten vesipullo on aina puhepaikoissa mukana. Olotila on ihan OK, jos vain istuu tai liikkuu omaa tahtiaan.
Mulla tuli ihottumaa tuon histamiinialtistuksen jälkeen ja jäi kipuilua keuhkoalueelle sekä selkään. Nyt jo parempi, ihan allergiasalvoja käyttelin, en kortisonirasvoja. Ihon kanssa ei ole ollut ongelmia, no kortisonin käyttö näkyy jos tietää mitä katsoo ja mustelmia tulee helposti. Muutoin ei mitään ole ollut.
Ja tietty mulla on ollut jatkuvia poskiontelotulehduksia nyt sairastuttuani tähän ammattitautiini. Niihin sitten useita antibioottikuureja. Sarvikuonoa käyttelen, nyt taas taukoa.
Ja töissä ollessa nenästä tuli aina verta, oli anemiaa, tumavasta-aineet korkealla saikulla aina laskevat ja töissä nousivat, vatsahaavoja oli 5 ja niistä pari oli tihkuvaa ja siitä tuli tuo pahempi anemia kait siihen sitten sairaalassa veritiputuksessa, nyt hb on korkein mitä on ikinä ollut ja silti ongelmia kk kanssa yhä edelleen. Ei siis auta näihin naisten vaivoihin painon putoaminen tai hormonikierukka, helpottaa osittain osittain vaikeuttaa vain. Pitkää pinnaa kysyy...
No sinne vanhainkotiin me tuskin ikinä joudutaan, kyllä ne niin täynnä on ja lähtö tulee jo aikaisemmin, joten puoliso pitänee opettaa jo ajoissa omaishoitajaksi. Tai sitten tiukan paikan tullen tehdä omat ratkaisunsa kukin tahollaan. Mulle ei mitään pitkää ikää ole luvattu. Kuntoutuksen keuhkolääkäri arveli noita vuosia, eikä eläkeikää tarvitse hirveästi miettiä kyllä. Mutta toisaalta ei paljon parane ajatella, ihan turhaa se on. Elää sen päivän kerrallaan, kun kaikki muuttuu jatkuvasti kuitenkin. Mullahan on ollut paljonkin diagnooseja ja nyt ei sitten taida kohta olla yhtään... että voipi joutua tässä vielä ihan eläkesäästäjäksisin ;-) ...ei sitä kuule koskaan tiedä vaikka eläisimmekin vaivoinemme vanhaksi. Olen aina ihmetellyt miten jotkut laitapuolen kulkijat elävät kaikesta huolimatta pitkän elämän. Niukka ja väärä ravinto, kylmääkin varmasti on ja hygienian laita niin ja näin. Mutta heillä on heidän kohtalotoverinsa ja sisäistä lämmikettä.
Ehkä siinä sittenkin on osa pitkän elämän salaisuudesta. - =)=)=)
ihan oikeasti kirjoitti:
ei sitä kuule koskaan tiedä vaikka eläisimmekin vaivoinemme vanhaksi. Olen aina ihmetellyt miten jotkut laitapuolen kulkijat elävät kaikesta huolimatta pitkän elämän. Niukka ja väärä ravinto, kylmääkin varmasti on ja hygienian laita niin ja näin. Mutta heillä on heidän kohtalotoverinsa ja sisäistä lämmikettä.
Ehkä siinä sittenkin on osa pitkän elämän salaisuudesta.ja kun lääkäritkin arpoo mitä kukin sairastaa ja vakuutuksen lääkärit toteavat kaikki täysin terveiksi, niin kaitpa se elämäkin pidentyy siinä samalla. Kaitpa ne kuuluvat yhteen, terveys ja pitkä ikä.
Toisaalta nuo pultsarit vain näyttävät vanhoilta, ne ovat oikeasti aika nuoria... eihän nuo muusikotkaan pitkään elä... Se ikä on vähän katsojan silmissä.
- ihmettelen....
Vastaavanlainen tilanne. PEF hyvä, mutta siitä huolimatta aina laitetaan puhaltamaan PEF:iä, näin tapahtunut jo kuuden vuoden ajan. Joka kerta tulos on ollut, ettei ole astmaa. Mutta tähän se jääkin. FEV1 ja MEFit huonot. Lääkitystä ei ole enää mitään, kun kortisoni ei auttanut ja ventoline vain huononsi näitä arvoja. Ylilääkäri sanoi, että kyllä me vielä sulle astma saadaan....
- ihan oikeasti
Fev1 ja Mefit huonot ja vielä diffuusio% huono.
En ymmärrä jos kerran oireet viittaavaat alkavaan keuhkoahtaumaan niin miksei sitä keuhkoahtauman mahdollisuutta noteerata. Pitää näemmä odottaa että täyttää vaikean keuhkoahtauman kriteerit, niin sitten saa diagnoosinkin. Tosin silloin todetaan että miksei hoidettu aikaisemmin. Ja tosiaan....kyllä minullekin se astma tällä menolla saadaan.
Käsittämätöntä. Jos ei olisi nettiä ja vertaisten kokemuksia niin olisin varmasti tyhmän tietämätön enkä paljoa asiaa miettisi.
Nyt mietin vaikkei silläkään näytä olevan mitään vaikutusta:) - =)=)=)
ihan oikeasti kirjoitti:
Fev1 ja Mefit huonot ja vielä diffuusio% huono.
En ymmärrä jos kerran oireet viittaavaat alkavaan keuhkoahtaumaan niin miksei sitä keuhkoahtauman mahdollisuutta noteerata. Pitää näemmä odottaa että täyttää vaikean keuhkoahtauman kriteerit, niin sitten saa diagnoosinkin. Tosin silloin todetaan että miksei hoidettu aikaisemmin. Ja tosiaan....kyllä minullekin se astma tällä menolla saadaan.
Käsittämätöntä. Jos ei olisi nettiä ja vertaisten kokemuksia niin olisin varmasti tyhmän tietämätön enkä paljoa asiaa miettisi.
Nyt mietin vaikkei silläkään näytä olevan mitään vaikutusta:)... muuttunevat tilanteen mukaan... uskoisin, siksi niitä seuraillaan. Tai sitten se on vain sitä epävarmaa seurantaa...
peffini viite mun arvo Bronkod MEF 50 %va:sta MEF 25 %va:sta MEF 50 muutos % MEF 25 muutos%
2.11.07 7.07 134% 128% 117% 100% 7 30
29.3.07 7.09 120% 132% 122% 135% 27 26
13.10.06 7.12 121% 126% 103% 146% 27 26
9.10.06 7.12 128% 128% 129% 165% 6 6
3.10.06 7.12 114% 122% 99% 131% 38 49
1.9.06 7.12 129% 125% 105% 114% 8 2
6.4.06 7.13 149% 149% 103% 117% 2 8
9.2.06 7.1 142% 119% 109% 144% 19 22
Tosin 9.10. spiroon on kirjoitettuna näin
FVC 10%
FEV 13 - =)=)=)=)
=)=)=) kirjoitti:
... muuttunevat tilanteen mukaan... uskoisin, siksi niitä seuraillaan. Tai sitten se on vain sitä epävarmaa seurantaa...
peffini viite mun arvo Bronkod MEF 50 %va:sta MEF 25 %va:sta MEF 50 muutos % MEF 25 muutos%
2.11.07 7.07 134% 128% 117% 100% 7 30
29.3.07 7.09 120% 132% 122% 135% 27 26
13.10.06 7.12 121% 126% 103% 146% 27 26
9.10.06 7.12 128% 128% 129% 165% 6 6
3.10.06 7.12 114% 122% 99% 131% 38 49
1.9.06 7.12 129% 125% 105% 114% 8 2
6.4.06 7.13 149% 149% 103% 117% 2 8
9.2.06 7.1 142% 119% 109% 144% 19 22
FVC 10%
FEV 13Siis tuo
FVC 10%
FEV 13%
PEF 12%
MEF50 30%
AEFV 26%
verrattuna 3.10 on AEFV merkitsevästi ja FEV lähes merkitsevästi parempi...
Eli muutoksia tarkasteltiin vain näiden arvojen kohdalla, ei muiden, vaikka niistä oli merkinnät kirjattukin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1921321Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221148- 48864
- 70860
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50745- 53712
- 33692
- 60689
- 52667