Pekka-Eric, pohdintaa

Marinka.

Olen parikymppinen nainen, sairastanut masennusta vaihtelevasti lievästi/keskivaikeasti jo useita vuosia. Nyt ongelmani on, etten saa tätä Jokelan koulusurmatapausta pois ajatuksistani: Pekka-Eric on jatkuvasti mielessäni. Hän on ensimmäinen jota aamulla ajattelen, ja myös viimeisenä mielessäni ennen kuin nukahdan (jos nukahdan).

Minun on vaikeaa käsitellä tapaukseen liittyviä tunteitani, koska ne ovat niin ristiriitaisia. Toisaalta tunnen vihaa ja kauhua tuota tappajaa kohtaan, mutta toisaalta hän näyttäytyy minulle ahdistuneena, henkisesti yksinäisenä ja kaikkea pelkäävänä ihmisenä. Tunnen yhtä aikaa inhoa ja empatiaa. Lisäksi tunnen pelkoa ja jopa häpeää, koska luulen, että olisin heikkona, ns. darwinistisena luuserina, kuulunut hänen uhriensa joukkoon, jos olisin ollut paikalla tuona keskiviikkopäivänä. Masennuksessani koen olevani se "ihmiskunnan häpeätahra", jonkalaiset surmaaja halusi pois päiviltä nettikirjoittelunsa mukaan.

Kun silloin keskiviikkona seurasin uutisointia tapahtuneesta, olin järkyttynyt Pekka-Ericin uhrien läheisten tuskan vuoksi. Mutta kun illalla kuulin uutisista surmaajan juuri kuolleen sairaalassa, aloin ensimmäisen kerran koko päivän aikana itkeä koska tunsin niin suurta surua. Surin surmaajan kuolemaa enemmän kuin hänen uhriensa menehtymistä! Miksi?

Onko muita, joilla on samanlaisia tunteita ja ajatuksia tähän tapahtumaan ja Pekka-Ericiin liittyen? Miten on mahdollista, että suren häntä niin paljon, vaikka ymmärrän hänen tekonsa vääryyden ja pidän sitä ehdottoman tuomittavana?

Pekka-Eric kirjoitti olevansa täynnä vihaa, ja halusi vaikuttaa pelottomalta. Minusta tuntuu, että se viha oli oikeasti pelkoa. Eräs viisas ihminen sanoi kerran, että jos ihminen sanoo, ettei pelkää mitään, se tarkoittaa, että hän pelkää kaikkea. Itse voin suoraan myöntää, että pelkään kaikkea.

19

3218

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikään ole niin yksiselitte...

Uhrit ovat viattomia paikallaolleita joilla ei ollut aavistusta mitä tuleman pitää. Tappaja oli hyvin tietoinen asiastaan. Pekkaa minäkin säälin sen vuoksi että niinkin kova ajattelija kuin hän oli , silti meni harhaan ajatuksissaan joita en voi missään nimessä allekirjoittaa. Minun käsitys maailman jaloudesta ja jalostumisesta on aivan toisenlainen. Sääli on aina ihmistä joka harhautuu polulta pahemman kerran eikä kukaan osaa ja huomaa ohjata sieltä pois. Viha on tuhoisaa ennenkaikkea kantajalleen sillä se on kuin myrkky joka pikkuhiljaa lamaannuttaa käsityskykyä ja vääristää kaiken kuin aistit sumenisivat. Se tappaa sielun ja on kuin "vihannes" jolla ei ole enää tunne-elämää sellaisena kuin se ihmisellä tulisi olla. Se on paha kauhutarina elävänä kuolemisesta ! Se vie kaiken mahdollisuuden kun se valtaa mielen kokonaan ! Sillä on surkea ja tuhoisa loppu. Pekka vei muitakin mukanaan valitettavasti. Tragediaa tälläinen on kaikille osapuolille. Se koskettaa jokaista ja varsinkin herkempiä jotka vain uskaltavat pureutua asiaan syvemmin. Se on varoitus meille kaikille siitä miten voi tulla tunteettomaksi jos ei ole taitoa korjata ongelmiaan ja hakea apua ajoissa ! Se on hätähuuto ennenkaikkea rakkaudettomuudesta jota tarvitaan yhtä paljon kuin tarvitaan vettä tms. Saatat tuntea myös sympatiaa sen vuoksi että itse et voi hyvin ja samaistat tuon tunteen ja suret sen kautta ? Koeta selvitä

• .................

Itsekin suren kyllä pekka poloisen kohtaloa. Varmasti ollut erittäin ankeaa kun on tuollaiseen tilanteeseen ajautunut.

Kuitenkin nämä pekan 'ajatukset' ovat lähes kaikki täyttä p*skaa, siitä ei pääse mihinkään.

Varmastikin uskoi asiaansa, eipä siinä mitään, mutta itsensätappamisesta siinä ennenkaikkea varmastikin oli kyse. Ei 'hyökkäyksestä ihmisyyttä vastaan' tms.

Niin tai näin, todella koskettava juttu kokonaisuudessaan. Itsenikin pysäytti eniten jostain syystä juurikin uutinen, että pekka on menehtynyt myös itse.

Noh, ainakin hänestä tuli legenda joka tullaan muistamaan aina.

• Häpeän olla ihminen

Ehkä vain et ymmärtänyt häntä.

• .................
        Häpeän olla ihminen kirjoitti:

Ehkä vain et ymmärtänyt häntä.

Pekka jätti kuitenkin hauskan viestin:

"en voi sanoa kuuluvani samaan rotuun kuin tämä kurja, ylimielinen ja itsekäs ihmisrotu. Ei! Olen kehittynyt askeleen ylemmäksi!"

Kukahan se ylimielinen oli ;)

"Massat hankkivat koulutuksen, opiskelevat, menevät töihin ja äänestävät vaaleissa. He luulevat olevansa vapaita eivätkä kyseenalaista tai kritisoi järjestelmää"

Olisihan se ollut kiva tietää miten sitten Pekan mielestä pitäisi elää ollakseen vapaa. Työttömänä kritisoijana? Niitähän on suomessa tuhansia ja taas tuhansia. Ovatko he siis valaistuneita?

"Mutta eksistentiaalinen pohtiminen ei ollut helppoa… se, kuinka paljon tiedostan asioita, on tehnyt minut onnettomaksi, turhautuneeksi ja vihaiseksi."

Olisi nyt sitten tiedostanut meitä tyhmiä massojakin siitä millä tavalla hän on tiedostunut viimeisellä viestillään. Sen sijaan viesti on suurinpiirtein kokonaisuudessaan tätä 'minä tiedostan' meininkiä ilman mitään tarkempia määrittelyjä.

"Jos haluamme elää erilaisessa maailmassa, meidän tulee toimia. Meidän tulee nousta orjuuttavia, korruptoituneita ja totalitaarisia hallintoja vastaan ja syrjäyttää tyrannit, gangsterit ja idiokraattinen valta"

Ok, mutta miten? Ampumalla teinejä?

"mutta toivottavasti tekoni inspiroi kaikkia maailman älykkäitä yksilöitä jonkinlaiseen maailmanlaajuiseen sotaan ja vallankumoukseen vallitsevia järjestelmiä vastaan"

Kovan tempun Pekka teki, mutta eipä tainnut inspiroida ensimmäistäkään ihmistä sotaan vallitsevia järjestelmiä vastaan. Niinkuin arvata saattoi.

"Olen valmis kuolemaan asian puolesta… "

Eipä niitä tyhmiä massoja olla siltikään varmaan ainakaan ihan heti orjuuttamassa siinä mielessä mitä Pekka tarkoitti.

"On aika laittaa LUONNONVALINTA..."

Harmi vain että koko tapahtumalla ei ollut mitään tekemistä luonnonvalinnan kanssa.

"Jokaiselle se minkä hän ansaitsee."

Tästä olen samaa mieltä

Vähänkin kriittisemmin katseltuna Pekan viesti on melko lapsellinen ja hölmö, mutta muodostihan hän kuitenkin omalla tavallaan aika 'coolin' kokonaisuuden kirjoituksillaan.

R.I.P

• Häpeän olla ihminen
        ................. kirjoitti:

Pekka jätti kuitenkin hauskan viestin:

"en voi sanoa kuuluvani samaan rotuun kuin tämä kurja, ylimielinen ja itsekäs ihmisrotu. Ei! Olen kehittynyt askeleen ylemmäksi!"

Kukahan se ylimielinen oli ;)

"Massat hankkivat koulutuksen, opiskelevat, menevät töihin ja äänestävät vaaleissa. He luulevat olevansa vapaita eivätkä kyseenalaista tai kritisoi järjestelmää"

Olisihan se ollut kiva tietää miten sitten Pekan mielestä pitäisi elää ollakseen vapaa. Työttömänä kritisoijana? Niitähän on suomessa tuhansia ja taas tuhansia. Ovatko he siis valaistuneita?

"Mutta eksistentiaalinen pohtiminen ei ollut helppoa… se, kuinka paljon tiedostan asioita, on tehnyt minut onnettomaksi, turhautuneeksi ja vihaiseksi."

Olisi nyt sitten tiedostanut meitä tyhmiä massojakin siitä millä tavalla hän on tiedostunut viimeisellä viestillään. Sen sijaan viesti on suurinpiirtein kokonaisuudessaan tätä 'minä tiedostan' meininkiä ilman mitään tarkempia määrittelyjä.

"Jos haluamme elää erilaisessa maailmassa, meidän tulee toimia. Meidän tulee nousta orjuuttavia, korruptoituneita ja totalitaarisia hallintoja vastaan ja syrjäyttää tyrannit, gangsterit ja idiokraattinen valta"

Ok, mutta miten? Ampumalla teinejä?

"mutta toivottavasti tekoni inspiroi kaikkia maailman älykkäitä yksilöitä jonkinlaiseen maailmanlaajuiseen sotaan ja vallankumoukseen vallitsevia järjestelmiä vastaan"

Kovan tempun Pekka teki, mutta eipä tainnut inspiroida ensimmäistäkään ihmistä sotaan vallitsevia järjestelmiä vastaan. Niinkuin arvata saattoi.

"Olen valmis kuolemaan asian puolesta… "

Eipä niitä tyhmiä massoja olla siltikään varmaan ainakaan ihan heti orjuuttamassa siinä mielessä mitä Pekka tarkoitti.

"On aika laittaa LUONNONVALINTA..."

Harmi vain että koko tapahtumalla ei ollut mitään tekemistä luonnonvalinnan kanssa.

"Jokaiselle se minkä hän ansaitsee."

Tästä olen samaa mieltä

Vähänkin kriittisemmin katseltuna Pekan viesti on melko lapsellinen ja hölmö, mutta muodostihan hän kuitenkin omalla tavallaan aika 'coolin' kokonaisuuden kirjoituksillaan.

R.I.P

Suurelta osalta ajattelen samoin Pojan kanssa.

Kysymyksesi:"Olisihan se ollut kiva tietää miten sitten Pekan mielestä pitäisi elää ollakseen vapaa. Työttömänä kritisoijana? Niitähän on suomessa tuhansia ja taas tuhansia. Ovatko he siis valaistuneita?"

Ehkä vastauksesi löytyy tästä:"Suurin unelmanne?

Kirjoitettu: Maanantaina, 6. elokuuta 2007 klo 06:17

Lainaus:

06.08.2007 MuSu-_- kirjoitti:
        Suurin unelmani olisi se, että asuisin jossain korvessa eristäytyneenä muusta maailmasta (tai olisi munaa asua niin). Pieni hirsimökki, jossa kaikki elintärkeät asiat kuten takka ja ulkona huussi. Haulikko, akustinen kitara ja vähän vaatteita.Marihuanaa kasvamassa takapihalla. Pieni uskollinen mäyräkoira toverina. Vain me kaksi keskellä jylhää luontoa, eläen sen armoilla ja sen mukaan. Olisin täysin vapaa maailman murheista, moraalisista arvoista ja muusta turhasta - keskittyisi siihen alkukantaiseen elämään, siihen millaista sen tulisi oikeasti olla. Vaikka maailmalla sodittaisiin veri roiskuen tai ilmastonmuutos uhkaisi koko maailman tasapainoa, minä olisin onnellisen tietämätön niistä. Jos ne tuhoaisivat minutkin, ne tulisivat kuin puun takaa, enkä murehtisi niitä. Se olisi mahtavaa.

Stormspirit kirjoitti: Hieno unelma... itselläni lähes samankaltainen paitsi että kasvattaisin omaa ruokaakin (perunoita, kaalia, porkkanaa, tomaattia yms...). Ai niin ja tottakai omistaisin fiksun ja kauniin naaraan jonka kanssa voisi puuhastella kun tylsistyttää, kaikenlaisia juttuja... samalla kun ihmiskunnan enemmistö kuolee hiljalleen pois, sotii, nääntyy nälässä, taistelee tuloksetta modernin massakulutusyhteiskunnan hajotessa! Kyllä olisi hienoa!"

• Vihaan häntä

En kahden kouluikäisen pojan äitinä tunne muuta kuin suunnatonta vihaa tappajaa kohtaa.
      Miksi tämä raukka tappoi tekojensa jälkeen itsensä,eikö ollut munaa jäädä vastaamaan hirmu teoistaan.
      Näinhän ne suuret sankarit toimivat vai mitä...
      Minun lapseni järkyttyivät suuresti ja kävimme pitkiä keskusteluja kotona ja opettajat koulussa.
      Lapset nukkuivat seuraavan yön vieressäni ja minä valvoin.
      Näitä sairaita aikapommeja riittää toivottavasti heidät pysäytetään.

• Häpeän olla ihminen

"Miksi tämä raukka tappoi tekojensa jälkeen itsensä,eikö ollut munaa jäädä vastaamaan hirmu teoistaan."

Tämä "raukka" halusi kuolemantuomiota rikollisille, joten ehkä siksi hän tappoi itsesäkin.

"Näitä sairaita aikapommeja riittää toivottavasti heidät pysäytetään."

Eipä niitä pysäytetä vaan annetaan terveen paperit kouraan. :) Kun ei pysäytetä lisääntymistäkään. Jonkunhan pitää pitää luonnontasapainoa kurissa. Näitä tulee olemaan tulevaisuudessa lisää.

Ihmettelen, miksi puhutaan vain nuorista?

• ........

Kyllä minuakin enemmän kosketti se kun torstai-aamuna luin lehdestä Pekka-Ericin kuolleen edellisiltana.
      Pekka-Eric oltaisiin varmastikin todettu syyntakeettomaksi (aivokemia täysin sekaisin, kun omin päin lopetti yhtäkkisesti SSRI:n käytön -> serotoniinikemiat minimissä mistä ärtyneisyys ym. johtui).
      Lisäksi olisi aivan varmasti saanut ison pinon ihailijakirjeitä ja pikkuhousuja teinitytöiltä, se oli selvää jo keskiviikkona ennenkuin tieto kuolemasta tuli.

• sekaisin totaalisesti

SSRI-lääkkeet ovat jo nyt yhdysvalloissa syynin alla. Näitä tapauksia kun alkanut olla enemmänkin.

Tätä se on kun lääkkeiden testaus on puutteellista. Todelliset haittavaikutukset selviävät, vasta kun lääkkeet saadaan todelliseen jakeluun.

Mikäpä nuorta ihmistä tai ihmistä yleensä enemmän voisi masentaa ja rikkoa kuin se, että hänen seksuaalisuutensa ja tunne-elämä tuhotaan jollain muka "lääkkeillä".

Itse olen parantanut masennustani ihan luonnon voimilla kirkasvalot, liikunta, hyvä positiivisten ihmisten seura.

Alkoholin käytön olen lopettanut kokonaan, koska se tuo vain lisää masennusta.
      Pilveä saatan silloin tällöin poltella, se piristää ja tuo positiivisiä ajatuksia. Eikä aiheuta krapulaa tai morkkista.

Itsetutkiskelu, omaterapia ja pohdiskelu.
      Ovat olleet avain asemassa paranemisessani.

Ei lääkärit tai lääkkeet ole autaneet läheskään niinkuin, ystävien hyvä seura ja harrastukset.

Masennus on vain mielentila, joka on olemassa jos niin haluat.

Et lopulta ole oikeasti masentunut susta vain tuntuu siltä. Voi lopettaa sen masentelun, jos vain haluat, koska se on yhtä todellista kuin olla onnellinenkin, vaikka pienistä asioista mitä sulla on tai koet.

Itsehankittuja mielentiloja.
      Voit ottaa kaikki maailman murheet hartioillesi jos haluat, niitä puida.
      Yhtähyvin voit ottaa kaikki maailman ilot hartioillesi, jos haluat, ja puida niitä.

Takaan sullekin paremmat fiilikset, niistä :-)

• ,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"Masennus on vain mielentila, joka on olemassa jos niin haluat."

Ei muuten pidä paikkaansa. Kyseessä saattaa olla fyysinen vaiva. Ei siis pelkästään henkinen

• Bad_Religion

Marinka, kiitos. Olen helpottunut siitä että tunnet samoin kuin minä. Olen samanikäinen kuin sinäkin.

Viime vuonna luin ensimmäistä kertaa kouluampumavälikohtauksista ja käsittelin niitä mielessäni paljon. Huomasin kuinka ymmmärrän hyökkääjiä ja näin nimenomaan heidät yhteiskunnan uhreina. Koska olen tiedostanut kuinka suomalaiset nuoret voivat pahoin, osasin odottaa tälläistä tapahtumaa tännekkin.

Ja sitten se tapahtui, juuri kuin olin vihdoinkin iloinen, kun kaikki oli taas jotenkin mukavaa, Jokelan tapaus tulee kuin nurkan takaa. En ollutkaan varautunut siihen tarpeeksi hyvin. Tuntui niin pahalta uhrien ja omaisten puolesta, mutta pian huomasin että eniten suretti Pekka-Eric Auvinen. Koska jostain kumman syystä näen itseni hänessä.

Luettuani hänen jättämiään kirjoituksiaan ja katsottuani hänen videoitaan, ymmärsin häntä, vaikka en läheskään kaikista asioista ole hänen kanssaan samaa mieltä. Pinnan alla näin apua pyytävän pojan jonka liika tieto ja "tiedostaminen", kuten Columbinenkin hyökkääjillä, on sekoittanut. Tähän väliin ilmoitan että en missään nimessä hyväksy hänen, tai kenenkään muunkaan koulusurmaajan, tekoa.

En tunne pelkoa enkä inhoa Pekkaa kohtaan, vaan suunnatonta surua ja empatiaa. Pari päivää Jokelan tapauksen jälkeen hiljenin, en ole enää se sama hauska tyttö kuka tunnetaan iloisena, lapsenmielisenä ja kovaäänisenä. Nyt mikään ei jaksa kiinnostaa, ruoka ei pahemmin maistu enkä halua tavata edes kavereitani. En halua mennä nukkumaan, enkä pysyä hereillä. Itken päivittäin vaikka sitä harvoin edes yleensä teen. En osaa kertoa kellekään ajatuksistani koska kukaan ei ymmärrä.

"Pekka-Eric on jatkuvasti mielessäni. Hän on ensimmäinen jota aamulla ajattelen, ja myös viimeisenä mielessäni ennen kuin nukahdan"
      Kirjoituksesi kuvaa hyvin tunnettani.

Ainoa asia joka kiinnostaa, on Jokelan tapaus, vaikka toivon sydämeni pohjasta että sitä ei olisi edes tapahtunut. Ensimmäistä kertaa elämässäni olen ajatellut käyntiä psykologilla. En tiedä mikä minun on ja se pistää minut vihaamaan itseäni.

Toivon että olisin voinut jotenkin estää Jokelan tragedian. Toivon että juuri minä olisin voinut auttaa Pekka-Ericiä. Suloinen poika, olisin mielelläni lähestynyt häntä.

• Marinka.

"Ainoa asia joka kiinnostaa, on Jokelan tapaus, vaikka toivon sydämeni pohjasta ettei sitä olisi edes tapahtunut."

Sama juttu mulla. En kuitenkaan enää oikein kehtaa puhua läheisilleni Jokelan tapahtumasta ja Pekka-Ericistä. He alkavat varmasti jo ajatella, että olen sekoamassa tämän asian kanssa... :/

Minua ahdistaa myös se, kun huomaan tiedotusvälineiden vähitellen siirtyvän käsittelemään muita aiheita (tehyä ym.), tekisi mieli huutaa, että "haloo, tämä ei ole vielä ollenkaan loppunkäsitelty!"

"Toivon että olisin voinut jotenkin estää Jokelan tragedian. Toivon että juuri minä olisin voinut auttaa Pekka-Ericiä."

Olen surullinen erityisesti juuri siksi, etten voi auttaa häntä, enää. Nyt on liian myöhäistä. Varmasti siksikin uutinen hänen kuolemastaan tuotti minulle niin paljon surua ja turhautunutta oloa.

Pienenä yksityiskohtana... Kuulin radiosta Egotripin laulun "Nämä ajat eivät ole meitä varten", ja voin sanoa, että itkin sen jälkeen varmaan tunnin... On surullista, etten voinut näitä sanoja Pekka-Ericille sanoa:

"Nämä ajat eivät ole meitä varten,
        mutta on pakko yrittää
        tämä on jumalan hylkäämä paikka,
        se tiedetään

sinun vuorosi tulee vielä
        vielä sinut huomataan
        tulee päivä jolloin joku näkee
        sinut sellaisena kuin minä nään
        ...
        sinulla on minut,
        sillä jokaisella jossakin on
        joku yhtä lailla lohduton"

• Anonyymi
        Marinka. kirjoitti:

"Ainoa asia joka kiinnostaa, on Jokelan tapaus, vaikka toivon sydämeni pohjasta ettei sitä olisi edes tapahtunut."

Sama juttu mulla. En kuitenkaan enää oikein kehtaa puhua läheisilleni Jokelan tapahtumasta ja Pekka-Ericistä. He alkavat varmasti jo ajatella, että olen sekoamassa tämän asian kanssa... :/

Minua ahdistaa myös se, kun huomaan tiedotusvälineiden vähitellen siirtyvän käsittelemään muita aiheita (tehyä ym.), tekisi mieli huutaa, että "haloo, tämä ei ole vielä ollenkaan loppunkäsitelty!"

"Toivon että olisin voinut jotenkin estää Jokelan tragedian. Toivon että juuri minä olisin voinut auttaa Pekka-Ericiä."

Olen surullinen erityisesti juuri siksi, etten voi auttaa häntä, enää. Nyt on liian myöhäistä. Varmasti siksikin uutinen hänen kuolemastaan tuotti minulle niin paljon surua ja turhautunutta oloa.

Pienenä yksityiskohtana... Kuulin radiosta Egotripin laulun "Nämä ajat eivät ole meitä varten", ja voin sanoa, että itkin sen jälkeen varmaan tunnin... On surullista, etten voinut näitä sanoja Pekka-Ericille sanoa:

"Nämä ajat eivät ole meitä varten,
        mutta on pakko yrittää
        tämä on jumalan hylkäämä paikka,
        se tiedetään

sinun vuorosi tulee vielä
        vielä sinut huomataan
        tulee päivä jolloin joku näkee
        sinut sellaisena kuin minä nään
        ...
        sinulla on minut,
        sillä jokaisella jossakin on
        joku yhtä lailla lohduton"

Auvinen oli äärivasemmistolainen terroristi, ajoitti iskunsa Venäjän bolsheviikki- vallankaappauksen 90 vuotispäiväksi ja koulukavereitaan ampuessaan sosialisti Auvinen huusi: SOSIALISTINEN VALLANKUMOUS ON ALKANUT!

• mä oon 15v ja vaikka tapahtumasta on kulunut vuosia niin silti harmittaa eniten myös pekan kuolema ja en yhtään tiedä miksi... itselläni on ahdistuneisuushäiriö ja mua on kiusattu ala asteella joten jollain tavalla osaan ymmärtää pekkaa. olisin halunnu auttaa häntä jos olisin pystyny :(. väärinhän hän teki mutta silti surullista. mietin onko mussa jotain vikaa kun suren sitä. mietin myös olisikohan hän vihannut minua jos olisi nähnyt mut jossain tai jos olisin ollut sillon hänen ikäinen ja olisi ollut kiva lähestyä häntä :/

• Anonyymi

Olisikohan koko ampumista edes tapahtunut ilman SSRI-lääkitystä. Myös Columbinen kouluampujilla ja lukuisilla muilla massamurhaajilla on ollut SSRI-lääkitys.

Surullisia tapahtumia kaikenkaikkiaan. Voi olla että SSRI-lääkkeet ovat saaneet herkän mielen lopullisesti pois raiteiltaan. SSRI-lääkkeillä on raportoitu paljon negatiivisia sivuvaikutuksia.

• Anonyymi

olispa pekka vielä elossa :(

• Anonyymi

Jokuvaaaann:
      Ymmärrän hyvin sun fiiliksiä. Minuakin kiinnosti tapaus sinun ikäisenä ja silloinkin jo kun tämä tapahtui olin aika nuori vielä silloin. Usein se pyörii mielessäni varsinkin syksyllä ja tunnen häntä kohtaan sääliä, vaikka en tekoa millään tapaa hyväksy. Jos olisin ollut oikeassa paikassa oikeaan aikaan, varmasti olisin huomannut hänet ja yrittänyt auttaa, koska olen nähnyt hänen YouTube -videot. En suinkaan ole ainoa, joka ajattelee näin. Myös silloin jenkkitubettaja yritti puuttua tähän, mutta kukaan ei uskonut?
      Varmasti sun fiiliksiä helpottais se, jos juttelisit tästä jollekin? Vai miettitkö tätä tapausta useinkin?

Olisikohan koko ampumista edes tapahtunut ilman SSRI-lääkitystä. Myös Columbinen kouluampujilla ja lukuisilla muilla massamurhaajilla on ollut SSRI-lääkitys.

”Surullisia tapahtumia kaikenkaikkiaan. Voi olla että SSRI-lääkkeet ovat saaneet herkän mielen lopullisesti pois raiteiltaan. SSRI-lääkkeillä on raportoitu paljon negatiivisia sivuvaikutuksia.”

Tosiaan. Tätä mäkin oon pohtinut ja paljon SSRI-lääkkeiden yhteyttä, ne on monesti tälläisissä tapauksissa mukana ..

• Anonyymi

"Lisäksi tunnen pelkoa ja jopa häpeää, koska luulen, että olisin heikkona, ns. darwinistisena luuserina, kuulunut hänen uhriensa joukkoon, jos olisin ollut paikalla tuona keskiviikkopäivänä. "

Sinulla on samanlainen Jumala syndrooma kuin Pekallakin. Voi johtua siitä. Koet empatiaa häntä kohtaan, koska osasit samaistua hänen tunteisiinsa ja ajatteluunsa siitä, että kaikki muut ihmiset ovat tyhmiä. Teillä on tarve erottautua ja olla kuin olisitte muita ihmisiä parempia.

• Anonyymi

Auvinen on hiukan ristiriitainen tapaus. Se on varma kuitenkin, että hänen iskunsa oli täysin tuomittavaa, jota ei vain voi uskoa.

Kuitenkin olen huomannut, että jonkinlaista surua olen Pekkaa kohtaan tuntenut. Kaveri oli koulukiusattu sekä yksinäinen. Hän vietti kaiken päivät netissä etsien seuraa. Pekalla oli myös mielenterveys ongelmia, joihin hän käytti myös lääkkeitä. Myös netissä olevan ihastuksen kanssakin oli ongelmia, joka myöskin antoi arpia Pekalle.

Vihaa hän tunsi, jonka ymmärrän vallan hyvin. Kuitenkin se meni överiksi, kun hän julisti sen ”koko maailmaa vastaan”.

Kyllä hän välitti ihmisistä - ainakin joistain.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      88
      1651
    2. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1273
    3. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      179
      1234
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      952
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      833
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      822
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      789
    Aihe