Minusta on tullu kävelyhullu

Maalaismies*

Totta se on. Heti aamupalan jälkeen on vilkaistava millainen sää, mitä päälle, tarvitaanko liukuesteitä vai otanko kävelysauvat. Kävelemään! Siinä voi puida eiliset murheet ja anlysoida nähdyt unet. Uusi jännittävä päivä odottaa, adrenaalia (vai mitä se on) päivän taistoja varten pursuaa kehoon.

Tietääkö kukaan mitä kehossa tapahtuu, mikä tuo kävelijälle autuaallisen hyvän olon tunteen kuin mikäkin huume?

44

2542

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fanni

      Kävelen talviaikana kaksi kertaa viikossa 4 km ulkona ja sisällä 125 m2:n alalla suuren osan päivästä hyötyliikuntaa.
      Muulloin asioilla kantamusten vuoksi pyrin käymään fillarilla autoilun sijaan. Jälkimmäinen pyrkimys latistuu vähäksi, sillä perheen varsinainen reppumies, lääketieteen liikuntaprojektiin osallistuja, tuo aina tullessaan repullisen.
      Jotain tarttis tehrä. Muuttaa kävely tiheämmin tapahtuvaksi. Ennenhän se ei ollut ongelma.
      Paljon tapahtuu elimistön aineenvaihdunnassa, elinten toiminnassa, pääkopassa kävelyn seurauksena. Asiantuntija osaa eritellä.

      • endorfiinit jyllää!

        samaa koen itsekin.
        Hyvää jatkoa! Liikutaan!
        Tosin fillarointi menee kai nyt tauolle,
        vielä viikonloppunakin se oli mahdollista.


      • ullapulla*
        endorfiinit jyllää! kirjoitti:

        samaa koen itsekin.
        Hyvää jatkoa! Liikutaan!
        Tosin fillarointi menee kai nyt tauolle,
        vielä viikonloppunakin se oli mahdollista.

        että kun on 6½vuotta sitten alottanut tämän kävelyprojektin ,mikä minun kohdallani on pakollista Jerrycottoni sanoo, koska on aika lähteä taas ½ t lenkille ,joskua se voi hyvässäkelissä venyä pitempäänkin.
        Ja hänellä kello käy kumman tarkkaan.

        Päivässä tulee ainakin 3km .

        On se mennyt ihan veriin jo ,se kun on säännöllistä ,niin kroppa kaipaa sitä.


      • lepomieli
        ullapulla* kirjoitti:

        että kun on 6½vuotta sitten alottanut tämän kävelyprojektin ,mikä minun kohdallani on pakollista Jerrycottoni sanoo, koska on aika lähteä taas ½ t lenkille ,joskua se voi hyvässäkelissä venyä pitempäänkin.
        Ja hänellä kello käy kumman tarkkaan.

        Päivässä tulee ainakin 3km .

        On se mennyt ihan veriin jo ,se kun on säännöllistä ,niin kroppa kaipaa sitä.

        Ompa mukava kuulla että joku muukin on kävelyhullu, minulla on sama tauti jäätyäni eläkkeelle ja yksin jäätyäni aikaa on ja kävelemään kun on oppinut se tulee tavaksi jota ei voi ohittaa, sitä on jatkunut monta vuotta ainoastaan se ero on tullut että sauvat on tullut lisää joka onkin minulle välttämätön kun selkäni on niin huono en jaksa kävellä monta kilometriä ilman sauvoja, mutta jos on joku este etten pääse kävelemään on kuin jotain hyvin merkittävää on pois päivästä, joten kävelkäämme niin kauan kuin se on mahdollista ja nauttikaamme siitä että meillä on puhdas luonto ja ilmakin puhtaammasta päästä. hyviä kävelyretkiä meille kaikille.


    • etten jaksa edes

      kävelemään lähteä.
      vaimo

      • Se on kuin huume. Jos on tottunut liikkumaan, on ihan sairas olo,ellei pääse jostain syystä harrastamaan reipasta liikuntaa.
        Useimmiten sitä kävelyä. Joka on ihan hyvää,,,ei koskaan liian myöhäistä aloittaa.
        Olettaen tietenkin, että peruskunto on sellainen.
        Jokainenhan voi liikkua luonnossa oman jaksamisen mukaan. hiljaa-kovemmin -vähänaikaa tai pitempään. Miltä tuntuu.
        En tiedä muuta, kuin koko sielu ja mieli tuntuu puhdistuvan luonnossa liikkuessa. Ja ympäristön tapahtumia huomioidessa. Orava oksalla,pupu loikii ohitse.........
        Voi ajatella omia ajatuksiaan, miettiä niitä,näitä.
        Verenkierto vilkastuu, aivotkin toimii paremmin,koko päivän on hyvä olo. Osteoporoosi siirtyy tuonnemmaksi, kun jaksaa liikkua!
        Lenkillä voi vielä tavata tuttavia ihan sattumalta....


      • Raistiina

        Muutamia vihjeitä kävelyajan järjestämiseksi:
        Perheessäsi lienee muitakin kuin Sinä. Delegoi heille osa kotitöistä, esim. imurointi, kuorimiset, astianpesukoneen täyttö ja tyhjennys, ruokakaupassa käynti.
        Määrittele lähtöaika kävelylle. Omaan rytmiini käy hyvin kaksi kertaa viikossa kansalaisopiston klo 9 piiri. Olen intoa täys riennettyäni sinne punaisin poskin. Klo 12 olen jälleen kotona tarttumaan jäljellä oleviin sen päivän velvollisuuksiin.


    • Liisiäinen

      Samassa portaassa kolme 70 naista yksitellen lähtevät "läppäsemään" ulos jalkapatikassa heti, kun on lehti luettu, puuro syöty. Jumppa-aamuina sen olen havainnut. Tapahtuu kait ihan joka aamu.
      Funtsasin kerran, mitä muuta yhteistä heillä eriluonteisilla voisi olla. Tulin tulokseen, että se on hyper-siisti koti.
      Näyttävät siis hakevan ulkona kävellen puhtia hommaansa, että jaksavat lopun päivää siivota ja pyyhkeillä paikkoja. Ei pääse kiilto pölyttymään.
      Kaksi heistä on leskirouvaa, yhdellä mies elossa.

      • Jos joku 70 jaksaa niin aktiivisesti kuntoaan hoitaa,, joka aamu. Ja vielä jaksavat touhuta sen eteen, että voivat asua siistissä kodissa.
        Koti on asia jonka jokainen voi toteuttaa haluamallaan tavalla.
        Toiset viihtyy sekasorron keskellä,toiset ovat se toinen ääripää..... suurin osa siltä väliltä.
        olis kiva jos olis aina siistiä,mutta kun asutaan,,
        valitettavasti ylimääräisiä "kissoja "
        näkyy välillä nurkissa.......
        Mutta ulkoilusta saa kyllä uutta puhtia ja innostusta toimintaan ja kaiken tekemiseen!!


      • Maalaismies*
        meri-kukka98 kirjoitti:

        Jos joku 70 jaksaa niin aktiivisesti kuntoaan hoitaa,, joka aamu. Ja vielä jaksavat touhuta sen eteen, että voivat asua siistissä kodissa.
        Koti on asia jonka jokainen voi toteuttaa haluamallaan tavalla.
        Toiset viihtyy sekasorron keskellä,toiset ovat se toinen ääripää..... suurin osa siltä väliltä.
        olis kiva jos olis aina siistiä,mutta kun asutaan,,
        valitettavasti ylimääräisiä "kissoja "
        näkyy välillä nurkissa.......
        Mutta ulkoilusta saa kyllä uutta puhtia ja innostusta toimintaan ja kaiken tekemiseen!!

        Se että tällä iällä tulee omin avuin toimeen tavallisissa elämän askareissa on iso juttu. Sehän on yhteiskunnallekin tärkeää. Itse-hoidosta puhutaan ja kävely on yksi sellainen. On ihmisiä, jotka eivät pysty kävelemään. Silloin olisi keksittävä jokin vastaava.

        Liike, lepo ja ravinto lienevät kolme perustekijää. Jos ne saa tasapainoon, silloin elämä maistuu vanhanakin.


    • Yön vartija

      Oikein hyödyllinen hulluus.
      Onnea vaan matkaan

      • Liikunta- kaikenlainen- juuri auttaa sitä kotona selviytymistä, jokapäiväisistä askareista.
        Mutta jos tosiaan on jo valmiiksi niin huonokuntoinen, on vaikeampi aloittaa,ja tuntee itsensä kipeäksi. Äkillisestä liikunnasta kipeytyy........
        Siksi se pitäisikin aloittaa noin "terveenä", ja ylläpitää säännöllisesti-vointinsä mukaan!
        No,,, nyt tästä tuli melkein saarna....
        kaikkihan nämä asiat tietävät jo valmiiksi.........


    • Maalaismies*

      Tutkimukset osoittavat, että terveysliikunta vähentää olennaisesti lonkkamurtumia. Yhden tapauksen hoitokustannukset kohoavat yli 20 000 euron. Valtakunnallisesti lonkkamurtumien hoitoon kuntoutuksineen kuluu vuosittain 150-200 miljoonaa euroa.

      Usein kaatuminen ja lonkan murtuminen romahduttaa ikäihmisen kunnon. Jopa kolmasosa potilaista kuolee vuoden sisällä.

      • palstoilla

        niin siellä löytyy jopa 21-vuotiaita, 48-vuotiaita jne ainakin palstalla: "Miten liikkeelle uudella lonkalla?"

        Joillakin on osteoporoosiakin, toisilla vain se rusto on vaurioitunut, rustohan on nivelen pinnalla vain muutaman mm :n paksuinen, Ellei ole osteoporoosia, voidaan nivelen pinnat pinnoittaa nykyisin. - Uusi menetelmä. Olen
        sen saanut, siis pinnoituksen, toukokuun 28.pnä. Maksoin sen kokonaan itse, yksityisesti.

        Leikkauksesta toivuin nopeasti, viikossa, parissa.


      • se kirurgi,
        palstoilla kirjoitti:

        niin siellä löytyy jopa 21-vuotiaita, 48-vuotiaita jne ainakin palstalla: "Miten liikkeelle uudella lonkalla?"

        Joillakin on osteoporoosiakin, toisilla vain se rusto on vaurioitunut, rustohan on nivelen pinnalla vain muutaman mm :n paksuinen, Ellei ole osteoporoosia, voidaan nivelen pinnat pinnoittaa nykyisin. - Uusi menetelmä. Olen
        sen saanut, siis pinnoituksen, toukokuun 28.pnä. Maksoin sen kokonaan itse, yksityisesti.

        Leikkauksesta toivuin nopeasti, viikossa, parissa.

        joka leikkasi.

        Minulle on aina joskus sattunut kohdalleni ihminen, johon heti alusta alkaen on ollut täysin helppo luottaa. Tuo kirurgi oli myös juuri sellainen.


    • Näinkin voisi ehkä sanoa. Kyllä itsekin tiedän kunnon merkityksen.

      Harrastamani tanssi on myös kuntoilulaji. Jos n. kolmen tunnin ajan pyörii melko ahkerasti on siinä melkoinen tanssimaraton.

      Niin, ja tanssi ei ole vain kuntoilua vaan aika paljon muutakin.

    • anjy

      Olen omassa kropassani huomannut liikunnan tärkkeyden. Useakerta viikossa muutama tunti kerrallaan. Kuntoliikuntaa parhaimmasta päästä on reipas kävely.
      Mutta kokeilkaapa voimistelua. Erilaiset yhdistykset pitävät juuri meidän ikäisille suunnattua liikuntaa.
      Suosittelen.

      • Ja hyväksi havaittu,, sekin!
        Voimistelu meinaan. Kun meitä raihnaisuuden vaaravyöhykkeellä olevia on ja lisää tulee,toimintaakin onneksi järjestetään lisää.
        Sellaista meille sopivaa.
        Kuten nuo ikäihmisten yhteiset jumppatapahtumat.
        Nekin ovat samalla sosiaalista kanssakäymistä,,,
        Tapaa tutuja ,tulee juttua,, voi nauraa samoille asioille.........
        Eikä mitenkään ryppyotsaisesti,,, vaan jokainen voimistelee vointinsa mukaan.......

        Tosi on että ulkona liukkaalla vaanii kaatuminen, sauvat onkin hyvä turva.
        Lonkkamurtumat ovat todellakin suuri työllistäjä sairaaloissa.
        Tiedän todella minäkin monta "vielä iäkkäämpää"
        jotka ovat siihen menehtyneet !!
        Nyt älkää hyvät ystävät kaatuko,, jos hoitoalan lakko toteutuu, kuka meitä hoitaa.........

        Tanssiminen on monipuolista ja mukavaa liikuntaa.
        Kyllä se mieli siinäkin virkistyy,, ainakin viimeistään ,jos joku sanoo jotain kaunista ja kohteliasta........
        Silloin se päivä on pelastettu....


      • Maalaismies*
        meri-kukka98 kirjoitti:

        Ja hyväksi havaittu,, sekin!
        Voimistelu meinaan. Kun meitä raihnaisuuden vaaravyöhykkeellä olevia on ja lisää tulee,toimintaakin onneksi järjestetään lisää.
        Sellaista meille sopivaa.
        Kuten nuo ikäihmisten yhteiset jumppatapahtumat.
        Nekin ovat samalla sosiaalista kanssakäymistä,,,
        Tapaa tutuja ,tulee juttua,, voi nauraa samoille asioille.........
        Eikä mitenkään ryppyotsaisesti,,, vaan jokainen voimistelee vointinsa mukaan.......

        Tosi on että ulkona liukkaalla vaanii kaatuminen, sauvat onkin hyvä turva.
        Lonkkamurtumat ovat todellakin suuri työllistäjä sairaaloissa.
        Tiedän todella minäkin monta "vielä iäkkäämpää"
        jotka ovat siihen menehtyneet !!
        Nyt älkää hyvät ystävät kaatuko,, jos hoitoalan lakko toteutuu, kuka meitä hoitaa.........

        Tanssiminen on monipuolista ja mukavaa liikuntaa.
        Kyllä se mieli siinäkin virkistyy,, ainakin viimeistään ,jos joku sanoo jotain kaunista ja kohteliasta........
        Silloin se päivä on pelastettu....

        Meikäläinen erakkoluonne joutuu patistamaan ja piiskaamaan itseään tavan takaa liikkeelle. Ei se enää vaikeaa ole, kun on sisäistänyt liikunnan tarpeen suorastaan jääden siihen koukkuun.

        Olen tottunut säännölliseen "lukujärjestykseen". Varhain nukkumaan, varhain ylös ja ulos. Kadehdin Ruuneperia, jolla on tuo tanssi hallussaan. Jumppapuolen hoidan talonmiehen töillä.

        Mutta kävely! Sitä ja sen merkitystä en lakkaa ylistämästä.


      • Fanni
        Maalaismies* kirjoitti:

        Meikäläinen erakkoluonne joutuu patistamaan ja piiskaamaan itseään tavan takaa liikkeelle. Ei se enää vaikeaa ole, kun on sisäistänyt liikunnan tarpeen suorastaan jääden siihen koukkuun.

        Olen tottunut säännölliseen "lukujärjestykseen". Varhain nukkumaan, varhain ylös ja ulos. Kadehdin Ruuneperia, jolla on tuo tanssi hallussaan. Jumppapuolen hoidan talonmiehen töillä.

        Mutta kävely! Sitä ja sen merkitystä en lakkaa ylistämästä.

        Tulin juuri raikkaasta talvisäästä, pääkin raikkaana. Henki kulkee hyvin.
        Kun saavuin jumppapaikkaan, tuli virkailija eteiseen kertomaan, että vuoro on peruutettu tältä päivältä. No, ei siinä vahinkoa tullut, päinvastoin, sillä tuli ilmaa palkeisiin yhteensä 4 km:n kävelystä.
        Jäätikön päällä on hiukan uutta lunta, joten varotaanpa kaatumisia.


      • Maalaismies* kirjoitti:

        Meikäläinen erakkoluonne joutuu patistamaan ja piiskaamaan itseään tavan takaa liikkeelle. Ei se enää vaikeaa ole, kun on sisäistänyt liikunnan tarpeen suorastaan jääden siihen koukkuun.

        Olen tottunut säännölliseen "lukujärjestykseen". Varhain nukkumaan, varhain ylös ja ulos. Kadehdin Ruuneperia, jolla on tuo tanssi hallussaan. Jumppapuolen hoidan talonmiehen töillä.

        Mutta kävely! Sitä ja sen merkitystä en lakkaa ylistämästä.

        Kävelyn merkitys lienee suurempi kuin tiedänkään.

        Fyysinen ja ppsyykinen kunto kulkenevat käsi kädessä ja meilläkin on kuitenkin jonkinlaisia paineita.

        Kulkeminen yksin kadulla, joskus vieläpä liukkaassa, ei minulle sovi. Yritän kuitenkin vielä kunhan liukkaus loppuu ja myös kylmä.

        Ihmisten, ja erityisesti meidän vanhojen, kunnollahan on merkitystä myös kansantaloudenkin kannalta.

        Seisovilta jaloilta hautaan! voisi olla mainoslauseena.


      • Ruuneperi kirjoitti:

        Kävelyn merkitys lienee suurempi kuin tiedänkään.

        Fyysinen ja ppsyykinen kunto kulkenevat käsi kädessä ja meilläkin on kuitenkin jonkinlaisia paineita.

        Kulkeminen yksin kadulla, joskus vieläpä liukkaassa, ei minulle sovi. Yritän kuitenkin vielä kunhan liukkaus loppuu ja myös kylmä.

        Ihmisten, ja erityisesti meidän vanhojen, kunnollahan on merkitystä myös kansantaloudenkin kannalta.

        Seisovilta jaloilta hautaan! voisi olla mainoslauseena.

        Se on se varsinainen syy, miksi meitä niin ahkerasti hätistellään liikkumaan.
        Siis että kuolisimme "seisovilta jaloiltamme".
        Emmekä joutuisi makaamaan sängyn pohjalla, se jos mikä, maksaa !Itselle ja yhteikunnalle!!
        Tottakai Sitä valitsisikin sen tavan jos saisi itse päättää.
        Ja kaikin tavoin miellyttävämpää olisi jos saisi päivänsä pääättää "ikäänkuin terveenä, seisovilta jaloiltaan. Vaikka ikääkin olisi !

        Vaikka joulu lähestyy,, sitä ei voi joulupukiltakaan toivoa !! Voihan siihen jonkin verran itse vaikuttaa : Siis liikutaan,kävellään ja pyöräillään. Kuka mitäkin!!


      • Heleijailkaa
        Fanni kirjoitti:

        Tulin juuri raikkaasta talvisäästä, pääkin raikkaana. Henki kulkee hyvin.
        Kun saavuin jumppapaikkaan, tuli virkailija eteiseen kertomaan, että vuoro on peruutettu tältä päivältä. No, ei siinä vahinkoa tullut, päinvastoin, sillä tuli ilmaa palkeisiin yhteensä 4 km:n kävelystä.
        Jäätikön päällä on hiukan uutta lunta, joten varotaanpa kaatumisia.

        Nyt on niin liukasta meijän perukalla, ettei pysy pystyssä iliman sauvoja. Ottakeehan hyvät immeiset sauvat käsiin !


      • Heleijailkaa kirjoitti:

        Nyt on niin liukasta meijän perukalla, ettei pysy pystyssä iliman sauvoja. Ottakeehan hyvät immeiset sauvat käsiin !

        Ilman muuta sauvat mukaan. Ne on estäneen varmaan monta kaatumista, oikeastikin.
        Paljon näkyy lisääntyneen sauvojen käyttä. Ikä-ihmisiä kun päivisin paljon liikkuu,lähes kaikilla on sauvat,, se on hyvä.

        TV:ssä näyttivät joku päivä Kiinasta, jossa sauvavillitys oli kuumana.
        Suuret massat ihmisiä liikkui niiden kanssa.
        Pitkin asfaltia kävelivät,,, parempi olisi
        hiekkatiet tai pururadat.Tai ulkoiluun tarkoitetut
        kävelyväylät!
        Ihan hyvä kun suomalaisten keksintö leviää,, ja on niitä ikä-ihmisiä kiinassakin........


      • anjy2
        meri-kukka98 kirjoitti:

        Se on se varsinainen syy, miksi meitä niin ahkerasti hätistellään liikkumaan.
        Siis että kuolisimme "seisovilta jaloiltamme".
        Emmekä joutuisi makaamaan sängyn pohjalla, se jos mikä, maksaa !Itselle ja yhteikunnalle!!
        Tottakai Sitä valitsisikin sen tavan jos saisi itse päättää.
        Ja kaikin tavoin miellyttävämpää olisi jos saisi päivänsä pääättää "ikäänkuin terveenä, seisovilta jaloiltaan. Vaikka ikääkin olisi !

        Vaikka joulu lähestyy,, sitä ei voi joulupukiltakaan toivoa !! Voihan siihen jonkin verran itse vaikuttaa : Siis liikutaan,kävellään ja pyöräillään. Kuka mitäkin!!

        Älkää nyt sentään kuolemaa yhdistäkö tähän keskusteluun.On suorastaan ilo liikkua eikö vaan?

        Liikkuminen liukkailla keleillä vaatii kenkien pohjiin tai kantapäihin "piikit". Suutareilta niitä saa pientä korvausta vastaan.Sitten sauvat mukaan tukemaan ja ei kun menoksi


      • etsivivä-amadeus
        anjy2 kirjoitti:

        Älkää nyt sentään kuolemaa yhdistäkö tähän keskusteluun.On suorastaan ilo liikkua eikö vaan?

        Liikkuminen liukkailla keleillä vaatii kenkien pohjiin tai kantapäihin "piikit". Suutareilta niitä saa pientä korvausta vastaan.Sitten sauvat mukaan tukemaan ja ei kun menoksi

        heitettyä.Uamulla hämärissä ensimmäenen,Käppänän kanssa haetii Hesar ja Kesksuomalaene hettoluatikosta.Matkoo sinne kertyy 1,5km,koeruuvet ol mukana,säfer ja sprigelspaniel.
        Iltapäevällä mäntii toene lenkki,se ol vähä yl kaks kilometriä.Nähtii par teertä yks
        pyy ja yhet jäniksejälet.Yhtää näöteikkunata,paremminkuin nuapuriakkaa ei nähty.
        Muaseuvu raohoo ihhaeltii,sanonnii Käppänälle tiällä ei paljon pakokuasut haese,ja tuas mäntii etteenpäen.Rantasaonanlöylynlyömänä amateus suattaa olla männy häkkee piähä,vae liekö viintä?


      • mummikka
        etsivivä-amadeus kirjoitti:

        heitettyä.Uamulla hämärissä ensimmäenen,Käppänän kanssa haetii Hesar ja Kesksuomalaene hettoluatikosta.Matkoo sinne kertyy 1,5km,koeruuvet ol mukana,säfer ja sprigelspaniel.
        Iltapäevällä mäntii toene lenkki,se ol vähä yl kaks kilometriä.Nähtii par teertä yks
        pyy ja yhet jäniksejälet.Yhtää näöteikkunata,paremminkuin nuapuriakkaa ei nähty.
        Muaseuvu raohoo ihhaeltii,sanonnii Käppänälle tiällä ei paljon pakokuasut haese,ja tuas mäntii etteenpäen.Rantasaonanlöylynlyömänä amateus suattaa olla männy häkkee piähä,vae liekö viintä?

        Minullakin kaveri springerspanieli. Hyvin tuo pitää emännän liikunnasta huolen, lenkkiä tulee neljästi päivässä, useita kilometrejä kertyy mittariin. Niin paljon tule, että enää sauvakävelen pari kertaa viikossa, ihan hartioiden vuoksi.
        Meilläpäin ei metsäneläimiä kovin paljon näy. Joskus pysähdytään ihmettelemään oravaa tai rusakkoa, olisiko moisesta kaveriksi.

        Kävely on minulle elämäntapa. Vielä töissä huomasin, että en olisi jaksanut pitkiä työpäiviä ilmaan minkäänlaista liikuntaa. Välillä kävin punttisalilla ruokatunnilla, välillä pyöräilin päivittäin, joskus hölkkäsin säännöllisesti. Kävely on siitä hyvä, että ei vaadi ajanvarauksia, ei välineitä ja voi suunnata minne milloin haluaa. Hyvän olon antaa takuuvarmasti, kunhan kävelee riittävän pitkään. Eikä maksa paljon, oikeastaan vaati vain kunnon jalkineet.
        Kyllä liikuntakyky on ihana asia, niin kauan kun se on tallessa kannattaa nauttia siitä.


      • Öpönen
        Maalaismies* kirjoitti:

        Meikäläinen erakkoluonne joutuu patistamaan ja piiskaamaan itseään tavan takaa liikkeelle. Ei se enää vaikeaa ole, kun on sisäistänyt liikunnan tarpeen suorastaan jääden siihen koukkuun.

        Olen tottunut säännölliseen "lukujärjestykseen". Varhain nukkumaan, varhain ylös ja ulos. Kadehdin Ruuneperia, jolla on tuo tanssi hallussaan. Jumppapuolen hoidan talonmiehen töillä.

        Mutta kävely! Sitä ja sen merkitystä en lakkaa ylistämästä.

        Keskellä Suomea tuli fasaani paikallistiellä kävelijöitä vastaan. Vaikutti ällistyneeltä ja sulkasatoiselta. Nosteli jalkojaan ja seistä ähötti kuin salaman lyömä. Pakkasta -9.
        Ei taida kuulua näille korkeuksille. Eräs isäntä niitä istutti. Kävellen sellaista kerran seurailimme. Oli komea yksilö kesä-aikaan.


      • Tiellä vain hirvi+fasaani
        Öpönen kirjoitti:

        Keskellä Suomea tuli fasaani paikallistiellä kävelijöitä vastaan. Vaikutti ällistyneeltä ja sulkasatoiselta. Nosteli jalkojaan ja seistä ähötti kuin salaman lyömä. Pakkasta -9.
        Ei taida kuulua näille korkeuksille. Eräs isäntä niitä istutti. Kävellen sellaista kerran seurailimme. Oli komea yksilö kesä-aikaan.

        Mitä nyt pelkäätte, kun ketju tuntuu kuivuvan ? Ylös, ulos ja lenkille, sanoi Tarva entis-aikaan radiossa.


      • Maalaismies*
        Tiellä vain hirvi+fasaani kirjoitti:

        Mitä nyt pelkäätte, kun ketju tuntuu kuivuvan ? Ylös, ulos ja lenkille, sanoi Tarva entis-aikaan radiossa.

        Koukussa mikä koukussa - minä tuon kävelyni kanssa! Heti taas aamupalan jälkeen pimeälle reitilleni. Pari kolme yhtä hullua käveli iloiisesti huiskuttaen vastaani.
        Tuttu jänis juoksi kaupungista päin. Huutelin sille, että sinä se vaan silmät punaisena riehut joka yö. Se loikkasi ojan yli häipyen pimeään.

        Mielessäni käväisi tehyjupakan jälkiaatoksena, että nyt kunnat säästämään ja tuottamaan! Hoitsuja ei kärsi palkata lisää ja terveyskeskusmaksuja on korotettava. Mitäpä minä niistä, ajattelin. Eiväthän terveet tarvitse parantajaa!


      • Mallamargareetta
        Maalaismies* kirjoitti:

        Koukussa mikä koukussa - minä tuon kävelyni kanssa! Heti taas aamupalan jälkeen pimeälle reitilleni. Pari kolme yhtä hullua käveli iloiisesti huiskuttaen vastaani.
        Tuttu jänis juoksi kaupungista päin. Huutelin sille, että sinä se vaan silmät punaisena riehut joka yö. Se loikkasi ojan yli häipyen pimeään.

        Mielessäni käväisi tehyjupakan jälkiaatoksena, että nyt kunnat säästämään ja tuottamaan! Hoitsuja ei kärsi palkata lisää ja terveyskeskusmaksuja on korotettava. Mitäpä minä niistä, ajattelin. Eiväthän terveet tarvitse parantajaa!

        tai ainakin karhun jäljet metsäpolulla, mutta kävely se naisenkin tolkussaan ja kuosissaan pitää. Siinähän voi samalla pähkäillä maailmanmenoa ja asiat tuntuvat loksahtavan oikeisiin mittasuhteisiin.
        Lähituntuma luontoon saa ihmislapsen tuntemaan olonsa Luojan kämmenelle.
        Vauhdin voi säätää kulloisenkin voinnin mukaan ja sää on vain pukeutumiskysymys.
        Eikä maksa paljon!

        P.s. Närhipopulaatio on ilmaantunut myös pihapiiriin: ovat värikkäitä ja rohkeita tyyppejä.


      • Maalaismies*
        Mallamargareetta kirjoitti:

        tai ainakin karhun jäljet metsäpolulla, mutta kävely se naisenkin tolkussaan ja kuosissaan pitää. Siinähän voi samalla pähkäillä maailmanmenoa ja asiat tuntuvat loksahtavan oikeisiin mittasuhteisiin.
        Lähituntuma luontoon saa ihmislapsen tuntemaan olonsa Luojan kämmenelle.
        Vauhdin voi säätää kulloisenkin voinnin mukaan ja sää on vain pukeutumiskysymys.
        Eikä maksa paljon!

        P.s. Närhipopulaatio on ilmaantunut myös pihapiiriin: ovat värikkäitä ja rohkeita tyyppejä.

        Luonto ja nimenomaan metsä on aina ollut suomalaiselle pyhä paikka. Siellä hoituu niin psyykinen kuin fyysinenkin terveys. Sauna on toinen "hoitola". Niistä kannattaa pitää kiinni niin kauan kuin se on mahdollista.


      • Sauvotaan
        Maalaismies* kirjoitti:

        Meikäläinen erakkoluonne joutuu patistamaan ja piiskaamaan itseään tavan takaa liikkeelle. Ei se enää vaikeaa ole, kun on sisäistänyt liikunnan tarpeen suorastaan jääden siihen koukkuun.

        Olen tottunut säännölliseen "lukujärjestykseen". Varhain nukkumaan, varhain ylös ja ulos. Kadehdin Ruuneperia, jolla on tuo tanssi hallussaan. Jumppapuolen hoidan talonmiehen töillä.

        Mutta kävely! Sitä ja sen merkitystä en lakkaa ylistämästä.

        Oikein raikasta ja tervettä hommaa. Myöhemmin autuaallinen olo ja hyvä, syvä uni.


      • sauhutaan
        Sauvotaan kirjoitti:

        Oikein raikasta ja tervettä hommaa. Myöhemmin autuaallinen olo ja hyvä, syvä uni.

        Sauvat sullaa kässiin ja nukuttaa makkeesti nyt jo. Haukottaa on niin autuaallinen olo ja tulloopi syvä uni jos tulloopi.


    • Öpönen

      Meikäläisenkin henki kulkee, keuhkot voimistuvat. Kävely on tehokasta kuntonsa hoitamista.

    • Maalaismies*

      Erilaiset mekaaniset kuntoilulaitteet näyttävät olevan suosittuja. On kuntopyörää, juoksumattoa puhumattakaan kaikenlaisista lihasten kehittämissysteemeistä.

      Minulla oli 7-kymppiseksi asti bodauspenkki kotona. Käytin sitä ahkerasti kunnes huomasin penkkipunnerruksen nostavan verenpainetta päähän. Siinähän (kuten tiedätte) punnerretaan selällään maaten huomattavia painoja.

      Lahjoitin penkin lastenlapsille, jotka ottivat sen innolla vastaan. Nykyisin hoidan lihaskunnon talkkarin töitä tekemällä kotona. Olenkin sitä mieltä, että kuntoilulaitteet ovat ymmärrettäviä ja välttämättömiä esim. suurkaupungeissa, missä ei ole turvallista liikkua.

      Sitä ei aina tule ajatelleeksi, kuinka turvallinen maamme sittenkin on.

      • anjy

        Meillä vartalossa monenlaista lihasta. Jokaista tulee harjoittaa kunto mielessä. Kuntosalella saa ohjaajan opastuksella laitteisiin loistavan opetastuksen ikään katsomatta. Jokainen tekee juuri sen mikä tuntuu hyvältä. Ja lopuksi venyttelyt. Aloitin syksyllä ja kunto pysyy ainakin samalla tasolla ei ainakaan rapistu. KOKEILKAAPA!


      • Maalaismies*
        anjy kirjoitti:

        Meillä vartalossa monenlaista lihasta. Jokaista tulee harjoittaa kunto mielessä. Kuntosalella saa ohjaajan opastuksella laitteisiin loistavan opetastuksen ikään katsomatta. Jokainen tekee juuri sen mikä tuntuu hyvältä. Ja lopuksi venyttelyt. Aloitin syksyllä ja kunto pysyy ainakin samalla tasolla ei ainakaan rapistu. KOKEILKAAPA!

        Kuntosali on hyvä paikka niin kauan kun jaksaa mennä ja osallistua. Jos on säilynyt rasitusvammoilta, niin kävely ja hyötyliikunta tarjoavat hyvän jatkon kuntoilulle. Kaikkea kannattaa kokeilla.

        Kyllästyin saleilla varkaisiin. Kamppeet piti raahata mukana joka paikkaan. Joskus myös ohjaajat teettävät vanhoilla liian kovia ohjelmia. Paikat eivät kestä eikä pahimmassa tapauksessa kykene enää kunnolla edes kävelemään.

        Vanheneminen on taitolaji. Kuka sen parhaiten taitaa on tosiviisas.


      • katicat*
        Maalaismies* kirjoitti:

        Kuntosali on hyvä paikka niin kauan kun jaksaa mennä ja osallistua. Jos on säilynyt rasitusvammoilta, niin kävely ja hyötyliikunta tarjoavat hyvän jatkon kuntoilulle. Kaikkea kannattaa kokeilla.

        Kyllästyin saleilla varkaisiin. Kamppeet piti raahata mukana joka paikkaan. Joskus myös ohjaajat teettävät vanhoilla liian kovia ohjelmia. Paikat eivät kestä eikä pahimmassa tapauksessa kykene enää kunnolla edes kävelemään.

        Vanheneminen on taitolaji. Kuka sen parhaiten taitaa on tosiviisas.

        Olen nyt kuulunut 70 sarjaan vuoden ja siitä hyvästä saanut hankkia Turun kaupungin myöntämän liikuntakortin 25 euron hintaan per vuosi. Sillä sitten saa käydä rajattomasti kaupungin liikuntalaitoksissa. Olen tutustunut uimahallien yhteydessä oleviin kuntosaleihin ja ihastunut ikihyviksi siihen liikuntamuotoon.
        Vaihdoin viikottaisen kuntojumpan kuntosaliin. Monenlaista on laitetta, treenataan kättä ja jalkaa,selkää ja vatsaa, hauista ja reittä. Kun vielä saunoo ja käy uimassa, eipä muuta sinä päivänä jaksakaan.
        Kävely on ehdottomasti hyvä liikuntamuoto. Se antaa hyvän mielen, saa raitista ulkoilmaa ja se menee veriin. Kuntosalissa saan hien pintaan, jota harvoin kävellessä kun en pidä niin kovaa vauhtia.


      • Fanni
        katicat* kirjoitti:

        Olen nyt kuulunut 70 sarjaan vuoden ja siitä hyvästä saanut hankkia Turun kaupungin myöntämän liikuntakortin 25 euron hintaan per vuosi. Sillä sitten saa käydä rajattomasti kaupungin liikuntalaitoksissa. Olen tutustunut uimahallien yhteydessä oleviin kuntosaleihin ja ihastunut ikihyviksi siihen liikuntamuotoon.
        Vaihdoin viikottaisen kuntojumpan kuntosaliin. Monenlaista on laitetta, treenataan kättä ja jalkaa,selkää ja vatsaa, hauista ja reittä. Kun vielä saunoo ja käy uimassa, eipä muuta sinä päivänä jaksakaan.
        Kävely on ehdottomasti hyvä liikuntamuoto. Se antaa hyvän mielen, saa raitista ulkoilmaa ja se menee veriin. Kuntosalissa saan hien pintaan, jota harvoin kävellessä kun en pidä niin kovaa vauhtia.

        Viikottaisista voimisteluista voisin yhden vaihtaa kuntosalivuoroon. Tuo vaihdettava vuoro on juuri sellainen, jossa ohjaaja teettää vääntäviä liikkeitä, joista toinen polveni ei pidä. Kaksi päivää voimistelun jälkeen ovat kivuliaat. Karhunpalvelus se on, ellei ohjaaja havaitse, kenelle vääntöä ohjaa. Nyt joululta jätän vuoron pois - haikein mielin.
        Kuntosalille menoani haikertaa olettamani epäviihtyisä kuntosalin kolina. Koliseeko siellä ?


      • Fanni kirjoitti:

        Viikottaisista voimisteluista voisin yhden vaihtaa kuntosalivuoroon. Tuo vaihdettava vuoro on juuri sellainen, jossa ohjaaja teettää vääntäviä liikkeitä, joista toinen polveni ei pidä. Kaksi päivää voimistelun jälkeen ovat kivuliaat. Karhunpalvelus se on, ellei ohjaaja havaitse, kenelle vääntöä ohjaa. Nyt joululta jätän vuoron pois - haikein mielin.
        Kuntosalille menoani haikertaa olettamani epäviihtyisä kuntosalin kolina. Koliseeko siellä ?

        meille eläkeläisjärjestöille ympäri suomea ja myös täälä ruotsissa,saada sellainen eläkeläisiä koskeva alennuskortti näihin kuntoilukeskuksiin ,tarkoitan uimahalleja ja kuntosaleja etupäässä.
        Turkulaisilla on jo kaikesta päätellen näitä etuja ,jos oikeen luin.


      • katicat*
        Fanni kirjoitti:

        Viikottaisista voimisteluista voisin yhden vaihtaa kuntosalivuoroon. Tuo vaihdettava vuoro on juuri sellainen, jossa ohjaaja teettää vääntäviä liikkeitä, joista toinen polveni ei pidä. Kaksi päivää voimistelun jälkeen ovat kivuliaat. Karhunpalvelus se on, ellei ohjaaja havaitse, kenelle vääntöä ohjaa. Nyt joululta jätän vuoron pois - haikein mielin.
        Kuntosalille menoani haikertaa olettamani epäviihtyisä kuntosalin kolina. Koliseeko siellä ?

        Näissä kahdessa uimahalli-kuntosalissa, joissa olen käynyt, ei kolise. Ne laitteet ovat hiljaisia ja levytangotkin omissa telineissään eivät kolise. Ei siellä sellaista painonnostokolinoita ole. Yhtä ihmettelen. Porukka tekee harjoituksia itsekseen sen enempää seurustelematta. Siinä sitten vaihdellaan laitteita aina sen mukaan mikä laite on vapaana. Hiljaista musiikkia sinne olen kaivannut.


      • anjy
        Maalaismies* kirjoitti:

        Kuntosali on hyvä paikka niin kauan kun jaksaa mennä ja osallistua. Jos on säilynyt rasitusvammoilta, niin kävely ja hyötyliikunta tarjoavat hyvän jatkon kuntoilulle. Kaikkea kannattaa kokeilla.

        Kyllästyin saleilla varkaisiin. Kamppeet piti raahata mukana joka paikkaan. Joskus myös ohjaajat teettävät vanhoilla liian kovia ohjelmia. Paikat eivät kestä eikä pahimmassa tapauksessa kykene enää kunnolla edes kävelemään.

        Vanheneminen on taitolaji. Kuka sen parhaiten taitaa on tosiviisas.

        Olen seitkyt ja risat. Ei tarvii noudattaa ohjaajia liian tunnollisesti. Teenn juuri sen verran niitä vääntöja miten hyvältä tuntuu. Vajaa minutti hauis vääntöä ja samoin kaikkia muita kiertoja.


      • Fanni
        katicat* kirjoitti:

        Näissä kahdessa uimahalli-kuntosalissa, joissa olen käynyt, ei kolise. Ne laitteet ovat hiljaisia ja levytangotkin omissa telineissään eivät kolise. Ei siellä sellaista painonnostokolinoita ole. Yhtä ihmettelen. Porukka tekee harjoituksia itsekseen sen enempää seurustelematta. Siinä sitten vaihdellaan laitteita aina sen mukaan mikä laite on vapaana. Hiljaista musiikkia sinne olen kaivannut.

        Seurustelu, se pieni ja vaatimatonkin, kruunaa yhteiskokoontumiset, olipa tutun tai tuntemattoman vieruskaveri.
        Toisaalta voisi panna korvalappustereot korville ja saada sielulleen virvoituksen musiikista tai kielen opiskelusta.


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      471
      10486
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      59
      2576
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      60
      2042
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1769
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      90
      1472
    6. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      161
      1405
    7. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      122
      1399
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      23
      1330
    9. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      376
      1328
    10. Mitä sä kuvittelit

      Kun annoit mulle huomiosi, tottakai minä menin ihastumaan suhun. En ole koskaan ollut se henkilö keneen kukaan kiinnittä
      Ikävä
      112
      1225
    Aihe