kaksosten arkielämä

uusi tuplamamma

Hei,

olen kaksosten odottaja, jonka laskettuun aikaan ei todellakaan ole enää kauaa:) ja olisin erittäin kiitollinen jos te muut kaksosten äidit, jotka olette jo kokeneet sitä arkea, antaisitte vinkkejä vielä kokemattomalle, että kuinka arjesta saisi soljuvampaa. Kuinka olette hoitaneet kylvetykset, syötöt, lääkärissä käynnit yms. Ja oletteko päässeet käymään muskareissa jne.
Kaikki vinkit otetaan kiitollisina vastaan!

5

1749

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaksosäippä

      Meillä tytöt siis nyt 4,5kk. Itse olen huomannut ettei arki niin kauheaa ole mitä itse olin aluksi ajatellut ja pelännyt. Meillä mies oli 9 ensimmäistä viikkoa kotona mikä helpotti todella paljon,kun itse olin vielä alussa toipilaana. Nykyään jos olen tyttöjen kanssa yksin,niin syötän heidät sittereissä yhtaikaa. (en ole imettänyt ollenkaan vaan tytöt ovat olleet alusta asti pulloruokinnalla). Kylvetykset sujuvat ihan hyvin,ensin toinen pesulle ja sitten toinen =) Tottakai huutoa välillä tulee ja paljonkin mutta siihen on tottunut. Aluksi sydäntä särki kun vauvat huusivat,mutta nyt siihen on jo tottunut ja kun tietää ettei mitenkään voi hoitaa molempia samaan aikaan,varsinkin jos on yksin. Yösyötötkin ovat sujuneet suht hyvin. Yleensä tytöt heräilevät vähän eri aikaan. Monesti on ehtinyt syöttää toisen ja sit alkaakin jo toinen heräilemään.

    • KEH

      Meillä kaksostytöt hieman yli 2kk ikäiset.
      Arki on ollut mielestäni mahtavaa! Pikkuhiljaa nyt vasta rupeaa yölläkin uni maittaa tytöille, alussa heräsivät kummatkin yhtäaikaa tunnin välein :)
      Ovat edelleen täysimetyksellä, ja tuttipulloa saavat harvoin, mutta esim. neuvolareissuilla jne. Pyrin syöttämään yhtäaikaa, paitsi yöllä, jolloin vauvat nukkuvat minun ja mieheni välissä ja vaihdamme paikkaa sen mukaan kumpi vauva kätisee:) rinta suuhun ja itse jatkan unia!
      Pyykkiä pestään yleensä pari koneellista päivässä, joten kannattaa ainakin satsata hyvään pyykinpesukoneeseen!!
      Tuttia meidän vaavelit eivät huoli ollenkaan, mikä kyllä auttaisi monessa tilanteessa, tai ainakin säästäisi aikuisten hermoja.
      vaippoja kuluu 10-15 päivässä, joten siinäpä sitä menekkiä...
      lääkärissä olen toista vauvaa käyttänyt kerran, mikä onnistui kun oma äitini katsoi toista sen aikaa.
      kylvetykset vuoron perään, ja niistä ei tosiaankaan kannata stressata, että tuleeko se 2 x viikossa. itse kylvetän kun on sopiva hetki, 1-2 x viikossa.
      odotan innolla että vauvat hieman kasvaisivat, päästäisiin kokeilemaan miten onnistuu mahdollisesti kerhot, monikkokokoontumiset ym.
      Onnea tulevaan sinnekin tuplaperheeseen!

    • hyvin meni!

      tässä muutamia hyväksi käytännössä koettuja asioita: pidä vauvat samassa ruoka- ja päiväunirytmissä. pidä päivärytmi säännöllisenä, näin ehdit myös muskariin. suunnittele päiväsi etukäteen, se helpottaa arkea. unohda ekologiset aatteet; käytä valmisvaippoja ja-ruokia (vellit, puurot, purkkiruuat, ym.) hyvällä omallatunnolla, kun säästät voimiasi ruuanlaiton ja pyykkäämisen kanssa, jaksat pyörittää arkea paremmin. ota päiväunet itsekin, kun vauvat nukkuvat, ainakin alkuun (mahdolliset yösyötöt vaativat veronsa). nauti vauvoistasi, kyllä kaikki sujuu hyvin, maalaisjärkivaan mukaan. onnea!

    • saracx

      Kun sain kaksoset, odotti kotona äitiä ja vauvoja 5- vuotias, 4- vuotias ja 1,5- vuotias. Ei mitään kotiapuja, heti vaan tavallisesta elämästä kiinni. Olin halunnut lapseni ja kaikki hoitui painollaan. Asiat hoituvat , kun ottaa elämän vastaan rauhallisesti ja nauttii joka hetkestä. Se on minun elämän mottoni. Lapsille rajat, mutta vastapainoksi paljon rakkautta. Myöhemmin tuli vielä 1 lapsi. Kaikki kohdallaan. Vanhin nyt 16 ja nuorin 8. Otan elämässä päivän kerrallaan ja nautin joka hetkestä.

      • Täti

        Meillä odotti kotona 6-, 4- ja 2-vuotiaat, kun palasin laitokselta kotiin.
        Mies oli viikon kotiutumiseni jälkeen lomalla.

        En ajatellut missään vaiheessa, etten selviytyisi!
        Päivä kerrallaan vaan on menty, ja aikas hyvin selvitty.

        Äitini tuli meille vanhempien lasten kanssa, kun oli neuvola-, lääkäri- ja muita käyntejä vauvojen kanssa.

        Kaksoset heräilivät yöllä aina yhtäaikaa, joten huutoa riitti, kun toinen odotti vuoroaan.
        Päivällä olisin toivonut, että he olisivat ruokailleet yhtä aikaa, mutta ei!
        Joskus tuntui, että olin aina imettämässä jompaa kumpaa.

        Vanhemmat lapset kävivät kerhoa, ja kävellen me aina mentiin koko porukalla heitä sinne viemään ja hakemaan.
        Vanhin oli myös muskarissa, sinne kuljetuksessa vaari auttoi.

        Me matkustelimme ympäri Suomea sinäkin kesänä, kun kaksoset syntyivät. Minä olin kyllä aika väsynyt, mutta en olisi kotonakaan saanut yhtään enempää nukutuksi:)


        Jos sinulla on kaksoset esikoisina, selviät varmasti heidän kanssaan
        sen enempää etukäteen ajattelematta :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      83
      1898
    2. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      245
      1834
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      92
      1582
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      111
      1393
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1141
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1100
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      942
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      63
      938
    9. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      101
      886
    10. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      876
    Aihe