tuli tässä kiero idea. moottoripolttoöljyhän ei mihinkään poistu sen käyttö veneissä vaan kielletään. Sen tunnistamisessa käytetään väriainetta. Noh, kukaanhan tai mikään laki ei kiellä erilaisten "lisäaineiden" käyttöä polttoaineen seassa. Kuten venttillinpuhdistus, stbilointi ym. aineita. Jos siis edelleen käyttää mopoa tankissa ja pistää sekaan jotain niin ärjyä ainetta (mukamas johonkin muuhun toimintaan kuin hämäämiseen), joka vahvasti värjää mopon niin ettei alkuperäistä tunninsteväriä enää pysty mitenkään erottamaan niin miten kytät voi todistella rikoksen tapahtuneen. Voi möläyttää päälle paskaset naurut että voi voi kun tuo intialainen pakokaasudödö värjäsi dieselin niin kummasti kahvin väriseksi.
Naftan värjäys
49
11695
Vastaukset
- mazzi
mikä ettei voisi mennä läpi? Mutta herää vann kysymys mikä olisi niin vahva väriaine joka ei myöskään aiheuttaisi käyntihäiriöitä?
- T.Yömies
Epäilyttävissä tapauksissa näyte lähetetään varmennettavaksi tullilaboratorioon, jossa kaasucromatogafi paljastaa "coctailista" kaiken.
Jälkiverolippu tulee sitten postissa.- mancikka
sen alkuperäisen väriaineen selvittäminen ei liene mahdottomuus ja kyllä sen pystyy kemialliseti "tuohoamaan" niin ettei sitä varmuudella enää voida tunnistaa.
- jihad neiro neiro
mancikka kirjoitti:
sen alkuperäisen väriaineen selvittäminen ei liene mahdottomuus ja kyllä sen pystyy kemialliseti "tuohoamaan" niin ettei sitä varmuudella enää voida tunnistaa.
etikkahappoa ja lakmusta sekasin mut muista et laitat riittävästi lakmusta muuten se happo vetää koneen paskaks.
- toinen tunniste,
helpottaman visuaalista havainnointia myynnissä ja käytössä. Varsinainen markkeri toimii, vaikka punainen väri olisi sekoitettu jollakin muulla väriaineella.
- mancikka
mikä se varsinainen markkeri sitten on?
- stiletti
pakokaasudödöä eli polttoaineeseen sekoitettavat hajusteet eivät ole värjättyjä millään että pitää siis keksiä joku toinen kikka.
- venemiäs
mitä litkuja ne oikein on? Mistä niitä saa?
- Babubabu
venemiäs kirjoitti:
mitä litkuja ne oikein on? Mistä niitä saa?
...kuulemma oikeasti autoisakin tuoksuaineita bensassa. on valkosipulia, chili tai sitten makeampia kuten hunaja, timotej, rakuunakin on aika hyvä. Ostin sieltä viime reissulta pieni pullollinen ei maksa paljoa ja antaa kivan säväyksen. en ole Suomessa nähnyt, mutta kaveri osti ruotsista.
- puuhakaveri
spriilakka tai sitten ihan oikein saatanan tumma joku petsisävy jota sekoitetaan polyuretaanilakkaa tms. ainakin ebenpuu on melkein mustaa väriltään ja tekee kyllä koko polttoaineesta ihan pikimustan.
- Fakta-Kalifa
on meinaan ihan vitun kallista joku petsi et keksikää parempaa taikka kusen tankkiin.
- punaisemmaksi
Fakta-Kalifa kirjoitti:
on meinaan ihan vitun kallista joku petsi et keksikää parempaa taikka kusen tankkiin.
Oletko varma ettei se kuses värjää löpöä vieläkin punaisemmaksi. Kahohan enskerralla reikää hangessa jotta onko aihetta apoteekkiin...
- vaikka handuus
punaisemmaksi kirjoitti:
Oletko varma ettei se kuses värjää löpöä vieläkin punaisemmaksi. Kahohan enskerralla reikää hangessa jotta onko aihetta apoteekkiin...
niin mikä se väri oikein oli häh??? Vittu näitä. Kaikki ratsiat pitä ampua
- inkkideero
...tuota, duoden duoden duoden jos vaikappa miettisi että se väriaine ei saisi olla niin kallista että se ei kanata niin käy ideat vähiin.
- jotta silleen
Laita toinen tankki ja suodattimet piiloon veneeseen. Ennen pumppua hyvin piilotettu syöttö. Nylppäät pumpun mutterit jakarilla pyöreiksi jolloin pollliisin on otettava näyte suodattimesta..... ja kas siihenhän tuleekin verollista siitä litran tankista joka on täytetty laillisella aineella.
- Pampiinon kaveri
Pylkönmäellä on keksitty keino värin poistoon. Ei ole kerrottu tarkemmin mutta kuulema perustuu auringonvaloon ja AIV kanisterin muoviin.Epäilen että jos pitää löpön kanisterissa auringonvalossa niin se haalistuttaa värin, en tiedä lisääkö ne jotain mömmöä siihen. Koko kylä ajelee diisseleillä kun on niin edullista.
- turkkulaanen
Pampiinon kaveri kirjoitti:
Pylkönmäellä on keksitty keino värin poistoon. Ei ole kerrottu tarkemmin mutta kuulema perustuu auringonvaloon ja AIV kanisterin muoviin.Epäilen että jos pitää löpön kanisterissa auringonvalossa niin se haalistuttaa värin, en tiedä lisääkö ne jotain mömmöä siihen. Koko kylä ajelee diisseleillä kun on niin edullista.
toi aiv kanisteri on muuten hyvä mutta kuulema se muovi osittain sulaa ja tukkii polttoaine putket
- Rantatarkkailija
Pampiinon kaveri kirjoitti:
Pylkönmäellä on keksitty keino värin poistoon. Ei ole kerrottu tarkemmin mutta kuulema perustuu auringonvaloon ja AIV kanisterin muoviin.Epäilen että jos pitää löpön kanisterissa auringonvalossa niin se haalistuttaa värin, en tiedä lisääkö ne jotain mömmöä siihen. Koko kylä ajelee diisseleillä kun on niin edullista.
Ei se AIV-kanisterin polyeteenimuovi sula moottoripolttoöljyllä.Polyeteeni muovi tarvitsee lämpöä n.170 astetta sulaakseen.Mutta jos "pönttöön" jää tippakin AIV-liuosta niin koko "satsi" on pilalla,kohta myös suotimet ja pumput.Tämä sinne Pylkönmäen laboratorioon tiedoksi.Juu,kuten useammassa edellisessäkin puheenvuorossa on kerrottu,se kemiallinen tunnisteaine,merkkeri, ei poistu Pylkönmäen konstilla,sinne se jää ja laskut lankeavat.
- häh tä mitäh
Rantatarkkailija kirjoitti:
Ei se AIV-kanisterin polyeteenimuovi sula moottoripolttoöljyllä.Polyeteeni muovi tarvitsee lämpöä n.170 astetta sulaakseen.Mutta jos "pönttöön" jää tippakin AIV-liuosta niin koko "satsi" on pilalla,kohta myös suotimet ja pumput.Tämä sinne Pylkönmäen laboratorioon tiedoksi.Juu,kuten useammassa edellisessäkin puheenvuorossa on kerrottu,se kemiallinen tunnisteaine,merkkeri, ei poistu Pylkönmäen konstilla,sinne se jää ja laskut lankeavat.
mikä se toinen merkkeri oikein on?!? ja mikä on AIV?
- Herr Doktor
häh tä mitäh kirjoitti:
mikä se toinen merkkeri oikein on?!? ja mikä on AIV?
SudanRot on rasva- ja öljyliukoinen väri-aine. Kuten kaikkia väri-aineita, sitä tarvitaan homeopaattisia määriä värjäämään suuret määrät pottoöljyä.
Kustannukset litraa kohden ovat mitättömät.
Muilla vastaavilla väreillä voi värjätä löpön muun väriseksi.
En kuitenkaan usko viranomaista niin naiviksi että hän ei värillistä tuotetta tankista löytäessään epäile vilppiä ja ota näytettä tarkemmin analysoitavaksi.
Ennen värjäämistä, joka aloitettiin 90-luvun alussa käytettiin värittömiä markkereita.
Käytössä oli Furfuraali joka on helppo osoittaa reagenssilla, ja joka toimii vielä ääretömän pienissä pitoisuuksissa.
En ole 15 vuoteen enää ollut päivittäisessä tekemisissä polttoaine-teollisuuden kanssa joten en tiedä mitä markkeria nykyään käytetään värin ohella.
Voi olla vieläkin hyväksi havaittu Furfuraali käytössä.
Maallikon on turha alkaa yrittää keksiä keinoja miten huijata viranomaisia polttoöljyn merkkaamisen suhteen.
Onnistuessaankin hyöty jää pieneksi, ja ennenkaikkea kustannukset ylittävät hyödyn ja aina on käryn vaara jolloin todella syntyy kustannuksia. - Kalifa
Herr Doktor kirjoitti:
SudanRot on rasva- ja öljyliukoinen väri-aine. Kuten kaikkia väri-aineita, sitä tarvitaan homeopaattisia määriä värjäämään suuret määrät pottoöljyä.
Kustannukset litraa kohden ovat mitättömät.
Muilla vastaavilla väreillä voi värjätä löpön muun väriseksi.
En kuitenkaan usko viranomaista niin naiviksi että hän ei värillistä tuotetta tankista löytäessään epäile vilppiä ja ota näytettä tarkemmin analysoitavaksi.
Ennen värjäämistä, joka aloitettiin 90-luvun alussa käytettiin värittömiä markkereita.
Käytössä oli Furfuraali joka on helppo osoittaa reagenssilla, ja joka toimii vielä ääretömän pienissä pitoisuuksissa.
En ole 15 vuoteen enää ollut päivittäisessä tekemisissä polttoaine-teollisuuden kanssa joten en tiedä mitä markkeria nykyään käytetään värin ohella.
Voi olla vieläkin hyväksi havaittu Furfuraali käytössä.
Maallikon on turha alkaa yrittää keksiä keinoja miten huijata viranomaisia polttoöljyn merkkaamisen suhteen.
Onnistuessaankin hyöty jää pieneksi, ja ennenkaikkea kustannukset ylittävät hyödyn ja aina on käryn vaara jolloin todella syntyy kustannuksia.jonkun selvän vastauksen suomeksi pliis ilman mitään tieteellisiä paskajahamisia kuis se värikikka tehdään? Sais kerrankin jauhot suuhun kaikille ratsiakusipäille.
- Rantatarkkailija
häh tä mitäh kirjoitti:
mikä se toinen merkkeri oikein on?!? ja mikä on AIV?
Katso pari puheenvuoroa "ylöspäin" siellä puhutaan AIV-kanisterista.AIV on Artturi Iivari Virtasen keksimä karjan tuorerehun säilöntäaine 1950 luvulla,sisältää mm. muurahaishappoa.Tämä säilöntä aine myydään 30-litran muovikanistereissa.Ja jos tätä ainetta jää astiaan ja sotkeentuu diesel-öljyyn on "soppa" valmis.Tästä toisesta aineesta, merkkeristä, löydät "seikkaperäisen" selostuksen toisista puheenvuoroista joten en kerro siitä enempää.
- kempparin kunkku
Kalifa kirjoitti:
jonkun selvän vastauksen suomeksi pliis ilman mitään tieteellisiä paskajahamisia kuis se värikikka tehdään? Sais kerrankin jauhot suuhun kaikille ratsiakusipäille.
Diisseli ja löpö (mopö) ovat samaa kamaa. Ainoa ero on että löpöön on lisätty kahta eri merkkiainetta. Toinen on Suomessa punaista ja sen tarkoitus on näkyä silmällä ettet itse vahingossa tankkaa väärästä kanisterista ja samoin valvova viranomainen tai joku muu kyylä huomaa helposti heti jos suodatin on täynnä punaista litkua. Toinen merkkiaine taas on paljaalle silmälle näkymätöntä, mutta häviävän pienet pitoisuudet voidaan löytää helposti testaamalla.
Punainen väri hajoaa pikkuhiljaa auringon valon sisältämän säteilyn vaikutuksesta, saman joka ruskettaa ihon. Tämän on vanha kansa huomannut jätettyään sattumalta ulos kannon nokkaan muovikanisterissa löpöä. Tällöin silmä ei enää erota helposti dieseliä ja löpöä toisistaan. Nykyisin tosin taitaa tuo värikin olla jo kestävämpää.
Mutta vaikka punainen väri häviäisikin lähes olemattomiin jäävät siitä hajonneet jämät edelleen sinne löpön sekaan vaikka eivät enää silmällä näykään. Nämä löytyvät halutessa testissä tukemaan muita tuloksia.
Samoin se toinen varsinainen merkkiaine on edelleen siellä seassa. Se ei häviä minnekään. Jos laissa määrätty polttoainemaksu mätkäistään maksettavaksi niin se perustuu siihen että juuri tätä toista näkymätöntä ainetta on löydetty. Koska alkuperäinen pitoisuus tunnetaan, voidaan yksinkertaisesti laskea paljonko näytteessä on laitonta tavaraa seassa. Veneessä tämä sallittava osuus on varmaankin alkuun melko korkea pienentyen tasaisesti siirtymäkauden loppua kohti. Henkilöautossa tiekäytössä se on nolla.
Ja tätä näkymätöntä ainetta ei saa erotettua tai tuhottua pois sieltä löpön seasta. Tai no saa, muttei kotikonstein eikä se edes kannata koska tulee paljon paljon halvemmaksi ostaa suoraan verollista.
Lisäksi nykyään on vielä kolmatta laatua näitä kevyitä polttoöljyjä. Tupaöljy eli lämmitysöljy on koostumukseltaan erilaista eikä täytä moottorikäytön vaatimuksia (ISO-standardi) vaikka kone sillä kävisikin. Tämä on helppoa havaita testaamalla vaikkapa setaaniluku (vastaava asia kuin bensiinin oktaaniluku). Lisäksi se on myös merkitty samalla merkkiaineella ja värjätty.
Lakia valvotaan pistokokein, ja pistokoe tehdään riippumatta käytetyn polttoaineen väristä. Toki jos viranomainen huomaa suodattimen olevan piripintaan täynnä punaista nostaa se kokeeseen joutumisen todennäköisyyttä ja näyte oletettavasti otetaan. Samoin pistokoe tehdään jos on syytä epäillä, esimerkiksi ilmiannon perusteella. Näytettä ei oteta koskaan tankista vaan polttoainelinjasta, ja jollei tämä ole täysin yksiselitteinen niin sitten suuttimen putkesta.
Voit siis halutessasi jännitystä elämään ihan vapaasti värjätä käyttämäsi laillisen dieselöljyn punaiseksi vieläpä tuolla samalla väriaineella. Jos näyte otetaan ja lähetetään analysoitavaksi, niin siitä punaisesta väristä ei ketään rankaista. Se varsinainen merkkiaine pitää löytyä. Selittelemään varmaan täytyy silti valmistautua.
Joko nyt aukeni homman nimi? - sertka5
kempparin kunkku kirjoitti:
Diisseli ja löpö (mopö) ovat samaa kamaa. Ainoa ero on että löpöön on lisätty kahta eri merkkiainetta. Toinen on Suomessa punaista ja sen tarkoitus on näkyä silmällä ettet itse vahingossa tankkaa väärästä kanisterista ja samoin valvova viranomainen tai joku muu kyylä huomaa helposti heti jos suodatin on täynnä punaista litkua. Toinen merkkiaine taas on paljaalle silmälle näkymätöntä, mutta häviävän pienet pitoisuudet voidaan löytää helposti testaamalla.
Punainen väri hajoaa pikkuhiljaa auringon valon sisältämän säteilyn vaikutuksesta, saman joka ruskettaa ihon. Tämän on vanha kansa huomannut jätettyään sattumalta ulos kannon nokkaan muovikanisterissa löpöä. Tällöin silmä ei enää erota helposti dieseliä ja löpöä toisistaan. Nykyisin tosin taitaa tuo värikin olla jo kestävämpää.
Mutta vaikka punainen väri häviäisikin lähes olemattomiin jäävät siitä hajonneet jämät edelleen sinne löpön sekaan vaikka eivät enää silmällä näykään. Nämä löytyvät halutessa testissä tukemaan muita tuloksia.
Samoin se toinen varsinainen merkkiaine on edelleen siellä seassa. Se ei häviä minnekään. Jos laissa määrätty polttoainemaksu mätkäistään maksettavaksi niin se perustuu siihen että juuri tätä toista näkymätöntä ainetta on löydetty. Koska alkuperäinen pitoisuus tunnetaan, voidaan yksinkertaisesti laskea paljonko näytteessä on laitonta tavaraa seassa. Veneessä tämä sallittava osuus on varmaankin alkuun melko korkea pienentyen tasaisesti siirtymäkauden loppua kohti. Henkilöautossa tiekäytössä se on nolla.
Ja tätä näkymätöntä ainetta ei saa erotettua tai tuhottua pois sieltä löpön seasta. Tai no saa, muttei kotikonstein eikä se edes kannata koska tulee paljon paljon halvemmaksi ostaa suoraan verollista.
Lisäksi nykyään on vielä kolmatta laatua näitä kevyitä polttoöljyjä. Tupaöljy eli lämmitysöljy on koostumukseltaan erilaista eikä täytä moottorikäytön vaatimuksia (ISO-standardi) vaikka kone sillä kävisikin. Tämä on helppoa havaita testaamalla vaikkapa setaaniluku (vastaava asia kuin bensiinin oktaaniluku). Lisäksi se on myös merkitty samalla merkkiaineella ja värjätty.
Lakia valvotaan pistokokein, ja pistokoe tehdään riippumatta käytetyn polttoaineen väristä. Toki jos viranomainen huomaa suodattimen olevan piripintaan täynnä punaista nostaa se kokeeseen joutumisen todennäköisyyttä ja näyte oletettavasti otetaan. Samoin pistokoe tehdään jos on syytä epäillä, esimerkiksi ilmiannon perusteella. Näytettä ei oteta koskaan tankista vaan polttoainelinjasta, ja jollei tämä ole täysin yksiselitteinen niin sitten suuttimen putkesta.
Voit siis halutessasi jännitystä elämään ihan vapaasti värjätä käyttämäsi laillisen dieselöljyn punaiseksi vieläpä tuolla samalla väriaineella. Jos näyte otetaan ja lähetetään analysoitavaksi, niin siitä punaisesta väristä ei ketään rankaista. Se varsinainen merkkiaine pitää löytyä. Selittelemään varmaan täytyy silti valmistautua.
Joko nyt aukeni homman nimi?hieno vastaus
- Toisaalta
Poliisi ei löpöjä yuyki, ei kuulu toimenkuvaan.
Tullihan sen tekee.
Ja toisekseen, minulta ottivat näytteen suuttimesta, ei auta putket eikä suotimet.
- ----------------------
oikeasti ollu ratsiassa että vois joku kertoa että miten se löpö oikeen tarkastetaan. Otetaanko näyte tankin täyttöputkesta, suodattimesta, koneesta vai mistä???
- suomalainen 3,14
Mitäpä suomalainen ei keksisi päästäkseen maksamasta veroja. Ei haittaa mitään vaikka tulisi kalliiksi eikä ehtisi vesille.
- Töks
Niin, ja kun noita veronkiertokonsteja kehitellään veneilyyn, jota kuitenkin harrastetaan vain avovesikautena ja silloinkin harrastuksena. Ymmärtäisin, jos joku miettisi, miten autoon voisi tankata vähemmän verotettua. Sitä sentään menee äkkiä tuhansia litroja vuodessa. Mutta niinpä sakot kiinnijäännistä ovatkin sitten kymmeniä tuhansia.
Fakta nyt kuitenkin on, että polttoaineen värillä ei tunnistamisessa ole mitään merkitystä. Kemiallinen aine vähemmän verotetussa tulee esille, vaikka löpö olisi minkä väristä. - kempparin kunkku
Töks kirjoitti:
Niin, ja kun noita veronkiertokonsteja kehitellään veneilyyn, jota kuitenkin harrastetaan vain avovesikautena ja silloinkin harrastuksena. Ymmärtäisin, jos joku miettisi, miten autoon voisi tankata vähemmän verotettua. Sitä sentään menee äkkiä tuhansia litroja vuodessa. Mutta niinpä sakot kiinnijäännistä ovatkin sitten kymmeniä tuhansia.
Fakta nyt kuitenkin on, että polttoaineen värillä ei tunnistamisessa ole mitään merkitystä. Kemiallinen aine vähemmän verotetussa tulee esille, vaikka löpö olisi minkä väristä.http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=111&conference=668&posting=22000000029511982
Merkkiaine on EU-alueella Euromarker (CAS-numero 34432-92-3). Annostelu löpöön 6ppm.
Näyte otetaan suuttimesta (putkesta).
Kyllä, jäät kiinni. - Herr Doktor
kempparin kunkku kirjoitti:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=111&conference=668&posting=22000000029511982
Merkkiaine on EU-alueella Euromarker (CAS-numero 34432-92-3). Annostelu löpöön 6ppm.
Näyte otetaan suuttimesta (putkesta).
Kyllä, jäät kiinni.eli keltainen Azoväriaine.
Oletan markkerin toimivan kuin Fluoreseiinin (Solvent Yellow 94), eli aine loistaa "mustalla vallolla" valaistaessa ja erittäin pieni määrä riittää aiheuttamaan "hehkun".
Ainoa keino estää näkyminen on lisätä löpöön UV-blockeria joka taasen lisää hintaa todella paljon, eli aineesta tulee löpöä kalliimpaa. - kempparin kunkku
Herr Doktor kirjoitti:
eli keltainen Azoväriaine.
Oletan markkerin toimivan kuin Fluoreseiinin (Solvent Yellow 94), eli aine loistaa "mustalla vallolla" valaistaessa ja erittäin pieni määrä riittää aiheuttamaan "hehkun".
Ainoa keino estää näkyminen on lisätä löpöön UV-blockeria joka taasen lisää hintaa todella paljon, eli aineesta tulee löpöä kalliimpaa.Yksinkertaistettuna näin. Pääsääntöisesti nestekromatografia UV-ilmaisulla. Lisäksi voidaan käyttää liekki-ionisaatiota, AAS:ia, massaspektrometriaa, magneettiydinresonanssia ja Karl-Fischerin titrausta. Metodeja löytyy jos laboratorioon mennään.
Ja AIV-pyttymiehille tiedoksi, että nuo ovat juuri sellaisia CSI:ssäkin nähtäviä vehkeitä, joissa koeputkeen laitetaan ihan pikku pikku tippa tutkittavaa ainetta, ravistetaan ja laitetaan koneeseen joka sitten piirtää kippuran jossa on piikkejä eri kohdilla.
ISO4259 määrittää puiteet missä toimitaan, EU-komission päätös 2006/428/EC kertoo miten merkataan ja jos kiinnostaa miten se markkeri sieltä löpöstä kaivetaan esiin niin tuosta löytyy referenssimetodi:
http://ec.europa.eu/taxation_customs/resources/documents/taxation/excise_duties/energy_products/legislation/euromarker_report.pdf
Edelleenkään en luottaisi muovipytyn ja auringon voimaan jos haluaisin tuota kiertää. - Ei veronkiertäjä
Töks kirjoitti:
Niin, ja kun noita veronkiertokonsteja kehitellään veneilyyn, jota kuitenkin harrastetaan vain avovesikautena ja silloinkin harrastuksena. Ymmärtäisin, jos joku miettisi, miten autoon voisi tankata vähemmän verotettua. Sitä sentään menee äkkiä tuhansia litroja vuodessa. Mutta niinpä sakot kiinnijäännistä ovatkin sitten kymmeniä tuhansia.
Fakta nyt kuitenkin on, että polttoaineen värillä ei tunnistamisessa ole mitään merkitystä. Kemiallinen aine vähemmän verotetussa tulee esille, vaikka löpö olisi minkä väristä.Miten asian ottaa. Minulla palaa veneessä n. 5000 l vuodessa polttoainetta. Autossa taas n. 1500 l.
- nestoritz
kun tuossa on myös puhuttu siitä että generaattorissa ja lämmittimessä saa käyttää matalasti verotettua litkua niin kuis jos veneessä on sähkömoottori? Ja akkuja ladataan "silloin tällöin" sillä generaattorilla???
- Jeppe II
Eihän se generaattori ole veneen voimalähde,sillähän ladataan vain akkuja.
Puhut tupaöljystä, käsitän sillä kevyttä polttoöljyä millä taloja lämmittää. Se ei sovellu genuun mikäli ei käytä talvilaatua.☺ - Rantatarkkailija
Jeppe II kirjoitti:
Eihän se generaattori ole veneen voimalähde,sillähän ladataan vain akkuja.
Puhut tupaöljystä, käsitän sillä kevyttä polttoöljyä millä taloja lämmittää. Se ei sovellu genuun mikäli ei käytä talvilaatua.☺Jos generaattorin moottori on mallia diesel,on myös siinä käytettävä dieseliä.Missään poltto-öljyssä ei ole enää vuodenvaihteen jälkeen ruiskutuspumpun voiteluun tarpeeksi voitelulisäainetta.Kyllä se "tupaöljy" muuten toimii koneenpuolella,mutta ruiskutuspumput jumiintuvat.Ei ole väliä mitä pyöritetään,generattoria tai propelia.
- eeewee
Rantatarkkailija kirjoitti:
Jos generaattorin moottori on mallia diesel,on myös siinä käytettävä dieseliä.Missään poltto-öljyssä ei ole enää vuodenvaihteen jälkeen ruiskutuspumpun voiteluun tarpeeksi voitelulisäainetta.Kyllä se "tupaöljy" muuten toimii koneenpuolella,mutta ruiskutuspumput jumiintuvat.Ei ole väliä mitä pyöritetään,generattoria tai propelia.
Ja se dieseli kannattaa ostaa moottoripolttoöljy-nimisenä värjättynä euromarkkerin sisältävänä aineena jos on varma ettei se pääse sotkeutumaan verollisen tavaran kanssa. Sen kauppahan jatkuu kun moottorityökoneet, alkutuotannon koneet ja generaattorit jatkaa sen käyttöä kuten tähänkin asti.
- pidä
Rantatarkkailija kirjoitti:
Jos generaattorin moottori on mallia diesel,on myös siinä käytettävä dieseliä.Missään poltto-öljyssä ei ole enää vuodenvaihteen jälkeen ruiskutuspumpun voiteluun tarpeeksi voitelulisäainetta.Kyllä se "tupaöljy" muuten toimii koneenpuolella,mutta ruiskutuspumput jumiintuvat.Ei ole väliä mitä pyöritetään,generattoria tai propelia.
paikkaansa.Ei se moottoripolttoöljy mihinkään häviä,kyllä sitä myydään vielä vuodenvaihteen jälkeenkin.
- fdgfdg
Tällaista ratkaisua kutsutaan hybridiksi, lainsäädäntö tuntee tapauksen. Käytössä yleisesti raskaammassa kalustossa/aluksissa, nykyisin jo joissain henkilöautoissakin.
Akut voi ladata kotona löpökäyttöisellä generaattorilla, mutta jos se genu kehittää liikkumiseen käytettävää sähköä veneessä niin sitten vaaditaan dieseliä. - ..--
fdgfdg kirjoitti:
Tällaista ratkaisua kutsutaan hybridiksi, lainsäädäntö tuntee tapauksen. Käytössä yleisesti raskaammassa kalustossa/aluksissa, nykyisin jo joissain henkilöautoissakin.
Akut voi ladata kotona löpökäyttöisellä generaattorilla, mutta jos se genu kehittää liikkumiseen käytettävää sähköä veneessä niin sitten vaaditaan dieseliä.Jonka lisäksi yhdistelmän hyötysuhde on senverran surkea ettei homma mitenkään kannata vaikka olisi laillistakin. Tai no pääsispä ajamaan löpöllä ja pätemään sillä että tää tulee kalliimmaksi kuin verollisella :)
- Hepsis kepsis
fdgfdg kirjoitti:
Tällaista ratkaisua kutsutaan hybridiksi, lainsäädäntö tuntee tapauksen. Käytössä yleisesti raskaammassa kalustossa/aluksissa, nykyisin jo joissain henkilöautoissakin.
Akut voi ladata kotona löpökäyttöisellä generaattorilla, mutta jos se genu kehittää liikkumiseen käytettävää sähköä veneessä niin sitten vaaditaan dieseliä.Jos kerran genussa ja lämppärissä saa käyttää mopoa niin juju taitaakin olla siinä että venettä ei saa liikuttaa sen sähkömoottorin avulla samalla kun generaattori pyörii. Kun genu on seis vene kulkee akkujen voimalla eikä mopon. Eihän sähköveneissä muutenkaan ole autojen tavoin käyttövoimaveroa.
- Rantatarkkailija
Hepsis kepsis kirjoitti:
Jos kerran genussa ja lämppärissä saa käyttää mopoa niin juju taitaakin olla siinä että venettä ei saa liikuttaa sen sähkömoottorin avulla samalla kun generaattori pyörii. Kun genu on seis vene kulkee akkujen voimalla eikä mopon. Eihän sähköveneissä muutenkaan ole autojen tavoin käyttövoimaveroa.
Kyllä se taitaa olla kumminkin niin että vain se "tupa-polttoöljy"värjätään,eli se laatu missä ei ole ruiskutuspumppua voitelevaa lisäaineistusta.Moottori-polttoöljyn valmistus,eli dieselin värjäys,lopetetaan kokonaan. Maajussitkin ostavat dieseliä ja saavat palautusta veroista kuten ammattiautoilijat tänään.Niin että "venhon tankkiin" dieseliä moottoriin ja generaattorille ja mistä sitä "tupa-polttoöljyä" saadaankaan niihin lämmittimiin.Taitaa olla helpompi vaiva tyytyä kohtaloon ja ostaa vain sitä mitä rantatankista saa.Tupaöljyä myydään 1000 litran erissä tankkiautoista,tankattavassa säilössä pitää olla ylitäytönestin.Joten ne AIV-kanisterit voidaan unohtaa.
- Maanviljelijä
Rantatarkkailija kirjoitti:
Kyllä se taitaa olla kumminkin niin että vain se "tupa-polttoöljy"värjätään,eli se laatu missä ei ole ruiskutuspumppua voitelevaa lisäaineistusta.Moottori-polttoöljyn valmistus,eli dieselin värjäys,lopetetaan kokonaan. Maajussitkin ostavat dieseliä ja saavat palautusta veroista kuten ammattiautoilijat tänään.Niin että "venhon tankkiin" dieseliä moottoriin ja generaattorille ja mistä sitä "tupa-polttoöljyä" saadaankaan niihin lämmittimiin.Taitaa olla helpompi vaiva tyytyä kohtaloon ja ostaa vain sitä mitä rantatankista saa.Tupaöljyä myydään 1000 litran erissä tankkiautoista,tankattavassa säilössä pitää olla ylitäytönestin.Joten ne AIV-kanisterit voidaan unohtaa.
Nyt kuitenkaan niin ole.Uskokaa nyt perkele!! EI SE MOOTTORIPOLTTOÖLJY MIHINKÄÄN HÄVIÄ,edelleen sitä myydään työkonekäyttöön ja maanviljelijöille,ainoastaan veneilijät siirtyvät dieseliin.Onhan maanviljelijät sen tähänkin saakka saaneet sen verotuksessa vähentää niin kuin ammattiautolijatkin dieselinsä. Polttoöljyä kyllä myydään pienerissäkin vaikka litran ostaisit.Eikä tankattavassa säiliössä tarvita ylitäytön estintä,oletkos joskus nähnyt farmarisäiliössä sitä.
- mutta asiaa
Rantatarkkailija kirjoitti:
Kyllä se taitaa olla kumminkin niin että vain se "tupa-polttoöljy"värjätään,eli se laatu missä ei ole ruiskutuspumppua voitelevaa lisäaineistusta.Moottori-polttoöljyn valmistus,eli dieselin värjäys,lopetetaan kokonaan. Maajussitkin ostavat dieseliä ja saavat palautusta veroista kuten ammattiautoilijat tänään.Niin että "venhon tankkiin" dieseliä moottoriin ja generaattorille ja mistä sitä "tupa-polttoöljyä" saadaankaan niihin lämmittimiin.Taitaa olla helpompi vaiva tyytyä kohtaloon ja ostaa vain sitä mitä rantatankista saa.Tupaöljyä myydään 1000 litran erissä tankkiautoista,tankattavassa säilössä pitää olla ylitäytönestin.Joten ne AIV-kanisterit voidaan unohtaa.
Hirveää uhoamista täällä porukka harrastaa, mutta olen vakuuttunut, että viimeistään ensi vuoden loppukesällä viimeinenkin kapinallinen on kyllästynyt kantamaan kannuja ja haisemaan polttoöljyltä ja tyytyy kohtaloonsa. Meikäläisellä bensan polttajalla ei tietenkään ongelmia ole ollut tähänkään saakka :-))
- miksi eri veneiljät
mutta asiaa kirjoitti:
Hirveää uhoamista täällä porukka harrastaa, mutta olen vakuuttunut, että viimeistään ensi vuoden loppukesällä viimeinenkin kapinallinen on kyllästynyt kantamaan kannuja ja haisemaan polttoöljyltä ja tyytyy kohtaloonsa. Meikäläisellä bensan polttajalla ei tietenkään ongelmia ole ollut tähänkään saakka :-))
olisivat eriarvoisessa asemassa? Toiset ajavat verotetulla polttoaineella ja toiset eivät?
Verotuskohtelu olkoon sama kaikille oltiin sitten kuivalla maalla tai vesillä.
- tankannu
omaa alusta firman oman firman piikkiin ennen mopoa nyt joutuu tankkaa diisseliä v 08 eikä oo mitään yli täyttö venttiiliä menee tankkiin n 2500 kg kerralla ja aina on menny läpi verotuksen saapahan koneet nyt parempaa ainetta vrt d-mopo ei kun koneet tulille keväällä 2008
- Rantatarkkailija
Ei se dieseli ole parempaa kun moottoripoltto-öljy.Samaa polttoainetta,vain väri erottaa.Veneasemilta myydään kesä-dieseliä tulevana suvena.Se voitelee ne sähkögenujenkin ruiskutuspumput.Tavallinen "tupaöljy" ei sitä tee.Lämmittimiin voi käyttää mitä laatua haluaa.
- aina eri mieltä
Yanmar putputtaa melkein kaksi litraa tunnille.
Koko maata ajatellen, ei taatusti verotulot juurikaan kasva. Lähinnä vittuilun maku asiasta jää mieleen.
Miksi en syntyny maajussiksi? luvattuun hölmöläisten maahan. Taatusti konehet saa käyrä halvalla aineella, ja varmaan tukea EU:lta saa jos osaa hakea. Taatusti kepun ajama veneilyhaitta tällä kertaa on kyseessä, kas nykyään kun tupauunot joutuvat itse kylvämään ja kyntämään, eli olemaan kesätöissä, eivätkä ehdi omistamillaan järvenselillä purjehtimaan, Johan nyt toki se asia vituttaa.
Siksi kaupungin lihan ja vihannesten ja maidon ja leivän ostaja-asiakasta pitää rankaista tälläkin tavalla, kun ei tulla heinätalkoisiin.... Hurvitellaan järvellä, joka on meiräm mailla.....
Heti kun seuraava kapina alkaa, olen valmis tekemään latausliikkeen ja lähden etulinjaan.
- kala
Asentakaa Bentsiini autoon Diisseli pata ni voi ajella rauhassa löpöllä. Tosin autoja kannattaa olla kaksi joista laillista mallia käyttää leimalla ja leiman jälkeen lainaa kilvet siihen "hypridi" malliin.
- Riki
Kerran on multa otettu se näyte ja sekin oli 80 luvulla rekasta.Sillon ne otti sen pakokaasusta jollain liuskalla.Tullin ukot oli poliisin kanssa ratsaamassa.Ja kyllä se mun käsityksen mukaan on edelleen tullin hommia.Parista ratsiasta kuulin ja ne oli aika pian sen jälkeen kun toi laki muuttui.Niissä oli tulli ollut molemmissa mukana poliisin ja merivartioston kanssa.Halusivat varmaan näyttää,että uutta lakia valvotaan.Semmonen mielikuva että olisivat ottaneet suoraan tankista näytteen.Ei noita merivartioita ole asia kiinnostanut kun ovat pysäytelleet.Monihan sillä kai ajelee edelleen,etenkin jos sitä palaa vähän reilummin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236819Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401221Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61817Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93784Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14726- 43723