Varatilille varat vei

kompassi 50

Joo tiedän, hannari mikä hannari. En oo kyllä ikinä ennen nähnyt painajaisia rahastosijoituksista mutta nyt kävi niinkin. Tiedän kyllä että pitkäjänteisen hepun rahasto tuo kompassi 50 on, mutta kun muutamassa viikossa saldo tippuu tonnilla, alkaa helposti hirvittää.

No, siirsin jo muutaman satasen tappiolla olleen pääomani turvalliselle korkotilille (3,5% korko, ei kuluja)ja uskon että voin nukkua taas yöni vailla rahapainajaisia.

Tietty, mitäs laitoin ison summan noinkin myrskyisään rahastoon, oma häpeä. Hienoa että on hyvähermoisia säästäjiä joita ei huoleta syvätkään aallonpohjat.

Mutta: Kuumaa talouskasvua seuraa ennen pitkää väistämättä taantuma, mistä te sijoittajanerot osaatte sen ennakoida ja poimia rahasaaliinne pois oikealla hetkellä?

7

1040

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilmassa

      Kyllä olet hätäinen. Menetit pysyvästi rahaa hätäilyllä. Kurssit nousee ja laskeekin välillä. Nyt ei ole mitään romahduksen merkkejä ilmassa.
      Tulosjulkistusten aikaan kurssit poukkoilevat päivittäin. Kun joku suuri yhtiö kertoo huonosta tuloksesta 3. neljänneksellä, kurssit laskevat. Päinvastainen uutinen kiihottaa ostamaan osakkeita.
      Tänään oli USA:ssa kova nousupäivä. Nasdaq 1,62 % ja Dow 1,12 % klo 20 paikkeilla.
      Syynä ostointoon oli maailman suurimman vähittäismyyntiketjun Wall Martin loistavasti sujuneet liiketoimet ja etukäteisarviota parempi tulos. Ei siihen muuta tarvittu.

      Nuo asuntopuolen roskalainat eivät kyllä pörssejä hetkauta. Jos niillä olisi jotain vaikutusta, kurssit olisivat tulleet räminällä alas jo ajat sitten.

      Täytyisi säilyttää kylmäverisesti maltti, jos sijoittaa. Muuten ei tule mitään.

      • varatiile laitoin minäkin

        Kompassi rahasto on niin jyrkässä ja suunnilleen vapaassa pudotuksessa ollut jo monta päivää peräkkäin että kyse ei ole mistään tavanomaisesta kurssin poukkoilusta, tämä on vielä pahempi romahdus kuin roskalainojen takia aiemmin tänä vuonna ollut pudotus.
        Minä tein saman kuin ketjun aloittaja, lunastin Kompassi 50K:n pois ja laitoin ne varatilille. Ja kyllä, tappiolle kerkesi mennä minullakin kun rahastot.fi sivujen päivitys oli jäljessä pari päivää, karmea totuus kurssikehityksestä paljastui liian myöhään.


      • nousu taas
        varatiile laitoin minäkin kirjoitti:

        Kompassi rahasto on niin jyrkässä ja suunnilleen vapaassa pudotuksessa ollut jo monta päivää peräkkäin että kyse ei ole mistään tavanomaisesta kurssin poukkoilusta, tämä on vielä pahempi romahdus kuin roskalainojen takia aiemmin tänä vuonna ollut pudotus.
        Minä tein saman kuin ketjun aloittaja, lunastin Kompassi 50K:n pois ja laitoin ne varatilille. Ja kyllä, tappiolle kerkesi mennä minullakin kun rahastot.fi sivujen päivitys oli jäljessä pari päivää, karmea totuus kurssikehityksestä paljastui liian myöhään.

        Tänään NewYorkissa kurssit nousivat aivan sikamaisen paljon, Nasdaq 3,5 % ja S&P-500-indeksi 2,91 % ja Dow 2,46 %. Nokiakin lähes 6 %.

        Huomenna Aasian pörssit ja Euroopan pörssit ovat suorastaan lennossa Amerikan malliin.

        Rahasto olisi korjaantunut, jos olisitte jaksaneet odottaa.
        Kurssit sahaavat näin tulosjulkistusten aikaan voimakkaasti.


      • varatiile laitoin minäkin kirjoitti:

        Kompassi rahasto on niin jyrkässä ja suunnilleen vapaassa pudotuksessa ollut jo monta päivää peräkkäin että kyse ei ole mistään tavanomaisesta kurssin poukkoilusta, tämä on vielä pahempi romahdus kuin roskalainojen takia aiemmin tänä vuonna ollut pudotus.
        Minä tein saman kuin ketjun aloittaja, lunastin Kompassi 50K:n pois ja laitoin ne varatilille. Ja kyllä, tappiolle kerkesi mennä minullakin kun rahastot.fi sivujen päivitys oli jäljessä pari päivää, karmea totuus kurssikehityksestä paljastui liian myöhään.

        Minkälainen varatili teillä on käytössä? Puhuuko alkuperäinen viestinkirjoittaja korkorahastosta vai minkälainen korkotili on kyseessä? Itsellä samat lunastussuunnitelmat, en kyllä kauaa kattele kun pääomasta nakerretaan päivä päivältä paloja, joku raja sentään....


      • varatilille...
        Pirkko-Liisa kirjoitti:

        Minkälainen varatili teillä on käytössä? Puhuuko alkuperäinen viestinkirjoittaja korkorahastosta vai minkälainen korkotili on kyseessä? Itsellä samat lunastussuunnitelmat, en kyllä kauaa kattele kun pääomasta nakerretaan päivä päivältä paloja, joku raja sentään....

        Sampo pankin Varatilille olen säästänyt jo kauemmin rahaa kuin tuohon Kompassi rahastoon jonka siis lunastin jo pois.
        Siis semmoinen varatili jossa on 12kk euribor 365 - 0,8% korko ja pari kertaa saa nostaa ilmaiseksi rahaa pois sieltä, sen jälkeen maksaa muistaakseni 4e / nosto. Säästän satasen kuussa sinne automaagisena siirtona käyttötililtä :)

        Tuli aloitettua väärään ajankohtaan tuo Kompassi rahasto, suhdanteen huipulla suunnilleen ja nyt kun huippu on jäänyt taakse se alkaa nopeasti tuottaa vain tappiota.


      • aloittaja
        Pirkko-Liisa kirjoitti:

        Minkälainen varatili teillä on käytössä? Puhuuko alkuperäinen viestinkirjoittaja korkorahastosta vai minkälainen korkotili on kyseessä? Itsellä samat lunastussuunnitelmat, en kyllä kauaa kattele kun pääomasta nakerretaan päivä päivältä paloja, joku raja sentään....

        Sampopankin asiakkaana avasin käyttötilin rinnalle kuluttoman varatilin josta saa rahaa nostaa veloituksetta kaksi kertaa kalenterivuoden aikana, lisänostot 4e kipale. Korkoa pätkähtää vuodessa euribor miinus jotain reilu prosentti eli tällä hetkellä noin 3,5.

        Tuli paljon levollisempi olo kun ei tarvitse joka kerta sijoitussivuilla vieraillessaan kauhistella punaisia prosentteja rahaston päivä"kasvussa".


    • -Teukka-

      "Mutta: Kuumaa talouskasvua seuraa ennen pitkää väistämättä taantuma, mistä te sijoittajanerot osaatte sen ennakoida ja poimia rahasaaliinne pois oikealla hetkellä?"

      Ei me osatakaan. Tai tietysti aina joku veikkaa oikein, mutta pitkällä tähtäimellä käytännössä jokaiselle, joka yrittää ennakoida, tulee joskus sormille.

      Tokihan amatöörisijoittaja voijonkinlaista tasapainottamista tehdä aina vuosittain, mutta todella vaikeaa on oikeasti ennustaa nousukauden käänne ja siirtyä täysin korkosijoituksiin. Ja erityisesti löytää nousukauden alku jälleen. Kohtuullisen pienetkin (6kk-9kk) ajoitusvirheet kummassakin päässä syövät pitkän tähtäimen vuosituottoa rajusti.

      Luulenpa, että ammattilaisillekin on helpompi löytää hyviä yhtiöitä, joilla peitotaan yleinen indeksin kehitys, kuin osata ennakoida pörssin yleinen taantuma. Tästä osoituksena lukuisat (kaikki) yhdistelmärahastojen hoitajat, jotka eivät pysty suojautumaan kurssilaskulta kovinkaan hyvin. Muutama salkunhoitaja tosin on selvinnyt esim. IT-kuplasta erinomaisesti puhtaalla osakesalkulla.

      Ainahan täällä joku hehkuttaa myyneensä XX-kehittyvät markkinan rahastonsa juuri ennen dippiä, mutta todellista pitkän aikavälin suhdanteiden ennustamista ei pysty kukaan tänne palstalle kirjoitteleva tekemään, sen uskallan sanoa.

      Mutta täytyy sanoa sinulle, että jos yöunet menee sijoitusten vuoksi, niin se varatili on juuri oikea paikka rahoille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      110
      1189
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1024
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      128
      920
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      775
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      287
      722
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe