Kävin eilen yksityisellä sisätautilääkärillä
TSH 4.07 arvojen kanssa ja sanoi että arvot on normaalit. Pitäs olla 10-300 välillä se luku jos vajaatoiminta.
Kuitenkin minua väsyttää kauheasti, palelee ja paino nousee vaikka liikun joka päivä. Käski pitää päiväkirjaa omista syömisistä vaikka en muutenkaan ole mikään herkkupeppu.
Enää ei ole varaa yksityiselle mennä. Sain mojovan laskun mukaan.
Eikö sitenkään ole
9
1400
Vastaukset
- endokrinologi
Todella harmillista, että et saanut apua erikoislääkäriltä.
Lääkärisi on ilmeisesti sisätautilääkäri, muttei endokrinologi eikä kovin perehtynyt kilpirauhassairauksiin. TSH pelkästään ei useinkaan kerro riittävästi, sehän voi olla vaikka ala-rajoilla ja silti vajaatoimintaa on aivolisäkeperäisesti... Matti Välimäkeä pidetään alan asiantuntijana ja hän kirjoittaa mm
http://www.yhtyneetlaboratoriot.fi/kasikirja/?file=content_exec&id=61&submenu=35
että TSH:n ollessa lievästi koholla - kuten yli neljän menevä arvo on - tulisi kuunnella myös potilaan oireita ja tehdä hoitopäätökset sen mukaan.
Katso kilpirauhasliiton tai kilpirauhas.infon sivuilta vajaatoiminnan oireita, tee niistä lista - luulen että löydät muitakin kuin palelun, väsymyksen ja painonnousun - ja yritä päästä niiden kanssa julkiselle puolelle, jos yksityiseen ei ole varaa. Jos terveyskeskuksesta ei löydy asiaa tuntevaa lääkäriä voit ottaa vaikka oheisen välimäen artikkelin ja kilpirauhasliiton tekstejä mukaan... - t4-v , tsh , t3 , t3-v ?
Oireet viittaa vahvasti vajikseen , terveyskeskus seuraava , siellä pitää vaatia asiaan paneutumista .
- krooninen tulehdus
Lääkärisi ei ole ymmärtänyt sairauttasi.Kuuntele kehosi olotilaa ja perustele lääkärille omat tun-
temuksesi.Jokainen ihminen on oma yksilö ja reagoi
eritavoin.Viitearvot ovat keskiarvo tietystä ryh-
mästä.Itselläni krooninen kilpirauhastulehdus ja
sen seurauksena kilpirauhanen "sahaa"liika- ja
vajaatoiminnalla,hyvin nopealla jaksolla.Nytkin
syksyllä vajaatoiminnasta meni liikatoinnalle.
Sairauteni diagnosoi Oulun Diagonissa laitoksella
sis.tautien erikoislääkäri Salmela Pasi.Erittäin
pätevä lääkäri.Ilman hänen apua minulla olisi kilpirauhassyöpä.Suosittelen ko.lääkäriä.- .................
Itsekin kävin Oulun Diagonissalaitoksella tosin lääkäri oli eri. Kävin sis.tautien erikoislääkäri Rinne Antti. Ainoa mitä pystyi tekemään on otattaa uudestaan ne arvot. Ennen tätä kävin Terveskeskuksessa jossa ei otettu kantaa koko kilpirauhaseen.
- krooninen tulehdus
................. kirjoitti:
Itsekin kävin Oulun Diagonissalaitoksella tosin lääkäri oli eri. Kävin sis.tautien erikoislääkäri Rinne Antti. Ainoa mitä pystyi tekemään on otattaa uudestaan ne arvot. Ennen tätä kävin Terveskeskuksessa jossa ei otettu kantaa koko kilpirauhaseen.
pyydä lähete laboratioon S-TPo-ab kokeeseen.Tämän kokeen avulla paljastui minun sairauteni.Muuten
tätä koetta ei tiedetä terveyskeskuksissa.Minulla piti pyytä Salmelalta kokeen nimi,ennenkuin ter-
veyskeskus pystyi ottamaan kokeen sairauteni seuraa-
miseksi.Minulla lukema oli 1260;viitearvo on > 35.
Nyt lukemani on n.700.Suosittelen Salmelaa. - ******
krooninen tulehdus kirjoitti:
pyydä lähete laboratioon S-TPo-ab kokeeseen.Tämän kokeen avulla paljastui minun sairauteni.Muuten
tätä koetta ei tiedetä terveyskeskuksissa.Minulla piti pyytä Salmelalta kokeen nimi,ennenkuin ter-
veyskeskus pystyi ottamaan kokeen sairauteni seuraa-
miseksi.Minulla lukema oli 1260;viitearvo on > 35.
Nyt lukemani on n.700.Suosittelen Salmelaa.Siis eikö alkuperäiseltä kysyjältä ole otettu tuota edellä mainittua vasta-ainekoetta? Mars heti pyytämään sitä. ja paljonko t4v oli??
- piilevä vajaatoiminta
Minulla on ollut vajaatoiminnan oireita jo noin kymmenen vuoden ajan,mutta arvot oli kuulema hyvät,kun noin viisi vuotta sitten kävin kokeissa.Viime syksynä sitten sain vasta lääkityksen,kun TSH oli vähän päälle 10.Eli voi olla,että arvot siitä vielä nousevat sinullakin.Minulla TSH oli viimeksi 4,2 ja silti on oireita,ja varsinkin näin talvella pahenevat.Harmi,että lääkärit mieluummin tuijottavat niitä arvoja kuin kuuntelevat potilasta.
- Uudet rajat
Nykyään pidetään TSH 2,5 rajana, jonka jälkeen voidaan aloittaa lääkitys jos on oireita.
TSH:n yläraja 10 on vanhaa tietoa, viite on nykyään TSH 0,4-5, mutta ylärajaa harkitaan laskettavaksi 2,5:een.
Sinulla siis oli huono tuuri kohdatessasi noin surkean ja tietämättömän lääkärin (ja niitä ne on suurin osa).- menoa
Olen ajatellut uudestaan mennä. Tällä kertaa endokrinologille.
En vaan jaksa tätä kun vois nukkua vaikka kellon ympäri, palelee ihan tajuttomasti, paino senkus nousee. Ylipainon puolella reippaasti. Ennen olin normaalipainoinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh741933Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971673- 1471217
- 59688
- 198662
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636- 54557
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462