Miten keuhkosarkoidoosi todetaan?jostain luin että Röntgen kuvat keuhkoista ei välttämättä aina näytä sitä.Entäs kun on se tietokonetomografia,näkyyköhän siinä kun on tarkempi kun edellämainittu? Sitten on vielä se HRCT kuvaus? osaatteko auttaa tässä pulmassani ja miten teillä on todettu jos sairastatte ja vielä viimeiseksi millaiset oireenne siinä oli?
huhuu sarkoidoosista
8
2931
Vastaukset
- Amalia
Minulla tämä sarkoidoosi on monen muun vaivan ohella keuhkoissa ja iholla.
Kuvissa näkyi muutokset. Vasen lohko oli n 70 %:sti harmaan kudoksen peitossa ja oikea n 40 %:sti. Lisäksi minulle tehtiin
tähystys, jonka yhteydessä tehtiin huuhtelu. Molempiin keuhkopusseihin laitettiin tähystysputken kautta 10 krt desi liuosta joka vetaistiin myös pois. Siis huuhdeltiin solukkoa tutkittavaksi. Tutkimus oli kivuton. Ainoa oli tuo yökkäysrefleksi.
Todettiin kolmannen asteen sarkoidoosi. Tehtiin myös nukutuksessa tähystys. Viisi reikää vasempaan kylkeen. Oikea keuhko eristettiin ja vasen tyhjennettiin. Tehtiin tarkempi tutkimus, otettiin ns. histologinen näyte. Aamulla vietiin seitsemältä leikkaussaliin ja iltasella kuuden maissa kärrättiin takaisin. Tämän jälkeen seurattiin keuhkojen toimintaa ja tiheästi kärrättiin kuvaan.
Oireina minulla oli hengitysvaikeus. Tuntui että tukehdun. Postilaatikolle matka vajaa 100 metriä, hitaasti kävelin juuri ja juuri sen matkan välillä levähtäen. Turvotti myös, nestettä kertyi. Kuivaa yskää oli. Hengästyin puhuessa. Pitkään puhuminen puuskutti ja yskitti.
Hoitona oli sitten kortisooni. Toipuminen kesti puoli vuotta eli sen verran olin sairaslomalla.
Oireita on vielä vähän. Kerran on myöhemminkin tehty tähystys. Kolme vuotta sitten todettiin ihosarkoidoosi. Nyt olen selkäreuman takia tutkimuksissa ja samalla katsastetaan muutkin sisäelimet. Sarkoidoosi voi olla myös esim. sydämessä ja munuaisissa.- kysyisi
Minkämoista annostusta sulla oi siinä kortisonissa ja miten pitkään? Oliko sulla kipuja rinnassa/rintalastan takana/rintäkehällä?
- täällä
"keuhkopusseihin"
Oisko kuitenkin olleet kyseesä keuhkoputket?
"10 krt desi "
Siis litra yhteensä? Oisko 100ml riittänyt?
"Viisi reikää vasempaan kylkeen."
No jo on.....Tunsit varmaan itsesi neulatyynyksi. Jo yhdessä reiässä on riskinsä. Oliko sinulla pleuradreeni ton jälkeen? Siis sellainen putki keuhkopussissa, yhdistettynä joko pelkästään pussiin tai sitten ihan imurasiaan?
"Oikea keuhko eristettiin"
Mielenkiintoista... mites se tapahtui. Kerroppa lisää.Tahtoo tietää enemmän.
"ja vasen tyhjennettiin."
Mistä, ilmastako? - Amalia
kysyisi kirjoitti:
Minkämoista annostusta sulla oi siinä kortisonissa ja miten pitkään? Oliko sulla kipuja rinnassa/rintalastan takana/rintäkehällä?
Prednisolon 40 mg alkuannos, jota vähitellen pienennettiin. Muistaakseni kuukauden kuuri.
Lääkitys jatkuu Pulmicort Turbuhaler 400 mikrogr, henkäys aamuin illoin. Sisältää kortisoonia. Tämä on kuuriluontoinen. Nyt mennyt 2/vuosi.
Olin yskinyt toista vuotta kuivaa yskää, joten rintakehä oli hellänä ja kipua tuntui.
Pilkunviilaaja,katson epikriiseistä tarkennukset. Palaillaan. - Amalia
Amalia kirjoitti:
Prednisolon 40 mg alkuannos, jota vähitellen pienennettiin. Muistaakseni kuukauden kuuri.
Lääkitys jatkuu Pulmicort Turbuhaler 400 mikrogr, henkäys aamuin illoin. Sisältää kortisoonia. Tämä on kuuriluontoinen. Nyt mennyt 2/vuosi.
Olin yskinyt toista vuotta kuivaa yskää, joten rintakehä oli hellänä ja kipua tuntui.
Pilkunviilaaja,katson epikriiseistä tarkennukset. Palaillaan.Jäi sanomatta että aina vastaanotolle mennessä piti käydä labran kautta puhaltamassa ja tulokset viedä lääkärille.
Sitten joka kerta otettiin valtimoveri. Kaasuja mittasivat.
- kortisoni
Moikka. Minulla diagnosoitiin sarkoidoosi noin 5 vuotta sitten. Sairastan nk kroonista muotoa, joka harvemmin paranee itsekseen. Suurimmat muutokset olivat tietysti keuhkoissa (yskä, hengenahditus ja pilkulliset kuvat). Olen kohta vuoden syönyt kortisonia ja toivon että paasemme lopettamaan noin 6 kk kuluttua. Kortisoni on auttanut todellakin ja vointi on paremki kuin osasin edes ajatella, siksi sivuvaikutuksetkin sietää paremmin.
- krooninen
Mulla tauti todettiin ja varmistettiin katsomalla ensin kyhmyruusuja jaloissa, sitten tuli sahaava kuume ja varmistus saatiin ottamalla röntgenkuvat keuhkoista. Ei muuta. Hetken yrittivät tarjota että otetaanko koepala keuhkoista mutta koska aikaisemmasta keuhkoihin putken viennistä niin traumaattiset kokemukset, niin lääkärikin totesivat että tämä on ihan selvä tapaus, enkä joutunut nielemään mitään.
Diagnosonti riippuu hirveesti tapauksesta ja kenties jopa lääkäristäkin. Sarkkisihmiset oireilee yllättävän erilailla ja mikä koskee myös saamiamme ohjeita.
Mulla siis peruslääkkeenä kortisoni nimeltä medrol ja tällä hetkellä 8 mg (vastaa prednisolon 12 mg). Tällä merkillä on vähemmän sivuvaikutuksia. Siinä sitten ohessa menee nykyään särkylääkkeitä nivelkipuihin.
Kroonisena sarkoidoosia sairastavana ja koska tautini on ollu hyvin aktiivinen, käyn kontrolleissa n. 3-4 kk:n välein.
Välillä pitkillä sairaslomilla, välillä ei. Olo vaihtelee kuin myrskyaallokko. Onneksi tästä taudista on yli 90%:lla lievempi versio.- Anonyymi
Krooninen sarkoidoosi on eri juttu kun ns perinteinen. Nämä potilaat jäävät usein vaille hoitoa, koska diagnoosi voi olla perin hankala.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1337313Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631654430Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen553473Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi5073192Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2972134Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361783Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja201731- 911583
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791495Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151436