huhuu sarkoidoosista

tietävät!

Miten keuhkosarkoidoosi todetaan?jostain luin että Röntgen kuvat keuhkoista ei välttämättä aina näytä sitä.Entäs kun on se tietokonetomografia,näkyyköhän siinä kun on tarkempi kun edellämainittu? Sitten on vielä se HRCT kuvaus? osaatteko auttaa tässä pulmassani ja miten teillä on todettu jos sairastatte ja vielä viimeiseksi millaiset oireenne siinä oli?

8

2834

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Amalia

      Minulla tämä sarkoidoosi on monen muun vaivan ohella keuhkoissa ja iholla.

      Kuvissa näkyi muutokset. Vasen lohko oli n 70 %:sti harmaan kudoksen peitossa ja oikea n 40 %:sti. Lisäksi minulle tehtiin
      tähystys, jonka yhteydessä tehtiin huuhtelu. Molempiin keuhkopusseihin laitettiin tähystysputken kautta 10 krt desi liuosta joka vetaistiin myös pois. Siis huuhdeltiin solukkoa tutkittavaksi. Tutkimus oli kivuton. Ainoa oli tuo yökkäysrefleksi.

      Todettiin kolmannen asteen sarkoidoosi. Tehtiin myös nukutuksessa tähystys. Viisi reikää vasempaan kylkeen. Oikea keuhko eristettiin ja vasen tyhjennettiin. Tehtiin tarkempi tutkimus, otettiin ns. histologinen näyte. Aamulla vietiin seitsemältä leikkaussaliin ja iltasella kuuden maissa kärrättiin takaisin. Tämän jälkeen seurattiin keuhkojen toimintaa ja tiheästi kärrättiin kuvaan.

      Oireina minulla oli hengitysvaikeus. Tuntui että tukehdun. Postilaatikolle matka vajaa 100 metriä, hitaasti kävelin juuri ja juuri sen matkan välillä levähtäen. Turvotti myös, nestettä kertyi. Kuivaa yskää oli. Hengästyin puhuessa. Pitkään puhuminen puuskutti ja yskitti.

      Hoitona oli sitten kortisooni. Toipuminen kesti puoli vuotta eli sen verran olin sairaslomalla.
      Oireita on vielä vähän. Kerran on myöhemminkin tehty tähystys. Kolme vuotta sitten todettiin ihosarkoidoosi. Nyt olen selkäreuman takia tutkimuksissa ja samalla katsastetaan muutkin sisäelimet. Sarkoidoosi voi olla myös esim. sydämessä ja munuaisissa.

      • kysyisi

        Minkämoista annostusta sulla oi siinä kortisonissa ja miten pitkään? Oliko sulla kipuja rinnassa/rintalastan takana/rintäkehällä?


      • täällä

        "keuhkopusseihin"
        Oisko kuitenkin olleet kyseesä keuhkoputket?

        "10 krt desi "
        Siis litra yhteensä? Oisko 100ml riittänyt?

        "Viisi reikää vasempaan kylkeen."
        No jo on.....Tunsit varmaan itsesi neulatyynyksi. Jo yhdessä reiässä on riskinsä. Oliko sinulla pleuradreeni ton jälkeen? Siis sellainen putki keuhkopussissa, yhdistettynä joko pelkästään pussiin tai sitten ihan imurasiaan?

        "Oikea keuhko eristettiin"
        Mielenkiintoista... mites se tapahtui. Kerroppa lisää.Tahtoo tietää enemmän.

        "ja vasen tyhjennettiin."

        Mistä, ilmastako?


      • Amalia
        kysyisi kirjoitti:

        Minkämoista annostusta sulla oi siinä kortisonissa ja miten pitkään? Oliko sulla kipuja rinnassa/rintalastan takana/rintäkehällä?

        Prednisolon 40 mg alkuannos, jota vähitellen pienennettiin. Muistaakseni kuukauden kuuri.

        Lääkitys jatkuu Pulmicort Turbuhaler 400 mikrogr, henkäys aamuin illoin. Sisältää kortisoonia. Tämä on kuuriluontoinen. Nyt mennyt 2/vuosi.

        Olin yskinyt toista vuotta kuivaa yskää, joten rintakehä oli hellänä ja kipua tuntui.

        Pilkunviilaaja,katson epikriiseistä tarkennukset. Palaillaan.


      • Amalia
        Amalia kirjoitti:

        Prednisolon 40 mg alkuannos, jota vähitellen pienennettiin. Muistaakseni kuukauden kuuri.

        Lääkitys jatkuu Pulmicort Turbuhaler 400 mikrogr, henkäys aamuin illoin. Sisältää kortisoonia. Tämä on kuuriluontoinen. Nyt mennyt 2/vuosi.

        Olin yskinyt toista vuotta kuivaa yskää, joten rintakehä oli hellänä ja kipua tuntui.

        Pilkunviilaaja,katson epikriiseistä tarkennukset. Palaillaan.

        Jäi sanomatta että aina vastaanotolle mennessä piti käydä labran kautta puhaltamassa ja tulokset viedä lääkärille.
        Sitten joka kerta otettiin valtimoveri. Kaasuja mittasivat.


    • kortisoni

      Moikka. Minulla diagnosoitiin sarkoidoosi noin 5 vuotta sitten. Sairastan nk kroonista muotoa, joka harvemmin paranee itsekseen. Suurimmat muutokset olivat tietysti keuhkoissa (yskä, hengenahditus ja pilkulliset kuvat). Olen kohta vuoden syönyt kortisonia ja toivon että paasemme lopettamaan noin 6 kk kuluttua. Kortisoni on auttanut todellakin ja vointi on paremki kuin osasin edes ajatella, siksi sivuvaikutuksetkin sietää paremmin.

    • krooninen

      Mulla tauti todettiin ja varmistettiin katsomalla ensin kyhmyruusuja jaloissa, sitten tuli sahaava kuume ja varmistus saatiin ottamalla röntgenkuvat keuhkoista. Ei muuta. Hetken yrittivät tarjota että otetaanko koepala keuhkoista mutta koska aikaisemmasta keuhkoihin putken viennistä niin traumaattiset kokemukset, niin lääkärikin totesivat että tämä on ihan selvä tapaus, enkä joutunut nielemään mitään.

      Diagnosonti riippuu hirveesti tapauksesta ja kenties jopa lääkäristäkin. Sarkkisihmiset oireilee yllättävän erilailla ja mikä koskee myös saamiamme ohjeita.

      Mulla siis peruslääkkeenä kortisoni nimeltä medrol ja tällä hetkellä 8 mg (vastaa prednisolon 12 mg). Tällä merkillä on vähemmän sivuvaikutuksia. Siinä sitten ohessa menee nykyään särkylääkkeitä nivelkipuihin.

      Kroonisena sarkoidoosia sairastavana ja koska tautini on ollu hyvin aktiivinen, käyn kontrolleissa n. 3-4 kk:n välein.

      Välillä pitkillä sairaslomilla, välillä ei. Olo vaihtelee kuin myrskyaallokko. Onneksi tästä taudista on yli 90%:lla lievempi versio.

      • Anonyymi

        Krooninen sarkoidoosi on eri juttu kun ns perinteinen. Nämä potilaat jäävät usein vaille hoitoa, koska diagnoosi voi olla perin hankala.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      430
      3075
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      106
      2431
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      367
      2227
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2005
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1827
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1267
    7. 166
      1255
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe