Opposition vastuu

Maan oppositio voisi nyt alkaa ottamaan vastuuta asioista, kun hallitus ei siihen näköjään kykene. Hoitajien lakko on erittäin vakava ja vaarallinen asia. Siinä vaarannetaan potilasturvallisuus ja heikennetään terveydenhuolto pitkiksi ajoiksi eteenpäin, kun ala ei varmasti tule enää houkuttelemaan uutta väkeä.

Mitä oppositio sitten voisi tehdä. Sillä ei tietenkään ole valtaa ratkaista asiaa, koska hallituspuolueilla on eduskunnassa enemmistö. Oppositiolla olisi nyt kuitenkin mahdollisuus antaa näkyvä julkilausuma asiasta.

Siinä oppositiopuolueet kehottaisivat osapuolia järkiintymään. Tehyyn pitäisi nyt erityisesti vedota järjen käytössä. Hallituksella ei ole halua ratkaista kiistaa, työnantajalla puolestaan ei ole varaa siihen. Tämä on fakta, minkä Tehy nyt pitäisi huomioida. Sen vuoksi opposition tulisi kehottaa Tehyä hyväksymään nyt se kunta-alan sopimus, jonka muut liitot ovat jo hyväksyneet. Tämän lisäksi oppositiopuolueet osaltaan lupaavat, että asiaan palataan seuraavissa kunta- ja eduskuntavaaleissa, jolloin tehyläisillä on mahdollisuus äänestämällä vaikuttaa siihen, miten sairaanhoitosektoria Suomessa kehitetään.

Maltti olisi siis nyt valttia. Pitää rauhassa vain tyytyä niihin murusiin, jotka hallitus nyt antoi ja katsoa kortit sitten uudelleen seuraavissa vaaleissa. Kyllä hoitajien poliittinen muisti sinne saakka yltää. Eduskunnassa käydyssä keskustelussa on hyvin tullut ilmi se, mitä mikin poliittinen taho on valmis satsaamaan sairaanhoidon kehittämiseen. Seuraavissa vaaleissa hoitajien pitää vain tivata konkreettiset lupaukset, joihin lupaavan puolueen pitää tismalleen sitoutua, jos se on hallitusvastuussa. Uskon, että maasta löytyy sellaisiakin puolueita, jotka pitävät mysö sen minkä lupaavat eivätkä syö sanojaan kuten tämä Jyrki boy teki.

20

580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilman oppositiotakin

      näinhän se järki sanoo ilman oppositiotakin. No korkeintaan Tuomioja voisi saada jotain opposition suunnalta aikaan.

      • Hallitus on täysin puudutusaineen vaikutuksen alaisena. Se ei tee mitään konkreettista asian eteen. Se on vain pahentanut tilannetta, kun ainoa toimi on ollut tämän pakkolain säätäminen viime hetkillä ja hurjalla kiireellä. Kun hallitus ei kykene mihinkään järkevään, Tehyyn on vedottava nyt ulkopuolelta niin, että työtaistelua ei voida aloittaa. Kansalaismielipideselvityksissäkin olisi hyvä tuoda ilmi se, että kansan enemmistö tukee Tehyn vaatimuksia, mutta silti ei voida hyväksyä tällaista työtaistelua, koska seuraukset voivat olla kamalat.

        Tämä kiista on siirrettävä tuleviin vaaleihin. Opposition ei tule nyt ainakaan leikkiä sillä ajatuksella, että hallitus saadaan tässä myös kaadettua. Varmasti saadaankin mutta hinta on silloin liian kova.


      • aivopesemälle
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Hallitus on täysin puudutusaineen vaikutuksen alaisena. Se ei tee mitään konkreettista asian eteen. Se on vain pahentanut tilannetta, kun ainoa toimi on ollut tämän pakkolain säätäminen viime hetkillä ja hurjalla kiireellä. Kun hallitus ei kykene mihinkään järkevään, Tehyyn on vedottava nyt ulkopuolelta niin, että työtaistelua ei voida aloittaa. Kansalaismielipideselvityksissäkin olisi hyvä tuoda ilmi se, että kansan enemmistö tukee Tehyn vaatimuksia, mutta silti ei voida hyväksyä tällaista työtaistelua, koska seuraukset voivat olla kamalat.

        Tämä kiista on siirrettävä tuleviin vaaleihin. Opposition ei tule nyt ainakaan leikkiä sillä ajatuksella, että hallitus saadaan tässä myös kaadettua. Varmasti saadaankin mutta hinta on silloin liian kova.

        tamä ei mene läpi vaikka rautalankasta taivuttaisi mutta täyspäisille kylläkin.

        Ns. pakkolaki on jouduttu säätämään että edes jotenkin olisi potilasturva hoidettu tämän terroristihyökkäyksen varalta.

        Hallitus ei myöskään ole mikään sopiva osapuoli vaan kuntatyönantaja ja tehy. Sekin taitaa olla vielä hämärän peitossa onko tehyllä edes oikeus sopia mistään, no se asia jää nähtäväksi.

        Yritä nyt jo vihdoin painaa sinne kaaliisi nämä kaksi FAKTAA.


      • Tuliko hätä
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Hallitus on täysin puudutusaineen vaikutuksen alaisena. Se ei tee mitään konkreettista asian eteen. Se on vain pahentanut tilannetta, kun ainoa toimi on ollut tämän pakkolain säätäminen viime hetkillä ja hurjalla kiireellä. Kun hallitus ei kykene mihinkään järkevään, Tehyyn on vedottava nyt ulkopuolelta niin, että työtaistelua ei voida aloittaa. Kansalaismielipideselvityksissäkin olisi hyvä tuoda ilmi se, että kansan enemmistö tukee Tehyn vaatimuksia, mutta silti ei voida hyväksyä tällaista työtaistelua, koska seuraukset voivat olla kamalat.

        Tämä kiista on siirrettävä tuleviin vaaleihin. Opposition ei tule nyt ainakaan leikkiä sillä ajatuksella, että hallitus saadaan tässä myös kaadettua. Varmasti saadaankin mutta hinta on silloin liian kova.

        Sinullahan on jo Keskustalaista ajattelua.


      • aivopesemälle kirjoitti:

        tamä ei mene läpi vaikka rautalankasta taivuttaisi mutta täyspäisille kylläkin.

        Ns. pakkolaki on jouduttu säätämään että edes jotenkin olisi potilasturva hoidettu tämän terroristihyökkäyksen varalta.

        Hallitus ei myöskään ole mikään sopiva osapuoli vaan kuntatyönantaja ja tehy. Sekin taitaa olla vielä hämärän peitossa onko tehyllä edes oikeus sopia mistään, no se asia jää nähtäväksi.

        Yritä nyt jo vihdoin painaa sinne kaaliisi nämä kaksi FAKTAA.

        Tiedät vallan hyvin, että tuollainen asemiin kaivautuminen ei ratkaise asiaa vaan pahentaa vain sitä. Sen vuoksi pitää nyt löytää ulospääsytie eli ratkaisu. Kun hallitus ei ole siihen kyekenevä, jonkun muun pitäisi alkaa ottamaan vastuuta. En voi ymmärtää sitä, että joku haluaa tällaisen työtaistelun alkavan vain sen vuoksi, ettei ole aktiivista halua etsiä ratkaisua.


      • Tuliko hätä kirjoitti:

        Sinullahan on jo Keskustalaista ajattelua.

        Onko tämä joku vitsi. Tarkoitatko, että keskustalainen ajattelu on aina kaksillä kärryillä kulkemista. Voi olla samaan aikaan sekä hallituksessa että oppositiossa. Näin selvennettynä näkemyksesi käy kyllä ymmärrettäväksi. Ehkä puoluesihteeri Jarmo Korhonen voisi toteuttaa tämän nyt myös käytännössä onhan hän jo ennenkin tämän hallituskauden aikana mottinut Kokoomusta vaalipetoksesta.


      • tehnyt
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Tiedät vallan hyvin, että tuollainen asemiin kaivautuminen ei ratkaise asiaa vaan pahentaa vain sitä. Sen vuoksi pitää nyt löytää ulospääsytie eli ratkaisu. Kun hallitus ei ole siihen kyekenevä, jonkun muun pitäisi alkaa ottamaan vastuuta. En voi ymmärtää sitä, että joku haluaa tällaisen työtaistelun alkavan vain sen vuoksi, ettei ole aktiivista halua etsiä ratkaisua.

        Hallitus on antanut lisärahaa kunnille ja vaikka se on pieni niin parempi kun ei mitään, ja parempi kuin yhdenkään hallituksen tähänmennessä.

        Hallitus sorvasi kiireellisellä aikataululla myös lakiesityksen jolla potilasturvallisuus olisi edes jotenkin turvattu.

        Tulee väkisinkin mieleen taannoinen bussilakko jossä jaba kurkku suorana huuti hallitusta apuun. Sekään asia ei taatusti hallitukselle kuulunut. Nyt sinä huudat hallitusta apuun eikä tämäkään ole hallituksen asia. Hallitus on vain tahtomattaan joutunut puuttumaan asiaan.

        Jos hallituksen vielä jotain pitäisi tehdä niin antakoon sitten vaikka varoja millä kriittiset potilaat saadaan ulkomaille hoitoon. Terroristeille ei sitä rahaa pida antaa.


    • Huomioitsija

      On se kiva, että sairaanhoitajalla on nyt ystäviä demareissa, niin kuin myös etelän maanviljelijöillä. Minkähänlaista olisi ollut, jos demarit olisivat voittaneet vaalit. Sairaanhoitajille olisi demarihallitus varmasti antanut heittämällä 30 % palkankorotuksen. Ja 141-tukea olisi neuvoteltu niin, että viljelijöiden tuet nousevat;-)))!

      Kokoomus kertoili siis satuja ennen vaaleja ja demarit kertoilevat niitä vaalien jälkeen. Onneksi molemmat todellisuudesta vieraantuneet hallitukset eivät ole tällä kertaa yhdessä hallituksessa. Silloin ei satujen kertomiselle tulisi loppua.

      Ensimmäinen satumaailmassa elänyt hallitus oli Holkerin hallitus. Reaalimaailman tapahtumien täydellinen huomiotta ottaminen johti Suomen ennätyslamaan.

      Entäs Lipposen sateenkaarihallitukset! Silloin satujen kertomisesta tehtiin maan tapa. Salailu lisääntyi hallinnossa, eikä oppositiolle annettu mitään tietoja päätösten valmistelusta. Hallituksen toimet olivat myös kuin suoraan Grimmin saduista. Harmi vaan, etteivät sadut olleet edes hyviä, vaikka helevetin kalliiksi niiden tekeminen tuli suomalaiselle veronmaksajalle.

    • oppositiota

      tarvitaan. Hyvä kuitenkin, että olet oivaltanut vihdoin asian.

    • kerro minulle

      Millaista bruttopalkkaa kk:ssa olisit valmis antamaan 17 vuotta työskenneelle sairaanhoitajalle.

      • MPP sitä

        maksaa. Monelleko hän pystyy maksamaan.


      • Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan noin 10 vuotta alalla olleet sairaanhoitajat saivat palkkaa siinä 2000 euroa kuukaudessa. Hesari julkaisi mm. kahden tällaisen hoitajan palkkakuitit joku aika sitten lehdessä. Minusta kohtuullinen lisä 2,5 vuoden sopimuskaudeksi olisi se noin 190 euron yleiskorotus, johon Tehy on tyytyväinen ja sen lisäksi pitäisi sitten tällä palkkatasolla antaa noin 150 - 200 euron kuoppakorotus. Sanoisin, että 2350-2400 bruttona. En osaa sanoa, mitä 17 vuoden kokemus tässä vaikuttaa tähän 10 vuoden kokemukseen verrattuna.


      • metsään meni
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan noin 10 vuotta alalla olleet sairaanhoitajat saivat palkkaa siinä 2000 euroa kuukaudessa. Hesari julkaisi mm. kahden tällaisen hoitajan palkkakuitit joku aika sitten lehdessä. Minusta kohtuullinen lisä 2,5 vuoden sopimuskaudeksi olisi se noin 190 euron yleiskorotus, johon Tehy on tyytyväinen ja sen lisäksi pitäisi sitten tällä palkkatasolla antaa noin 150 - 200 euron kuoppakorotus. Sanoisin, että 2350-2400 bruttona. En osaa sanoa, mitä 17 vuoden kokemus tässä vaikuttaa tähän 10 vuoden kokemukseen verrattuna.

        Olet siis valmis jopa pienenpiin korotuksiin kuin mitä on jo tehdyissä sopimuksissa.

        Hoitajien keskipalkka 10 v. palvelulisillä jo nyt on 2300 ja siihen on luvattu noin 300 lisää.

        Miksi sitten olet räksyttänyt

        PS. hoitajat saa palkkansa monessa erässä. Peruspalkka, se jota kuittia lehdissä levitellään tulee omanaan. Kaikki palkan lisät, vuorotyöstä, valmiuspäivystyksestä, yö- ja viikonlopputyöstä jne tulee sitten omanaan toteuman mukaan. SAK:n ex politirukkijuristina sen tiedät.


    • anarkiaan

      Mielestäsi opposition, kärkenään SDP:n, pitää nyt jo luvata hoitajille tuntuva palkankorotus seuraavalla vaalikaudella.

      Hyvä veli, mitäs luulet, kuika moni palkansaajajärjestö kerkeäisi tämän vaaleihin jäljellä olevan kolmen ja puolen vuoden aikana uhata yhteiskuntaa mitä monenlaisimmilla työtaistelutoimilla saadakseen samanlaiset lupaukset.

      Palomiehet jättäisivät palot sammuttamatta, sairaat kuljettamatta, poliisit antaisivat murtomiesten kierrellä vapaasti, voimalaitosten väki sammuttaisi turbiinit ja niin edespäin.

      Tuollainen julistus, vaikka oppositiosta tehtynä johtaisi anarkiaan jota ei koskaan ole nähty.

      Kuten superin pj tänään uutisissa totesi, Tehyn vaatimuksiin ei voida suostua tuollaisen kiristystoimen jälkeen vaikka siihen olisi varaa.

      Ihmisten henkeä tai turvallisuutta uhkaamalla ei saa työmarkkinapolitiikkaa tehdä, olipa maassa millainen hallitus tai olipa vaaleissa annettu minkälaisia lupauksia tahansa.

      Tehyn unipillereitä popsiva puheenjohtaja on johtanut joukkonsa tielle joka rikkoo enemmän kuin rakentaa, myös hoitajien tulevaisuutta.

      • Tehylle

        Hallitus johtaa tätä maata.


    • Kaupunkilainen.

      ..että hoitajien asiat sillä hoituu jos esim. sossut pääsisivät valtaan seuraavissa vaaleissa onhan se nähty jo monen monta kertaa,että sossut ei ole köyhien hoitajien puolella vaan rikkaitten paperimiesten ja ay-pamppujen puolella.

      Sinänsä tuo sinun juttu on aivan asiallinen noin tietenkin pitäisi toimia mutta kun ei toimita ei Tehy ole mennyt yhtään vastaan vaan päinvastoin kiristää lisää potilaita kurkusta.
      Tasapuolisuuden vuoksi sanottakoon,että ei myöskään kunta työnantaja ja palkanmaksaja ole mennyt vastaan kun sen on pakko ajatella muitakin kuntalaisia ja veronmaksajia ,joita Tehyläiset eivät ajattele tietenkään kun on vain oma nahka kyseessä.

      Eikä hoitajien työt houkuttele yhtään enempää saa siitä 2000 tai 2500 € kyllä siihen vaikuttaa työnkuva ja määrä paljon enemmän.

      • päätöksentekijä ja vastuunkantaja lamaantuu ja mene shokkiin, muiden pitää alkaa ottamaan vastuuta ja keksimään ulospääsytie. Siitä tässä nyt on kysymys. Hallitus on saamattomuutensa jo moneen kertaan osoittanut. Kokoomuksen ainoa näyttö hallituksessa on sekopäisen retoriikan harjoittaminen vaikka missä asiassa.


    • sitten

      lopullisesti liittynyt sinne huru-ukkojen kööriin, säälipisteiden keruu alkoi jo vaan eipä niitä taida herua.

    • Maltillinen oikeistolainen

      Monilla kunnilla on varaa maksaa sairaanhoitajien vaatimat palkankorotukset ilman veronkorotuksia. Jotkut kunnat joutuvat korottamaan veroaan jonkiin verran. vain pieni odsa kunnista joutuisi vaikeuksiin, mutta ne kunnat ovat muutenkin jo vaikeuksissa.

      Näin ollen on luonnollista, että työnantaja tekee nyt kompromissin ja valtio tulee panoksillaan peliin vasta sen jälkeen auttamaan tilapäisesti kaikkein heikoimpia kuntia siihen saakka, kun ne panevat oman taloutensa kuntoon, koska se pakko on kunnilla edessä muutenkin.

    • on myös olemassa.

      "Potilasturvalaki herättää suuria tunteita eduskunnassa ja sen ulkopuolella. Koko lakia ei tarvittaisi, jos Tehy olisi toiminut niin kuin työmarkkinariidoissa on yleensä toimittu ja määritellyt kriittisen tarkastelun kestävät rajat työtaistelulleen. Taitavalla toiminnalla järjestö olisi saanut työtaisteluunsa tarpeeksi terää niinkin ja keskustelu olisi pysynyt pääasiassa eli hoitoalan palkoissa ja muissa työehdoissa. Ei ole ihme, että muut ammattiliitot arvostelevat Tehyn toimintaa. SAK:n Lauri Lyly on muistuttanut, että perinteisesti työkiistan osapuolet ovat neuvotelleet rajat selviksi, mutta nyt tehtävä jätettiin hallitukselle. Akavan Matti Viljanen on puolestaan sanonut ymmärtävänsä hallitusta. Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliiton puheenjohtaja Merja Ailus taas paheksui työtaistelun rajaamatta jättämistä jo pari viikkoa sitten."

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1613
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      628
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      163
      501
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe