Varasin ajan lääkärille

suruahmatti

Minulla on tämä BED ollut kai jo kymmenen vuotta ja parisen vuotta sitten se alkoi pahenemaan niin, että lihoin 1½ vuodessa reilut 20kg ahmimisen takia. Netistä onneksi sain tietoa ja nyt viimein rohkenin varata ajan lääkäriin.
Toivon todella että saan sieltä apua.
Asun pienellä paikkakunnalla ja täällä ei ole mitään syömishäiriöisten tukiryhmiä tms. tai ainakaan en ole sellaisista kuullut.

Onko kokemusta lääkärissä BED:n takia käyneillä? Mitä lääkäri ehdotti? Eräs tuttu sanoi, että lääkäri ehdotti Painonvartijoihin menemistä. Edes sen vertaa ei lääkäri siis tiennyt, että BED:n yksi pahimmista vihollisista on alkaa jollekin dieetille! Ainakin mulla se on nähty monta kertaa, että dietin aloittaminen laukaisee jossain vaiheessa pahan ahmimiskohtauksen joka kestää monta päivää!

1

678

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • megustastu

Heip!
      Itse puhuin tänään ensimmäistä kertää lääkärissäni syömisongelmistani. Tämä oli tavallinen yleislääkärikäynti, jonka yhteydessä otin asian puheeksi, joten erityisesti syömishäiriöihin erikoistunut lääkäri saataisi toimia toisin.

Minulle lääkäri ehdotti, että pidän viikon ajan syomispäiväkirjää, jonka palautan hänelle pari päivää ennen seuraavaa vastaanottoa, jotta hän kerkeää analysoida sitä. Tarkoitus on myös puhua siitä, millaisissa tilanteissa ahmimista esiintyy (onko esimerkiksi jatkuva stressi, masennus tai jokin muu), miten ruokailurytmi vaikuttaa miten motivoida itseään.

Lääkäri kertoi, että BED:in kanssa ei pitäisi tehdä tiukkoja kieltoja ruoka-aineista tms. Itse olen ainakin huomannut että päätettyäni aloittaa tiukan dieetin on varmana lopputuloksena tolkuton ahmiminen.

Itselläni varmasti tärkeintä tulee olemaan psyykkisten syiden selvittäminen ja se, että säännöllisestä ja terveestä/järkevästä syömisestä tulee TAPA. Niin, että ruoka syödään ruoka-aikana aterioina eikä jatkuvana napsimisena pitkin päivää. Sellainen tapa, että tuntuisi esimerkiksi oudolta vetää kaksi pitsaa aamupalaksi eikä lautasellista puuroa ja mustikkakeittoa.

Mutta paraneminen tapahtuu hitaasti ja sille täytyy antaa aikaa. Hiljaa hyvä tulee pätee mielestäni tässäkin :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      228
      3945
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      120
      2275
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      1996
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      139
      1418
    5. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      126
      925
    6. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      909
    7. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      900
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      288
      759
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      757
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      61
      736
    Aihe