keulapotkurin asentaminen itse

retkiveneilijä

aattelin asentaa keulapotkurin ite Beikku 2655:seen. MItäs pitäs ottaa huomioon?
Kokemuksia?

20

12096

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SpK

      Tehonsyöttö on yksi olennainen suunniteltava/ratkaistava juttu. Kaksi lähestymistapaa:
      1. Olemassa olevasta akustosta hel..tin paksut kaapelit keulapotkurille.
      2. Erillinen akusto mahdollisimman lähelle keulapotkuria.

      Molemmissa malleissa on puolensa ja on mahdotonta sanoa kumpi on parempi. Jos olemassa oleva akusto ei ole mahdottoman kaukana ja paksut kaapelit helppo vetää niin 1. saattaisi olla parempi. Yleisesti ottaen valmistajat suosittelee mallia 2.

      • tunneliin

        Kai tuo tehonsyöttö on pikkujuttu verrattuna potkuritunnelin asentamiseen vedenpitäväksi.


      • mutta kun sekin
        tunneliin kirjoitti:

        Kai tuo tehonsyöttö on pikkujuttu verrattuna potkuritunnelin asentamiseen vedenpitäväksi.

        Eivätköhän molemmat asiat ole yhtä tarpeellisia.

        Lisäksi on syytä huomata, että akkujen ja latauksen pitää olla kunnossa.


    • Motti masa

      Keulapotkuri niin ei tule sähköongelmia etkä tarvi mitään erikoisratkaisuja ja lisäksi voi käyttää keulapotkuriasi kauemmin yhtämittaa ilman kuumenemis vaaraa ja sulakkeen palamisvaaraa

      Onhan se ehkä hivenen kalliimpi mutta käytännössä huolettomampi, lisäksi voi liittää siihen ankkurivinssin tarvittaessa

      • vinssari

        Käsittääkseni sähkökäyttöisissä ankkurivinsseissä on suurempi valinnan vara ja ne vasta ovat helppoja liitettäviä. Saa vaikka radio-ohjattuna.


      • Kuutio hasa

        Ehdottomasti laita sähkökäyttöinen.Kusessa olet hydrauliikan kanssa!


      • Motti masa
        Kuutio hasa kirjoitti:

        Ehdottomasti laita sähkökäyttöinen.Kusessa olet hydrauliikan kanssa!

        Sitä onkin kiva vinguttaa 13,5s kerrallaan ja sitten antaa jäähtyä 2min


      • sinä se
        Motti masa kirjoitti:

        Sitä onkin kiva vinguttaa 13,5s kerrallaan ja sitten antaa jäähtyä 2min

        vissiin huudattelet ympyrää satamassa hydrauliikoines!
        Sähkökäyttönen on hyvä tuon kokoiseen veneeseen.
        Ainakin itselläni huonot kokemukset hydraulisesta. koneeseen asennettava hydraulipumppu, koneen kierrokset verrannollisia keulapotkurin kierroslukuun. Satamaan tultaessa kierrokset koneessa melkeen tyhjäkäynnillä ja hydraulipumppu haluaisi kierroksia, että saisi keulapotkuriin kierroksia, isompi pumppu taas söisi koneesta tehoja.
        Jos olisi apukone, niin sillon laittaisin kyllä hydraulisen keulapotkurin.
        Sähköinen toimii aina tarvittavalla teholla ja se n.15sek riittää ihan hyvin rantautumiseen, koska ei sitä tule koskaan huudatettua kovin pitkään kerralla, pikkuhiljaa potkien.


    • Ja teoriaa

      1. Tunnelin paikan määritys:
      Keulapotkurin olisi hyvä sijaita:
      - Mahdollisimman edessä (Suurin momenttivarsi)
      - Mahdollisimman syvässä vedessä (Ilmavuodon ehkäisy)
      - Plaanaavan veneen keulapotkuriputken olisi hyvä olla plaani-asennossa ilmassa (Ei lisävastusta eikä roiskeita)
      Nämä kriteerithän ovat ristiriidassa keskenään, mutta näistä haetaan tapauskohtainen paras kompromissi.
      - Ja lisäksi rungon pitää tietenkin olla asennuskohdastaan sen verran tilava, että potkuri ja moottori sopii rungon sisään.
      - Lisäksi potkurimoottori tulee tukea hyvin, katso voitko hyödyntää olemassaolevia laipioita.

      2. Reiän leikkaaminen (poraa ensin reiän keskipisteestä pieni läpireikä kummaltakin puolelta ja tee harppiviritelmä tai pahvisapluuna itse tunnelin reiän sahaamiseksi)

      3. Potkuritunnelin sovittaminen ja katkaisu

      4. Aukon reunoilta gel/topcoatin poisto ja ohennus, eli viistäminen suhteessa 5:1

      5. Potkuritunnelin laminointi sisäpuolelta, niin että se tulee "yhdeksi puuksi", siis myös tunnelin alapuolelta

      6. Laminointi ulkopuolelta

      7. Kittaus, viimeistely (topcoat tarvittavat maalaukset), potkurin asennus

      8. Sulake ja kytkentä päävirtakytkimelle

      9. Ohjaintaulun ja johtojen asennus

      Tuossa olisi Vetuksen mainosvideo, jossa näytetään vähän asennustakin:
      http://www.vetus.nl/videoplayer/video/en/index.html

      • retkiveneilijä

        mitä tarkoitat viistämisellä?

        4. Aukon reunoilta gel/topcoatin poisto ja ohennus, eli viistäminen suhteessa 5:1


      • jhkfu
        retkiveneilijä kirjoitti:

        mitä tarkoitat viistämisellä?

        4. Aukon reunoilta gel/topcoatin poisto ja ohennus, eli viistäminen suhteessa 5:1

        www.terpol.fi


    • allu

      Kannattaa ostaa mieluummin liian tehokas potkuri vaikka se onkin kalliimpi. Se jaksaa paremmin vääntää jopa pienessä sivutuulessa. Minulla on akkuna veneen oma käynnistys-akku. Keulapotkuri on erotettavissa akusta omalla pääkytkimellään. Kaapelit ovat 50MM2 mikä riittää hyvin(vene 8,7m potkuri 2.2kw).

      • teräsveneilijä

        Itse asentelin viime kesänä sähköisen keulapotkurin, jonka teho on 3 kw ja potkuritunnelin halkaisija on 185mm. Veneen massa on 5500kg ja hyvin on teho riittänyt. Akkuna on käyttöakuston vieressä 120 Ah startti tyyppinen akku, joka suunniteltu antamaan hetkellisesti korkeaa virtaa. Kaapeliveto akulta keulapotkurille on n.5m ja kaapelina on 90mm2 paksuista kaapelia. varmasti ohuempikin toimii mutta otin varman päälle. Pääkytkin akun ja keulapotkurin väliin on hyvä toimenpide.

        mahdollisimman suurta tunneliputkea suosittelen, tosin ylilyöntiä ei kannata tehdä tässäkään.
        Itse mietin 150mm ja 185mm putken/potkurin väliltä ja koska isompi mahtui niin siihen päädyin. Isommassa putkessa saadaan enempi vettä liikkumaan vaikka tehoeroa ei moottorissa olisi lainkaan tai vain vähän.


    • Stefann

      Minä rakensin hydraulisen järjestelmän. Ostin vuonna 1999 hydraulimoottorin hydrauliliikkestä hintaan 850 mk. Se on vähän pienempi kuin kaljatölkki. Ventiilit ja pumpun ostin käytettynä hintaan 1350mk
      euroissa kokonaishinta 366€ Hydraulimoottori on 260mm tunelissa ja potkuri suoraan sen akelilla ilman kulmavaihdetta. Ei vie tilaa veneen sisältä. Vene on 10m teräsvene painoa 6 tonnia. Hyvin on pelannut ja tehoa riittää (3Kw) Teho on portaattomasti hallittavissa käyttövivusta. Hydraulista keulapotkuria voi käyttää myös varaohjausjärjestelmänä peräsin vaurion sattuessa koska se kestää jatkuva käyttöä.

      • Rautapaattti

        Olen suunnitellut tekeväni keulapotkurisysteemin projektiini. Hydraulinen siitä tulee. Saan samasta pumpusta voiman sitten ankkuripelillekin.

        Miten olet suojannut moottorin ruostumista vastaan siellä tunnelissa. Onko syöpymistä ilmennyt? Teitkö potkurin itse vai ostitko jonkin perämoottoripotkurin tms. Mikä on potkurin pyörimisnopeus? Millainen pumppu siniulla on? säätötilavuuspumppu vai mikä. Paljonko tuottoa ja mikä käyttöpaine? Mikä on moottorin kierrostilavuus?

        Olisi kiva jos viitsisit vastailla, saisin omille suunnitelmilleni vähän tukea. Itse olen suunnitellut systeemiä, jossa tunnelissa on pieni mutka lähempänä toista päätä. Tunneliin menee normalisti tiivistetty vannasputki ja akseli siten, ettäpotkuri on lähellä tunnelin toista päätä hiemen vinossa tunnelin suuntaan nähden ja hydr. mootori on suoraan akselin päässä. Saisin moottorin pois vedestä. Tuo sinun systeemisi on kyllä helpompi ja toimii varmasti jos vaan moottori kestää merivettä.


    • retkiveneilijä

      Kiitos kommenteista, alkaa tuntua siltä että asennan sen itse. Sähköisen ja hydraulisen eroja täytyy vielä tutkia.

      • vetus

        Minulla on vetus (sähköillä) Beikussa. Suosittelen..

        Hyvin on pelannut


      • tuo

        Ihmeellisempi juttu ole tuo asennus.
        Voisit unohtaa sen hydraulisen potkurin, koska enpä usko, että 26jalkaseen veneeseen edes tarpeeksi pientä halkasijaltaan löytyy.
        Sähköinen on varmatoiminen ja helppo asentaa.
        Noi hydrauliset on yleensä isoissa (10m ->) rautaveneissä ja niissäkin järviauroissa yleensä mallia "kyläsepän spesiaali".
        Älä ala virittelemään, hae tarvikkeet/potkuri kaupasta ja asenna/asennuta kunnolla, niin ei tarvitse katua.


    • vba

      onkos kellään kokemusta noista vesisuihkuista niitä saa jopa 4 kpl eli joka puolelle venettä helppo asentaa kaveri harkitsi niitä myy joku sipoolainen firma classic ???

    • vakiona ja peräpotkuritunneli

      Tresfjordin ja Skorgenesin malleissa on keulapotkuri vakiovarusteena ja lisäksi on peräpotkurin tunneli jo valmiina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2284
    4. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1562
    6. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1499
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

      johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1292
    8. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1289
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

      Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      265
      1265
    10. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1255
    Aihe