aattelin asentaa keulapotkurin ite Beikku 2655:seen. MItäs pitäs ottaa huomioon?
Kokemuksia?
keulapotkurin asentaminen itse
20
12096
Vastaukset
- SpK
Tehonsyöttö on yksi olennainen suunniteltava/ratkaistava juttu. Kaksi lähestymistapaa:
1. Olemassa olevasta akustosta hel..tin paksut kaapelit keulapotkurille.
2. Erillinen akusto mahdollisimman lähelle keulapotkuria.
Molemmissa malleissa on puolensa ja on mahdotonta sanoa kumpi on parempi. Jos olemassa oleva akusto ei ole mahdottoman kaukana ja paksut kaapelit helppo vetää niin 1. saattaisi olla parempi. Yleisesti ottaen valmistajat suosittelee mallia 2.- tunneliin
Kai tuo tehonsyöttö on pikkujuttu verrattuna potkuritunnelin asentamiseen vedenpitäväksi.
- mutta kun sekin
tunneliin kirjoitti:
Kai tuo tehonsyöttö on pikkujuttu verrattuna potkuritunnelin asentamiseen vedenpitäväksi.
Eivätköhän molemmat asiat ole yhtä tarpeellisia.
Lisäksi on syytä huomata, että akkujen ja latauksen pitää olla kunnossa.
- Motti masa
Keulapotkuri niin ei tule sähköongelmia etkä tarvi mitään erikoisratkaisuja ja lisäksi voi käyttää keulapotkuriasi kauemmin yhtämittaa ilman kuumenemis vaaraa ja sulakkeen palamisvaaraa
Onhan se ehkä hivenen kalliimpi mutta käytännössä huolettomampi, lisäksi voi liittää siihen ankkurivinssin tarvittaessa- vinssari
Käsittääkseni sähkökäyttöisissä ankkurivinsseissä on suurempi valinnan vara ja ne vasta ovat helppoja liitettäviä. Saa vaikka radio-ohjattuna.
- Kuutio hasa
Ehdottomasti laita sähkökäyttöinen.Kusessa olet hydrauliikan kanssa!
- Motti masa
Kuutio hasa kirjoitti:
Ehdottomasti laita sähkökäyttöinen.Kusessa olet hydrauliikan kanssa!
Sitä onkin kiva vinguttaa 13,5s kerrallaan ja sitten antaa jäähtyä 2min
- sinä se
Motti masa kirjoitti:
Sitä onkin kiva vinguttaa 13,5s kerrallaan ja sitten antaa jäähtyä 2min
vissiin huudattelet ympyrää satamassa hydrauliikoines!
Sähkökäyttönen on hyvä tuon kokoiseen veneeseen.
Ainakin itselläni huonot kokemukset hydraulisesta. koneeseen asennettava hydraulipumppu, koneen kierrokset verrannollisia keulapotkurin kierroslukuun. Satamaan tultaessa kierrokset koneessa melkeen tyhjäkäynnillä ja hydraulipumppu haluaisi kierroksia, että saisi keulapotkuriin kierroksia, isompi pumppu taas söisi koneesta tehoja.
Jos olisi apukone, niin sillon laittaisin kyllä hydraulisen keulapotkurin.
Sähköinen toimii aina tarvittavalla teholla ja se n.15sek riittää ihan hyvin rantautumiseen, koska ei sitä tule koskaan huudatettua kovin pitkään kerralla, pikkuhiljaa potkien.
- Ja teoriaa
1. Tunnelin paikan määritys:
Keulapotkurin olisi hyvä sijaita:
- Mahdollisimman edessä (Suurin momenttivarsi)
- Mahdollisimman syvässä vedessä (Ilmavuodon ehkäisy)
- Plaanaavan veneen keulapotkuriputken olisi hyvä olla plaani-asennossa ilmassa (Ei lisävastusta eikä roiskeita)
Nämä kriteerithän ovat ristiriidassa keskenään, mutta näistä haetaan tapauskohtainen paras kompromissi.
- Ja lisäksi rungon pitää tietenkin olla asennuskohdastaan sen verran tilava, että potkuri ja moottori sopii rungon sisään.
- Lisäksi potkurimoottori tulee tukea hyvin, katso voitko hyödyntää olemassaolevia laipioita.
2. Reiän leikkaaminen (poraa ensin reiän keskipisteestä pieni läpireikä kummaltakin puolelta ja tee harppiviritelmä tai pahvisapluuna itse tunnelin reiän sahaamiseksi)
3. Potkuritunnelin sovittaminen ja katkaisu
4. Aukon reunoilta gel/topcoatin poisto ja ohennus, eli viistäminen suhteessa 5:1
5. Potkuritunnelin laminointi sisäpuolelta, niin että se tulee "yhdeksi puuksi", siis myös tunnelin alapuolelta
6. Laminointi ulkopuolelta
7. Kittaus, viimeistely (topcoat tarvittavat maalaukset), potkurin asennus
8. Sulake ja kytkentä päävirtakytkimelle
9. Ohjaintaulun ja johtojen asennus
Tuossa olisi Vetuksen mainosvideo, jossa näytetään vähän asennustakin:
http://www.vetus.nl/videoplayer/video/en/index.html- retkiveneilijä
mitä tarkoitat viistämisellä?
4. Aukon reunoilta gel/topcoatin poisto ja ohennus, eli viistäminen suhteessa 5:1 - jhkfu
retkiveneilijä kirjoitti:
mitä tarkoitat viistämisellä?
4. Aukon reunoilta gel/topcoatin poisto ja ohennus, eli viistäminen suhteessa 5:1www.terpol.fi
- allu
Kannattaa ostaa mieluummin liian tehokas potkuri vaikka se onkin kalliimpi. Se jaksaa paremmin vääntää jopa pienessä sivutuulessa. Minulla on akkuna veneen oma käynnistys-akku. Keulapotkuri on erotettavissa akusta omalla pääkytkimellään. Kaapelit ovat 50MM2 mikä riittää hyvin(vene 8,7m potkuri 2.2kw).
- teräsveneilijä
Itse asentelin viime kesänä sähköisen keulapotkurin, jonka teho on 3 kw ja potkuritunnelin halkaisija on 185mm. Veneen massa on 5500kg ja hyvin on teho riittänyt. Akkuna on käyttöakuston vieressä 120 Ah startti tyyppinen akku, joka suunniteltu antamaan hetkellisesti korkeaa virtaa. Kaapeliveto akulta keulapotkurille on n.5m ja kaapelina on 90mm2 paksuista kaapelia. varmasti ohuempikin toimii mutta otin varman päälle. Pääkytkin akun ja keulapotkurin väliin on hyvä toimenpide.
mahdollisimman suurta tunneliputkea suosittelen, tosin ylilyöntiä ei kannata tehdä tässäkään.
Itse mietin 150mm ja 185mm putken/potkurin väliltä ja koska isompi mahtui niin siihen päädyin. Isommassa putkessa saadaan enempi vettä liikkumaan vaikka tehoeroa ei moottorissa olisi lainkaan tai vain vähän.
- Stefann
Minä rakensin hydraulisen järjestelmän. Ostin vuonna 1999 hydraulimoottorin hydrauliliikkestä hintaan 850 mk. Se on vähän pienempi kuin kaljatölkki. Ventiilit ja pumpun ostin käytettynä hintaan 1350mk
euroissa kokonaishinta 366€ Hydraulimoottori on 260mm tunelissa ja potkuri suoraan sen akelilla ilman kulmavaihdetta. Ei vie tilaa veneen sisältä. Vene on 10m teräsvene painoa 6 tonnia. Hyvin on pelannut ja tehoa riittää (3Kw) Teho on portaattomasti hallittavissa käyttövivusta. Hydraulista keulapotkuria voi käyttää myös varaohjausjärjestelmänä peräsin vaurion sattuessa koska se kestää jatkuva käyttöä.- Rautapaattti
Olen suunnitellut tekeväni keulapotkurisysteemin projektiini. Hydraulinen siitä tulee. Saan samasta pumpusta voiman sitten ankkuripelillekin.
Miten olet suojannut moottorin ruostumista vastaan siellä tunnelissa. Onko syöpymistä ilmennyt? Teitkö potkurin itse vai ostitko jonkin perämoottoripotkurin tms. Mikä on potkurin pyörimisnopeus? Millainen pumppu siniulla on? säätötilavuuspumppu vai mikä. Paljonko tuottoa ja mikä käyttöpaine? Mikä on moottorin kierrostilavuus?
Olisi kiva jos viitsisit vastailla, saisin omille suunnitelmilleni vähän tukea. Itse olen suunnitellut systeemiä, jossa tunnelissa on pieni mutka lähempänä toista päätä. Tunneliin menee normalisti tiivistetty vannasputki ja akseli siten, ettäpotkuri on lähellä tunnelin toista päätä hiemen vinossa tunnelin suuntaan nähden ja hydr. mootori on suoraan akselin päässä. Saisin moottorin pois vedestä. Tuo sinun systeemisi on kyllä helpompi ja toimii varmasti jos vaan moottori kestää merivettä.
- retkiveneilijä
Kiitos kommenteista, alkaa tuntua siltä että asennan sen itse. Sähköisen ja hydraulisen eroja täytyy vielä tutkia.
- vetus
Minulla on vetus (sähköillä) Beikussa. Suosittelen..
Hyvin on pelannut - tuo
Ihmeellisempi juttu ole tuo asennus.
Voisit unohtaa sen hydraulisen potkurin, koska enpä usko, että 26jalkaseen veneeseen edes tarpeeksi pientä halkasijaltaan löytyy.
Sähköinen on varmatoiminen ja helppo asentaa.
Noi hydrauliset on yleensä isoissa (10m ->) rautaveneissä ja niissäkin järviauroissa yleensä mallia "kyläsepän spesiaali".
Älä ala virittelemään, hae tarvikkeet/potkuri kaupasta ja asenna/asennuta kunnolla, niin ei tarvitse katua.
- vba
onkos kellään kokemusta noista vesisuihkuista niitä saa jopa 4 kpl eli joka puolelle venettä helppo asentaa kaveri harkitsi niitä myy joku sipoolainen firma classic ???
- vakiona ja peräpotkuritunneli
Tresfjordin ja Skorgenesin malleissa on keulapotkuri vakiovarusteena ja lisäksi on peräpotkurin tunneli jo valmiina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362284Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431562- 381499
- 1271292
- 131289
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2651265Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451255