Auttakaa noviisia

miten tää on ?

Käytössä on uudehko bensaturbo ja mielessä on käynyt laittaa ahtopaineen säädin hukkaportille menevään paineletkuun tai vast.

Säätimen toiminta tai sen tarkoitus ei ole aivan täysin vielä selvinnyt ?

Käsittääkseni bensamoottoreissa säädetään vain paineen maksimia, jonka rajana on nakutusraja ja jos paine nousee sen yli niin elektroniikka alkaa säätää sytytystä ja painetta ja jos paine vielä nousee sytytystä katkotaan tai tiltataan täysin.

Tietysti nämä varolaitteet voi ohittaa jos haluaa rikkoa moottorin, mutta normaalisti rajapaineita ei säätimellä voi nostaa.

Rajapainetta voi tietenkin alentaa mutta miksi sitä pitäisi tehdä kun sylinteriin menevää painetta säädetään kaasupolkimella ja paineet voidaan pitää matalina ilman erillistä säädintäkin.

Mitä tarkoitusta varten käytetään erillistä paineensäädintä ? ?

3

1365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pna

      Säätimen tarkoitus on huijata hukkaportin painekelloa,jos esim hukkaportin kellon alkuperäis avautumisarvo on 0.7bar niin säätimellä alennetaan kellolle sisään menevää painetta esim 0.3bar jolloin kello aukeaa myöhemmin ja turbo ahtaa 1.0 bar(kellolla on 0.7bar edelleen)Tämä on paineen "maksimi" ja jos kone nakuttaa elektroniikka säätä sytytystä myöhäisemmälle,jolloin nakutus loppuu(painetta elektroniikka ei pysty alentamaan jos käytössä on perinteinen painekellojärjestelmä ilman sähköllä ohjattavaa solenoidia joka ohjaa kellolle menevää painetta...)Sytytystä ei katkota koska silloin katalysaattorille menisi palamatonta bensaa,mistä katalysaattori ei pidä ,ja raaka bensa räjähtäisi myöhemmin putkessa.Polttoaineen syöttöä voidaan kyllä katkoa jolloin lopputulos on sama ilman haittoja.Kaasupolkimella säädetään VIRTAUSTA joka on täysin eri asia kun PAINE.Olikohan tämä tarpeeksi hyvä vastaus?,muut voivat jatkaa selittelyä esim RTT joka tuntee asiat perinpohjin..

      • sama ty..

        Toiminnoista en ole täysin perillä, perustin oletukseni kaverin aikanaan muuan ruotsalaismerkin paineiden nostoyritykseen.
        Kone toimi normaalsti siihen asti kun suuremmassa nopeudessa painoi kaasun pohjaan niin hetken päästä kone kuoli täysin ja alkoi taas toimia pienen viiveen jälkeen kun löysäsi kaasua.
        Paineiden ruuvaus alemmas kellostta poisti ongelman, joten ymmärsin kai väärin että kaasupolkimen asennolla voisi olla vaikutusta ahtopaineisiin.

        Se erillisen paineensäätimen tarkoitus jäi edelleen hieman epäselväksi, vaikka toiminta tulikin selvitettyä.


      • pna
        sama ty.. kirjoitti:

        Toiminnoista en ole täysin perillä, perustin oletukseni kaverin aikanaan muuan ruotsalaismerkin paineiden nostoyritykseen.
        Kone toimi normaalsti siihen asti kun suuremmassa nopeudessa painoi kaasun pohjaan niin hetken päästä kone kuoli täysin ja alkoi taas toimia pienen viiveen jälkeen kun löysäsi kaasua.
        Paineiden ruuvaus alemmas kellostta poisti ongelman, joten ymmärsin kai väärin että kaasupolkimen asennolla voisi olla vaikutusta ahtopaineisiin.

        Se erillisen paineensäätimen tarkoitus jäi edelleen hieman epäselväksi, vaikka toiminta tulikin selvitettyä.

        säätimen käyttötarkoitus on maksimipaineen säädettävyys korkeammalle kun mitä kellon oma avautumispaine,ja tietenkin se että ei tarvitse ruuvailla turbonkyljestä lisää paineita(kellon jousikuormma)vaan voit sijoitta säätimen autoon sisälle.Toi auton puutuminen johtui joko varotoiminnosta(liian korkea ahtopaine) tai siitä että alkuperäiset ruiskun suuttimet eivät "riittäneet"=lian pieni cc eli ruiskutus määrä,niitä voi ostaa isoimpia samalle ruiskulle tai hakea romikseltaa jostain isosta ruiskumoottorista


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1816
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1272
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      105
      919
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      848
    7. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      761
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      752
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      701
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      683
    Aihe