Auttakaa noviisia

miten tää on ?

Käytössä on uudehko bensaturbo ja mielessä on käynyt laittaa ahtopaineen säädin hukkaportille menevään paineletkuun tai vast.

Säätimen toiminta tai sen tarkoitus ei ole aivan täysin vielä selvinnyt ?

Käsittääkseni bensamoottoreissa säädetään vain paineen maksimia, jonka rajana on nakutusraja ja jos paine nousee sen yli niin elektroniikka alkaa säätää sytytystä ja painetta ja jos paine vielä nousee sytytystä katkotaan tai tiltataan täysin.

Tietysti nämä varolaitteet voi ohittaa jos haluaa rikkoa moottorin, mutta normaalisti rajapaineita ei säätimellä voi nostaa.

Rajapainetta voi tietenkin alentaa mutta miksi sitä pitäisi tehdä kun sylinteriin menevää painetta säädetään kaasupolkimella ja paineet voidaan pitää matalina ilman erillistä säädintäkin.

Mitä tarkoitusta varten käytetään erillistä paineensäädintä ? ?

3

1296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pna

      Säätimen tarkoitus on huijata hukkaportin painekelloa,jos esim hukkaportin kellon alkuperäis avautumisarvo on 0.7bar niin säätimellä alennetaan kellolle sisään menevää painetta esim 0.3bar jolloin kello aukeaa myöhemmin ja turbo ahtaa 1.0 bar(kellolla on 0.7bar edelleen)Tämä on paineen "maksimi" ja jos kone nakuttaa elektroniikka säätä sytytystä myöhäisemmälle,jolloin nakutus loppuu(painetta elektroniikka ei pysty alentamaan jos käytössä on perinteinen painekellojärjestelmä ilman sähköllä ohjattavaa solenoidia joka ohjaa kellolle menevää painetta...)Sytytystä ei katkota koska silloin katalysaattorille menisi palamatonta bensaa,mistä katalysaattori ei pidä ,ja raaka bensa räjähtäisi myöhemmin putkessa.Polttoaineen syöttöä voidaan kyllä katkoa jolloin lopputulos on sama ilman haittoja.Kaasupolkimella säädetään VIRTAUSTA joka on täysin eri asia kun PAINE.Olikohan tämä tarpeeksi hyvä vastaus?,muut voivat jatkaa selittelyä esim RTT joka tuntee asiat perinpohjin..

      • sama ty..

        Toiminnoista en ole täysin perillä, perustin oletukseni kaverin aikanaan muuan ruotsalaismerkin paineiden nostoyritykseen.
        Kone toimi normaalsti siihen asti kun suuremmassa nopeudessa painoi kaasun pohjaan niin hetken päästä kone kuoli täysin ja alkoi taas toimia pienen viiveen jälkeen kun löysäsi kaasua.
        Paineiden ruuvaus alemmas kellostta poisti ongelman, joten ymmärsin kai väärin että kaasupolkimen asennolla voisi olla vaikutusta ahtopaineisiin.

        Se erillisen paineensäätimen tarkoitus jäi edelleen hieman epäselväksi, vaikka toiminta tulikin selvitettyä.


      • pna
        sama ty.. kirjoitti:

        Toiminnoista en ole täysin perillä, perustin oletukseni kaverin aikanaan muuan ruotsalaismerkin paineiden nostoyritykseen.
        Kone toimi normaalsti siihen asti kun suuremmassa nopeudessa painoi kaasun pohjaan niin hetken päästä kone kuoli täysin ja alkoi taas toimia pienen viiveen jälkeen kun löysäsi kaasua.
        Paineiden ruuvaus alemmas kellostta poisti ongelman, joten ymmärsin kai väärin että kaasupolkimen asennolla voisi olla vaikutusta ahtopaineisiin.

        Se erillisen paineensäätimen tarkoitus jäi edelleen hieman epäselväksi, vaikka toiminta tulikin selvitettyä.

        säätimen käyttötarkoitus on maksimipaineen säädettävyys korkeammalle kun mitä kellon oma avautumispaine,ja tietenkin se että ei tarvitse ruuvailla turbonkyljestä lisää paineita(kellon jousikuormma)vaan voit sijoitta säätimen autoon sisälle.Toi auton puutuminen johtui joko varotoiminnosta(liian korkea ahtopaine) tai siitä että alkuperäiset ruiskun suuttimet eivät "riittäneet"=lian pieni cc eli ruiskutus määrä,niitä voi ostaa isoimpia samalle ruiskulle tai hakea romikseltaa jostain isosta ruiskumoottorista


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      162
      1576
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      28
      1546
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1348
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      225
      1252
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1125
    6. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      175
      1096
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      327
      1094
    8. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1047
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      311
      1040
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1036
    Aihe