Tonnarin lämmityslaitteen kennon vaihto

Dieselmies

Minkälainen operaatio ko. homma olisi. Onnistuuko kotikonstein. Auto 9000t vm. -88 ja ilman ilmastointia. Nyt jalkatila täyttyy glykolilla.

9

1975

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mimmi
      • TURBOapc

        Mieti myös kun saat sen kennon irti et miksi hajosi??? Ei kai vaan esim kansipahvi rikki ja päästä paineita lämmitys/jäähdytys järjestelmään


    • 9K Lapissa

      Itselläni ensin 9000i -87 ja nyt 2,3CSE -94, kummassakin sama tihkuva vuoto; Rovaniemellä syylärikorjaamolta löytyi tehdastekoinen kuparikenno, mittatarkka, taatusti kestävä ja myös lämmönluovutukseltaan tehokkaampi, hinta 105e (alkup. varaosa n 240e). Miksi laittaa tilalle sama espanjalaisvalmisteinen kun voit uusia kerralla kuntoon? Vaihto helppo homma kun löytää vaan puhallinkotelon kiinnitysklipsien paikat sormikopelolla. Varsinkin ilman cooleria.

      • 9K Lapissa

        Sattui käsiin laatikko, jossa kenno oli: valmistaja tanskalainen Nissens, Laatikon kyljessä koodit: Saab 9000II, 73385. www.nissens.com
        Käsittämätöntä sinänsä, että pohjoismaisiin oloihin suunnitellun auton lämppärielementti tuntuu olevan tyyppivika?!


      • 900T16
        9K Lapissa kirjoitti:

        Sattui käsiin laatikko, jossa kenno oli: valmistaja tanskalainen Nissens, Laatikon kyljessä koodit: Saab 9000II, 73385. www.nissens.com
        Käsittämätöntä sinänsä, että pohjoismaisiin oloihin suunnitellun auton lämppärielementti tuntuu olevan tyyppivika?!

        Tilasin Motonetista samanlaisen kuparikennon. Hinta vuosimallista riippuen 66€ tai 88€.


      • juntti
        900T16 kirjoitti:

        Tilasin Motonetista samanlaisen kuparikennon. Hinta vuosimallista riippuen 66€ tai 88€.

        Onko tosiaan niin, että motonetista saa ostaa nissen kennoja? Ei meinaan mitään muuta kannata laittaa.
        Nissen katalookissa näkyy olevan kahta eri vahvuista kennoa vanhempaan tonnariin, onko siinä jotain sääntöä kumpiko pitää laittaa vai sopiiko molemmat kuinka vaan?

        Satkuun laitoin joskun nissen jäähdyttäjän, kun semmosen lopulta yhdestä alan liikkeestä löysin, se oli jopa halvempi kuin varaosaliikkeen tarjoamat ja jäähdytysteholtaan ihan omassa luokassaan.


      • Mimmi
        juntti kirjoitti:

        Onko tosiaan niin, että motonetista saa ostaa nissen kennoja? Ei meinaan mitään muuta kannata laittaa.
        Nissen katalookissa näkyy olevan kahta eri vahvuista kennoa vanhempaan tonnariin, onko siinä jotain sääntöä kumpiko pitää laittaa vai sopiiko molemmat kuinka vaan?

        Satkuun laitoin joskun nissen jäähdyttäjän, kun semmosen lopulta yhdestä alan liikkeestä löysin, se oli jopa halvempi kuin varaosaliikkeen tarjoamat ja jäähdytysteholtaan ihan omassa luokassaan.

        Minä vaihdoin aikoinani tonnariin (89 ei ilm.) kennon, jonka hain Motonetistä ja sain ALKUPERÄISEN kennon SAABin omassa paketissakin.


      • 900T16
        juntti kirjoitti:

        Onko tosiaan niin, että motonetista saa ostaa nissen kennoja? Ei meinaan mitään muuta kannata laittaa.
        Nissen katalookissa näkyy olevan kahta eri vahvuista kennoa vanhempaan tonnariin, onko siinä jotain sääntöä kumpiko pitää laittaa vai sopiiko molemmat kuinka vaan?

        Satkuun laitoin joskun nissen jäähdyttäjän, kun semmosen lopulta yhdestä alan liikkeestä löysin, se oli jopa halvempi kuin varaosaliikkeen tarjoamat ja jäähdytysteholtaan ihan omassa luokassaan.

        Vanhemmissa malleissa on kahta eri liitosta, toisessa putket, toisessa jokin laippasysteemi. En ole varma, ovatko eri mallit vaihtokelpoisia, vaikka letkut muutettaisiin. Eli paras katsoa vanhasta liitosmalli ja ostaa sen perusteella. Vuosimallin -90 CD:ssä (ei ACC) oli tuo vierekkäisputkimalli.

        9000 85--91 Kennon ritiläosa mitattava!
        jos 28x16cm, Ø24mm-putket vierekkäin (Saab-7496441). . . . 30-8546 88.00

        jos 21x14cm, toinen putki laipalla. . . . . . . . . . . . 30-8513 66.00

        9000 92--97 (Saab-4070728, 28x16cm/Ø18mm-vierekkäisputket) 30-8554 88.00

        Kenno oli Nissenin kuparimalli ja on varmasti kestävämpi kuin alkuperäinen alumiinitekele. Samanmerkkisen jäähdyttimen laitoin 99:iin, eikä sellaisia helteitä tule että lämpöongelmia olisi :)

        Yleensäkin vanhojen Saabien jäähdyttimet ovat varsin kohtuuhintaisia, ettei ole oikein mieltä korjailla tai putsailla vanhaa. Se on sisältä auttamattomasti tukossa (avasin vanhan, totesin pillien olevan ummessa ja koko hoito lensi romukoppaan...)


      • 900T16
        juntti kirjoitti:

        Onko tosiaan niin, että motonetista saa ostaa nissen kennoja? Ei meinaan mitään muuta kannata laittaa.
        Nissen katalookissa näkyy olevan kahta eri vahvuista kennoa vanhempaan tonnariin, onko siinä jotain sääntöä kumpiko pitää laittaa vai sopiiko molemmat kuinka vaan?

        Satkuun laitoin joskun nissen jäähdyttäjän, kun semmosen lopulta yhdestä alan liikkeestä löysin, se oli jopa halvempi kuin varaosaliikkeen tarjoamat ja jäähdytysteholtaan ihan omassa luokassaan.

        Vanhemmissa malleissa on kahta eri liitosta, toisessa putket, toisessa jokin laippasysteemi. En ole varma, ovatko eri mallit vaihtokelpoisia, vaikka letkut muutettaisiin. Eli paras katsoa vanhasta liitosmalli ja ostaa sen perusteella. Vuosimallin -90 CD:ssä (ei ACC) oli tuo vierekkäisputkimalli.

        9000 85--91 Kennon ritiläosa mitattava!
        jos 28x16cm, Ø24mm-putket vierekkäin (Saab-7496441). . . . 30-8546 88.00

        jos 21x14cm, toinen putki laipalla. . . . . . . . . . . . 30-8513 66.00

        9000 92--97 (Saab-4070728, 28x16cm/Ø18mm-vierekkäisputket) 30-8554 88.00

        Kenno oli Nissenin kuparimalli ja on varmasti kestävämpi kuin alkuperäinen alumiinitekele. Samanmerkkisen jäähdyttimen laitoin 99:iin, eikä sellaisia helteitä tule että lämpöongelmia olisi :)

        Yleensäkin vanhojen Saabien jäähdyttimet ovat varsin kohtuuhintaisia, ettei ole oikein mieltä korjailla tai putsailla vanhaa. Se on sisältä auttamattomasti tukossa (avasin vanhan, totesin pillien olevan ummessa ja koko hoito lensi romukoppaan...)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3664
    2. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1991
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      226
      1323
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      134
      1210
    5. Pitikö mennä rakastumaan

      Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      100
      1073
    6. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      109
      1055
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

      Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      70
      1010
    8. Mitä tai ketä kaivattusi

      muistuttaa?
      Ikävä
      60
      974
    9. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

      No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      965
    10. Hei, huomenta komistus

      Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      876
    Aihe