Merkityksetön sana

Nittaminax

vai pitäisikö sanoa näin, että löytyykö suomen kielestä sellaista sanaa joka ei tarkoita mitään. Olin vain tuolla 40 chatis ja siellä joku heitti tällaisen kyssärin. Itselläni heitti jonkun verran kärrynpyörää ajatukset ja taisin löytää muutaman, mutta löydättekö te niitä.

24

3537

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei mitään sukunimiä, vaan ihan normaalissa puhekielessä käytettyjä sanoja.

    • Synnove.Pullo

      on ainoa sana minkä näin äkkiseltään tulee mieleen. Siis siis esim. ai jaa, mikä lausahdus ei mielestäni tarkoita yhtään mitään.

      Itse aika ajoin haeskelen sanaa tai pikemminkin suomenkielistä nimeä kaffepalstalta löytämääni kysymykseen tuulen mukana mm. villin lännen autiokaupunkien kadulla pyörivälle pensaalle

      Enkä löydä.

      Lisätiedot: amerikaksi Tumbleweed tai Russian Thistle. Latinaksi: Salsola Collina.

      Mutta mikäpä Suomeksi. Alkaa pikkuhiljaa harmittaa.

      • sehän on.......

        romahtanut rikkaruoho:D (mielivaltainen käännös)



      • Tämä on kieltämättä aika paha kysymys. Funtsin sitä pitkään, enkä löytynyt sopivaa sanaa. Onko sille edes mahollisesti sovipa sanaa edes olemassa, kun noita pyöriviä pensaita ei täällä näy.


      • mut
        sehän on....... kirjoitti:

        romahtanut rikkaruoho:D (mielivaltainen käännös)

        mielestäin se on pyllähtänyt rikkaruohorypäleikkö, sellanen karkuun päässy tuulenpesä joka pöllyyntyy pakoon pyöriessään.


      • sellainen,pyörivä

        on ainakin otakilokki


      • Synnove.Pullo
        sellainen,pyörivä kirjoitti:

        on ainakin otakilokki

        Taitaa olla oikea suomennos tuo.


    • mietiskelijäinen

      joskin kiintoisa kysymys.
      miksi kielessä olisi sana joka ei merkitse mitään?
      Jokainen seuraavista merkitsee erittäin paljon, riippuu tilanteesta ja äänenpainosta :
      No? Ahaa! Jassoo!! Nii-in.. häh? Joopa joo..

      Sen sijaan kielestä puuttuu paljon tarpeellisia sanoja.

    • sellaisia

      sanoja, jotka eivät yksistään tarkoita mitään mutta liitettynä toiseen sanaan saa merkityksen, esim.
      ylen (ylenkatse)
      yltiö (yltiöpäisyys)
      änkyrä (änkyräkänni
      jne

    • onko sellaista sanaa :)

      • en muista kuulleeni koskaan, käytetäänkö sitä jossain yhteydessä.

        Onkohan muuten öööö mikään sana, kun sitä vain kanssa kuulee toisten sanovan usein sanojen välissä. :))


      • Nittaminax kirjoitti:

        en muista kuulleeni koskaan, käytetäänkö sitä jossain yhteydessä.

        Onkohan muuten öööö mikään sana, kun sitä vain kanssa kuulee toisten sanovan usein sanojen välissä. :))

        tuotanoin..ei taida merkitä mitään :)

        Natu-sanaa käytetään leipäjuustosta, sitä sanotaan ntujuustoksi jossakinpäin suomea sen vuoksi kun se natisee hampaissa. Itsessään natu ei taida tarkoittaa mitään.


      • norMix evk
        TaikisN kirjoitti:

        tuotanoin..ei taida merkitä mitään :)

        Natu-sanaa käytetään leipäjuustosta, sitä sanotaan ntujuustoksi jossakinpäin suomea sen vuoksi kun se natisee hampaissa. Itsessään natu ei taida tarkoittaa mitään.

        Natu on kuule jonkinsortin naaraskissa. Lisäksi kuukkeloimalla natulle löytyy 6.5 miljoonaa vasinetta. Linkin kuvassa eräs natu:

        http://bulbapedia.bulbagarden.net/wiki/Natu_(Pokémon)


      • norMix evk
        norMix evk kirjoitti:

        Natu on kuule jonkinsortin naaraskissa. Lisäksi kuukkeloimalla natulle löytyy 6.5 miljoonaa vasinetta. Linkin kuvassa eräs natu:

        http://bulbapedia.bulbagarden.net/wiki/Natu_(Pokémon)

        Näkysköhän tän linkin kuvassa?

        http://www.serebii.net/potw/177.shtml


      • norMix evk kirjoitti:

        Natu on kuule jonkinsortin naaraskissa. Lisäksi kuukkeloimalla natulle löytyy 6.5 miljoonaa vasinetta. Linkin kuvassa eräs natu:

        http://bulbapedia.bulbagarden.net/wiki/Natu_(Pokémon)

        enpä tiennyt, sen tiesin mikä on nupo :)


      • TaikisN kirjoitti:

        enpä tiennyt, sen tiesin mikä on nupo :)

        nupo ole sarveton lehmä. :)


      • Nittaminax kirjoitti:

        nupo ole sarveton lehmä. :)

        sarveton lammas tai vuohi


      • norMix evk
        TaikisN kirjoitti:

        sarveton lammas tai vuohi

        sarveton ja hampaaton palstalainen? ;-DD Todellinen harvinaisuus ja erityissuojelun tarpeessa oleva olio siis!


      • norMix evk kirjoitti:

        sarveton ja hampaaton palstalainen? ;-DD Todellinen harvinaisuus ja erityissuojelun tarpeessa oleva olio siis!

        sellaista ihmettä vielä vastaantullut... :)) jos sellaisen joskus havaitsee, Sen täytyy olla maailmansensaatio.


      • muukin
        TaikisN kirjoitti:

        tuotanoin..ei taida merkitä mitään :)

        Natu-sanaa käytetään leipäjuustosta, sitä sanotaan ntujuustoksi jossakinpäin suomea sen vuoksi kun se natisee hampaissa. Itsessään natu ei taida tarkoittaa mitään.

        merkitys, nimittäin natu-sana tarkoittaa jossakin murteessa naarasta eli puhutaan esim. natukissasta.


    • JudgeCooper

      "esiintyy hitautta" ja "korjataan mahdollisimman pian". Ensimmäinen lainaus tarkoittaa jotain, mutta toinen ei.

    • norMix evk

      postiluukku ja TV ovat täynnä merkityksettömiä sanoja.

    • Elämäntyyli

      Juuri yritin googlailla merkitystä sanalle "lifestyle" ja päädyin tähän keskusteluun. Suomessa paljon käytetty sana vaikkei olekaan suomenkieltä. Täysin merkityksetön sana tai ainakin jotain totaalisen ympäripyöreää sisustamiseen ja blogimaisesti elämiseen liittyvää mutta ei kuitenkaan tarkoita ilmeisesti oikeasti yhtään mitään. Ehdotan merkityksettömäksi sanoiksi "Lifestyle" ja "Elämäntyyli"

    Ketjusta on poistettu 31 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1135
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      968
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      83
      708
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      283
      699
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      586
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe