turku-maarianhamina

rapsu

Mikähän reitti kyseiselle matkalle olisi hyvä mikä suojaisin,nopein,käytetyin tai muuta kommentoitavaa.varmaan löytyy reittien ajajia niin kiitos vinkeistä etukäteen.niin ja tarkoitus olisi omalla veneeellä mennä,eikä lautalla.

7

5207

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • v-p

Helpoin tapa on suunnitella reittiä on ottaa kartat esille ja katsella väyliä.Alle 8 metrin
      veneellä en lähtisi matkaan ja puhun 15 vuoden kokemuksesta. Matkaa on tehty täysin tyynellä kelillä ja myrskyssä ja joduttu pari kertaa matkalla odottelemaan parempia kelejä.Helpoin ja turvallisin reitti karkeasti on turku -houtskär-
      kumlingen pohjoikärki-yli teilin- lumparland -
      ja sitten ollaankin perillä .Paluumatkan voisi tulla etelämpää ja ylittää yleensä lounaistuulen mukana kihdin ja siitä houtskäriin.
      Turvallista matkaa.

• SNO

"""Alle 8 metrinveneellä en lähtisi matkaan""

Mikset? Ei kaikilla ole varaa ostaa 15 m avomeripurtta. Minkä kokoisella voi mennä Gotlantiin? Entä ylittää Atlantti?

Itse purjehdin ensimmäisenä kesänä 8,3 m veneellä Maarianhaminaan. Takana n. 2 viikon kokemus purjeveneistä ja yleensäkin veneistä.
        Seuraavana kesänä suoraan Utöstä Visbyyn eli n 170 mailia.

• Juuso
        SNO kirjoitti:

"""Alle 8 metrinveneellä en lähtisi matkaan""

Mikset? Ei kaikilla ole varaa ostaa 15 m avomeripurtta. Minkä kokoisella voi mennä Gotlantiin? Entä ylittää Atlantti?

Itse purjehdin ensimmäisenä kesänä 8,3 m veneellä Maarianhaminaan. Takana n. 2 viikon kokemus purjeveneistä ja yleensäkin veneistä.
        Seuraavana kesänä suoraan Utöstä Visbyyn eli n 170 mailia.

Riippuu vähän veneestäkin tuo reitinvalinta. Purkkarilla menen hieman eri reittiä kuin ennen menin moottoriveneellä. Ja kyllähän jotkut menevät mantereelta Ahvenanmaalle kajakilla. Itse olen joskus ajanut Röölästä Argo-katamaraanilla Maarianhaminaan. Siinä ei kauan nokka tuhissut kun oltiin itäsatamassa, olisko ollut nelisen tuntia tankkauksineen ja sama takaisin. Sanon kuten raumalainen isoisävainaani: "Mentti aamuls saare ja tultti illal takas."

• sivustaseurannut
        Juuso kirjoitti:

Riippuu vähän veneestäkin tuo reitinvalinta. Purkkarilla menen hieman eri reittiä kuin ennen menin moottoriveneellä. Ja kyllähän jotkut menevät mantereelta Ahvenanmaalle kajakilla. Itse olen joskus ajanut Röölästä Argo-katamaraanilla Maarianhaminaan. Siinä ei kauan nokka tuhissut kun oltiin itäsatamassa, olisko ollut nelisen tuntia tankkauksineen ja sama takaisin. Sanon kuten raumalainen isoisävainaani: "Mentti aamuls saare ja tultti illal takas."

Sivustaseuraajana toteaisin, että tuntuu että kysyjällä ei ole valtavasti kokemusta merelläliikkumisesta kun kysyy tällaista asiaa.
        Kaikella kunnioituksella kysyjää kohtaa, mutta tuntuu että ollaan tulossa sisävesiltä meren rantaan ja ollaa ehkä ostamassa (toivottavasti) merikortti ekaa kertaa ja jos tilanne on tämä on syytä olla varovainen joka tavalla.Kysymyksestä ei selvinnyt ollanko tulossa m-veneellä vai purjeilla ja se vaikuttaa ehkä hieman asiaan!Itse olen ajanut reissun 26 jalkaisella matkan suorintan reittiä (Kihdin kautta) muutaman kerran noin neljässä tunnissa kohtuu kelillä, mutta olen myös joutunut odottamaan keliä kerran kuten eka vastaajakin.

• niinseonennenkinollu

Kehnoja ohjeita. Suomesta on lähdetty kaikille mantereille jopa ilman mitään kokemusta. Kokemus ja oppi on opeteltu sitä mukaa kun on tullut tarvista. Onnistuu se niinkin. Toisilla on enemmän rohkeutta ja toiset pysyy kotona. Niin se menee ja tulee menemään. Yhdenkään päivän tapahtumia ei kukaan ennakkoon kykene ennustamaan. Lähtijä tuskin kuuntelee ketään. Jos tarve lähteä tulee...lähtijä lähtee.

• %/%

Pienin laite jolla olen tuon matkan taittanut on vesiskootteri. Eihän se ole koosta kiinni. ; )

• SeamNanananna

Kysyjä voisi tarkentaa millaisella veneellä liikkeellä, paljonko lasti ja onko tarkoitus ajaa yhtä soittoa vai yöpyä matkalla?

Ensinnä, jos sinulla ei vielä ole merikarttaa (paperista), käy ostamassa. Siitä pysty hahmottamaan yhdellä silmäyksellä eri reittivaihtoehtoja, joko suorinta reittiä tai pienempiä väyliä ajaen. Pienellä GPS-plotterin näytöllä reittisuunnitelman teko lähes mahdotonta.

Reittisuunnitelma on kaiken a ja o. Siitä voit laskea ajettavan matkan sekä polttoaineen kulutuksen. Laske myös vaihtehtoisia reittejä, esim. etelätuulella reittiä A ja pohjoistuulella reittiä B. Ota selvää reitin varrella olevista satamista sekä polttoainejakeluasemista. Varaa ehdottomasti riittävästi polttoainetta mukaan.

Opettele merimerkit ulkoa tai liimaa ainakin veneeseesi tarra ko. merkeistä.

Ja ennen lähtöä, tarkista sääennusteet. Kovalla tuulella matkaa siirretään. Vaikka lähirannassa aalto on pientä, Kihdillä se on jo aivan eri luokkaa. Varusta veneesi ja varmista että tekniikka kunnossa. Kaikille mukaan lähtijöille liivit (oikea painoluokka!)

Salatiedettä Ahvenmaalle ajaminen ei ole mutta navigoinnin osaaminen tärkeää. Ulkosaaristossa ei juuri kiintopeistä ole ja eksyminen helppoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6945
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1231
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      834
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe