Kertokaa kuka kala hän on?

Ronsu

Tietääkö kukaan sellaisesta kalasta kuin norsukala (en tiedä onko nimi oikein). Se on semmoinen delfiininnäköinen sympaattisen oloinen kaveri. Kiinnostaisi, että miten käyttäytyy, kuinka isot tilat tarvitsee, keiden kanssa viihtyy, kuinka isoksi kasvaa, onko agressiivinen tai vaativa. ??

4

486

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Timppa

      Nimen jo tiesitkin kala on kotoisin (jos oikein muistan) afrikasta ja on speciali syömäri. Kirjallisuus mainitsee kalan olevan aika vaativan ja siitä sanotaan että se on yksi akvaarion viisaimmista kaloista (opii pieniä helppoja temppuja kuten syömään kädestä jne.) Samalla sanotaan että kala on agresiivinen toisia kaloja kohtaan. Kala kaikuluotaa pääsään olevan sähköelimen avulla akvaariossa esteet, ruuan jne lepakoiden tapaan mutta vedessä tietenkin. Kala kasvaa käsitääkseni "isona" aika suureksi joten vaatii tilaa. Minulla on valitettavasti kaikki akvaarion yleisteos kirjat lainassa joten en tietoja pysty tarkistamaan, enkä netistäkään äkkiä tietoa löydä kun ei ole kalan tieteellinen nimi tiedossa.
      Mutta luulen muistavani oikein, korjatkoon ne jotka kalasta tietävät.

      • Pusukala

        Mulla oli Marraskuun lopussa Mustanorsukala, (kotoisin Kamerunista, Afrikasta) Joka oli kieltämättä aika hankala hoidokki koska ei suostunut syömään muuta kuin pakastettuja hyttysentoukkia, ja niitä se söi PALJON! Ruokin sitä noin 5 kertaa päivässä kyseisellä ruualla, mutta silti sillä oli aina nälkä. Mutta sitten, joulukuun lopussa rakkaaksi tullut ronsukala kuoli mystisesti. Olin katsellut sitä n. 15 minuuttia ennen sen kuolemaa, ja ronsu ui normaalisti, mutta sitten tulin jälleen katsomaan sitä, niin siellä se kellui kyljellään... =(
        En suosittele aloittelijoille, ja akviksen tulisi olla semmonen 200 litranen. (Hinta n. 75 mk.) Hellunenhan se ronsu oli. (Voin lähettää sun mailiin kuvan siitä jos haluut.)


      • Pusukala
        Pusukala kirjoitti:

        Mulla oli Marraskuun lopussa Mustanorsukala, (kotoisin Kamerunista, Afrikasta) Joka oli kieltämättä aika hankala hoidokki koska ei suostunut syömään muuta kuin pakastettuja hyttysentoukkia, ja niitä se söi PALJON! Ruokin sitä noin 5 kertaa päivässä kyseisellä ruualla, mutta silti sillä oli aina nälkä. Mutta sitten, joulukuun lopussa rakkaaksi tullut ronsukala kuoli mystisesti. Olin katsellut sitä n. 15 minuuttia ennen sen kuolemaa, ja ronsu ui normaalisti, mutta sitten tulin jälleen katsomaan sitä, niin siellä se kellui kyljellään... =(
        En suosittele aloittelijoille, ja akviksen tulisi olla semmonen 200 litranen. (Hinta n. 75 mk.) Hellunenhan se ronsu oli. (Voin lähettää sun mailiin kuvan siitä jos haluut.)

        ...Niin, Mustanorsukala oppii yksinkertaisia temppuja ja kesyyntyy helposti. Sen on tiedetty myös auttaneen pulaan joutuneita kumppaneitaan. Mustanorsukala on reviirikala, mutta ei hätistele muita kaloja. Mustanorsukalalla on huono näkö, joten sillä on sähköelin, eli ns. tutka, jolla se todellakin tunnistaa kalat, esteet ja muut, jotka sattuu sen tielle tulemaan.


    • Teddy

      Mustanorsukala oli varmaan se mitä tarkoitit. Niillä on aika isot aivot kalaksi, joten ne kesyyntyvät helposti oppii helposti temppuja. Se ei hätyyttele pieniäkään kaloja. Ruoaksi kelpaa erillaiset hiutaleet ja pakastekuivatut ruokaeläimet. Se osaa tehä sellassii hauskoja haukahdus-ääniä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä kokoomuksen naiset?

      Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa
      Maailman menoa
      8
      3142
    2. Finland is now Petter place

      Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.
      Maailman menoa
      9
      2158
    3. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

      HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      116
      1778
    4. Huomasitko? Tidjan Ban tyttöystävä paljastui - Tuttu kohutusta rakkausrealitystä

      Ban tyttöystävä on Kolmiodraama-realityn Heidi Kytö. Ba ja Kytö kertoivat maaliskuussa 2026 somessa, että he ovat seurus
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1126
    5. Alkuperäinen Jeesuksen antama kastekäsky on Matteuksen evankeliumissa

      Matt.28:16-20 16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän menn
      Kaste
      133
      1012
    6. Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.

      Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R
      Kaste
      450
      992
    7. Pistä joku tunniste vuosien takaa

      Meidän välillä. Naiselta pyydän.
      Ikävä
      36
      803
    8. Pidätkö vielä elämäsi

      Rakkautena minua
      Ikävä
      53
      733
    9. Mietin tässä yhtä kysymystä

      Pysyisitkö minun kävelytahdissa mukana?
      Ikävä
      67
      701
    10. Toivon että kuulut elämääni

      Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.
      Ikävä
      30
      675
    Aihe