Ravurista ratsuksi..?

nanita1995

Mulla ois vähä kysyttävää.. Ku mä ja mun pari kaveria ratsastetaan kahella ex-ravurilla, ja ne on ollu jotain 1 vuoden ratsuna mutta ne ei osaa melkein mitään ohja tai pohje käskyjä.. Eli oisko teillä jotain vinkkejä kouluttamiseen? :)

20

4121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ahaj

      Tussa tilassa kysyisin apua kokeneemmalta, jos et itse halua/osaa kouluttaa hevosta!

      • kokkuuu

        olen kokeillut kanssa apuohjia ja ne ovat tepsineet kummasti...(: toisten vinkkejä ei saa mollata sillä ne tepsivät oikeesti!!!!!!!!!!


    • kokemusta on

      hankin lv hepan 8 vuotta sitten. se oli ollu ravuri, lännenratsu, montea menty, koulua, esteitä...
      ravurin piirteet näkyy himpun verran ehkä vieläkin (monte tausta) ...esteitä menee 140 cm (oma säkä 160cm) , koulua menee erittäin hyvin yms.
      eli tälläne ravuri homma on iso projekti ja tarttee paljo kapasiteettia. muistuttaisin ens alkuun leikkauttamaa kengittäjällä kavion ratsun muotoon koska jos jätät lusikkakaviot eli ravurin kaviot, jänne pasahtaa todennäkösesti jossai vaihees. nii mun hepalle kävi...nyt jalan asentoa korjattu pystympään ja ei oo ollu enää jänne ongelmia.tämä on tärkeä muistaa!!!jännevammoja on hankala hoitaa:(

      ravurin hankalin juttu on laukka!!! ei se meinaa sitä ikinä ymmärtää mutta yritettävä on! juoksuttaen liinassa voi alkuun hieman opettaa myös.

      pohkeet ja yms jutut on vain opetettava niitä käyttämällä ja kun heppa tekee oikein se palkitaan kehuilla ja taputuksilla.

      mun hepalla on vielä vasen laukka vaikeaa, se on vähä hiihtävää ja nostaa herkästi väärän laukan.
      oikea laukka on kuin unelma:) ja ravi on mitä ihanin!!! notkea heppa mulla. pään asentoa voi korjata apuohjilla ja olympiakuolaimilla:) auttavat hyvin.

      ravurit on usein kuumia ja saattavat pelätä raippaa, mutta ratsastuksessahan pyritään siihe ettei raippaa tarvita!

      voit ottaa hepan kanssa valmennuksia ja pyytää jotain jopa ratsastamaan ja kouluttamaan sitä. mutta muista käydä valmennuksissa paljon!!! ravurin ominaisuuksista on vaikea päästä eroon:(

      paitsi että vähä aikaa sit menin yhellä kaverin tuttavan lv ravurilla ja ei millää nostanu laukkaa...sain ravia menee nätisti...ja perään annossa vielä!!! toki oli apuohjat käytössä. huipennukseksi sain hypättyä 20cm-30cm esteen!!! jiihhuuu...tarvitsi kylläkin isoa komennusta mut hienosti meni:)

      onnea projektin kanssa!!!

      • nanita1995

        Kiitos todella paljon neuvoista :)


      • ...

        Vai että lämppärisi menee oikein 140 esteitä. Sehän on sitten ihan kansallisen ja kansainvälisenkin tason estetykki. Ja vielä kouluakin mallikkaasti. Missä hyppäät, haluan tosiaan nähdä. Ratsastustaidostasi kertoo hyvin tuo apuohjien käyttö "pään asentoa voi korjata olympiakuolaimilla", niin varmaan. Ai niin, voi kengittäjää vähän naurattaa kun pyydät "leikkaamaan" hevosen kavion ratsun muotoon...:D Asuinpaikka sulla varmaankin Porvoo. Ainakin toivon niin.


      • ex-ravurin omistaja
        ... kirjoitti:

        Vai että lämppärisi menee oikein 140 esteitä. Sehän on sitten ihan kansallisen ja kansainvälisenkin tason estetykki. Ja vielä kouluakin mallikkaasti. Missä hyppäät, haluan tosiaan nähdä. Ratsastustaidostasi kertoo hyvin tuo apuohjien käyttö "pään asentoa voi korjata olympiakuolaimilla", niin varmaan. Ai niin, voi kengittäjää vähän naurattaa kun pyydät "leikkaamaan" hevosen kavion ratsun muotoon...:D Asuinpaikka sulla varmaankin Porvoo. Ainakin toivon niin.

        Minäkin tahtoisin kovasti nähdä, kun hevostasi ratsastat..on nimittäin kovasti kokemusta noista existä..enkä ole vielä yhtäkään tavannut, joka olisi 140 hypännyt..


      • Exeli
        ex-ravurin omistaja kirjoitti:

        Minäkin tahtoisin kovasti nähdä, kun hevostasi ratsastat..on nimittäin kovasti kokemusta noista existä..enkä ole vielä yhtäkään tavannut, joka olisi 140 hypännyt..

        Siskon ja minun hevonen menee ratsastajalla ja ilman yli 150cm!! että niin http://www.youtube.com/watch?v=bAyDoDHjjTc siinä sitten videokin ettei tarvitse ruveta itkemään, kyllä hevonen pystyy mihin vain jos vaan tekee asian eteen jotain, valitettavasti Exeli on nyt kuollut, kuoli vanhuuteen. :/ Mutta oli aivan mahtava, laukka oli kaikista paras (:


      • sillai.
        Exeli kirjoitti:

        Siskon ja minun hevonen menee ratsastajalla ja ilman yli 150cm!! että niin http://www.youtube.com/watch?v=bAyDoDHjjTc siinä sitten videokin ettei tarvitse ruveta itkemään, kyllä hevonen pystyy mihin vain jos vaan tekee asian eteen jotain, valitettavasti Exeli on nyt kuollut, kuoli vanhuuteen. :/ Mutta oli aivan mahtava, laukka oli kaikista paras (:

        Ex ravuri voi helposti mennä 140cm jos se on hyvin koulutettu ratsuksi. Turha alkaa määkimään itsestään selvistä asioista. Katsokaa vaikka esim youtubesta ex ravureita hyppäämäs, monet on hyvii siinä! oivana esimerkkinä Virnukissa nimellä esiintyvä youtubessa! hyvin koulutettu! mahtavasti hyppää.


      • !!
        ... kirjoitti:

        Vai että lämppärisi menee oikein 140 esteitä. Sehän on sitten ihan kansallisen ja kansainvälisenkin tason estetykki. Ja vielä kouluakin mallikkaasti. Missä hyppäät, haluan tosiaan nähdä. Ratsastustaidostasi kertoo hyvin tuo apuohjien käyttö "pään asentoa voi korjata olympiakuolaimilla", niin varmaan. Ai niin, voi kengittäjää vähän naurattaa kun pyydät "leikkaamaan" hevosen kavion ratsun muotoon...:D Asuinpaikka sulla varmaankin Porvoo. Ainakin toivon niin.

        Mikä sua vaivaa?????


    • Ansuuuh

      Apua kannattaa kysyä kokeneemmalta, eikä lähteä itse kouluttamaan ellei kokemusta :)
      Omistin 10 vuotta ex-ravurin Letician, jonka koulutin ratsuksi. Tamma lopetettiin puolitoista vuotta sitten ja nyt omistan ravurin Be My Dream. Koulutan ongelmahevosia ja -koiria. Dreamy on ollut ratsuna kesän lopusta (sillo kävin eka kertaa selässä) ja hallitsee ratsun jutut jo hienosti.
      Myös ravureilla samat ns.ohjakäskyt, joten ne heppojen pitäis kyllä hallita (pysäytys, peruutus, käännökset) jos käytät samalla ääntä ja painoa. Puhuminen auttaa aina. Ravureilla hankalinta ehkä (tapauksesta riippuen) pään laskeminen ja taivuttaminen. Näihin tarvitsee myös maastakäsinopettelua (iso osa joka hevosen koulutusta). Pohkeet heppa yhdistää äänen avulla eli esim.juoksuttaessa opettaa hepan kuunteleen puhetta (käynti, ravi, laukka, seis) ja sitten selässä puhu hevoselle ja samalla käyttäessäsi muita apuja heppa alkaa yhdistää nämä..

      Sitten noihin kahteen vikaan kirjoitukseen kannanotto, että älkää kommentoiko jos ette tiedä mtn hevosista (ainakaa lämppäreistä). Kovalla työllä ja hevostuntemuksella voi hepan opettaa vaikka mihin, jos molemmilla riittää kiinnostus ja hepalla on rakenteellisesti mahdollisuudet (kuten useillakin ravureilla on). Itsekin tiedän pari tällaista tapausta, vaikka niiden taustalla onkin kova työ ja OIKEASTI osaavat ihmiset.

    • ansuuuh

      "Ratsastustaidostasi kertoo hyvin tuo apuohjien käyttö "pään asentoa voi korjata olympiakuolaimilla", niin varmaan."

      Tosiaan huomaa kuinka tasokas hevostietäjä olet, kun olympiakuolain on "apuohja" ja sitten korjataan muiden "virheitä"..

    • Exeli
    • ex-ravuri

      Niin, tiedän myös ravurin joka hyppää 140 cm.
      Mutta asiaan. Minulla on siis hoitoheppana ex-ravuri. Se ei osaa vielä perusasioitakaan ratsuna. Miten käytännössä ravurille voidaan laukka opettaa niin että se on hallittu ja rauhallinen? Olen myös huomannut että se ei ota selkää tarpeeksi mukaan. Joten olisiko kumppareilla (champooneilla) vaikutusta? eikös niillä saa myös heppaa laskemaan päätään? :) kiitos jo etukäteen jos vastaatte positiivisesti.

      • näinkin

        Aluksihan laukan opettaminen on kovaa menoa. Itse alkaisin liinassa ensin harjottelemaan myös muita askel-lajeja suukäskyillä. Laukan saaminen voi todellakin olla vaikeaa, koska kiitoravista voi olla vaikea saada rauhoittumaan ja siinä on sitten vaara kaatuakkin jos menee ihan hurjaksi.

        Kannattaa ottaa kokeneempi ammattilainen viereen ensimmäisillä kerroilla ja antaa hänen esim. kokonaan esin ohjata hevosta. Käy ehkäpä kivuttomimmin :)


    • Mä...

      Voit kysyä vaikka Kaktulta,hänellä on hieno ex-ravuri jonka hän on itse kouluttanut.

    • katherine__

      Futura on ex-ravuriksi ihan kiva, mutta vielä kaukana kunnon ratsusta.

      Ennemminkin etsisin hyvän ammattivalmentajan, joka voisi opastaa.

    • ex-ravurinystävä

      BFF älläni on ex-ravuri, jolla ratsastetaan. Ja hyvin kulkee parhaan kaverini alla eikä koskaan temppuile. Sitä voi hoitaa ihan normaalisti ja ellei sen ravitaustaa tiedä sitä voi jopa luulla syntyperäisesti ratsuksi.

      Jos haluat ottaa ex ravurin ratsuksi (joka on hyvä idea, niistä tulee yhtä ihania ystäviä kuin ratsuista ♡) niin Kaktulta kannattaa kysyä apua, mutta asiantuntevalta ammattilaiselta kannattaa pyytää apua ratsun koulutukseen : )

      • ex-ravurinystävä

        Hevosella on siis menty ravia ja käyntiä ja laukkaa molempiin suuntiin. Pieniä maapuomeja ja kavaletteja kevyt (n. 30kg ) ratsastaja selässä. Hevonen haluaa itse nostaa laukan esteitä hypätessä joten laukan oppiminen edistyy nopeasti ☺♡


    • Anonyymi

      Moikka olen mies, 25 joka on kuutisenvuotta ratsastanut ja nytten alkanut käymään tutun luonna hoitamassa ex/nykyistä ravuria.
      Hevonen on noin 6 vuotias ruuna jolla ei ole aikaisemmin ratsastettu kuin jotain lenkkipolkuja joten nytten kun se ensimmäistä kertaa pääsi kentälle ratsastaja selässään oli se kankea kuin mikä ei kääntynyt juuri mihinkään eikä juuri vastanut pohkeisiin. Noin 3 kuukautta myöhemmin... Olen nytten saanut hevosen kääntymään notkeasti sekä käynnissä että ravissa, nostamaan ravin kuin sen haluan ja pysähtymään kuin haluan. Laukata hevosella ei viellä voi sillä hevosen kunto on parantunut niin paljon siitä mitä se oli että taitaa viellä raviura jatkua. Hevosen ongelmana on viellä kääntyminen ravissa, hevonen tuppaa joskus pysähtymään kun pitäisi kääntyä ravissa. toinen ongelma on "jullittelu" (tutun keksimä lempinimi kait :D ) hevonen alkaa joskus ratsastaessa "jullittelemaan" elikkä haluan vaikka kääntyä suuntaan x, hevosen pää saattaa jopa kääntyä suuntaan x mutta loppu kroppa jatkaa eteenpäin ja usein se ei myöskään suostu kääntymään sinne suuntaan x vaikka mikä olisi sinne ei käännytä edes taluttajan kera joten usein on joutunut lopettamaan ratsastuksen tämän jullitttelun takia kun kentällä on välillä isokin alue mitä se välttää kuin ruttoa mutta onneksi tämä jullittelu on vähentynyt paljon siitä mitä se silloin joskus oli. Nykyisin tuuliset säät usein aiheuttaa tätä jullittelua enkä ole pumpuleista tai korvahupuista löytänyt apua tähän ongelmaan.

    • Anonyymi

      en tosin ymmärrä miksi ravurista täytyisi saada ratsu. kuten orlovista. ihme juttuja.
      sama kuin polo tai Klasu olisi yritetty kouluttaa ravureiksi.Polo ei olisi onnistunut koska ei edes ravirotuinen. nim. exhevostelija

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1448
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1002
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      751
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      715
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      670
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      608
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe