Poliitikkojen huumorintaju

Silkkikauppias

Monen palstalaisen huumorintaju näyttää olleen koetuksella ennen terveydenhoitajien lakkouhkaa ja sen jälkeen. Ensin hallitus oli syyllinen siihen, että lakko tulee, ja sitten hallitus oli syyllinen siihen, että lakkoa ei tullutkaan. Sellaista elämä on, sanoisi Juha Vainio.

Poliitikkojen huumorintaju on kiehtova aihe. Jos sitä mitattaisiin, olisi kiintoisaa nähdä, miten se vertautuu kansaan yleensä. Otetaanpa tähän pari näytettä poliitikoilta.

Ensin muistikuvani mukainen ote Mikko Elon (sdp) kertomasta tapahtumasta (Hymy 11/2007):

Paavo Lipponen oli rantautunut lomallaan perheensä kanssa kolmen tähden hotelliin Roomaan. Koitti ruokailun aika ja Lipponen törmäsi ensimmäisenä Risto Uimoseen (nykyisin Kalevan päätoimittaja) ja tokaisee: tämä onkin kahden tähden hotelli. Kotvan kuluttua Lipponen kohtaa Mikko Elon ja murahtaa: ei, sittenkin tämä on yhden tähden hotelli.

Sitten tarina vuosikymmenten takaa (lähteenä Tarinoita suuresta Urhosta, kirjoittajana Ilmari Turja):

Kajaanin tuomiokunnan tuomarina siihen maailman aikaan oli Selim Viktor Stenius, harmaasarkainen vanha herra. Siellä kävi opissa ja käräjien pidossa Urho Kekkonen ja moni muu nuori lakimies. Sinne Urho minutkin tyyräsi.

- Minä olen leipätuomari, te käräjärengit olette istuvia, esitteli Stenius, jota kansa sanoi Ukko Tenjukseksi. Meitä renkejä siellä vuosikymmenten saatossa oli ollut sakiasti. Oli ollut Paavo Kastaria, Helge Halmetta, Marcus Nykoppia ja keitä olikaan ollut. Mutta Urhoon oli Ukko ylen ihastunut.

Kun Ukko Tenjus itse ryhtyi istumaan käräjiä, niin hän harvaan tahtiinsa jakoi jutut kolmen viikon päälle, eikä sittenkään aika tahtonut riittää. Lautamiehetkin hikeentyivät, kun usein yhtä ja samaa juttua ransaakattiin yömyöhälle.

Mutta kun Urho sitten istui samat käräjät, niin hän jakoi jutut yhden viikon päiville ja sitten kova vauhti päälle. Nimismies ei saanut sekaantua pasmoihinsa, syyte piti tulla kuin pyssyn suusta. Siinä eivät asianajajat äkellelleet eivät todistajat tokellelleet. Tuomarin nuija paukahteli niin taajaan, että Kuluntalahden lautamies heräsi ja putosi penkiltä. Mutta kello neljältä oli suma tuomarin salkussa, yleisö körötteli kotiinsa ja lautamiehet kortteeriinsa.

Urho Kekkonen oli jo istumisensa istunut Kajaanin tuomiokunnassa, mutta hän oli eräänä kesänä Kajaanin kaupungin vt. pormestarina, kun minun oli hoidettava tuomiokuntaa. Molempien virkojen pääherrat olivat kesälomalla.

Urho kävi minua usein treffaamassa, kun aikaa oli. Urho kertoi tarinoita Ukko Tenjuksesta. Että silloin kun hän hoiti tätä tuomiokuntaa, niin kerran kesällä kuului läiskivät askeleet portaissa. Ovet olivat auki, kuuma oli. Sieltä joku tulla lätki avojaloin. Urho sanoi kysyneensä:
- Mikä sika sieltä tulla lätköttää?
- Ei mikhään sika, voan Kajjaanin tuomiokunnan leipätuomar. Sanoi tuomari Stenius, jolla oli maitohinkki kädessä, tervehti Urhoa ja käveli sikaarilaatikolle. Vanha tyhjä laatikko, kansi halki. Ukko tutki laatikkoa ja ratkesi siunaamaan:
- Hyväne aeka, mitä minun pittää nähä. Urho, loatikko on tyhjä. Missäs rahat?

Sikaarilaatikko oli sitä varten, että sinne kerättiin pöytäkirjain lunastusrahat, jotka päätuomari sitten korjasi plakkariinsa.
- Urho, missäs rahat, kun minun pittää viedä niillä Ellenille piimää Hönöluotoon.

Nyt täytyy keskeyttää Urhon kertomus ja selittää mikä paikka maapallolla on Hönöluoto. Se on Oulujärven saari, jonka tuomarin ummikkoruottinmaalainen rouva oli ristinyt Honoluuluksi. Minä ihmettelin, että kas kun rouva ei suomea osaa. Ukko selitti:
- Miten hän voisi suomea osata, eihän ämmä ole ollut Suomessa vasta kuin neljäkymmentä vuotta.

Oli leipätuomarilla suunruojut, mutta niin oli Urhollakin, että oli siinä keskustelutoverit. Ukko siis tiukkasi Urholta lunastusrahoja, näitä piimälantteja.
- Urho, rahat pöytään.
- Minun täytyi ostaa niillä Sylville piimää, sanoi Urho.

Ukko rupesi pärmättämään, että kyllä ovat nuo etelän tuomarit rahan ahneita, kun kätten välistä viedään minun ruokarahani.

Urho kertoi kuunnelleensa tätä saarnaa surullisen näköisenä ja kun Ukko kysyi, mistä johtuu, niin Urho sanoi vetäneensä hyllystä lakikirjan, jonka jossain alaviitassa sanottiin, että lunastusrahat kuuluvat sille, joka on käräjät pitänyt.

Ukkokin luki hämmästyneenä mainittua lakipykälää.
- Katohhan ruojaa, enpä ole huohmanna, niinpä näyttää olovan.

Tähän päättyi lainaus, mutta onhan tässä vielä toiselle lainaukselle tilaa:

Kun Vaasassa oli katsottu näytelmää "Jääkäri Ståhl", niin Vaasan kaupunginhallitus tarjosi Tasavallan Presidentille kunniaksi päivällisen. Pöytään asettumista odoteltaessa sanoi Kekkonen minulle:
- Onko aikomuksesi puhua täällä?
- Ei ole, minä sanoin.
- Voisithan sinä 'riesasta' kertoa.

Täytyihän minun sitten lopuksi kertoa tämä pieni kasku, joka oli Kekkoselle mieluinen. Oli hän sitä ennenkin toivonut, kerran Kultarannassa, mutta en minä silloin puhunut mitään. Puhumatta paras.

Juttu on sellainen, että kun olin lähdössä pois Kajaanista käräjiä istumasta, niin päätuomari, Ukko Stenius lateli:
- On minulla teällä ollut vuosien mittaan monenlaista aaskultanttia ja käräjärenkiä, mutta kukhaan teistä ei ole ollunna sen Urhon veronen. Sen minä voan sinulle sanon, sinä Turjakek poeka, että kyllä siitä Urhosta Helsingin herroille riesa koetuu.

Tähän päättyy toinen lainaus Turjalta.

Niinhän siitä Urhosta riesa tuli. Oivaltavan ihmisen jäljiltä jäi monta loistavaa tarinaa, paljon enemmän kuin nykypoliitikoilta yhteensä. Tämä aika tasapäistää ja latistaa. Tasapäistämisellä on hyvätkin puolensa, mutta se myös vie paljon. Ja jumala (nykyisin se viides valtiomahti) varmuudella syöksee enkelinsä.

7

422

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siitä koitui

Vuodesta 1943 lähtien. Ja sitten vuodesta 1956 lähtien presidenttinä 25 vuotta.

Mauno Koivisto tuli presidentiksi 2 vuotta vanhempana kuin Kekkonen. Siitä on jo kohta 26 vuotta. Ja Maukka on nyt melkein 3 vuotta vanhempi kuin Kekkonen joutuessaan eroamaan. Ja on yhä täysin kirkas päästään ja muutenkin kovempikuntoinen kuin kovaksi mainostettu Kekkonen. Maukka voisi järkensä ja kuntonsa puolesta hyvin olla vieläkin presidenttimme.

• vanha pieru

mutta miten olis pieni lisäys;
      Tuli joku Matti terveyskeskukseen ja vaati hyvää palvelua sika halvalla,tyhmänä miehenä oli kilpailuttanut tilannetta,(eikä uskaltanut lentää Viroon)saatikka Somaliaan,koska ei uskaltanut seikkailla hottentottien maassa(vaikka sieltä olisi saanut lääkärin vain egulla/h),vaan meni lähi vastaanotolle, joku vastaanotolla hermostu ja ennekuin huomasikaan tyhmä matti olikin riitantunut (matin omasta mielstä moukkamaisen)henkilön kanssa niin että judo otteen jälkeen lensi lattialle. Lattialla(Tyhmyyttään)maatessaan hän mietti(siis tyhmä matti)että eihän tämä nyt voida olla totta ja taisi lipsauttaa hölmistyneenä ääneen seuraavan lauseen ,eihän nyt tälläistä voi tapahtua sivistyneessä Suomen (keskustalaisessa)perfektuurissa,hinnatkin ovat kilpailukykyiset, matti itki(täysin hölmönä)olen vielä itse ne laskenut(tai katsonut ale pokkarista:)),no päälle käynyt sattui olemaan viisas kansalainen joka sano että voipa hyvinkin käydä näin ja meni käymään lääkärillä nimen huudon jälkeen.
      Ps:Kas vain sanoi kasvain ja kasvoi vain.

• juttu...

Jotenkin vaan tuli Matista ja alapään vaivoista mieleen yksi juttu. Tai saattoihan se olla Jormakin jolle näin kävi.

Siis oli tämä Jorma (tai Matti) ollut vähän sellaisen eksoottisemman tytön kanssa ihan suojaamatta silleen.

Tautihan siitä tuli, ja aika ikävä. Heppiin alkoi ilmestyä reikiä pitkin vartta. Vessassa tahtoi roiskua mihin sattuu. No eikun lääkäriin, sinne kunnalliseen. Ensimmäinen tohtori tutki aikansa ja sanoi ettei tunne tähän tautii kuin yhden keinon, amputoidaan koko vehje.

Ei helkkarissa aatteli Jorma. Onhan mulla rahaa, täytyy hakeutua yksityispraktiikalle Suomen parhaan asiantuntijan luo. Siltäkin tohtorilta tuli sama tuomio, poikki vaan juuresta.

Perskutarallaa, amerikassa rahalla saa mitä vaan, aatteli Jorma, ja eikun reissuun. Ja löytyihän sieltä tämmöisiin eksoottisiin sukupuolitauteihin erikoistunut klinikka. Tohtori tutki aikansa ja antoi osoitteen afrikkaan, poppamiehen luo. sanoo, että sieltä mistä tauti on lähtöisin, sieltä löytyy apu.

Jorma etsi afrikkalaisen heimon parissa asustelevan poppamihen joka tutki aina vaan pahenevan kalun, ja sanoi ettei voi auttaa mutta Helsingissä on yksi ihminen joka voi auttaa. Helsingissä ihmetteli Jorma, mutta minähän olen jo käynyt parhaan helsinkiläisen lääkärin luona.
        - Ei tämä lääkäri, olekkaan vaan huilisti ja hän opettaa oikeat sormiotteet niin ei enää roisku.

• huilumulkku?
        juttu... kirjoitti:

Jotenkin vaan tuli Matista ja alapään vaivoista mieleen yksi juttu. Tai saattoihan se olla Jormakin jolle näin kävi.

Siis oli tämä Jorma (tai Matti) ollut vähän sellaisen eksoottisemman tytön kanssa ihan suojaamatta silleen.

Tautihan siitä tuli, ja aika ikävä. Heppiin alkoi ilmestyä reikiä pitkin vartta. Vessassa tahtoi roiskua mihin sattuu. No eikun lääkäriin, sinne kunnalliseen. Ensimmäinen tohtori tutki aikansa ja sanoi ettei tunne tähän tautii kuin yhden keinon, amputoidaan koko vehje.

Ei helkkarissa aatteli Jorma. Onhan mulla rahaa, täytyy hakeutua yksityispraktiikalle Suomen parhaan asiantuntijan luo. Siltäkin tohtorilta tuli sama tuomio, poikki vaan juuresta.

Perskutarallaa, amerikassa rahalla saa mitä vaan, aatteli Jorma, ja eikun reissuun. Ja löytyihän sieltä tämmöisiin eksoottisiin sukupuolitauteihin erikoistunut klinikka. Tohtori tutki aikansa ja antoi osoitteen afrikkaan, poppamiehen luo. sanoo, että sieltä mistä tauti on lähtöisin, sieltä löytyy apu.

Jorma etsi afrikkalaisen heimon parissa asustelevan poppamihen joka tutki aina vaan pahenevan kalun, ja sanoi ettei voi auttaa mutta Helsingissä on yksi ihminen joka voi auttaa. Helsingissä ihmetteli Jorma, mutta minähän olen jo käynyt parhaan helsinkiläisen lääkärin luona.
        - Ei tämä lääkäri, olekkaan vaan huilisti ja hän opettaa oikeat sormiotteet niin ei enää roisku.

heh, heh, sen olin kuullut, että Ollilan Jormalla on kompleksi kapeista hartioistaan (ei siis isosta päästään). Oli kuulema vaatinut uuden kuvan itsestään lehteen kun oli liian pienet olkatoppaukset puvuntakissaan. Mutta että miehellä olisi mulkku täynnä reikiä, oikein huilumulkku olemassa? Kukahan sitä puhaltelee? no huilumies tietenkin.

• Laitisen Jormasta?
        huilumulkku? kirjoitti:

heh, heh, sen olin kuullut, että Ollilan Jormalla on kompleksi kapeista hartioistaan (ei siis isosta päästään). Oli kuulema vaatinut uuden kuvan itsestään lehteen kun oli liian pienet olkatoppaukset puvuntakissaan. Mutta että miehellä olisi mulkku täynnä reikiä, oikein huilumulkku olemassa? Kukahan sitä puhaltelee? no huilumies tietenkin.

Luulin, että siitä oli puhe, ja siksi se käyttää mekkoa, että se on helppo tempasta ylös, kun istuu vessan pytylle pissaamaan. Ei niin hajottavalla pilillä voi pystystä pissata.

• heh heh
        juttu... kirjoitti:

Per-Håkan oli suikussa ja veti käteen.

Hänen elinkumppaninsa Carl-Johan avasi oven ja kauhistui: "Miksi sinä Håkan nyt noin... enkö minä enää kelpaa?"

Håkan kimmastuneena vastasi: "Mitä se sinulle kuuluu miten nopeasti minä muniani pesen?"

• kaksi tornitaloa
        Laitisen Jormasta? kirjoitti:

Luulin, että siitä oli puhe, ja siksi se käyttää mekkoa, että se on helppo tempasta ylös, kun istuu vessan pytylle pissaamaan. Ei niin hajottavalla pilillä voi pystystä pissata.

jotka ovat saaneet nimensä yhtiöiden entisten pääjohtajien mukaan. Ensimmäinen on Nesteen entisen pääjohtajan mukaa nimetty Raaden hammas. Toinen on Nokian entisen pääjohtajan mukaan nimetty Ollilan Jorma.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5983
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3764
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2597
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2131
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1902
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      45
      1878
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1775
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1478
    Aihe