yrittäjien liitto

onko merkitystä

olen vajaa vuosi sitten aloittanut yrittäjä, enkä ole liittynyt yrittäjien kassaan. Yel:t olen maksanut ja nyt korotettuna, koska äitiysloma alkamassa.. onko tuolla merkitystä, etten kuulu yrittäjien liittoon? Maksaako siis äitiysrahan kela minulle? vai mistä se tulee, yel:n mukaanhan sen kuitenkin kai saan, jos haen viimeiseltä 6kk:n työtulon perusteella?

11

2684

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja yrittäjä

Olet aivan oikeassa, äitiyspäiväraha lasketaan tuosta yel-työtulosta. Kela on se, joka äitiyspäivärahan maksaa.

Yrittäjien liittoon kuuluminen/kuulumattomuus vaikuttaa vasta työttömyystilanteessa. Eli yrittäjä ei saa työttömyyskorvausta, ellei kuulu liittoon. Ja vaikka kuuluisi, ei sitäkään saa kuin vasta puolen vuoden karenssin jälkeen, joten aivan turha liitto.

t.nimimerkillä monta valitusta kielteisestä työttömyyspäivärahasta tehneenä saanut vastauksen tuosta 6 kk:n karenssista...

• Faktio

Karenssi johtuu siitä ettei 24 kk työssäoloehto ollut täyttynyt kassan jäsenenä.

Jos siirtyy yrittäjänä työntekijäkassasta yrittäjäkassaan saa ajasta 6 kk hyvityksen jolloin pitää olla vain 18 kk yrittäjänä. Ja jos käy niin että lopettaa yritystoiminnan alle 18 kk kuluessa niin pääsee vastaavan työttömyyskorvauksen kun yrittäjyyttä edeltävässä palkkatyöstä olisi saanut.

Yrittäjäkassaan kuuluminen on ihan hyvä juttu jos joutuu elättämään perheensä.

• Yrittäja

Tarkennetaan nyt vielä, että niin työntekijä- kuin yrittäjäpuolellakin on olemassa kaksi täysin eri asiaa:

- ammattiliitto
        - työttömyyskassa

Liittoon kuuluminen tai kuulumattomuus ei vaikuta yleensä mihinkään tukiin millään tavalla, ainoastaan työttömyyskassan jäsenyydellä on merkitystä.

Toinen tärkeä fakta on se, että Suomen Yrittäjät ry ei ole ainoa liitto johon yrittäjä voi kuulua, vaikka he harhaanjohtavasti niin monesti yrittävät mainostaakin. Ns. tavalliset ammattiliitot ottavat yleensä varsinkin pienempiä yrittäjiä jäsenikseen mielellään. Esimerkiksi hoitoalan yrittäjät voivat olla Tehyn jäseniä halutessaan.

Itse olen saanut muun muassa Akavan erityisalojen liitolta mainoksia, joissa ovat mainostaanet mitä kaikkia etuja heillä on yrittäjille tarjota. Suurin etu lienee joka liitossa yleensä verkostoitumismahdollisuudet muiden yrittäjien kanssa. Lisäksi on olemassa paljon erilaisia toimialakohtaisia yrittäjäliittoja, esim. Ohjelmistoyrittäjät ry.

• Yrittäja

Ja haluaisin korjata väitettäsi vielä sen verran, että työttömäksi jäävä yrittäjä saa kyllä KELA:lta normaalia työttömyyskorvausta vaikka ei olisi koskaan kuulunut mihinkään liittoon tai työttömyyskassaan.

Yrittäjien työttömyyskassaan kuuluminen auttaa ainoastaan ansiosidonnaiseen päivärahan saannissa.

• ja työttömyyskassa
        Yrittäja kirjoitti:

Ja haluaisin korjata väitettäsi vielä sen verran, että työttömäksi jäävä yrittäjä saa kyllä KELA:lta normaalia työttömyyskorvausta vaikka ei olisi koskaan kuulunut mihinkään liittoon tai työttömyyskassaan.

Yrittäjien työttömyyskassaan kuuluminen auttaa ainoastaan ansiosidonnaiseen päivärahan saannissa.

Silloin, kun tuo yrittäjien kassa tuli, oli heillekin tapukseni ensimmäinen työttömyystapaus. Pyysivät itse kassasta käymään tien valituksineen loppuun asti, jotta saivat ennakkopäätöksen.

Päätös oli kielteinen, sillä perusteella, että yritystoiminnan lopettamisenkin (Oy) jälkeen yrittäjän katsotaan työllistyvän 6 kk.

Eli korkeat maksut, ei tukea. Ns. Kelan "normaalipäivärahaa" ei maksettu, koska puolison tulot olivat riittävän isot.

Joten edelleen olen sitä mieltä, että turha liitto

• Minäkään en saanut
        ja työttömyyskassa kirjoitti:

Silloin, kun tuo yrittäjien kassa tuli, oli heillekin tapukseni ensimmäinen työttömyystapaus. Pyysivät itse kassasta käymään tien valituksineen loppuun asti, jotta saivat ennakkopäätöksen.

Päätös oli kielteinen, sillä perusteella, että yritystoiminnan lopettamisenkin (Oy) jälkeen yrittäjän katsotaan työllistyvän 6 kk.

Eli korkeat maksut, ei tukea. Ns. Kelan "normaalipäivärahaa" ei maksettu, koska puolison tulot olivat riittävän isot.

Joten edelleen olen sitä mieltä, että turha liitto

Kelan päivärahaa, koska miehen tulot olivat "liian" suuret.

• Faktio
        Yrittäja kirjoitti:

Että yrittäjä kuuluisi työttömyysturvan piiriin, niin yel työtulon pitää olla vähintään 8520 euroa. Pienempi yel katsotaan harrastustoiminnaksi.

Kela taitaa käyttää myös tarveharkintaa?

• huh, mikä kokemus
        Faktio kirjoitti:

Että yrittäjä kuuluisi työttömyysturvan piiriin, niin yel työtulon pitää olla vähintään 8520 euroa. Pienempi yel katsotaan harrastustoiminnaksi.

Kela taitaa käyttää myös tarveharkintaa?

olin yrittäjä. toiminta ei kannattanut. panin firman "jäihin".
        yritys ei siis toiminut, ei tuottanut, mutta kela ei myöskään maksanut päivärahaa, ei leipärahaa. perusteena oli se, että yritykseni oli edelleen kaupparekisterissä (ja on siellä vieläkin).
        ja niin tämä yrittäjä putosi täysin tyhjän päälle. ei ole puolisoa, joka elättäisi. lainasin sukulaisilta vuokra- ja ruokarahat, kunnes pääsin töihin (kuukausiansioille).
        totesin, että kyllä suomessakin voi ihminen jäädä kaikkien turvaverkkojen ulkopuolelle ;(
        raju kokemus!

• tuhansia muitakin
        huh, mikä kokemus kirjoitti:

olin yrittäjä. toiminta ei kannattanut. panin firman "jäihin".
        yritys ei siis toiminut, ei tuottanut, mutta kela ei myöskään maksanut päivärahaa, ei leipärahaa. perusteena oli se, että yritykseni oli edelleen kaupparekisterissä (ja on siellä vieläkin).
        ja niin tämä yrittäjä putosi täysin tyhjän päälle. ei ole puolisoa, joka elättäisi. lainasin sukulaisilta vuokra- ja ruokarahat, kunnes pääsin töihin (kuukausiansioille).
        totesin, että kyllä suomessakin voi ihminen jäädä kaikkien turvaverkkojen ulkopuolelle ;(
        raju kokemus!

Kun toiminta ei kannata, ei ole varaa edes lopettaa yrittämistä eikä pääse duunariksi.

Mitään tukea et saa mistään.
        On siinä aloittavilla pienyrittäjillä haastetta.
        Ne ketkä ovat eniten valtion kassaa vuosia kartuttaneet, jätetään kaikkien tukien ulkopuolelle.

• fdfds
        tuhansia muitakin kirjoitti:

Kun toiminta ei kannata, ei ole varaa edes lopettaa yrittämistä eikä pääse duunariksi.

Mitään tukea et saa mistään.
        On siinä aloittavilla pienyrittäjillä haastetta.
        Ne ketkä ovat eniten valtion kassaa vuosia kartuttaneet, jätetään kaikkien tukien ulkopuolelle.

Ja miksi ei pääse duunariksi?

• vaikka ei osata lukea
        fdfds kirjoitti:

Ja miksi ei pääse duunariksi?

Duunariksi ei pääse koska ei ole varaa lopettaa
        yritystä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      226
      6448
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      63
      3283
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      100
      2909
    4. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2282
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      17
      1812
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      166
      1515
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1444
    8. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      29
      1393
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      35
      1331
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      109
      1037
    Aihe