Olemme jo pitkään väitelleet siskoni kanssa kalan näkökyvystä. Näkeekö kala akvaarion ulkopuolelle vai ei? Mielestäni akvaarion lasit muodostavat peilin ja kala ei näe ulos. Siskoni mielestä kalat osaavat seurata häntä esim. kun hän kävelee akvaarion ohitse. Miten on?
Kalan näkökyky
16
2349
Vastaukset
- Mikael
Kalojen näkökykyä noin yleisesti voidaan luonnehtia ihmissilmän kaltaiseksi. Akvaariolasin läpi näkee kuten akvaarioonkin. Vasta suuressa kulmassa katsottuna lasi tekee peiliheijastuksen. Kalat näkevät ylöspäin pyöreässä ikkunassa vain aivan yläpuolelleen ja vesi taittaa näkymään virhekulman. Vedessä valo ja valon aallonpituus muuttavat suhteessa veteen ja syvyyteen kalan aisittavissa olevia värejä. Kaloilla myös on erilaisia herkkyyksiä aistia eri värejä/aallonpituuksia joille ne ovat sopeutuneet aistimaan saalistaan veden huonontuneissa valaistusolosuhteissa - joten värinäkö akvaariokaloillakin voi poiketa omastamme.
Useat kalat jopa tunnistavat ruokkijansa. Monesti kalat pelästyvät liikettä jne... Aina ei siis ole selvää kuka katselee ja ketä.
Tälläinen käsitys minulla - Kaarina.S
siis,kun katot akvaarion sivulasii,näät sen peilinä,mutta kun kalat kattoo suoraan etulasiin,ne kyllä näkee ulos!!
- Sanna
Kyllä ne mielestäni tuntuvat myös tunnistavan ruokkijansa askelten tai puheen värähtelystä veteen. Omat kalani ovat Ne parveilevat ja roiskivat "ruokintakulmassa" ja seuraavat lasintakana liikkeitäni ja syövät innolla sormista. Kun kehaisin "koulutettuja" kalojani kaverilleni ja pyysin häntä tekemään samoin, koko parvi siirtyi kasvien suojaan taka-alalle ystäväni tarjotessa "käsiruokaa".
- Timppa
Kalojen näkökyky, siitä en käy väitelemään kun suoraansanottuna en asiaa tiedä.
Mutta kaloilla on kylkiviiva ja kylkiviivan kaaressa on pieniä pisteitä jotka ovat kanavat niinsanottuihin hyytelökuppeihin kalojen yhteen tärkeimmistä tuntoelimistä joilla kala aistii erittäin herkästi veden liikkeet ja värähtelyt. (tämä ainakin kirjoahvenilla, monneilla taas on viikset yksi tärkeimmistä tuntoelimistä.) Näillä elimillä kala aistii vedessä tapahtuvat värähtelyt yölläkin ja pystyvät pakenemaan vihollisiaan.
Itse olen huomannut ilmiön siten eettä olosuhteiden pakosta avovaimonikin ruokii kotona kaloja ja näinollen kalat myös luottavat häneen, muijja on niinsanotusti kantapääastuja että koko torppa tärisee joskus kun kävelee.
Meillä on akvaario olohuoneessa ja aika pitkä eteinen keittiön ja olohuoneen välissä. Kun avovaimoni lähtee keittiöstä olohuoneeseen (sovinisti makaa sohvalla ja tekee havainnon) kalat eivät näe häntä vielä moneen sekuntiin mutta hyökäävät akvaarion ovenpuoleiseen päähän katsomaan josko sapuskaa tulisi.
Olen aivan varma että kala/kalat tuntee hoitajansa oli tunnistamis tapa mikä hyväänsä.- akvaristi
lukeekos sun "muijas" koskaan, mitä sä tänne palstalle kirjoittelet? No, toivottavasti hänkin on huumorintajuinen niinkuin sinäkin tunnut olevan.
- Timppa
akvaristi kirjoitti:
lukeekos sun "muijas" koskaan, mitä sä tänne palstalle kirjoittelet? No, toivottavasti hänkin on huumorintajuinen niinkuin sinäkin tunnut olevan.
Meijän "mörkö" oli vieressä kun kirjoitin tuon jutun, jos minulla olisi "tiukkapipoinen" muija se olisi lähtenyt tökkimään jo kymmenen vuotta sitten.
Ja se lukee tätä palstaa itsekkin.
- Tintsu
Oon lukenut jostain että reviirilajien uroksen voi saada uhkaileen peilikuvaansa laittamalla peili lasia vasten. Sitten yläpuolta avaamalla "toinen uros" näyttää nostavan nokan ylös, mikä on luovutusliike, ja "voittaja" jatkaa matkaa.
Sen perusteella näkee.- Tiitu
Monet kalat myös seuraavat sormea akvaariolasin takaa, joten kyllä ne näkevät, ja näkevät kai useamman metrinkin päähän kosken pysty niiden huomaamatta akvaariota lähestymään. Mutta toisaalta ne näyttävät näkevän lasissa myös peilikuvansa, jota seurailevat, vai miksi ne muuten uisivat joskus kuin kilpaa edestakaisin pitkin lasin pintaa jonkin olemattoman varjon kanssa?
- Tiitu
Kalat varmaan oppisivat myös menemään komennolla oikeaan paikkaan. Ainakin järvessä särjet oppivat tulemaan aamupuurolle kun niitä pltimukia vedenpinnassa kilkattamalla kutsuin.
Onko kukaan koettanut opettaa niille mitään temppuja? Ruokapaikan ne kyllä oppivat heti, mutta oppisivatkohan kaksi eri paikkaa komennosta riippuen? - salla,
Tiitu kirjoitti:
Kalat varmaan oppisivat myös menemään komennolla oikeaan paikkaan. Ainakin järvessä särjet oppivat tulemaan aamupuurolle kun niitä pltimukia vedenpinnassa kilkattamalla kutsuin.
Onko kukaan koettanut opettaa niille mitään temppuja? Ruokapaikan ne kyllä oppivat heti, mutta oppisivatkohan kaksi eri paikkaa komennosta riippuen?Näin koulussa opetettiin:
-Kalan linssi on pyöreä>maksimaalinen taittokyky
-Levossa kalan silmä katsoo lähelle(päin vastoin kuin ihminen), tarkentaessaan katseensa kauas se siirtää linssiä lähelle verkkokalvoa
-Rustokaloja lukuunottamatta kaikki kalat näkevät värejä.
Terv. Salla (Suomen kalatalous- ja ympäristöinstituutti) - Cory
Tiitu kirjoitti:
Onko kukaan koettanut opettaa niille mitään temppuja? Ruokapaikan ne kyllä oppivat heti, mutta oppisivatkohan kaksi eri paikkaa komennosta riippuen?Joskus pienempänä muistan kutsuneeni kaloja sapuskalle naputtamalla kynsilläni kansilaseja. Helposti ne tuon oppivat. Ja sitten niitä tuli samalla "komennolla" kutsuttua etualalle kun halusin esitellä niitä kavereilleni. :) Kuulo näköjään ainakin pelaa.
Olen myös huomannut, että ne reagoivat akvaarion alla olevan laatikon auki vetämiseen. Ko. laatikossa on näet niiden sapuskat. Tässä tapauksessa ne tosin taitavat reagoida enemmänkin sen akvaarioon kohdistamaan hienoiseen tärähdykseen, kuin varsinaiseen avaamisääneen. On mielenkiintoista havaita, että uuden fisut säikkyvät lähes aina tätä tärähdystä, mutta parin viikon kuluessa ne oppivat sen merkitsevät ruokaa. Olen joskus pohtinut, että mahtavatko niiden lajitoverit (jos niitä on), kertoa niille, että "ei paniikkia, sapuskaa vain on tulossa!" - Cory
Tiitu kirjoitti:
Monet kalat myös seuraavat sormea akvaariolasin takaa, joten kyllä ne näkevät, ja näkevät kai useamman metrinkin päähän kosken pysty niiden huomaamatta akvaariota lähestymään. Mutta toisaalta ne näyttävät näkevän lasissa myös peilikuvansa, jota seurailevat, vai miksi ne muuten uisivat joskus kuin kilpaa edestakaisin pitkin lasin pintaa jonkin olemattoman varjon kanssa?
Olen myös pohtinut tätä "peilikuvan" kanssa käytävää hippaleikkiä. Varsinkin monniseni harrastavat sitä aika useinkin. Sitä mennään vauhdilla pitkin akvaarion pitkään sivua, kuono kiinni lasissa. Hauskaa näyttää olevan, mikäli yhtään osaa niiden mielialoja tulkita.
Miljoonakaloilla on samanlaista käyttäytymistä, sillä erotuksella, että ne seuraavat "peilikuvaansa" pystysuorassa suunnassa. Voivat joskus uida ylös alas useita minuuttejakin. Nenu on lasissa jälleen kerran.
Olisi kiva tietää, mitä ne näkevät. Onko kyseessä peilikuva niinkuin arvelen, vai jahtaavatko ne varjoaa, vai mitä siellä näkyy? Vai onko se vain jotain leikkiä?
Mielestäni fisut kyllä näkevät lasin läpi ulospäinkin. Taististyttöni kanssa tuijottelimme toisiamme kaupassa parina päivänä, ennenkuin ostin sen. Se tuli aivan lasiin kiinni ja seurasi liikkeitäni - ja mielestäni katsettanikin. Vaikutti siltä, kuin se olisi keskutellut, tyyliin "Hei, minä olen taistelukala. Kuka/mikä sinä olet?" No tarpeetonta kai sanoa, että nuo "keskustelut" olivat yksi syy miksi ostin juuri tämän yksilön, enkä jotain samassa tankissa ollutta muuta taistoa...... :) :) - Surffari
Kiusasin taistelukalaurosta peilikuvalla ja poitsu röyhisteli eviään ja aukoi kiduskantensa levälleen. Vein peilin pois, tilanne normaali ja peili takaisin - samalla hetkellä kala rupesi taas röyhistelemään.
- Mikael
Cory kirjoitti:
Olen myös pohtinut tätä "peilikuvan" kanssa käytävää hippaleikkiä. Varsinkin monniseni harrastavat sitä aika useinkin. Sitä mennään vauhdilla pitkin akvaarion pitkään sivua, kuono kiinni lasissa. Hauskaa näyttää olevan, mikäli yhtään osaa niiden mielialoja tulkita.
Miljoonakaloilla on samanlaista käyttäytymistä, sillä erotuksella, että ne seuraavat "peilikuvaansa" pystysuorassa suunnassa. Voivat joskus uida ylös alas useita minuuttejakin. Nenu on lasissa jälleen kerran.
Olisi kiva tietää, mitä ne näkevät. Onko kyseessä peilikuva niinkuin arvelen, vai jahtaavatko ne varjoaa, vai mitä siellä näkyy? Vai onko se vain jotain leikkiä?
Mielestäni fisut kyllä näkevät lasin läpi ulospäinkin. Taististyttöni kanssa tuijottelimme toisiamme kaupassa parina päivänä, ennenkuin ostin sen. Se tuli aivan lasiin kiinni ja seurasi liikkeitäni - ja mielestäni katsettanikin. Vaikutti siltä, kuin se olisi keskutellut, tyyliin "Hei, minä olen taistelukala. Kuka/mikä sinä olet?" No tarpeetonta kai sanoa, että nuo "keskustelut" olivat yksi syy miksi ostin juuri tämän yksilön, enkä jotain samassa tankissa ollutta muuta taistoa...... :) :)...jos olette käyneet tai käytte. Menkääpä sen jumalaatoman ja yksinäisen niilinahvenen akvaarioon nenä lasiin liki kiinni ja tuijotelkaa ko kalaa. Jumal#" tulee paskat housuun jos se hyökkää kohden naamaasi, siinä on lasikin kovilla joten ehkä tätä en nyt varsinaisesti yllytä tekemään noin eettisesti. Katsekontakti on kuitenkin selviö ja kyseisen kalan kita-auki hyökkäys kohti lärviä vie mehut. Tämä affena on kiusannut hoitajiaankin, eikä kukaan todellakaan halua silmitellä sitä samassa vedessä. Sillä on ollut seuraakin akvaariossaan - se vain on syönyt ne kaikki.
- salla
Cory kirjoitti:
Joskus pienempänä muistan kutsuneeni kaloja sapuskalle naputtamalla kynsilläni kansilaseja. Helposti ne tuon oppivat. Ja sitten niitä tuli samalla "komennolla" kutsuttua etualalle kun halusin esitellä niitä kavereilleni. :) Kuulo näköjään ainakin pelaa.
Olen myös huomannut, että ne reagoivat akvaarion alla olevan laatikon auki vetämiseen. Ko. laatikossa on näet niiden sapuskat. Tässä tapauksessa ne tosin taitavat reagoida enemmänkin sen akvaarioon kohdistamaan hienoiseen tärähdykseen, kuin varsinaiseen avaamisääneen. On mielenkiintoista havaita, että uuden fisut säikkyvät lähes aina tätä tärähdystä, mutta parin viikon kuluessa ne oppivat sen merkitsevät ruokaa. Olen joskus pohtinut, että mahtavatko niiden lajitoverit (jos niitä on), kertoa niille, että "ei paniikkia, sapuskaa vain on tulossa!"Otetaan nyt hajuaistikin esille, kun vauhtiin päästiin. Paras nuuhkija kalamaailmassa (ja koko maailmassakin ehkä) lienee ankerias, joka voi rekisteröidä hajun jo kolmesta hajumolekyylistä, lähes maksimaalinen hajuaisti siis. (Olisi kiintoisaa tietää, miten tämäkin on tutkittu?!)
Kuulosta vähän. Kala kuulee sisäkorvalla n 300-3000HZ:ä. Särkikaloilla uimarakon etuosa vahvistaa värähtelyjä nk.weberin luiden välityksellä sisäkorvaan > 7000 HZ:iin.Nykyään kalojen uskotaan myös ääntelevän enemmän, mitä aikaisemmin on oletettu.
Hyvin matalat äänet kala rekisteröi kylkiviivansa avulla.Joten älkäämme paukuttako bassoja täysillä akvaarion vieressä, kalamme tuntevat sen kirjaimellisesti nahoissaan... - Tiitu
Cory kirjoitti:
Mielestäni fisut kyllä näkevät lasin läpi ulospäinkin. Taististyttöni kanssa tuijottelimme toisiamme kaupassa parina päivänä, ennenkuin ostin sen. Se tuli aivan lasiin kiinni ja seurasi liikkeitäni - ja mielestäni katsettanikin. Vaikutti siltä, kuin se olisi keskutellut, tyyliin "Hei, minä olen taistelukala. Kuka/mikä sinä olet?" No tarpeetonta kai sanoa, että nuo "keskustelut" olivat yksi syy miksi ostin juuri tämän yksilön, enkä jotain samassa tankissa ollutta muuta taistoa...... :) :)... vaimoni keskustelee ääneen kalojen kanssa ja varsinkin taistelukalat ovat hänen kanssaan usein nenät vastakkain. Ne varmaan miettivät, että onkohan tuo älykäs olento ja näkeekös se meidät, mutta tietysti kalan aivoituksin ilman sanoja. (Sanattomat ajatukset ovat muuten nopeimmat ja ääneen lukeminen saattaa viedä ihmiseltä pikalukutaidon. Sitä pitäisi muistaa pitää yllä, ettei kalkkeudu ennenaikaisesti. Eräskin näytön tälläpuolella saattaa lukea yhtä kirjaa koko vuoden, pääsemättä muutamaa ekaa sivua pitemmälle. Olisikohan tämä syy, että vaimoni puhuu nykyisin mieluummin kaloille?)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185181- 472849
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302508Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231909En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101650- 1181647
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231405- 971397
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101358