Autorahoitus vai pankkilaina

Autokuumeinen

Moi!

Onkohan AMK-opiskelijalla, joka käy koulun ohella töissä, mahdollista saada autoliikkeen tai jonkin rahoitusyhtiön myötämää autorahoitusta tai vaihtoehtoisesti pankkilainaa?

Kyseessä olisi n. 9000€ arvoinen auto. Tulot minulla on 12000€ (palkat) / vuosi opintotuet ja asumislisät.

Tarvittavan lainan määrä olisi n. 5000€. Ajattelin vanhan auton myydä pois tai antaa vaihdossa ja n. 3000€ löytyy itseltä säästöstä.

Opintolainaa on pari tuhatta euroa.

Mitäs luulette, onko tällaisilla tiedoilla mahdollista saada autorahoitusta/lainaa. Laina-ajaksi ajattelin 24kk.

9

2248

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • möi

Oletkos sitten miettinyt että milläs tuloilla makselet sitten sitä lainaa pois. Tuolla laina-ajalla kuukausierä on ainakin yli 200 euroa. Vai asutko vielä vanhempien hoivissa eikä tartte vuokraa maksaa? Toisekseen nyt on aika tyhmä aika ostaa autoa, jos et ole sattunut huomaamaan. Käytettyjen autojenkin hinnat tippuu ensi vuonna mukavasti. Kolmanneksi vielä, että noilla tuloilla joudut maksamaan noita opintotukias ihan varmasti takaisin, jotta pistähän poju rahas sukanvarteen.

• alk.peräinen aloittaja.

Juu. Osaan kyllä valvoa tulorajojani. En tietystikään noilla tuloilla pysty nostamaan täysiä opintotukikuukausia.

No mutta asiaan. Autokuume on autokuume. Mulla on tällä hetkellä alla sellainen iso farmariauto, joka kuluttaa paljon ja vakuutusmaksut osakaskoineen ovat aika kalliit. Ajattelin, että jos laittaisi pienempikulutuksisen ja veroisen auton ja kerralla hieman paremman.

Ja tuosta lainan lyhentämisestä. Keskimäärin mulla jää käteen kuussa opintotuki asumislisä palkat n. 1050€. Kesäaikana tietysti enemmän kun teen töitä täysipäiväisesti. Vuokraan ja laskuihin menee kuussa 360€ ja siihen on laskettu myös autovakuutus ja autovero. Näin ollen vieläkin jää käteen 690€. En mä kuitenkaan noin paljolla syö/juhli kuukaudessa, joten miksi en pystyisi hoitamaan lainanlyhennystä?

Millä luulet, että nuo 3000€ on jo saatu sukanvarteen?

• jopo...
        alk.peräinen aloittaja. kirjoitti:

Juu. Osaan kyllä valvoa tulorajojani. En tietystikään noilla tuloilla pysty nostamaan täysiä opintotukikuukausia.

No mutta asiaan. Autokuume on autokuume. Mulla on tällä hetkellä alla sellainen iso farmariauto, joka kuluttaa paljon ja vakuutusmaksut osakaskoineen ovat aika kalliit. Ajattelin, että jos laittaisi pienempikulutuksisen ja veroisen auton ja kerralla hieman paremman.

Ja tuosta lainan lyhentämisestä. Keskimäärin mulla jää käteen kuussa opintotuki asumislisä palkat n. 1050€. Kesäaikana tietysti enemmän kun teen töitä täysipäiväisesti. Vuokraan ja laskuihin menee kuussa 360€ ja siihen on laskettu myös autovakuutus ja autovero. Näin ollen vieläkin jää käteen 690€. En mä kuitenkaan noin paljolla syö/juhli kuukaudessa, joten miksi en pystyisi hoitamaan lainanlyhennystä?

ja polje sillä. säästät rahasi ja kunto kohenee.

• vielä hetki
        alk.peräinen aloittaja. kirjoitti:

No jos olet fiksu niin siirrät sen auton hankinnan kuitenkin sinne ensi vuoden puolelle. Jää sinne sukanvarteen sitten vieläkin enemmän.

Harvinaisen pienet menot kyllä sulla.
        Taidat asustella jossain halvassa soluasunnossa. Mulla kun pelkkä vuokrakin on enemmän kuin noi sun koko kuukauden menot. Juuri nyt on laskuja yhteensä 760 euron edestä, johin kuuluu vuokra, autovakuutus, autolyhennys ja pienet mätkyt. Ja kohta tulee lisää puhelinlaskun ja nettikäytön myötä.

• alk.peräinen kirjoittaja
        vielä hetki kirjoitti:

No jos olet fiksu niin siirrät sen auton hankinnan kuitenkin sinne ensi vuoden puolelle. Jää sinne sukanvarteen sitten vieläkin enemmän.

Harvinaisen pienet menot kyllä sulla.
        Taidat asustella jossain halvassa soluasunnossa. Mulla kun pelkkä vuokrakin on enemmän kuin noi sun koko kuukauden menot. Juuri nyt on laskuja yhteensä 760 euron edestä, johin kuuluu vuokra, autovakuutus, autolyhennys ja pienet mätkyt. Ja kohta tulee lisää puhelinlaskun ja nettikäytön myötä.

Juu. Asumiskustannukset on pienet, kun kaverin kanssa asutaan kimppakämpässä.

Ja tarkoitus on ollutkin laittaa auto vasta ensi vuoden puolella, mutta ajattelin vaan hieman kysellä etukäteen minkälaiset mahdollisuudet noilla em. tuloilla ja tiedoilla voisi olla mahdolliseen autorahoitukseen tai pankkilainaan.

Autorahoitushan on käsittääkseni helpompi saada kun siinä auto toimii lainan vakuutena.

Ja vielä on mietinnässä ja kyselyjen alla tulisiko auto halvemmaksi tuoda euroopasta.

Kyseessä on Toyota Yaris T-sport.

No kuitenkin pitää hieman vielä säästellä ja alkaa tuumasta toimeen sitten ensi vuoden puolella.

• mielit?
        alk.peräinen kirjoittaja kirjoitti:

Juu. Asumiskustannukset on pienet, kun kaverin kanssa asutaan kimppakämpässä.

Ja tarkoitus on ollutkin laittaa auto vasta ensi vuoden puolella, mutta ajattelin vaan hieman kysellä etukäteen minkälaiset mahdollisuudet noilla em. tuloilla ja tiedoilla voisi olla mahdolliseen autorahoitukseen tai pankkilainaan.

Autorahoitushan on käsittääkseni helpompi saada kun siinä auto toimii lainan vakuutena.

Ja vielä on mietinnässä ja kyselyjen alla tulisiko auto halvemmaksi tuoda euroopasta.

Kyseessä on Toyota Yaris T-sport.

No kuitenkin pitää hieman vielä säästellä ja alkaa tuumasta toimeen sitten ensi vuoden puolella.

Toyota on kyllä käypänen peli. Itselläni vanha Corolla kohta neljättä vuotta ilman vian vikaa.

Autoliikkeet myöntävät kyllä autorahoituksia mutta tulorajoista en sen enempiä tiedä ja vaikuttaahan auton hintakin sitten asiaan. Kyselemällä suoraa autoliikkeestä saat asian selville. Täyskasko on sitten pakollinen autolle koko laina-ajan jos autorahoituksen otat.

• auto pätkällä
        mielit? kirjoitti:

Toyota on kyllä käypänen peli. Itselläni vanha Corolla kohta neljättä vuotta ilman vian vikaa.

Autoliikkeet myöntävät kyllä autorahoituksia mutta tulorajoista en sen enempiä tiedä ja vaikuttaahan auton hintakin sitten asiaan. Kyselemällä suoraa autoliikkeestä saat asian selville. Täyskasko on sitten pakollinen autolle koko laina-ajan jos autorahoituksen otat.

Kun otat lainan pankista, niin on oma valinta otatko vaan pakolliset vakuutukset vai täyskaskon? Mun mielestä parempi vaihtoehto. Jos saat takauksen, niin korkokaan ei ole paha verrattuna osamaksuihin autoliikkeissä.

• Ei takaajia
        auto pätkällä kirjoitti:

Kun otat lainan pankista, niin on oma valinta otatko vaan pakolliset vakuutukset vai täyskaskon? Mun mielestä parempi vaihtoehto. Jos saat takauksen, niin korkokaan ei ole paha verrattuna osamaksuihin autoliikkeissä.

Minulle taas tuota vakuutusten itsemääräämisoikeutta tärkeämpi asian on se, ettei minun tarvitse ruikuttaa lainalleni takaajia. Omassa lähipiirissä kun on muutamia viime laman aikana toisten velkojen maksajiksi joutuneita. Näiden kokemuksista muutkaan eivät helposti ala takaajiksi (kuten en itsekään). Toisaalta miksipä edes ruikuttaisin, kun sain autoliikkeen kautta lainan kiinteällä 4 % kokonaiskorolla? Tuskin siihen pystyy yksikään pankki. Kasko tosin oli pakollinen, mutta uuteen 34 000 euron arvoiseen autoon olisin se joka tapauksessa ottanut. Vakuutusyhtiön sain valita itse ja se on sama jonka asiakas olen ollut pitkään. Maksimibonusten ja pitkäaikaisasiakkaan erikoisalennuksen vuoksi en edes maksa kaskosta paljon mitään, vaikka minulla onkin kattava sellainen ja pienellä (150)omavastuulla. Autovakuutukset maksavat minulle yhteensä neljä sataa vuodessa (kasko liikennevakuutus). En muista niiden osuuksia tarkemmin, kumpi vie enemmän ja kumpi vähemmän.

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      26
      3224
    2. Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen

Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A
      Kotimaiset julkkisjuorut
      12
      2389
    3. Kuka? Riehui valtuuston kokouksessa tänään ?

Onko puolangan puolesta porukkaa. Vaikuttaa siltä. Sairasta.
      Puolanka
      81
      2296
    4. Huh, huh! Sofia Belorf ei ole itse pessyt hiuksiaan kolmeen vuoteen

Sofia Belorf elää ökyelämää Dubaissa. Sofian arjessa kulta, raha ja luksus ovat vahvasti läsnä. Luksuselämään tottuneell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      106
      2014
    5. Toivoisitko Rakas vielä?

Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.
      Ikävä
      76
      1653
    6. Ihan pieni näkeminen vaan

👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥
      Ikävä
      46
      1508
    7. Sointu Borg tilittää - Ei suostu enää tähän työhön: "Katastrofi"

Sointu Borg on mediapersoona, joka löi itsensä läpi Diili-realityssä. Borg on monipuolinen tekijä: mediapersoona, juonta
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1417
    8. Keskustelua kasteesta

You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti
      Kaste
      400
      1295
    9. Jos saisit antaa yhden neuvon

jälkikasvullesi elämää varten, niin minkä antaisit?
      Sinkut
      120
      1170
    10. Tulipalo viimeyönä

Olipa ikävä kuulla tämä tulipalo, nyt on jatkuvasti asuinpaloja.Grillikausi alkanut.Grillit pois parvekkeilta ja asuntoj
      Jämsä
      15
      1126
    Aihe