Öljykattilan valinta lähestyy ja hyvät neuvot ovat tarpeen.
Talo n. 200m2
Jämä/Jäspi/Rica/Termax/muu???
Öljykattilan valinta
15
2838
Vastaukset
- Öljylämmittäjä
Jämän omistajana suosittelen tietysti Jämää.
Mutta teknisien tietojen perusteella Rica olisi parempi. Tehoalue, hyötysuhde, kattilaveden lämpötila, kuuman käyttöveden tuotto, automatiikka.
Riippuu mitä tarvitset ja valinta sen mukaan. - isännöitsijä
Valitsin taloyhtiöön De Dietrich kattilan.
Kyseessä on 64kw.- puu
Pelkkä öljy vai myös roskien / puunpoltto tai aurinkolämpö mahdollisuus?
Jos vain pelkkä öljykattila (sähkövastuksilla) ota mikä merkki vain, ovat lähes yhtä hyviä kaikki.
Pane oilonin poltin! - isännöitsijä
puu kirjoitti:
Pelkkä öljy vai myös roskien / puunpoltto tai aurinkolämpö mahdollisuus?
Jos vain pelkkä öljykattila (sähkövastuksilla) ota mikä merkki vain, ovat lähes yhtä hyviä kaikki.
Pane oilonin poltin!Pelkästään öljy, poltin Oertli Ecostar 155LE
- plant
mieltä enää nykään hommata laisinkaan öljykattilaa?
Mitähän sellainen maksaa - kattila, säiliö, asennustyöt...- Rakentaja
Maalämpö olisi toinen vaihtoehto, mutta investointi olisi huomattavasti suurempi.
Rica Combin käyttöveden lämmitys näyttää mielenkiintoiselta. Onko tämä ominaisuus vain Ricassa?
- Joskus vaihdettu
Mulla on Jäspi 17 pannu, ja on hyvä.
Lisäksi kun oon kysynyt asioita, oon saanu hyviä vastauksia.
Paljonko tarvit kuumaa vettä ja lämpöä ?
Kyllä kaikki uudet kattilat on hyviä, kotimainen
kannattaa kuitenkin.
Jos haluat mahd. pitkäikäisen niin laita LaKa.- TakaPiru
Minulla on Jäspin 17Eco top vm.97 talon lämmitettävä ala on 159m*2, kuutioita on tavallista enemmän kun on korkeaa tilaa, talo valmistui 98. Öljyä kuluu keskimäärin 1600l/vuosi, viime talvena meni kuitenkin keskimääräistä enemmän.
Vertaa painoa se suoraan verrannollinen kattilan materiaalipaksuuteen -> käyttöikä.
Itse olisin ottanut LAKAn kattilan mutta siitä ei silloin ollut saatavilla päältä lähtevää piipunyhdettä, onko vieläkään?
Noista muiden viestien energiansäästö jutut jättäisin omaan arvoonsa, koska kaikissa nykykattiloissa hyötysuhde on n. 95% ja litrasta tupaöljyä saadaan 1kW lämpöenergiaa, joten ei ole fysiikan lakien mukaista saada isoja eroja eri kattiloiden välille. Korkeintaan kattiloiden lämpöeristyksellä saadaan jotain eroja aikaan mutta kun nekin ovat melko hyviä kaikissa.
Normaalin 120 neliön talossa asuvan nelihenkisen perheen käyttöveden lämmitykseen menee noin 30% öljynkulutuksesta. Tähän ei vaikuta kattila lainkaan, ainoastaan pieniä eroja tulee polttimesta ja sen säädöistä.
Joten valitse sellainen kattila, joka on mielestäsi hinta-laatusuhteeltaan parhain mutta kuitenkin siten, että vesitilaa on vähintään 200l niin ei kuumavesi lopu ikinä... - Rakentaja
TakaPiru kirjoitti:
Minulla on Jäspin 17Eco top vm.97 talon lämmitettävä ala on 159m*2, kuutioita on tavallista enemmän kun on korkeaa tilaa, talo valmistui 98. Öljyä kuluu keskimäärin 1600l/vuosi, viime talvena meni kuitenkin keskimääräistä enemmän.
Vertaa painoa se suoraan verrannollinen kattilan materiaalipaksuuteen -> käyttöikä.
Itse olisin ottanut LAKAn kattilan mutta siitä ei silloin ollut saatavilla päältä lähtevää piipunyhdettä, onko vieläkään?
Noista muiden viestien energiansäästö jutut jättäisin omaan arvoonsa, koska kaikissa nykykattiloissa hyötysuhde on n. 95% ja litrasta tupaöljyä saadaan 1kW lämpöenergiaa, joten ei ole fysiikan lakien mukaista saada isoja eroja eri kattiloiden välille. Korkeintaan kattiloiden lämpöeristyksellä saadaan jotain eroja aikaan mutta kun nekin ovat melko hyviä kaikissa.
Normaalin 120 neliön talossa asuvan nelihenkisen perheen käyttöveden lämmitykseen menee noin 30% öljynkulutuksesta. Tähän ei vaikuta kattila lainkaan, ainoastaan pieniä eroja tulee polttimesta ja sen säädöistä.
Joten valitse sellainen kattila, joka on mielestäsi hinta-laatusuhteeltaan parhain mutta kuitenkin siten, että vesitilaa on vähintään 200l niin ei kuumavesi lopu ikinä...>Normaalin 120 neliön talossa asuvan nelihenkisen perheen >käyttöveden lämmitykseen menee noin 30% öljynkulutuksesta. >Tähän ei vaikuta kattila lainkaan, ainoastaan pieniä eroja tulee >polttimesta ja sen säädöistä.
Tähän ajatukseen Rica perustuu. Siinä lämmitetään ensin käyttövesi ja sitten kattilavesi -> 30% lähestyy. Kokonaisuuteen lisätään vielä normaalia alhaisempi kattilaveden lämpötila, käänteiskäyttö ja täsmäohjattu poltin. Rican mukaan juuri kattila vaikuttaa kulutukseen.
Onko jotain mitä en ymmärrä? Miksi kattilan valinta ei vaikuta kulutukseen? - Putkimies
Rakentaja kirjoitti:
>Normaalin 120 neliön talossa asuvan nelihenkisen perheen >käyttöveden lämmitykseen menee noin 30% öljynkulutuksesta. >Tähän ei vaikuta kattila lainkaan, ainoastaan pieniä eroja tulee >polttimesta ja sen säädöistä.
Tähän ajatukseen Rica perustuu. Siinä lämmitetään ensin käyttövesi ja sitten kattilavesi -> 30% lähestyy. Kokonaisuuteen lisätään vielä normaalia alhaisempi kattilaveden lämpötila, käänteiskäyttö ja täsmäohjattu poltin. Rican mukaan juuri kattila vaikuttaa kulutukseen.
Onko jotain mitä en ymmärrä? Miksi kattilan valinta ei vaikuta kulutukseen?Rica on nykypäivää eikä historic-kattiloita voi siihen verrata. Niissä lämmitetään ensin kattilavesi ja sillä edelleen käyttövesi kun Ricassa se tapahtuu "päinvastoin".
Erityisesti kesäaikaan säästö on väistämätön kun taloa ei lämmitetä. Silloin tarvitaan vain kuumaa käyttövettä...
>Litrasta tupaöljyä saadaan 1kW lämpöenergiaa
Fakta pitää paikkansa mutta pitää lämmittää oikeaa kohdetta :)
- Rica lämmittäjä
Vaihdoin Rica Combiin 3 vuotta sitten ja pata toimii hyvin. Nyt käyttövesi ei lopu kesken. Jos käyttövettä ei käytetä, niin kattila menee käänteiskäyttöön ja käyttövesikierukka lämmittää kattilavettä.
Jotain ideaa Ricassa on mitä muista puuttuu :)- Tutustunut
Kävin messuilla Rican osastolla ja tutustuin kattilaan.
Valmistajan mukaan rakenne säästää öljyä vuodessa jopa 30% (tinkimättä kuumasta käyttövedestä tai lämmityksestä)
Onko säästö mahdollinen? - Rica lämmittäjä
Tutustunut kirjoitti:
Kävin messuilla Rican osastolla ja tutustuin kattilaan.
Valmistajan mukaan rakenne säästää öljyä vuodessa jopa 30% (tinkimättä kuumasta käyttövedestä tai lämmityksestä)
Onko säästö mahdollinen?Pitää vielä laskea, mutta säästöä on syntynyt. Ennen säiliö täytettiin n.2 kertaa vuodessa. Nyt viimeisen 3 vuoden aikana säiliö on täytetty 4 kertaa.
- Rakentaja
Rica näyttää olevan vahvoilla. Jopa kilpailija totesi sen epäsuorasti säästävän öljyä.
Miksi en valitsisi Ricaa?- isännöitsijä
Jep, valitse pois.
Itse valitsin De Dietrichin 64kw (3 taloa)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1921321Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221138- 48864
- 70860
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50745- 53702
- 33692
- 60689
- 52657