Roaccutan ja aknen paheneminen

Nimetön

Monet Roaccutania syöneet ovat kertoneet, että aknen pahenemisvaihe on kestänyt n. 2-3 viikkoa. Itse aloitin Roaccutanin syömisen syyskuussa ja akne alkoi pahentua muutaman viikon käytön jälkeen. N. kuukausi sitten akne alkoi olla jo tosi paha ja ihoni ei ikinä ole ollut niin paha kuin nyt. Pahenemisvaihe ei siis tunnu loppuvan ollenkaan. Posket on kamalassa kunnossa ja isoja, märkiviä, kutisevia ja kipeitä näppylöitä tulee kokoajan. Annosta pienennettiin jo n. kuukausi sitten, jotta paheneminen loppuisi ja nyt olen siis muutaman viikon syönyt vain yhden kapselin (20mg) joka toinen päivä. Olen todella huolissani, että iho jää tallaiseksi, en olis ikinä alottanu Roaccutania jos olisin tiennyt, että varsinaisen vaikean aknen saan itse lääkkeestä... =(

8

9929

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • annoksella

Alotit kuurin? Miten pitkään meni, että alkoi pahenemaan?

• Nimetön

20mg x 1 joka toinen päivä ja 20mg x2 joka toinen päivä. Tiesin että akne voi pahentua hoidon alussa mutta kun se paheneminen vain jatkui niin otin yhteyttä lääkäriin joka käski vähentää annosta pahenemisvaiheen ajaksi. Jos oikein muistan niin iho alkoi pahenemaan jo parin viikon päästä hoidon alottamisesta, mutta aika lievästi vielä silloin. sit se paheneminen on kokoajan vaan pahentunut ja nyt ehkä muuutaman viikon pysynyt samanlaisena. Alussa iho myös kuivui tosi paljon, silmät kutisi ja huulet rohtui, hiukset kuivui myös mikä olikin ainoa tän kuurin hyvä asia tähän mennnessä eli ei tarvinnut pestä hiuksia kuin pari kertaa viikossa, aikasemmin joka päivä. Mut mitään noista haittavaikutuksista ei oikeastaan ole nyt enään kun syön niin pienellä annoksella.

• pahenemisvaihe
        Nimetön kirjoitti:

20mg x 1 joka toinen päivä ja 20mg x2 joka toinen päivä. Tiesin että akne voi pahentua hoidon alussa mutta kun se paheneminen vain jatkui niin otin yhteyttä lääkäriin joka käski vähentää annosta pahenemisvaiheen ajaksi. Jos oikein muistan niin iho alkoi pahenemaan jo parin viikon päästä hoidon alottamisesta, mutta aika lievästi vielä silloin. sit se paheneminen on kokoajan vaan pahentunut ja nyt ehkä muuutaman viikon pysynyt samanlaisena. Alussa iho myös kuivui tosi paljon, silmät kutisi ja huulet rohtui, hiukset kuivui myös mikä olikin ainoa tän kuurin hyvä asia tähän mennnessä eli ei tarvinnut pestä hiuksia kuin pari kertaa viikossa, aikasemmin joka päivä. Mut mitään noista haittavaikutuksista ei oikeastaan ole nyt enään kun syön niin pienellä annoksella.

Hei ! Itselläni on suht paha akne ja lääkäri määräsi mullekki roan. En oo kuitenkaa alottanu vielä, haluan ensi yrittää bactosanilla ym, koska en halua just tota pahenemisvaihetta :/ Tää syö itsetuntoo iha järkyttävästi. Sitte ku mulla on muutenki atopiaa ja tosi kuiva iho plus nenäverenvuotoja aika usein, nii en haluais niitä yhtää enempää alottamalla roan. Tuleeko toi pahenemisvaihe kaikille ja kauan se kestää ?!

• kaikilla...
        pahenemisvaihe kirjoitti:

Hei ! Itselläni on suht paha akne ja lääkäri määräsi mullekki roan. En oo kuitenkaa alottanu vielä, haluan ensi yrittää bactosanilla ym, koska en halua just tota pahenemisvaihetta :/ Tää syö itsetuntoo iha järkyttävästi. Sitte ku mulla on muutenki atopiaa ja tosi kuiva iho plus nenäverenvuotoja aika usein, nii en haluais niitä yhtää enempää alottamalla roan. Tuleeko toi pahenemisvaihe kaikille ja kauan se kestää ?!

Ei kaikilla pahene. Tavallista lääkärin mukaan on se että akne jonkin verran pahenee hoidon alussa, mutta useimmilla se ymmärtääkseni kestää vaan pari viikkoa. Kävin just lääkärissä ja sain kortisoni-kuurin, jotta tää paheneminen helpottuisi. Eli mun iho reagoi voimakkaasti siihen Roaccutaniin, toisilla niin ei käy ja joillakin ei tuu mitään pahenemista. Eli en halua pelotella mut ite en ollu varautunu et se iho pahenisi näin paljon ja et se paheneminen kestäis näin kauan (noin pari kuukautta siitä kun iho alkoi mennä huonommaksi) tuli vähän järkytyksenä ja oon ollu aika allapäin sen takia kun ei haluais edes liikkua missään ihmisten ilmoilla =(

mut kortisonin pitäisi tepsiä nopeasti. Ja toi mun lääkäri ainakin on sanonut että kaikilla se Roaccutan auttaa. Ehkä yhdellä prosentilla ei. Mutta ihoa tää tosiaan kuivattaa ja mullakin oli nenäverenvuotoa alussa, muulloin ei oo ikinä ollu eli se voi tulla sulla ongelmaksi mut ehkä jotku kosteuttavat nenätipat voi auttaa. Mulla silmät kutisi myös.

Mutta jos lopputulos on hyvä niin kyl sen pahenemisvaiheen kestää. Lääkäri sanoi et sitä ei voi ikinä tietää kenellä pahenee ja kenellä ei.

• Kortisoni
        kaikilla... kirjoitti:

Ei kaikilla pahene. Tavallista lääkärin mukaan on se että akne jonkin verran pahenee hoidon alussa, mutta useimmilla se ymmärtääkseni kestää vaan pari viikkoa. Kävin just lääkärissä ja sain kortisoni-kuurin, jotta tää paheneminen helpottuisi. Eli mun iho reagoi voimakkaasti siihen Roaccutaniin, toisilla niin ei käy ja joillakin ei tuu mitään pahenemista. Eli en halua pelotella mut ite en ollu varautunu et se iho pahenisi näin paljon ja et se paheneminen kestäis näin kauan (noin pari kuukautta siitä kun iho alkoi mennä huonommaksi) tuli vähän järkytyksenä ja oon ollu aika allapäin sen takia kun ei haluais edes liikkua missään ihmisten ilmoilla =(

mut kortisonin pitäisi tepsiä nopeasti. Ja toi mun lääkäri ainakin on sanonut että kaikilla se Roaccutan auttaa. Ehkä yhdellä prosentilla ei. Mutta ihoa tää tosiaan kuivattaa ja mullakin oli nenäverenvuotoa alussa, muulloin ei oo ikinä ollu eli se voi tulla sulla ongelmaksi mut ehkä jotku kosteuttavat nenätipat voi auttaa. Mulla silmät kutisi myös.

Mutta jos lopputulos on hyvä niin kyl sen pahenemisvaiheen kestää. Lääkäri sanoi et sitä ei voi ikinä tietää kenellä pahenee ja kenellä ei.

Hei!
        Haluaisin kuulla kokemuksistasi kortisonikuurin jälkeen.
        Itse olen nähnyt, miten kamalaa jälkeä syntyi kortisonikuurin jälkeen. Tai mikäli kuuri on riittävän pitkä, saattaahan siitä olla apuakin. Eri asia kuitenkin on, kannattaako sinun ottaa niitä kaikkia riskejä, joita kortisoniin liittyy. Ellei lääkärisi kertonut niitä, niin kehotan sinua selvittämään riskit. Kortisonin tiedetään myös pahentavan aknea! Itse en enää koskaan hyväksyisi kortisonia aknen hoitoon.

Järkevämpää olisi pienentää Roaccutan annos sllaiseksi, että paheneminen helpottaa. Silloin hoitoaika vaan on pidempi.
        Onhan älytöntä ensin pahentaa akne liian suurella Roaccutan annoksella ja sitten syödä siihen kortisonia, kun annoksen voi pienentää sellaiseksi, että akne ei pahene liikaa.
        Liian suurella annoksella annettu Roaccutan voi aiheuttaa vakavan vahingon, akne fulminansin, joka vaurioittaa ihon pysyvästi. Vahinko on annosriippuvainen ja yksilöllinen.

• kuuri
        Kortisoni kirjoitti:

Hei!
        Haluaisin kuulla kokemuksistasi kortisonikuurin jälkeen.
        Itse olen nähnyt, miten kamalaa jälkeä syntyi kortisonikuurin jälkeen. Tai mikäli kuuri on riittävän pitkä, saattaahan siitä olla apuakin. Eri asia kuitenkin on, kannattaako sinun ottaa niitä kaikkia riskejä, joita kortisoniin liittyy. Ellei lääkärisi kertonut niitä, niin kehotan sinua selvittämään riskit. Kortisonin tiedetään myös pahentavan aknea! Itse en enää koskaan hyväksyisi kortisonia aknen hoitoon.

Järkevämpää olisi pienentää Roaccutan annos sllaiseksi, että paheneminen helpottaa. Silloin hoitoaika vaan on pidempi.
        Onhan älytöntä ensin pahentaa akne liian suurella Roaccutan annoksella ja sitten syödä siihen kortisonia, kun annoksen voi pienentää sellaiseksi, että akne ei pahene liikaa.
        Liian suurella annoksella annettu Roaccutan voi aiheuttaa vakavan vahingon, akne fulminansin, joka vaurioittaa ihon pysyvästi. Vahinko on annosriippuvainen ja yksilöllinen.

Mulla aloitusannos oli joka toinen päivä 20mgx2 ja joka toinen päivä 20mgx1. Pahenemisen kestettyä jonkin aikaa annosta pienennettiin niin että söin 20mgx1 ja siitä edelleen pienemmäksi, 20mg joka toinen päivä. Eli annos on nyt tosi pieni. Mutta em. annoksellakaan ei paheneminen alkanu helpottaa jolloin päädyttiin kortisoniin. Ja lääkärin mukaan näin lyhytkestoisella kortisonikuurilla ei oo haittavaikutuksia. Sit kun mun iho on selvästi parempi, alan nostaa annosta pikkuhiljaa. Ja lääkäri sanoi et ei kannata keskeyttää roaccutania kokonaan koska sit oltas taas lähtötilanteessa.

Mutta mitä tohon kortisoniin tulee niin jo ensimmäisen annoksen jälkeen mun iho rauhottui eikä ollu niin kipeä ja verestävä enää. Eli tuntuis et se auttaa. Oon nyt 4 päivää syöny sitä. Ja tällä hetkellä oon niin kypsä tähän akneen et oon valmis syömään melkein mitä vaan et iho näyttäis paremmalta. Mutta on munkin suhtautuminen kortisoniin aika kielteinen ja en halua sitä turhaan syödä.

Minkälaista jälkeä olet sitten nähnyt kortisonin saavan aikaan?

• Kortisoni
        kuuri kirjoitti:

Mulla aloitusannos oli joka toinen päivä 20mgx2 ja joka toinen päivä 20mgx1. Pahenemisen kestettyä jonkin aikaa annosta pienennettiin niin että söin 20mgx1 ja siitä edelleen pienemmäksi, 20mg joka toinen päivä. Eli annos on nyt tosi pieni. Mutta em. annoksellakaan ei paheneminen alkanu helpottaa jolloin päädyttiin kortisoniin. Ja lääkärin mukaan näin lyhytkestoisella kortisonikuurilla ei oo haittavaikutuksia. Sit kun mun iho on selvästi parempi, alan nostaa annosta pikkuhiljaa. Ja lääkäri sanoi et ei kannata keskeyttää roaccutania kokonaan koska sit oltas taas lähtötilanteessa.

Mutta mitä tohon kortisoniin tulee niin jo ensimmäisen annoksen jälkeen mun iho rauhottui eikä ollu niin kipeä ja verestävä enää. Eli tuntuis et se auttaa. Oon nyt 4 päivää syöny sitä. Ja tällä hetkellä oon niin kypsä tähän akneen et oon valmis syömään melkein mitä vaan et iho näyttäis paremmalta. Mutta on munkin suhtautuminen kortisoniin aika kielteinen ja en halua sitä turhaan syödä.

Minkälaista jälkeä olet sitten nähnyt kortisonin saavan aikaan?

Kortisoni näyttää yleensäkin aluksi auttavan, mutta sitten kun se lopetetaan, akne saattaa paheta uudelleen ja entistäkin pahemmaksi. Siten kortisoniin voi jäädä koukkuun pitkäksi aikaa. Asiantuntijalausunnoissa sanotaan, että sitä pitäisi jatkaa 2 kuukautta. No, ehkä se sitten auttaisikin, en tiedä.

Kortisonikuureja oli kaikkiaan 2 viiden viikon välein. Aluksi sen pituus oli 1 viikko. Kortisonikuurin lopulla ihon alle muodostui laaja-alaisesti syvältä nousevia kovia paukamia, jotka eivät juurikaan näkyneet päälle päin. Roaccutan oli tuolloin keskeytyksissä kaikkiaan 3 viikon ajan. Kun Roaa jatkettiin annoksella 40 mg/vrk, niin muutaman viikon kuluttua kasvoihin, rintaan ja hartioihin nousi suuria, syviä paiseita kuin sieniä sateella (ne ihon alle muodostuneet paukamat nousivat pintaan). Lisäksi nousi lämpö.

Pian alkoi uusi kortisonikuuri kestäen 2 vkoa. Aluksi se näytti rauhoittavan tilanteen ja lämpökin laski. Mutta sen lopulla, kun annos pieneni, lämpö alkoi nousta uudelleen ja se nousi korkeammalle kuin ennen. Kasvot olivat turvoksissa, hurjan näköiset.

Sitten onneksi löytyi lääkäri, joka tiesi, mistä oli kysymys. Hän kauhistui, että aknea oli hoidettu kortisonilla. Samoin hän piti Roan annosta ko tapauksesa liian suurena. Kun kortisoni oli jätetty pois ja Roan annos laskettu puoleen, akne alkoi pikku hiljaa rauhoittua ja lämpö laskea. Hoitoon liitettiin 10 päiväksi mukaan tetrasykliini, koska tilanne oli niin vakava (muutenhan tetrasykliiniä ei saa käyttää yhtäaikaisesti Roan kanssa). Mutta pienellä annoksella se oli tässä tapauksessa hyvä lääke.

Tämä lääkäri sanoi, että on pelkkää silmänlumetta kortisonin parantavalta näyttävä vaikutus.

Alun perin kortisonia määrännyt lääkäri sanoi, että hän ei ollut uskaltanut määrätä kortisonia silloin, kun akne oli paha ja oli tulehdusta, koska siitä olisi voinut tulla sellaiset seuraukset, että olisimme voineet joutua ihmeeseen. Mutta nyt, kun akne oli rauhoittunut, kortisonia voi määrätä. Huom, hän määräsi kortisonia rauhoittuneeseen akneen! Sitä ennen Roa oli ollut viikon tauolla.

Asiaan saattoi olla haitallinen vaikutus silläkin, että Roa oli keskeytyksissä 3 viikkoa, minkä jälkeen se aloitettiin uudelleen. Ainakin lääkkeen myyntiluvan haltijan mukaan sillä oli haitallinen vaikutus.

Tiedän, että joskus, kun akne on oikein paha, kortisoni saattaa olla ainoa apu. En halua ottaa kantaa sinun tapaukseesi. Toivon vaan, että sinulla on osaava ja vastuunsa tunteva lääkäri. Olen nimittäin nähnyt, että tällä alalla on osaamattomia, vastuuttomiakin toimijoita.

Haluaisin jatkossakin kuulla, miten hoitosi etenee. En halua pelotella, mutta haluan kertoa sen, mitä olen itse nähnyt ja oppinut ja toivon, että siitä olisi apua muille.

Muuten vielä, pyydä lääkäriäsi näyttämään potilaskorttimerkinnät. Ensimmäisen käynnin kohdalla pitäisi olla merkittynä aknen vaikeusaste. Se on oleellinen asia, jos jotakin vahinkoa tapahtuu. Ko tapauksessa lääkäri totesi alussa aknen suullisesti keskivaikeaksi, mutta on selvityksissään väittänyt sen olleen vaikea. Sen vuoksi siitä ei ole maksettu vahingonkorvauksiakaan, vaikka se lopulta pitkän taistelun jälkeen myönnettiin vahingoksi. Siitä riidellään edelleen.

• Kortisoni

Siinähän lääkärin taito punnitaan. Sinula on fiksu lääkäri, kun hän on älynnyt pienentää annoksen. Vieläkin fiksumpi hän olisi ollut, jos hän olisi aloittanut hoidon pienemmällä annoksella. Vai mikähän annoksesi oli? Oikea aloitusannos nimittäin yleensä on 20 mg/vrk.
      Ole tarkkana, että lääkärisi ei muuttele annosta edestakaisin tai ainakaan keskeytä sitä ja aloita sitten pian uudelleen. On nimittäin nähty, että siitä vasta seuraukset syntyvät. Meillä nimittäin oli sellainen lääkäri, että hänestä oli mukava kokeilla erilaisia hoitomuotoja, kun meillä oli vakuutus.
      Äläkä sokeasti luota siihen, mitä lääkäri määrää. On nimittäin nähty, miten sertifioidussakaan lääkärikeskuksessa työskentelevän lääkärin virheistä ei löydy vastuunkantajaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      165
      3080
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      373
      2091
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1881
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      43
      1856
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1431
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1183
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      329
      993
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      114
      973
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      802
    Aihe