RD 125:een potkua

noviisi

Ostin kaverilta päällisisn puolin siistissä kunnosa olevan Yamaha RD 125:n ja nyt tarvis saada se kulkeen jonku 140 että kehtais mennä 120 motarilleki. Se on rekisterin mukaan vm.85 ja mallia RD-LC.
Siinä on YPVS ja se tuntuu toimivan. Surisee kun laittaa virrat, vaijerit ehjät ja paikoillaan.
Kaasari on varmaan vakio, joku 26 tai 28. Enoo mitannu. Pääsuutin on kokoa 190.
Gianellin tehari paikoillaan. Pitäskö vakiokaasariin vaihtaa isompi suutin? Uusissa DT:ssä, joissa siis on 28 kaasari ja ypvs, täysteho suutin on luokkaa 240, onko myös tässä vanhassa rd:ssä?
ONGELMA on siinä, että nelosella kulkee 110, vitosella 115-120 ja kutosella taas 110, kierroksia noin 7000. Ei jaksa vääntää!
Toinen vika on "humpaaminen" yläkierroksilla. Kun vääntää kaasun pohjaan ja kun kierrokset on 9000, alkaa vispaaminen 8500 ja 9500 välillä. Sitte ku ei väännä ihan pohjaan, ottaa yli 10000, ja piikkiä ei oikeen taho tuntua koko matkalla... Nämä kierrokset on siis vapaalla.

Nyt tärkeimpänä haluaisin apua mistä sais kutosvaihteelle vääntöä ja kierroksia?

Tulen olemaan erittäin kiitollinen vastauksista!

11

6187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riku

      No olisko sulla, tai jollain muulla mahdollisesti ehdotuksia! Mul on tollainen rd 125 ypvs vm.86. Se ei suostu lähtemään enää käyntiin. Pari päivää sitten se toimi, mut nyt ei enään lähde pelittämään. Kaasari on putsattu ja kasattu. Tulppa antaa kipinää, mutta karstottuu nopeesti (noin kuukaudessa). Yritin etsiä kuristimia, mitä rekisteriotteessa luki, mut mitään en löytäny. Nyt se sit ei enää lähde käyntiin kaasarin putsauksen/kasauksen jälkeen. Jos jollain jotain ehdotuksii niin laita viestii tänne tai mun emailiin [email protected]. Voi myös soittaa p.0505895383

    • tietäjä

      no sehän ei todellakaan riitä että akseli on paikoillaan ja toimii vaan se pitää olla myös oikein säädetty! tehoputkea käytettäessä suuttimenkin täytyy olla isompi, muuten saa liian vähän pensiiniä ja leikkapi kiinni hyvällä tuurilla.
      kannattaapi kyllä se akselin säätö katsoo ekkana ku sillä saa paljo aikaan....

    • rättänä

      Noin niin kuin vertailukohtana omani. Mulla oli joskus kevariaikoinani tuo -87 mallinen RD. Eli se on tekniikaltaan vastaava.

      Se oli täysin vakio ja kulki mittarin mukaan parhaimmillaan hyvissä olosuhteissa motarilla tasaisella 145km/h. Tasamaalla sai aina 130 mittariin. Toisin sanoen kuutosella jaksoi vääntää kierrokset lähes tappiin. Ei kuitenkaan vastatuulessa.. :)

      Sylinterin toisella puolella on musta boksi johon vaijerit menevät. Ota kansi auki. Käännä virrat päälle. Akseli palautuu auki asentoon. Katso että merkki on kohdallaan. Jos ei ole, säädä vaijerit niin että on.

      Katso jostakin kataloogista mikä on tuon vehkeen vakiosuutinkoko. Luulen että tuohon voisi laittaa vähän isomman. Noihin vapaalla kaasutteluihin en paljoa perusta. Silloin kone ei juurikaan joudu vääntämään, ja se voi käyttäytyä vähän miten sattuu. Mulla 1000 cebari ei ottanut vapaalla kunnolla jengaa 7500 rpm:stä ylös päin. Vaihde päällä veti että naukui 11000 asti.

      Onko tehari tukossa? Omassani huomasin ainakin tuon vakioputken kanssa että se kannattaa polttaa aina tietyin ajoin. Tuppasi karstaantumaan ja tukkeentumaan. Ekan kerran oli edellisen omistajan jäljiltä niin tukossa että ei auttanut muuta kuin tehdä nuotio ja heittää hiilille se putki. Siinä se paloi puoli tuntia. Sen jälkeen antoi jäähtyä ja kalikalla vain kopisteli harmaat tuhkat sisältä. Kannattaa irroittaa vaimennin sitten ennen, ettei heitä sitä notskiin.

      Onko puristukset OK? Kaksitahtiset kun tuppaavat kuluttamaan mäntiä, sylintereitä, männänrenkaita.

      • noviisi

        YPVS on kohdallaan, putkesta ja männästä en osaa sanoa.
        Miten se on tuon putken laita kun se kuitenki pienemmillä vaihteella kiertää... mopo ei ainakaan kiertäny edes pienillä tukkoisena. Pääsuuttimia saa varmaan vaikka euromotorilta. Jos se ei tuo apua, täytyy ottaa pannun välykset tarkastelun kohteeksi.
        Onko tietoa paljonko porautus ja uusi mäntäsarja sekä tarvittavat tiivisteet maksavat. Ja jos ei ole kulumajälkiä pytyssä, onnistuuhan pelkällä männän renkaiten vaihdolla..?
        Vielä vapaalla kierrättämisestä...tämäki innostuu ottaan joskus vaihde päällä 11000.. mutta mopo tämä kuitenki on!

        Kiitos neuvoista!


      • Mooffa se on
        noviisi kirjoitti:

        YPVS on kohdallaan, putkesta ja männästä en osaa sanoa.
        Miten se on tuon putken laita kun se kuitenki pienemmillä vaihteella kiertää... mopo ei ainakaan kiertäny edes pienillä tukkoisena. Pääsuuttimia saa varmaan vaikka euromotorilta. Jos se ei tuo apua, täytyy ottaa pannun välykset tarkastelun kohteeksi.
        Onko tietoa paljonko porautus ja uusi mäntäsarja sekä tarvittavat tiivisteet maksavat. Ja jos ei ole kulumajälkiä pytyssä, onnistuuhan pelkällä männän renkaiten vaihdolla..?
        Vielä vapaalla kierrättämisestä...tämäki innostuu ottaan joskus vaihde päällä 11000.. mutta mopo tämä kuitenki on!

        Kiitos neuvoista!

        Minullakin on Rd vm. -84 se on muuten 100% kunnossa, mutta siitä on edellinen omistaja (saatanan tollo semmonen) viilannu imuaukot vituilleen ja laittanu siihen 35 numeroa liian ison suuttimen... suuttimen oon vaihtanu vakioks ja nyt se kiertää 9000, vapaalla, piikki tulee 6500 kiekan kohilla ja sitä kestää 500 kiekkaa... ajossa se kiertää, (huom.) myötätuulessa n. 7500... Luulen että kaikki viilailut on viisainta jättää tekemättä, Mutta jos asias osaat, ja välttämättä haluat koittaa, niin voit pikkusen, (HUOM!!! TOSI VÄHÄN, ei tarvi paljoo) ottaa viilalla tai jollain huuhtelukanavii ylöspäin, mutta muista säilyttää muoto oikeana, imuaukkookin voit HIEMAN suurentaa alaspäin, ja ehkä ylös, HIEMAN!!! (älä missään nimessä koske niihin väliseiniin imuaukossa mitenkään, männänrenkaan katkeinkohdat kulkee niiden kohalla, jos niitä viilaat niin männänrenkaat on hetkessä palasina, (omassani on ed. omis. vetänyt ne kyseiset seinämät poralla melkein poikki) Myös pelkkä kiillotus voi auttaa, hiomapaperia vaan ja sillä kiillotat. Pakoaukosta en YPVS mallissa osaa sanoa, koska en sitä ole nähnyt, mutta luulisin että paras ku et koske ollenkaan. Jos voi viilata niin edelleenkin vain hieman, ylöspäin, se tuo lisää kiekkaa (myös piikki siirtyy hieman ylemmäs, ts. tehoalue tiivistyy) Jos viilaat liikaa niin menee alaväännöt ja kaikki teho on jollain 500 kiekan alueella, ei tosiaankaan ole hyvä. Laitat sen tehoputken ja vaihat n. 20 numeroo isomman suuttimen, kokeilemalla löydät sopivan. Jos saat toisen sylinterin jostain niin sitte vasta kannattaa viilata, nimittäin pytty menee helposti pilalle viilatessa. Yks kans mistä on apua, on hiilikuitu läpät, jos kaksporttiset boyesenit löydät niin kaikkein parhaat. Takuuseen en viilausohjeistani mene koska en ole piikkiä viilannut. PV:tä kylläkin, ja kulki 75 vakiopytyllä, vakiokaasarilla, tehoputkella ja boyesenin kaksporttisilla läpillä. Kiillotin myös kanavat.

        Sen aukkojen kiillotuksen voit tehdä huoletta, sillä et saa sitä pyttyä pilalle, se voi vaan parantua, hyvä karkeus on jotain 60-100, ei tarvi olla sen hienompaa.

        Mutta jotku jotka tietävät, niin kertokaa minulle siitä ypvs pakoaukosta, kestääkö/voiko sitä edes viilata?


      • reima
        Mooffa se on kirjoitti:

        Minullakin on Rd vm. -84 se on muuten 100% kunnossa, mutta siitä on edellinen omistaja (saatanan tollo semmonen) viilannu imuaukot vituilleen ja laittanu siihen 35 numeroa liian ison suuttimen... suuttimen oon vaihtanu vakioks ja nyt se kiertää 9000, vapaalla, piikki tulee 6500 kiekan kohilla ja sitä kestää 500 kiekkaa... ajossa se kiertää, (huom.) myötätuulessa n. 7500... Luulen että kaikki viilailut on viisainta jättää tekemättä, Mutta jos asias osaat, ja välttämättä haluat koittaa, niin voit pikkusen, (HUOM!!! TOSI VÄHÄN, ei tarvi paljoo) ottaa viilalla tai jollain huuhtelukanavii ylöspäin, mutta muista säilyttää muoto oikeana, imuaukkookin voit HIEMAN suurentaa alaspäin, ja ehkä ylös, HIEMAN!!! (älä missään nimessä koske niihin väliseiniin imuaukossa mitenkään, männänrenkaan katkeinkohdat kulkee niiden kohalla, jos niitä viilaat niin männänrenkaat on hetkessä palasina, (omassani on ed. omis. vetänyt ne kyseiset seinämät poralla melkein poikki) Myös pelkkä kiillotus voi auttaa, hiomapaperia vaan ja sillä kiillotat. Pakoaukosta en YPVS mallissa osaa sanoa, koska en sitä ole nähnyt, mutta luulisin että paras ku et koske ollenkaan. Jos voi viilata niin edelleenkin vain hieman, ylöspäin, se tuo lisää kiekkaa (myös piikki siirtyy hieman ylemmäs, ts. tehoalue tiivistyy) Jos viilaat liikaa niin menee alaväännöt ja kaikki teho on jollain 500 kiekan alueella, ei tosiaankaan ole hyvä. Laitat sen tehoputken ja vaihat n. 20 numeroo isomman suuttimen, kokeilemalla löydät sopivan. Jos saat toisen sylinterin jostain niin sitte vasta kannattaa viilata, nimittäin pytty menee helposti pilalle viilatessa. Yks kans mistä on apua, on hiilikuitu läpät, jos kaksporttiset boyesenit löydät niin kaikkein parhaat. Takuuseen en viilausohjeistani mene koska en ole piikkiä viilannut. PV:tä kylläkin, ja kulki 75 vakiopytyllä, vakiokaasarilla, tehoputkella ja boyesenin kaksporttisilla läpillä. Kiillotin myös kanavat.

        Sen aukkojen kiillotuksen voit tehdä huoletta, sillä et saa sitä pyttyä pilalle, se voi vaan parantua, hyvä karkeus on jotain 60-100, ei tarvi olla sen hienompaa.

        Mutta jotku jotka tietävät, niin kertokaa minulle siitä ypvs pakoaukosta, kestääkö/voiko sitä edes viilata?

        Pakoaukkoa kannattaa myös levittää, jolloin saat lisää vääntöä (jos tuo ypvs ei estä viilausta).
        Imuaukkoa ei saa nostaa.
        Kantta kannattaa laskea.


      • kyllävain
        Mooffa se on kirjoitti:

        Minullakin on Rd vm. -84 se on muuten 100% kunnossa, mutta siitä on edellinen omistaja (saatanan tollo semmonen) viilannu imuaukot vituilleen ja laittanu siihen 35 numeroa liian ison suuttimen... suuttimen oon vaihtanu vakioks ja nyt se kiertää 9000, vapaalla, piikki tulee 6500 kiekan kohilla ja sitä kestää 500 kiekkaa... ajossa se kiertää, (huom.) myötätuulessa n. 7500... Luulen että kaikki viilailut on viisainta jättää tekemättä, Mutta jos asias osaat, ja välttämättä haluat koittaa, niin voit pikkusen, (HUOM!!! TOSI VÄHÄN, ei tarvi paljoo) ottaa viilalla tai jollain huuhtelukanavii ylöspäin, mutta muista säilyttää muoto oikeana, imuaukkookin voit HIEMAN suurentaa alaspäin, ja ehkä ylös, HIEMAN!!! (älä missään nimessä koske niihin väliseiniin imuaukossa mitenkään, männänrenkaan katkeinkohdat kulkee niiden kohalla, jos niitä viilaat niin männänrenkaat on hetkessä palasina, (omassani on ed. omis. vetänyt ne kyseiset seinämät poralla melkein poikki) Myös pelkkä kiillotus voi auttaa, hiomapaperia vaan ja sillä kiillotat. Pakoaukosta en YPVS mallissa osaa sanoa, koska en sitä ole nähnyt, mutta luulisin että paras ku et koske ollenkaan. Jos voi viilata niin edelleenkin vain hieman, ylöspäin, se tuo lisää kiekkaa (myös piikki siirtyy hieman ylemmäs, ts. tehoalue tiivistyy) Jos viilaat liikaa niin menee alaväännöt ja kaikki teho on jollain 500 kiekan alueella, ei tosiaankaan ole hyvä. Laitat sen tehoputken ja vaihat n. 20 numeroo isomman suuttimen, kokeilemalla löydät sopivan. Jos saat toisen sylinterin jostain niin sitte vasta kannattaa viilata, nimittäin pytty menee helposti pilalle viilatessa. Yks kans mistä on apua, on hiilikuitu läpät, jos kaksporttiset boyesenit löydät niin kaikkein parhaat. Takuuseen en viilausohjeistani mene koska en ole piikkiä viilannut. PV:tä kylläkin, ja kulki 75 vakiopytyllä, vakiokaasarilla, tehoputkella ja boyesenin kaksporttisilla läpillä. Kiillotin myös kanavat.

        Sen aukkojen kiillotuksen voit tehdä huoletta, sillä et saa sitä pyttyä pilalle, se voi vaan parantua, hyvä karkeus on jotain 60-100, ei tarvi olla sen hienompaa.

        Mutta jotku jotka tietävät, niin kertokaa minulle siitä ypvs pakoaukosta, kestääkö/voiko sitä edes viilata?

        Itselläni oli viime kesänä sellainen ongelma Rd:ssäni ; Tehot hävisivät totaalisesti, ei jaksanut vääntää kunnolla eikä kulkenutkaan kun entisestä 110 km/h noin 95 km/h. Ajattelin että ei voi olla muualla vika kun ypvs:ssä joten katsoin asian, ensin otin putken irti ja muut vastaavat osat jotta sen saa irti, mm. vaijerit pois kyljestä mitkä sitä säätävät. Sitten siinä sormi pelillä koitin liikutella sitä ja katsoin pakoaukosta, liikkui erittäin jähmeästi ja niin sanotussa auki asennossa "akseli" näkyi selvästi vielä pako aukosta. Sitten otin sen irti ja oli aivan paskassa. Pinttynyt oli koko hoito... Ei muutaku hiomaan kunnolla poraan laitettavalla metallilaipalla ( mikä nyt onkaan semmoinen harja sydeemi) paskat pois, ihan metallin kirkkaaksi ja sitte putsasin sylinteristä sen ypvs:n läpireijästä pinttyneet paskat pois myös ja kuumankestovaseliinit ja kasaan, säädöt kohille ja testaus, liikkui ihan liukkaasti taas kun kokeili ja avautui loppuun asti. Sitten testaamaan pärrää ja ei voinu muutaku jäädä suu auki kun tuntui kun alla olisi aivan eri pyörä. Eli se kannattaa joskus tarkistaa.


    • noviisi

      Nyt alko rd keuliin... Lähti kesken lennon teharin päästä jonkulainen supistinkappale kulkeen.. nyt siinä on vaan 58mm halkaisijaltaan oleva tyhjä pönttö viimisenä. Ja meteli on niin hurja ettei kehtaa käynnistää koko vehettä.

      Pitää tehdä uus putken pää siihen. Onko se muuta ku tekee "korkin" jossa on joku parikytämillinen reikä keskellä. Vai onko parempi muutama pikku reikä? Pitäis saada värkättyä semmonen että äänet sievenis, mutta edelleen keulis lähes yhtä ilosesti.

      Huiput ei tuolla putken aukeamisella noussu, mutta ihan hiukan paremmin vetää kutosella ja tosiaan nyt voi keulia...

    • HÖRDEE

      Tässä hieman jos joku vielä tätä lukee,eli mulla oli ypvs RD vuosina 86-87,musta,punaisilla tarroilla,Storm motorilta ostin Giannellin putken,isomman suuttimen ja Boyesenin läpät,näillä RD heräsi uuteen eloon,Micronin putkea pidettiin silloin huonona koska alavääntö hävisi,Giannellista lähti parempi äänikin.Hieno peli Hördee oli,ongelmia ei ollut,nyt vanhana tekisi taas mieli moista pyörää :) Ajoin ilman yläkatetta koska pyörä oli paremman näköinen mielestäni.

    • pyörämenimenojaan

      Micron oli minullakin taannoin 90 luvulla RD;ssä.
      Siinä on sitä kunnon potkua ja jos tehoa oikeasti haluaa piikille, niin se on oikea putki.
      Alavääntöä ei kakstahdeissa oikein ole, kuuluu asiaan.
      Kun laitat tehoputken, niin oikea virittäjä taikoo lisää potkua alhaalle ja keskelle.

      • Jutustelija1

        Kyllä 2t vääntää hyvin alhaalta jos on matala viritysaste, samoin kuin nelarikin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      42
      2217
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      51
      1738
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      40
      1553
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      43
      1511
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1469
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1440
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1371
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1281
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1245
    Aihe