Kuukausisäästäminen jäihin?

rahastosäästäjä

Olen pistänyt parin vuoden ajan rahaa kuukausittain muutamaan eri indeksirahastoon.
Tilanne on nyt epävarma, kannattaisikohan pistää kyseiset kuukausisäästöt rahamarkkinarahastoon ja katsella tilannetta vuoden vaihteen yli ja mahdollisesti heittää sitten 2kk sijotukset kerralla (alemmalla kurssitasolla) kyseisiin rahastoihin?
Euro&Aasia.

9

2546

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-kuukausisäästäjä

aloitin vuoden alussa kuukausisäästämisen rahastoon, ensimmäiset puoli vuotta näytti menevän hyvin, mitä nyt yksi notkahdus keväällä mutta kesällä alkoi niin hirveä heilunta että saldokin heilui helposti miinukselle. Tulevaisuuskin näyttää huonolta kun suhdannehuippu on jo ohi joten kurssit voi mennä alaspäin vuosien ajan.

Lunastin kaikki pois ja sanoin irti koko kuukausisäästödiilin koska uudelleen voitolle pääseminen voisi viedä vuosia eikä mulla ole niin paljoa kärsivällisyyttä. Onneksi lunastin jo reilu viikko sitten, nyt olisi paljon, PALJON enemmän miinuksella.

• nyt ollut

vähän malttia.
        säästäminen on malttipeliä.
        Nyt on ostoaika, ei myyntiaika.
        Tulet vielä katumaan kotiutustasi.

• ex-rahastosäästäjä
        nyt ollut kirjoitti:

vähän malttia.
        säästäminen on malttipeliä.
        Nyt on ostoaika, ei myyntiaika.
        Tulet vielä katumaan kotiutustasi.

kadun etten lopettanut jo aiemmin mutta onneksi kokeilin ihan pikkurahoilla, oikeat rahat on turvallisesti varatilillä.
        Semmoiset kokemukset kuukausittaisesta rahastosäästämisestä että ei ole meikäläisen juttu se. Ainoastaan jos laittaisin kertasumman kun kurssi on aivan pohjamudissa ja sitten jos onnistuisi lunastamaan voitot kurssihuipulla mutta kuukausisäästäjäksi rahastoon en enää rupea.

• onnistuu
        ex-rahastosäästäjä kirjoitti:

kadun etten lopettanut jo aiemmin mutta onneksi kokeilin ihan pikkurahoilla, oikeat rahat on turvallisesti varatilillä.
        Semmoiset kokemukset kuukausittaisesta rahastosäästämisestä että ei ole meikäläisen juttu se. Ainoastaan jos laittaisin kertasumman kun kurssi on aivan pohjamudissa ja sitten jos onnistuisi lunastamaan voitot kurssihuipulla mutta kuukausisäästäjäksi rahastoon en enää rupea.

Hyvä strategia tuo aivan pohjilla ostaminen ja huippuhintaan myyminen. Hmm... miksiköhän kaikki eivät toimi noin? :)

• Sijoittaja X

Maailmasta löytyy esimerkkejä menestyksekkäästä käänteisisjoittamisesta. Kun ostat silloin, kun kaikki muut myy voit tehdä kaikista parhaat sijoituksesi, koska paniikki myynneissä tulee ylilyöntejä.

Euroopan p/e keskiarvo alkaa olla alle 13, joka on markkinoiden pitkäaikainen keskiarvo. Tämän vuoksi mielestäni kuukausi sijoittamista eurooppaan kannattaisi jatkaa. Toisaalta 200 keskiarvo on kääntynyt laskuun, joka on yleensä merkki, että suuriosa sijoittajista uskoo laskuun tulevaisuudessa. Tätä taustaa vasten itse jatkaisin kuukausi säästämistä pienenellä summalla kuukaudessa. Yleensä juuri indekskin kääntyessä tulee se ensimmäinen selkeä ylilyönti. Soa osakkeista palaa "realistiselle tasolle", mutta osa osakkeista menee halvoiksi, ts. yhtiöt, jotka kasvaa ja tuottaa tulosta.

• 2. rahastosäästäjä

Kuinka suuria nuo sinun kuukausisäästösi ovat? Jos ne ovat hyvin suuria (siis suhteessa rahastoissa nyt olevaan summaan ja toisaalta sun tuloihisi/varallisuuteesi), voi tuossa rahamarkkinarahaston hyödyntämisessä eräänlaisena parkkipaikkana hyvinkin olla järkeä. Itselläni kuukausittainen säästösumma neljään eri rahastoon on sen verran pieni (100e kuhunkin), että päätin jatkaa entiseen malliin. Olen kyllä varautunut siihen, että pari seuraavaa vuotta voidaan nk. uida syvissä vesissä...

• lunta tupaan!

Joo, joku kolmen-neljän vuoden lasku sopisi mun suunnitelmiini kuin nenä päähän. Tällainen pitkäaikaissäästäjä saisi sekä hyviä osakkeita sopivaan hintaan että enemmän rahasto-osuuksia samalla säästösummalla. Sitten taas nyt koetun kaltainen nousu perään ja meikää naurattaa koko matkan pankkiin!

• AVKT

On ratkaiseva, siis kuinka vanha säästäjä on, jos olet alle 55v, jatkaisin koska nyt saa halvemmalla.

• Samoin

Itse alan tehdä lisäsijoituksia kunhan kurssit ovat ensin lasketellet pilvistä n. 6kk-2v.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      43
      2160
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      182
      1948
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      116
      1362
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1160
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      96
      972
    6. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      919
    7. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      869
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      44
      855
    9. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      31
      802
    10. Minkälaisen viestin toivoisit saavasi?

Miehelle.... Helpota vähän.
      Ikävä
      54
      701
    Aihe