kihomadot

apua

Löysin itseltäni kihomatoja, mistä lie olen saanut. nyt olen hoitanut tänään koko perheen vauvaa lukuunottamatta pyrvinillä ja aloittanut kauhean siivouksen. Lapsilta en ole matoja löytänyt muutaman illan olen taskulampun kanssa etsinyt eivätkä ole kutinaa valittaneet. mitenkäs vauva 6kk? apua tämä on ihan hirveää. Mistä tietää onko ongelma jo pitkällä onko matoja paljon vai vähän? kaikki apu ja neuvot ovat tarpeen.

37

18071

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jatkuvaksi käytännöksi

      Hyvin todennäköisesti matoja on teillä kaikilla. Sinä olet suurella todennäköisyydellä saanut tartunnan lapsiltasi vaikka he eivät nyt kutinaa valittaisikaan. Lasten ystävät on syytä madottaa myös, muuten on todennäköistä, että saatte madot takaisin. Matojen määrällä ei hirveästi ole väliä, munia ne tuottavat tuhottomasti joka tapauksessa.

      1. kuuri ei riitä mihinkään eikä välttämättä kaksikaan. Meillä neljäs lääkitys vasta tappoi madot, sitä ennen madot tarttuivat aina uudelleen ja uudelleen. Käsien pesu on syytä tehdä vähän väliä ja aina ennen kuin jotain pistetään suuhun. Vaihda vessan käsipyyhkeet joka päivä ja parasta olisi, jos jokaisella on omansa.

      • apua

        Meilä tosiaan on se vauva 6kk, mitenkähän sen kanssa tulee toimia? Täytyykö sekin jotenkin madottaa? Jos täytyy millä sen saa tabletin nielemään? Siivoan ja pesen täällä kotia kuin heikkopäinen, tulee käytettyä äitiysloma hyödyllisesti.


      • Yksi vain
        apua kirjoitti:

        Meilä tosiaan on se vauva 6kk, mitenkähän sen kanssa tulee toimia? Täytyykö sekin jotenkin madottaa? Jos täytyy millä sen saa tabletin nielemään? Siivoan ja pesen täällä kotia kuin heikkopäinen, tulee käytettyä äitiysloma hyödyllisesti.

        Kysy neuvolasta tai katso lääkepakkauksesta ikäraja tabletille. Itse lääkkeen voinet sekoittaa vaikka puuroon/velliin/mehuun jos tablettien pilkkomista ei ohjeessa kielletä.


      • apua
        apua kirjoitti:

        Meilä tosiaan on se vauva 6kk, mitenkähän sen kanssa tulee toimia? Täytyykö sekin jotenkin madottaa? Jos täytyy millä sen saa tabletin nielemään? Siivoan ja pesen täällä kotia kuin heikkopäinen, tulee käytettyä äitiysloma hyödyllisesti.

        ...vauva käyttää vaippaa, joten kakka on helppo tutkia, mitään ei onneksi ole löytynyt. Kuinka pitkä on kihomatojen itämisaika? jos on tarttunut niin koska matoja pitäisi alkaa löytyä


      • matojako
        apua kirjoitti:

        ...vauva käyttää vaippaa, joten kakka on helppo tutkia, mitään ei onneksi ole löytynyt. Kuinka pitkä on kihomatojen itämisaika? jos on tarttunut niin koska matoja pitäisi alkaa löytyä

        Kihomato elää suolessa ja tulee munimaan peräaukolle. Ulosteessa niitä näkyy vain silloin kun matoja on paljon. Vaippatavaran puhtaus ei kerro mitään madottomuudesta.

        Kihomato aikuistuu kuukaudessa.

        Tukholmalaislapsista viidennes kantaa kihomato tartuntaa!


      • myös!!
        apua kirjoitti:

        Meilä tosiaan on se vauva 6kk, mitenkähän sen kanssa tulee toimia? Täytyykö sekin jotenkin madottaa? Jos täytyy millä sen saa tabletin nielemään? Siivoan ja pesen täällä kotia kuin heikkopäinen, tulee käytettyä äitiysloma hyödyllisesti.

        Meillä oli kihomatoja, ja 6 kk ikäinen vauva. Annoin myös vauvalle tabletin jauhettuna. Eli myös uusintahoidon 2 vk kuluttua.

        Ovat niin helposti tarttuvia, että vauva kannattaa hoitaa myös.


      • täälläkinkö matoja??
        myös!! kirjoitti:

        Meillä oli kihomatoja, ja 6 kk ikäinen vauva. Annoin myös vauvalle tabletin jauhettuna. Eli myös uusintahoidon 2 vk kuluttua.

        Ovat niin helposti tarttuvia, että vauva kannattaa hoitaa myös.

        Meillä poika 1v. on nyt reilun viikon ollut enenevissä määrin kiukkunen yms. Viikko sitten tuli serkulta ilmoitus että heillä on matoja, yhteyksissä oltiin oltu 2vkoa sekä myös 5päivää aikaisemmin (siis heidän "ilmoitustaan").

        Kakka on lähtenyt menemään löysemmäksi pikkuhiljaa ja nyt to jo jollain lailla ripulimaisemmaksi. Viime yönä sitten neljältä herättiin kakkaamaan..yli tulee lähes aina. (Minusta ei kuitenkaan mahatautia ole kun poika ei muuten ole sairaan olonen, sairaan kiukkunen vaan "koko ajan"). Minusta kakassa on välillä "lankaa". Ei ihan joka kerta, mutta usein. Jos ovat matoja niin kuolleita ovat, koska eivät liiku. Kakkaa siis tosi usein, normaalisti kerran-kaksi päivässä. Kakka on ns. tosi helppo tutkia, kun vaipassa on. Annoin aamulla yhden pyrvinin "varmuuden vuoksi", tietty otamme itsekin kunhan apteekkiin pääsemme (tämän yhden sain eilen sieltä serkkulasta).

        Mutta siis kysymykseni on että a) liittyykö tähän "ripulia" (ja pepun ärtymistä) ja b) kuinka nopeasti pitäisi oireiden hävitä pyrvinin ottamisen jälkeen jos tämä nyt noita vihulaisia on?

        Tämä on ihan järkyn kurjaa vaikka täysin vaaratonta onkin.. :P


      • näin..
        täälläkinkö matoja?? kirjoitti:

        Meillä poika 1v. on nyt reilun viikon ollut enenevissä määrin kiukkunen yms. Viikko sitten tuli serkulta ilmoitus että heillä on matoja, yhteyksissä oltiin oltu 2vkoa sekä myös 5päivää aikaisemmin (siis heidän "ilmoitustaan").

        Kakka on lähtenyt menemään löysemmäksi pikkuhiljaa ja nyt to jo jollain lailla ripulimaisemmaksi. Viime yönä sitten neljältä herättiin kakkaamaan..yli tulee lähes aina. (Minusta ei kuitenkaan mahatautia ole kun poika ei muuten ole sairaan olonen, sairaan kiukkunen vaan "koko ajan"). Minusta kakassa on välillä "lankaa". Ei ihan joka kerta, mutta usein. Jos ovat matoja niin kuolleita ovat, koska eivät liiku. Kakkaa siis tosi usein, normaalisti kerran-kaksi päivässä. Kakka on ns. tosi helppo tutkia, kun vaipassa on. Annoin aamulla yhden pyrvinin "varmuuden vuoksi", tietty otamme itsekin kunhan apteekkiin pääsemme (tämän yhden sain eilen sieltä serkkulasta).

        Mutta siis kysymykseni on että a) liittyykö tähän "ripulia" (ja pepun ärtymistä) ja b) kuinka nopeasti pitäisi oireiden hävitä pyrvinin ottamisen jälkeen jos tämä nyt noita vihulaisia on?

        Tämä on ihan järkyn kurjaa vaikka täysin vaaratonta onkin.. :P

        Meillä ei ollut ripulia mutta pepun ärtymistä kylläkin, sekä juuri kuvaamaasi kiukkuissuutta. 2 vrk jälkeen pitäisi helpottaa kun madot kuolevat, mutta niistä munista voi siis vielä kuoriutua matoja 2 vk ajan, siksi toinen hoito.

        Varmaan kyllä on matoja, jos kakassa "lankoja" on.


      • apua
        apua kirjoitti:

        Meilä tosiaan on se vauva 6kk, mitenkähän sen kanssa tulee toimia? Täytyykö sekin jotenkin madottaa? Jos täytyy millä sen saa tabletin nielemään? Siivoan ja pesen täällä kotia kuin heikkopäinen, tulee käytettyä äitiysloma hyödyllisesti.

        Lääkitsin nyt sitten vauvankin. Kouluikäisen pojan ja 5-vuotiaan pikkuveljen lääkitsin siis jo aiemmin. Toivottavasti me pääsemme madoista eroon, eikä meille tule sellaista kierrettä mistä olen kuullut.


      • kuusenkoriste
        matojako kirjoitti:

        Kihomato elää suolessa ja tulee munimaan peräaukolle. Ulosteessa niitä näkyy vain silloin kun matoja on paljon. Vaippatavaran puhtaus ei kerro mitään madottomuudesta.

        Kihomato aikuistuu kuukaudessa.

        Tukholmalaislapsista viidennes kantaa kihomato tartuntaa!

        Apua.. kaikkien lukemieni merkkien mukaan minulla näyttää olevan kihomato.. ulosteessa ne kiemurtelee ja peppu kutiaa...
        En kyllä haluaisi mennä apteekkiin hankkimaan kuuria.
        Onko MITENKÄÄN mahdollista hoitaa sen häätö ilman mitään kuuria?
        Help meeee ._.


      • Anonyymi

        pyrvin ei tehoa niin hyvin matoihin koska se vain lamauttaa madot eikä tee mitään toukille ja munille...vermox taas tappaa madot sekä toukat sentakia on vermoxilla helpompi päästä madoista eroon. kihomadoilla ei ole mitään koukkuja tms.lapamadolla kylläkin. Vermox ilman reseptiä - https://euhealth24.com/fi/drug/vermox


    • meillä oli niitä myös..

      viime keväänä.havaitsin niitä itseltäni ja keskimmäiseltä lapseltamme,madotimme koko perheen,myös 10kuisen vauvan.kuuri jouduttiin uusimaan kerran.vaiva tosi epämiellyttävä ja ällöttävä eikä siitä juuri kehdannut kuin apteekin tädille puhua:)kyllä se siitä onneksi sitten ohi meni eikä ole sen koommin näkynyt.kovasti siivottiin ja käsiä pestiin..

    • kihinä

      mistä tiedätte, että teillä on matoja? Meillä on lapsilla ollut, joskus, mutta ei tietääseni itselläni. Tällä viikolla löytyi nuorimmalta Taas pitkästä aikaa. Mitä nopeemmin ne huomaaa niin sitä helpompi häätää. Lääkkeet vaan ovat niin kalliit, että en itse raaski niitä popsia ilman syytä. Lapset sanovat, jos kutisee tai yöllä, kun he nukkuvat kurkkaan peppureikään. Sen jälkeen, kun olen alkanut paperilla ottamaan pois näkyviin tulleet madot, niin niistä on päästy kerralla eroon.

      • inhottaa

        peppu kutisi, mutta ei mitenkään hirveästi. minulla on aina vähän enemmän ja vähemmän kova vatsa ja huomasin kakan pinnassa liikkui jotain ja katsoi vähän tarkemmin ja kihomatohan se oli, yöks. maksoi mitä maksoi, niin inhottava on jo minusta ajatuskin että en jättäisi itselleni epäilystä vaan söisin kuurin. Meillä söi sitten koko perhe, kutinaa ei enää ole kuurista muutama päivä. Sitä tässä mietin koska ne mahdolliset munat taas alkavat kuoriutua, eli ehtiikö kutina jo taas alkaa ennen kuin toisen lääkesatsin ootoaika tulee?


      • vedetty jo
        inhottaa kirjoitti:

        peppu kutisi, mutta ei mitenkään hirveästi. minulla on aina vähän enemmän ja vähemmän kova vatsa ja huomasin kakan pinnassa liikkui jotain ja katsoi vähän tarkemmin ja kihomatohan se oli, yöks. maksoi mitä maksoi, niin inhottava on jo minusta ajatuskin että en jättäisi itselleni epäilystä vaan söisin kuurin. Meillä söi sitten koko perhe, kutinaa ei enää ole kuurista muutama päivä. Sitä tässä mietin koska ne mahdolliset munat taas alkavat kuoriutua, eli ehtiikö kutina jo taas alkaa ennen kuin toisen lääkesatsin ootoaika tulee?

        Nyt on neljät Pyrvinit jo vedetty ja taas yksi lapsista raapi takapuoltaan illalla. Itselläkin kutisee. Siis ihan oikeesti, ihan hirveetä. Joku kertoi joskus palstalla, että on jokin toinenkin lääke. Mikä?? Ilmeisesti reseptillä. Siivottu on ja nyt kohta luovutan ja totean, että eletään sitten kaikki onnellisesti elämämme loppuun asti. Ainut vaan, että siten tartuttaa koko ympäristönsäkin, joten ehkä se ei ole järkevä asenne kuitenkaan.


      • auttaako olenkaan?
        vedetty jo kirjoitti:

        Nyt on neljät Pyrvinit jo vedetty ja taas yksi lapsista raapi takapuoltaan illalla. Itselläkin kutisee. Siis ihan oikeesti, ihan hirveetä. Joku kertoi joskus palstalla, että on jokin toinenkin lääke. Mikä?? Ilmeisesti reseptillä. Siivottu on ja nyt kohta luovutan ja totean, että eletään sitten kaikki onnellisesti elämämme loppuun asti. Ainut vaan, että siten tartuttaa koko ympäristönsäkin, joten ehkä se ei ole järkevä asenne kuitenkaan.

        Kun olette ottaneet pyrviniä, onko se auttanut ollenkaan, eli onko madot hävinneet/kutina hävinnyt edes pariksi päiväksi? millä aika välillä olette syöneet 4 kuuria? Meillä alkaa olla viikko ekasta annoksesta ja kutina tuntuisi vähemmältä ja osa saattaa olla jo henkistä kutinaa. Mato havaintoja ei ole näkynyt Pyrvinin tultua läpi tulon jälkeen, eikä punaisessa pyrvin kakassakaan montaa näkynyt, kaikki täytyy tutkia. Lasten pyllyissä ei ole taskunlampun kanssa etsien löytynyt nyt mitään. Onko mahdollista että meillä olisi Pyrvin purrut, vai missä vaiheessa sen tietää?


      • ottaneena
        auttaako olenkaan? kirjoitti:

        Kun olette ottaneet pyrviniä, onko se auttanut ollenkaan, eli onko madot hävinneet/kutina hävinnyt edes pariksi päiväksi? millä aika välillä olette syöneet 4 kuuria? Meillä alkaa olla viikko ekasta annoksesta ja kutina tuntuisi vähemmältä ja osa saattaa olla jo henkistä kutinaa. Mato havaintoja ei ole näkynyt Pyrvinin tultua läpi tulon jälkeen, eikä punaisessa pyrvin kakassakaan montaa näkynyt, kaikki täytyy tutkia. Lasten pyllyissä ei ole taskunlampun kanssa etsien löytynyt nyt mitään. Onko mahdollista että meillä olisi Pyrvin purrut, vai missä vaiheessa sen tietää?

        Kutina on kadonnut parin päivän sisällä Pyrvinin ottamisen jälkeen, mutta alkanut viimeistään kahden viikon kuluttua uudelleen. Kuurit on otettu oma-aloitteisesti kahden viikon välein. Sinällään en ole nyt tutkituttanut asiaa lääkärillä, mutta meillä oli kihomatoja todistetusti noin 3 vuotta sitten, joten oireet on tutut. Ja jos kolme lasta valittaa kutinaa samoihin aikoihin kun itselläkin kutisee, niin ei hirveän suurta epäilystä ole. Emme ole kertoneet madoista, joten pelkällä ajatuksen voimalla ei heillä voine kutista. Sinällään kihomadoista voi jäädä jälkeen sellainen olo, että kutisee ihan vaan pelkästä myötätunnosta, vaikka matoja ei olisikaan. Koskaan en ole löytänyt mitään taskulampun tai teipin kanssa, vaikka kuinka olen yrittänyt. Lääkärikeskuksessa todettiin tartunta silloin jokunen vuosi sitten lapsilla pumpulipuikkotestillä. Eli koetuubi kotiin jossa on vähän nestettä, aamulla pumpulipuikolla hangataan peräaukon ihoa ja pyöräytetään vähän sisempänä. Puikko tuubiin ja laboratorioon.

        Tylsintä näissä jutuissa on tieto, että jostain ne madot on saatu. Jos tartuntalähde (esim joku kaveri) ei ole hoidettu, niin takaisin tulee pahimmassa tapauksessa.

        Eli kaksi viikkoa.


    • rasittaa

      jos joku tätä vielä tänä päivänä lukee, niin vermox on lääke jonka saa reseptillä. Ja suositushan on että jos yksikin perheestä on sellainen jolla on kihomatoja koko perhe(siis myös oireettomat) syövät lääkekuurit kiltisti ja mukisematta :)

    • rasittaa myös

      Juu, kaikille se lääkekuuri ja kukaan ei raavi takalistoaan ja jokainen pesee kädet ennen kuin laittaa mitään suuhun. Mutta sellainen juttu vielä, että minulle ainakin sanottiin terveyskeskuksessa, että sitä samaa lääkettä ei kannata vetää montaa kuuria peräkkäin, koska madoille voi kehittyä vastustuskyky siihen, eikä se sitten enää tehoa. Eli jos ei ekalla Pyrvin-kuurilla (kahdesti siis pitää lääkettä yhteensä ottaa) madot lähde, niin kannattaa suosiolla hakea sitä Vermoxia.

    • matoja

      Niin mulla ei ole matoja vielä paljon ja huomasin tartunnan maanantaina. Lääkkeet tuhottoman kalliita opiskelijalle ja sain tartunnan kai päivähoidosta sillä työskentelen päiväkodissa. Miten saan madot pois?

    • werty

      Mulla on ollut kihomatoja tosi paljon pienenä ja vieläkin josku vaikka oon jo yli 20 niitä on ollut. Mut madot on tullu, kutissu yhden illan/yön ja sit seuraavana iltana ei enää mitään? Tälläsiä epispdeja on ollut muutama viime vuosien aikana, ja yhtään kuuria en oo syöny... oon vaan tehostanut hygieniaa. Eilen illalla siis näin yhden madon peräaukolla, ja alapesun jälkeen ei enää kutissut ollenkaan... Voiko madot elää suolistossa vuosia, ilman että oireilee sen kummemmin paitsi nuo muutamat episodit pitkillä aikaväleillä? Oon ollu töissä päiväkodissa, jossa on syksyn aikana ollut epidemia, mutta siitä on jo kuukausi aikaa. Lisäksi mulla on pakarassa sitkeä ihottuma, voiko liittyä matoihin?

      • Epätoivoinen

        Moikka ! Mulla on ollut kuluneen vuoden aikana jo 2 kertaa matoja , eilen illalla kutisi vähän peräaukon suunnasta mutta kun makaakin sängyssä se hävisi ... Mitä mieltä olette onko kuurin paikka ? Viimeisestä kerrasta on nn . 6 vk ja sitä edellisestä nn . 6 kk ... Olkaa ystävällisiä ja auttakaa !!


      • Tietoa.
        Epätoivoinen kirjoitti:

        Moikka ! Mulla on ollut kuluneen vuoden aikana jo 2 kertaa matoja , eilen illalla kutisi vähän peräaukon suunnasta mutta kun makaakin sängyssä se hävisi ... Mitä mieltä olette onko kuurin paikka ? Viimeisestä kerrasta on nn . 6 vk ja sitä edellisestä nn . 6 kk ... Olkaa ystävällisiä ja auttakaa !!

        Mene lääkärille hakemaan reseptimatolääke, joka toimii PALJON Pyrviniä tehokkaammin.


      • Tietoa.

        Madot voi elää suolistossa vuosia. Hae sinäkin lääkäriltä kunnon lääkekuuri, niin pääset kerralla ongelmasta eroon.


      • Epätoivoinen
        Tietoa. kirjoitti:

        Madot voi elää suolistossa vuosia. Hae sinäkin lääkäriltä kunnon lääkekuuri, niin pääset kerralla ongelmasta eroon.

        Selvä , kiitos !


    • YÄK! :(

      Olen 12 vuotias tyttö ja mulla on ollut matoja jo 5 kertaa, olen syönyt Pyrviniä ja Vermoxiniä, enn syö sormin, koti kiiltää ja käsiäkin on pesty nnin paljon, ettää tulee ihottumaa, en vaan tajua mistä noita kokoa jan tulee! Ekan kerran tuli kun olin 11 ja nyt on ollu ollu vuodessa noi kaikki 5 kertaa. Kun hygieniani on musta oikeesti täydellinen ja karkkejakin syön nykyään lusikalla. EI OLE KIVAA! Äitikin rupee aina hirveesti huutamaan, enkä pysty nauttimaan mistään, kun tulen jo vainharhaiseksi, enkä pysty nauttimaan elämästä, jos jo pientä kutinaa tunnen. Ei ole kauhean kivaa lomalla/mökillä yms. Nykyään syön joka päivä pari valkosipulin kynttäkin ja harjaan kynnet.EN vaan jaksa. Eikä nyt jaksais olla optimistinen ja miettiä, että onneksi en ole kuuromykkäsokearampa.
      VINKKEJÄ?????????????????????????????

    • luonto parantaa

      Papaijatabletit luontaistuotekaupasta (ainakin Life myy). Syö reilusti. Ei sokeroituja, kuivattuja papaijoita.

    • kh-expert

      Kiitti noista papaijoista! Mut auttaako oikeasti? Miten tai miten nillle madoille käy?

    • Apuaa

      Apua noin kaksi viikkoa sitten tajusin että mulla on kihomatoja. Se oli inhottavaa en oo kertonu vanhemmillekaan mitä teen oon 12v. haluan niistä jo eroon. auttakaa!!.

      • ...

        No kerro niille, kyl ne tajuu ja ne ostaa sulle ne lääkkeet yms.


    • mumm mum..

      voiko joku oikeesti kirjoittaa "olen päiväkodissa töissä,matoja on ollut vuosittain,pesen vain hanurin ja kaikki on seuraavana päivänä hyvin..""???????? apua,toivottavasti lukijoiden lapsia ei ole sinun hoidossasi. huhuhhuh. sitten luullaan vielä että lapset tartuttaa muita ..aarrggh. älä ainakaan tuollaisessa työssä ole jos ei ole rahaa yhteen pyrvin kuuriin kerran kahdessa viikossa. opiskelijoita tässä ollaan yhtä kaikki,ja suuren lapsimäärän hoidettuani ei todellakaan naurata,kun itket opiskelijan köyhyyttä..??hankkia kaksi kuuria?? minä olen ostanut kuukaudessa 14 purkkia sitä varmasti juuri noin vastuuttomien ansiosta. ja halpaa on.

    • ymmällään

      Hei. Minulla aikuisella naisella on nyt luultavasti kihomatoja. Mistä lienen saanut. Vatsa on ollut kuralla jonkin aikaa, oksettava olo ja ylävatsa on turvoksissa. Vatsassa kurisee kuin olisi ukonilma ja ilmaa hirveästi. Nyt pongasin aamulla vessanpöntössä jotain valkoista pientä kuin langan pätkiä. Siis ei voi olla totta. Olen hoitoalalla joten nyt taidamme olla koko Suomen kansa kihomatojen valloittamia. Täytyisi tehdä jotain näiden parasiittien suhteen.
      -Ei muuten ole enää myynnissä näitä papaijatuotteita, en itse ainakaan löydä mistään. Meinaan että papaijanlehdet ovat ne parantavat osat eikä hedelmäliha. Auttaisiko papaijanlehtitee ja onko sitä saatavana. Olen aloittanut valkosipulin syönnin. Ja kalkkitasoa pitäisi nostaa. Kannattaako hakea läkekuuria jos eivtät auta. Kertokaa minulle mistä saa ostaa luotettavaa papaijatuotetta ja sitä oikeaa.

    • matomatala3

      Koko perhe tulee kyllä hoidattaa samalla kertaa!!!

    • ällöttää

      Täällä myös päiväkodissa harjoittelussa kuukausi sitten ollut kihomatotartuntainen, joka pari päivää sitten sai Vermox-kuurin lääkäristä. Monta päivää on puunattu asuntoa, lattiat on pesty kahteen otteeseen, sohva ja sänky on imuroitu myös kahdesti. Eilen oli siis "siivouspäivä" lääkkeen ottamisen jälkeen. Tänään olen vielä pyyhkinyt pintoja uudelleen. Päätin nyt imuroida sohvan ja sängyn joka toinen päivä.

      Mitenköhän noiden petivaatteiden kanssa kannattaa tehdä, vaihdatteko päivittäin kuurin aikana? Peiton heitin parvekkeelle, pesen sen huomenna ja annan tuulettua varmaan koko kesän ajan. Nukun pussilakanan kanssa (onneksi on kesä..). Alusvaatteet vaihdan aamulla ja illalla pesun yhteydessä. Mitähän tässä vielä oikein keksisi? Matot olen imuroinut kahdesti, lemmikinkin pesin ettei turkista tarttuisi munia.

      Ällöttää niin paljon ettei sanotuksi saa. Tuntuu siltä, ettei näin pientä asuntoa saa kunnolla siivottua vaan munia on taatusti aina jossain. Vaikka sitten tapetissa tai kirjoissa. Niitä kun ei oikein saa pestyä... Tekisi mieli muuttaa suoraan uuteen asuntoon ja heittää tavarat pois. :(

    • auttakaa joku

      hmm kaikki luurit syöty papaijaa en oo kokeillu mut 6 vuotta kärsinyt damaisrsta ongelmasta

    • neilikka2

      siivous ei ole avain asiaan. Nehän on ihmisen sisässä ne munat. Pitää syödä Pyrviniä kahden viikon ajan. Halvempi konsti jonka voi ottaa vaikka Pyrvinin oheen jos on pitkä kihomatokierre on että ottaa aamuin illioin teelusikallisen neilikkaa (iso lasi vettä päälle niin ei maistu niin hirveälle). Ja tätäkin neilikkaa ainakin kaksi viikkoa. Mielellään pitempäänkin

    • Anonyymi

      *Ainaki joissain päin Africcaa havaittu paikallisten Mato kantojen olevan 100% immuuneja Pyrviinille ja Madot selviänneet pyrviinistä täysin elossa myös täysi kasvuiset Madot ja Pikku Kihikset .

      Tein iteki testin luonnosta poimitulla Kihokilla koko 4cm. väri läpinäkyvä valkoinen ja dippasin sen 2 pyrviini tabua punasta liotettuna 1 desiin vettä ja se oli elossa vielä 2 viikon päästä kiermullerlen kunnes annoin veden haihtua kokonaan pois ...

      ''Eli tilanne Suomessa sama ku Afrikassa :( .

      Kihomato muna kestää 99oC ja lämpöä pitää olla 100oC celsiusta vähiontään 5 minuuttia jotta munat tuhoutuvat 100% .

      Kaikki eivät myöskään tunne kutinaa sillä kiho mato lajeja on eri laisia , toiset liikkuvat erilailla ku toiset .

      Vaikka kaikki Madot kuolisivat 1 ainut muna riittää vaikka raaassa tai huonosti huuhdellussa salaatista tai kosket ruokaa kinkku leikkele juusto pakkausta kaupassa peset kädet ja avaat pakkauksen , muna siirtyy siitä pakkauksen muovi suoja kuoresta voileipään sormien mukana pinnalta ja siitä se taas alkaa...

      Tai joku muu saastunu (Madonmunia) pinta mihin koskee ja päätyy kurkusta alas riittää .

      Myös julkiset paikat ja ulkona niitä on esim. mullassa ihan kihisee niitä normaalisti .

      *Muute kannattaa ottaa huomioon maksa arvot sillä Madot ovat hyvin kestäviä , kestävämpiä kuin ihminen , mutta pienempi kokoisia , joten MatoLääkkeet voivat aiheuttaa maksa vaurioita sillä se myrkky määrä mikä madon tuhoamiseen tarvitaan riittää jo 20x kertasena (yliannostus) tappamaan ihmisen tai ainakin vaurioittamaan pysyvästi maksaa sillä maksa sen MatoToxsiinin (MatoLääke) ruumiista poistaakin .

      *Myös pienemmät määrät MatoLääkettä kuormittavat ja lievästi vaurioittavat maksaa .


      Parasiittologi Professuuri Hemmo virtanen aiheesta .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1615
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1244
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1086
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1072
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      970
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      857
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      741
    Aihe