Ongelma

Ruiskukkanen

Mulla on ehkä BED, kun äskettäin kävin ravistemusterapeutilla, parin testin tulokset viittasivat siihen.

Melkein joka päivä iskee himo ostaa suuri määrä herkkuja. Kun olen ostanut ne, syön ne nopeasti, vaikka tulisi huono olo. Jos syön huoneessa muiden läsnäollessa, piilottelen ruokaa, koska tiedän, että esimerkiksi suklaalevyn ja vanukkaiden syöminen putkeen ei ole normaalia.

Rakastan herkkuja. Ne puuduttavat, jos ei halua ajatella jotain, jos on surullinen, ne lohduttavat, jos on iloinen, ne ilahduttavat lisää ja jos tapaan kavereita, syön. Intohimoni ovat pullat, kakut, jäätelö, leivokset, limut, vanukkaat, suklaa.

Olen kohta 19-vuotias nainen, pituuteni on 172cm ja paino 99kg. Olen onnistunut laihtumaan pari kiloa.

Ravitsemusterapeutti kehotti syömään säännöllisesti aamupalan, lounaan, päivällisen, välipalan ja iltapalan. Inhottaa syödä aamupala, ja inhottaa lisää, jos pitää syödä päivällinen, etenkin kotona. En vain pysty. Tilanne on ahdistava. Inhottaa ajatella, että pitäisi syödä pari keitettyä perunaa, linssejä ja kurkkua. Inhottaa ajatella, että pitäisi syödä aamupala. Kasvikset menevät, mutta muuten tulee huono olo, jos pitäisi syödä vähän enemmän. Inhoan puuroa. Leipä on ihan hyvää, jos se on sekaleipää. Ruisleipä on liian kuivaa, vaalea leipä on oksettavaa kuidutonta pullaa.

Haluaisin pystyä oksentamaan, mutten pysty. Minusta ei ole bulimikoksi. Ja tiedän, ettei oksentaminen edes auttaisi mitään. Ruoka-aineet ovat imeytyneet, oksennettaessa ruokatorvi ja kiille vaurioituu.

Inhoan sitä, etten pysty hallitsemaan halujani. Elän syödäkseni. Melkein kaikki jutut pyörivät ruuan ympärillä. Saatan suunnitella jo pari päivää ennen kuinka menen Lidliin ja ostan marsipaanisuklaapatukoita pari ja vedän ne. Ärsyttää, kun tuntee olevanssa vankilassa. Haluaisin olla hoikka, painaa korkeintaan 80kg. Haluaisin normaalin suhteen ruokaan. Mitä voisin tehdä?

Onneton.

6

1084

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ruiskukkanen

      Söin tänään Snickersin, Kinder bueno -patukan, purkin maitorahkaa ja melkein purkin luumuhilloa, tähtitorttuja, kaks Yacky -makupalaa, Jaffa jää tangeriinia ja jäätelön.

      Ei tehnyt mieli, mutta samalla teki mieli. Sain kiksejä siitä, että söin epäterveellisesti, mutta samalla halusin lopettaa sen. Nyt on ihana morkkis. Olen mieletön läski, joka ei koskaan kykene laihtumaan ja joka ei osaa mitään. Miksi ruoka kiinnostaa? Miksi kaikki on niin tylsää?

      Ketään ei edes oikeasti kiinnosta.

      • BED?!

        Mullaki vissii BED... syön ihan tajuttomat määrät kaikkee, en välttämättä herkkuja. Saatan esim. mättää jotain ruispaloja ihan älyttömästi, ja kaikkee muutaki mitä vaa kaapista löydän.
        Lopetan syömisen vasta ku on niin ähky olo, ettei pysty syömää enää mitää.
        Viikolla jos tulee ahmimiskohtauksia, niin ahmin kaikkee terveellistä (leipää, hedelmiä, rahkaa ym.) Viikonloppuna sit sorrun kaikkee epäterveellisee :( tänääki söin pullaa, puolukkapiirakkaa, varmaa puol kiloo irtokarkkeja, chilipähkinöitä... ja nyt on paha olo.
        Liikun tosi paljo, joten paino ei oo viel päässy nousemaa ylipainon puolelle. Tosin ylöspäin ollaa menossa jos jatkan näin...
        Mä jätän usein lounaan välii ja sit illal tulee ahmittua.
        Olen siis 17-vuotias, ja pituutta 171cm, painoa n.68kg (tavoitepaino 60kg)

        Aattelin että ois kiva jutella vaikka mesessä tjn...? sais vähä tukea tähä hommaa :/


      • Ruiskukkanen
        BED?! kirjoitti:

        Mullaki vissii BED... syön ihan tajuttomat määrät kaikkee, en välttämättä herkkuja. Saatan esim. mättää jotain ruispaloja ihan älyttömästi, ja kaikkee muutaki mitä vaa kaapista löydän.
        Lopetan syömisen vasta ku on niin ähky olo, ettei pysty syömää enää mitää.
        Viikolla jos tulee ahmimiskohtauksia, niin ahmin kaikkee terveellistä (leipää, hedelmiä, rahkaa ym.) Viikonloppuna sit sorrun kaikkee epäterveellisee :( tänääki söin pullaa, puolukkapiirakkaa, varmaa puol kiloo irtokarkkeja, chilipähkinöitä... ja nyt on paha olo.
        Liikun tosi paljo, joten paino ei oo viel päässy nousemaa ylipainon puolelle. Tosin ylöspäin ollaa menossa jos jatkan näin...
        Mä jätän usein lounaan välii ja sit illal tulee ahmittua.
        Olen siis 17-vuotias, ja pituutta 171cm, painoa n.68kg (tavoitepaino 60kg)

        Aattelin että ois kiva jutella vaikka mesessä tjn...? sais vähä tukea tähä hommaa :/

        [email protected]

        Toimii myös mesenä. :]


      • Kyllä sinun asiat kiinnostaa ja moniakin! olet älyttömän tärkeä ja sinulla on oikeus saada apua ja tukea muilta ihmisitä. Mutta sinun pitää itse pyytää sitä. :) Vai mitä? ;)

        kirjotellaan.


    • hahahahah

      Hahaha jos painaisitki joku 70-80kg olisit kaukana hoikasta, läski! ;D

      Mutta niin itselläni on samanlaisia tuntemuksia mutta olen silti hoikka koska osaan hillitä itseni sentään joskus.

      • Ruiskukkanen

        Saat pienen ja typerän provosointikommenttisi anteeksi, koska siitä huokuu niin suuri kokemattomuus ymmärtää erilaisia ihmisiä. Toivottavasti joskus saavutat tämän yhteiskunnallisesti tärkeän ymmärryksen. Hyvää joulua ja muista, ettei luurangolta näyttäminen ole kaunista!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3505
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      83
      1640
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe