Hei kaikki jo lapsen kerran maailmaan synnyttäneet äidit!
Osaisitteko neuvoa näin ensikertalaista synnyttäjää noiden kivunlievitysten kanssa, että mikä olisi paras ja turvallisin vaihtoehto?
Itselläni on aina olleet kivuliaat kuukautiset.. Osaisitteko sanoa, voiko se asia vaikuttaa mitenkään synnytykseenkin, että onko se synnytys sellaisilla naisilla kivuliaampaa myös, joilla jo kuukautisetkin sattuu, vaiko toisinpäin?
Miten ilokaasua otetaan synnytyksen aikana ja onko se turvallista? Otetaanko sitä niinkuin kokoajan jonkun maskin kautta, joka peittää kasvot (suun ja nenän) vaiko miten?
Entä missä vaiheessa olisi hyvä ottaa kohdunkaulan puudutus ja millaisia seikkoja siihen liittyy?
tyhmiä kysymyksiä ehkä , mutta kaikesta kai kannattaa kysyä! =)
Kiitos vastaajille!
-mama2008-
*** KIVUNLIEVITYKSET
19
2071
Vastaukset
- .,..-,.,.
Ei kannata suunnitelle hirveästi etukäteen mitään... voi olla että esim epiduraalia ei ennätetä antamaan!
Itse hengittelin ilokaasua ja kun se ei enää auttanut niin sain epiduraalin. Sitä ilokaasua aletaan hengittämään ennen kuin supistus tulee. Kyllä ne siellä kyselevät että mitä haluat ja ehdottavat sitä mikä on kulloinkin paras vaihtoehto! Ja tottakai neuvovat! Pupendaalipuudutuksen sain synnytyksen jälkeen ja se oli tehokas, onneksi...
Minun synnytys kesti 20 tuntia joten ehdin siinä asioista keskustelemaan kätilöiden kanssa. Itse ehdottivat "puudutusta" (epiduraalia) ja hyvä että suostuin sillä se auttoi tosi paljon. Vaikka ponnistaessa siitä ei ollu mitään hyötyä... Omaa jännitystäni synnytyskivuista lisäsi se että olen alleginen melkein kaikille kipulääkkeille. Ja kyllähän se sattuu, mutta siitä selviää :)
Valmennuksesta saat kyllä lisätietoa kivun lievityksistä ja tarvittaessa pääset pelkopolille keskustelemaan yleensäkkin synnytyksestä.
Tsemppiä!- lisäystä
Minulle kätilö sanoi että kipu ei avaa paikkoja... vaan supistus sen tekee. Eli kivunlievitys ei välttämättä ole haitaksi. Epiduraali saattaa heikentää supistuksia, joten siksi käteen laitetaankin oksitosiini tippa ja kalvot puhkaistaan jos se ei oo jo puhjennu!
- annettiin
epiduraali ja se oli aivan loistavaa ainetta loppu kivut kuin seinään ja sain vielä nukuttuakin 4 tuntia ennen kuin alettiin ponnisteleen... Ja muut kivun lievitykset mitä annettiin niin ne vain lieventivät kipua mutta eivät hävittäneet sitä kokonaan... Kannatan kyllä kaikista eniten tuota epiduraalia mutta taas mikä ei toimi toisella voikin toimia toisella paljon paremmin.. Kaikki on niin yksilöllistä...=)
- Päin vastoin
lisäystä kirjoitti:
Minulle kätilö sanoi että kipu ei avaa paikkoja... vaan supistus sen tekee. Eli kivunlievitys ei välttämättä ole haitaksi. Epiduraali saattaa heikentää supistuksia, joten siksi käteen laitetaankin oksitosiini tippa ja kalvot puhkaistaan jos se ei oo jo puhjennu!
Kun on laitettu epiduraali, voidaan kalvojen puhkaisulla ja oksitosiinilla laittaa puhtia aiemmin laiskoihin supistuksiin ilman että äiti kiljuu kaikki lähiseudun ihmiset kuuroiksi.
- tss
Alussa hengittelin ilokaasua ja se auttoikin hieman. Ei vienyt kipua kokonaan pois, mutta helpotti. Kun kivut kasvo, ilokaasusta ei ollut paljoa enää hyötyä ja siitä tuli paha olo. Mulle olisi laitettu epiduraali mutta ei ehditty. Sen sijaan laitettiin kohdunkaulapuudutus, josta ei mulle ollut mitään hyötyä. Onneksi ehdittiin laittaa vielä spinaalipuudutus ja sen jälkeen oli todella mahtava olo! Ja ponnistusvaihe oli myös täysin kivuton :))
Kyllä ne kätilöt tietää missä vaiheessa kannattaa ottaa mitäkin kivunlievitystä... Ja rohkeasti pitää sanoa jos jotain erityisesti haluaa! - voin kertooo
Kyllä kätilö arvio tilanteen mukaan mikä sun oloa helpottaisi ja suosittelee ja kysyy myös sinun mielipidettä. Ei kannata kauheen valmiiksi suunnitella synnytystä ennakkoon.
Jos olet ajatellut haluavasi ehdottomasti esim.epiduraalin, siitä kannattaa mainita AJOISSA kätilölle,koska sen laittamisessa menee aikaa ja lääkäriä odottassa aika tuntuu tosi pitkältä jos kivut ovat jo tuskallisia!Vaikutus kuitenkin alkaa melko HETI.Yllätyksenä oli minulle se että epiduraalin vaikutus kestää vain tunnin ja iho alkoi hirveesti kutiamaan.Muuten olin todella tyytyväinen tähän puudutuksen.Sen laittokaan ei tuntunut pahalta.
Kuukautisista;tutullani on ollut "pahat"menkat- vielä......
Minulle laittoivat kipupumpun joten vaikutus kesti synnytyksen loppuun asti... eli 12 tuntia!
- Mikä Se On?
vielä...... kirjoitti:
Minulle laittoivat kipupumpun joten vaikutus kesti synnytyksen loppuun asti... eli 12 tuntia!
Kiitos hurjasti jo kaikille tähän mennessä vastanneille ja saa vastata muutkin, kiitos!
Mikä tuo kipupumppu sitten on?
Laskutetaanko synnyttäjää muuten mitenkään näistä toimenpiteistä, kivunlievittäjistä, vai onko se maksava osuus ainoastaan se huone, jossa majaillaan "synnytysprosessin" aikana?
-mama08- - on......
Mikä Se On? kirjoitti:
Kiitos hurjasti jo kaikille tähän mennessä vastanneille ja saa vastata muutkin, kiitos!
Mikä tuo kipupumppu sitten on?
Laskutetaanko synnyttäjää muuten mitenkään näistä toimenpiteistä, kivunlievittäjistä, vai onko se maksava osuus ainoastaan se huone, jossa majaillaan "synnytysprosessin" aikana?
-mama08-Siis se on sellainen automaatti joka annostelee sitä ainetta... kun epiduraali laitettiin laittoivan samalla myös kanyylin johon se vekotin sitten kiinnitettiin. Kun synnytys oli ohi ottivat sen sitten irti (luonnolisestikkin). Oli muuten aina aikamoinen operaatio mennä vessaan kun ensin irrotettiin sydänkäyrän piuha laitteesta, supistuskäyrän johdot minusta ja sit mukana piti kulettaa tippaa ja tota kipupumppua. Onneksi mies auttoi, nosteli housuja (laittoi myös "vaipat") ja väisteli piuhoja vessareissulla. Saa sitä apua toki kätilöltä, mutta itselleni oli mukavampi näin...
Toivottvasti sait edes jotain tolkkua?!
Ja kaikki lääkkeet ja toimenpiteet kuuluu siihen 26 euroon... - -mama08-
on...... kirjoitti:
Siis se on sellainen automaatti joka annostelee sitä ainetta... kun epiduraali laitettiin laittoivan samalla myös kanyylin johon se vekotin sitten kiinnitettiin. Kun synnytys oli ohi ottivat sen sitten irti (luonnolisestikkin). Oli muuten aina aikamoinen operaatio mennä vessaan kun ensin irrotettiin sydänkäyrän piuha laitteesta, supistuskäyrän johdot minusta ja sit mukana piti kulettaa tippaa ja tota kipupumppua. Onneksi mies auttoi, nosteli housuja (laittoi myös "vaipat") ja väisteli piuhoja vessareissulla. Saa sitä apua toki kätilöltä, mutta itselleni oli mukavampi näin...
Toivottvasti sait edes jotain tolkkua?!
Ja kaikki lääkkeet ja toimenpiteet kuuluu siihen 26 euroon...Kiitos selvennyksestä! Uusia ja ihmeellisiä asioita minulle nämä kaikki :)
- tuskaa....
-mama08- kirjoitti:
Kiitos selvennyksestä! Uusia ja ihmeellisiä asioita minulle nämä kaikki :)
Mulle pantiin epiduraali 16h supisteluiden jälkeen, ei auttanut petidiini, ei ilokaasu. Puudutus eka satsissa vei kaikki kivut ja pystyin rentoutumaan vaikken nukkumaan. Seuraava satsi ei vienyt aivan kaikkea kipua. Kipu ei suinkaan edistä avautumista, sen sijaan se saa äidin jännittyneeksi ja voi haitat a edistymistä. Omasta puolestani suosittelen epiduraalia.
- Tuo tuollainen
Jos selän kautta laitettu puudutus vaikuttaa heti, sen kesto on vain tunnin ja siitä tulee kutinaa, on kyse todennäköisesti spinaalipuudutuksesta. Epiduraali laitetaan yleensä katetrin kera, jonka kautta puudutusta voidaan jatkaa periaatteessa vaikka vuorokausia.
- Milla.M
Tuo tuollainen kirjoitti:
Jos selän kautta laitettu puudutus vaikuttaa heti, sen kesto on vain tunnin ja siitä tulee kutinaa, on kyse todennäköisesti spinaalipuudutuksesta. Epiduraali laitetaan yleensä katetrin kera, jonka kautta puudutusta voidaan jatkaa periaatteessa vaikka vuorokausia.
oli nimenomaan epiduraalipuudutus, ja se kutina oli aivan kamalaa, siihen kutinaankin tosin antoivat muistaakseni jotain lääkettä. Minulla epiduraali auttoi TOSI vähän muutenkin, vaikka sitä annettiin monta tuntia.
Paras kivunlievitys minulla on ollut ilokaasu, vaikka siitäkin saa väärällä tavalla otettaessa päänsä sekaisin eikä sekään ole auttanut kuin hieman.
- Reilu 2kk sitten synnyttänyt
Moi!
Itse käytin useita kivunlievityksiä synnyttäessäni. Aloitin ilokaasulla, jota käytin supistuksista ponnistusvaiheeseen asti. Se on turvallista, mutta joillekin se aiheuttaa pahoinvointia ja se on osattava ottaa oikeaan aikaan, että siitä on hyötyä. Ponnistusvaiheessa ei saa käyttää ilokaasua, vaan on pystyttävä keskittymään itse ponnistamiseen. Kätilö kyllä neuvoo sitten kun sen aika on. Sitten sain kipupiikin ja rentouttavan piikin lihakseen eikä niistä mielestäni ollut apua. Viimeinen oli sitten epiduraalipuudutus, jonka saa sitten kun "paikat" on auki tietyn senttimäärän. Epiduraali auttoi hyvin. Ponnistus oli sitten yhtä tuskaa, mutta sitä ei onneksi kestänyt kovin pitkään ja tuloksena oli mielestäni maailman suloisin vauva:). Jokainen synnytys ja synnyttäjähän on erilainen ja ei voi sanoa, että jos joku auttaa yhdellä että se myös auttaa toisella. On vain kokeiltava eri vaihtoehtoja. Tsemppiä ja voimia koitokseen:)!- tuore isä
tuo kuulosti ihan samalta kuin meillä eilen. Vaimo hengitteli ensin ilokaasua, ja sanoi, että se ei varsinaisesti poista kipua, mutta tulee sopivasti "pilveen", joten on rauhallisempi olo. Lisäksi se tehostaa hengittelyä.
Sitten, kun supistuskivut alkoivat olla aika kovia, kätilö suositteli epiduraalia. kohdun kaula oli tuossa vaiheessa n. 4 cm auki. Hän sanoi, että ei ole mitään mittaa, koska se epiduraali annetaan, vaan siinä katsotaan kokonaisuutta, miten pitkiä ja toistuvia supistukset ovat ym. Vaimo rauhoittui heti epiduraalin jälkeen ja sanoi, että sen keksijälle pitäisi antaa Nobelin palkinto.
Itse ponnistusvaiheeseen epiduraalikaan ei auta, mutta se oli ainakin meillä nopeasti, noin vartissa ohi. Sen jälkeen vaimo sanoi, että kivut loppuivat kuin seinään.
- Milian***
Jokaiselle mikäkin kivunlievitys on yhtä yksilöllisesti toimiva (tai ei) kuin on se kokemus synnytyksen aikaisista kivuistakin; joku voi suunnitella etukäteen haluavansa kaikki mahdolliset, mutta selviääkin kokemuksesta täysin ilman mitään :)
Itselläni synnytyksessä ajatuksena oli koittaa luomuna ulos, joka tosin kariutui siinä matkan varrella muutamista syistä; Koin kivun niin voimakkaana, että mm. hengitys-tahti karkasi käsistä. Synnytykseni käynnistyi tosin verenvuodolla ja supistuksilla, mutta kohdunkaula ei avautunut joten sitä jouduttiin avittamaan kalvojen puhkaisulla ja cytotecillä, jotka voivat tehdä suppareista todella rajuja.
Sain viime tingassa "combi"-puudutteen, eli spinaali ja epiduraali yhdessä. Vaikutus alkoi miltei välittömästi ja loppuosa synnytyksestäni olikin alkuun verrattuna suorastaan kaunis. Luomuna yrittelyt jätän muiden hoidettaviksi jatkossa, itse en siihen usko pystyväni :)
Minulla on myös aina ollut pirun kivuliaat menkat ja muina vaivoina endometrioosia ja munasarjakystia; ajattelikin, että ehkäpä nuo aiemmin koetut kovatkin kivut niiden takia olisi kasvattanut kipukynnystäni sen verran etä "johan mie yhden synnytyksen saan hoidettua ilman huumeita"..Joopa joo :D Voin kertoa, ettei noiden vaivojeni kipuja voi mitenkään verrata synnytyskipuihin, joten muista sinäkin; älä hae vertailukohteita mistään, synnytys on Täysin asia erikseen.
Ilokaasua minä sain siinä vaiheessa kun noita puudutteita laitettiin selkään (jotta pysyn paikallani) ja koin sen hyödyt varsin vähäisiksi. Ilokaasu vei kipuhuipun pois, mutta sanoisin silti etten olisi pelkällä kaasulla pärjännyt loppuun asti.
Jos valitset ilokaasun, muista joka hetki, että sitä täytyy imeä VOIMALLA sen maskin kautta, jotta vaikuttaa kunnolla ja aloita imeminen aina heti kun tunnet supistuksen alkavan, sillä muuten vaikutus on huono, jollei olematon.
Kohdunkaulan puudutus laitetaan siinä vaiheessa kun kätilö sitä ehdottaa; käsittääkseni aikaa siinä vaiheessa on olemassaan lyhyehkösti, joten kun ehdotus annetaan niin päätös pitää tehdä aika pian.
*
Koko synnytyksen ajan kätilö kertoo kyllä jatkuvasti mikä on tilanne ja missä välissä mikäkin puudute on mahdolista/viisasta ottaa jos niitä tahtoo.
Itse tein sen "virheen", että sinnittelin aivan liian pitkälle tuskien kanssa ja kun lopulta annoin periksi niin jouduin kuitenkin odottamaan vielä puoli tuntia saadakseni kivunlievitykset avittamaan. Se aika oli piiiiitkä :D
Anestesialääkäri kun laittaa ne, eikä aina pääse paikalle a.s.a.p, sekin on hyvä muistaa.
Onnea tulevaan ja muista kerätä paljon voimia viimeisinä viikkoina; nuku ja lepää kyllästymiseen asti! :) - suunnittelemaan
Niin, eli minulla on neljä synnytystä takana. Viimeisimmästä aikaa 12 päivää. Kaikkiin synnytyksiin olen suunnitellut epiduraalia tai spinaalia. Esikoisen synnytyksessä epiduraali ehdittiin asettaa paikoilleen, mutta puudutusaine jäi kipupumppuun, koska synnytys oli niin pitkällä, että piti jo ponnistaa. Muutkin synnytykseni ovat olleet niin nopeita ettei puudutuksia ole ehditty laittaa. Nuorin lapsi syntyi puoli tuntia sairaalaan menon jälkeen, ponnistusvaihe kesti 4min. Älä stressaa itseäsi etukäteen niin synnytyskin sujuu paljon mukavammin. Sattuuhan se aivan kauheasti, mutta siitä selviää tahdon voimalla ja huutamalla. Ilokaasua en ole kokeillut, koska kipu on saanut minut voimaan pahoin.
- lukasa
synnytystä ei kannata suunnitella hirveesti etu käteen.kaikki synnytyksessä annettavat puudutteet ovat sairaalassa tehtyinä turvallisia puudutteen voivat pitkittää synnytystä ponnistus vaiheessa ei voi olla enää puudutteiden alaisena.itselläni 3 lasta ja pärjäillyt pelkällä ilokaasulla.mutta minulla erittäin nopeat synnytykset.jos avautumis vaihe kestää suurin osa valitsee nimen omaan epiruuli puudutteen.se poistaa kivut avautumisaikana.mutta sen vaikutuksen alaisena ei voi olla ponnistus vaiheessa.koska äiti jos puudutteen vaikutuksen alaisena ponnistus vaiheessa luonnollinen ponnistamis tarve puuttuu ja vaihe pitenee.joskus juuri avautumis vaiheen puudutteiden tautta imukuppi synnytystä käytetään.itse pärjäillyt ilokaasun avulla.koko synnytyksen ajan.puudutteita on erillaisia kätilö nuvoo kullekin parhaimman tilanteeseen vaikuttaa niin moni asia.ja me tunnemme kipua eri tavalla kaikki.
- Vastaisuuden varalle
Synnytysosasto ei ole marketti, jossa "valitaan" juttuja. Siellä synnytetään lapsia yhteistyössä ja yhteisymmärryksessä synnyttäjän ja alan eri ammattilaisten kanssa. Kannattaa hyödyntää ammattilaisten osaaminen ja kokemus erilaisista synnytykseen liittyvistä asioista. Se on erittäin todennäköisesti kertaluokkaa laajempi kuin itse synnyttäjällä.
Suomen kieleen kuuluu isot alkukirjaimet virkkeiden alussa (pisteen jälkeen). Pisteellä erotetaan virkkeet toisistaan. Suomen kielessä tunnetaan myös termi yhdyssana. Sinulla olisi paljon parannettavaa näissä perusasioissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1671613
- 104941
- 75753
- 51645
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa17628ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40547Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m163501Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45498Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;189437- 26429