millaisia kokemuksia

:ninni:

Hei
Millaisia kokemuksia teillä on siitä kun kerrotte toisille ihmisille siitä että hänen käyttämistään hajusteista tulee teille erilaisia oireita?
Itselläni on kyllä kaikki kaverit hävinneet koska olen sanonut heille suoraan mille kaikille heidän hajusteistaan olen allerginen. Tosin olen myös kertonut millä he voisivat kyseiset tuottee korvata. Mutta ei auta, aina on jotain hajuja vaikka ystäväni kivenkovaan väittää ettei ole mitään laittanut. Sitten kun kysyn että mitäs kosteusvoidetta olet aamulla laittanut, niin hajusteet löytyivät sieltä. Silti tulee vastaukseksi etteihän aamullinen voide enää haise. No ei tietenkkään enää käyttäjän omaan nennään kun hajuaisti turtuu äkkiä, mutta toisille ne kyllä haisevat.
Mutta allergiat ainakin helpottuu kun ei ole ystäviä ennää, jotka kylään tulisivat. Pidän kyllä kotini täysin hajusteettomana ja vaadin myös vierailta täyttä hajusteettomuutta. Mutta kyllähän jokainen ystävän tarvitsisi.....
Välillä vaan ei jaksaisi huomauttaa toisille näistä asioista kun tuntuu etteivät ne perille mene. Jos oireeni olisivat lievempiä varmaan ennen kärsisin ennekuin aina hajusteista valittaisin.
Mutta onahan meillä hajuisteista kärsivilläkin olemassaolon oikeus, onhan?

12

1426

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yliherkkä

      Niin ikävää kuin se onkin, niin ystävilläsi ja jopa omalla perheelläsikin (sisarukset, vanhemmat jne.) voi mennä yllättävän kauan aikaa ennen kuin he muistavat jättää hajusteettomat tuotteet laittamatta tavatessaan sinut. Ikävintä on se, että kun nämä ihmiset muulloin käyttävät hajustettuja tuotteita, niin esimerkiksi heidän vaatteensa saattavat tuoksua edellisenä päivänä käytetyille hajustetuille tuotteille (ihovoiteet, deodorantit ym.), sillä tuoksuthan tarttuvat myös päällysvaatteisiin.

      Itse törmään vieläkin näihin samoihin ongelmiin eritoten työympäristöissä, mutta toisinaan jopa oman perheeni ja ystävienikin kanssa. Täysin hajusteettoman työpaikan löytäminen onkin ilmeisesti mahdotonta, en ole surukseni ainakaan vielä sellaista onnistunut saamaan. Mutta ystävieni ja perheeni kanssa en ole menettänyt toivoani, he ovat vuosien saatossa oppineet ymmärtämään yliherkkyyttäni. Jotkut ystävistäni tarvitsevat vain asian sisäistämiseen enemmän aikaa kuin toiset. Se sallittakoon heille. Tosin se on myös ymmärrettävää, että ne ystävistäni, jotka asuvat kauempana, ja joita en myöskään tapaa siitä syystä tällä hetkellä lainkaan, eivät voi tajutakaan tätä samalla tavoin kuin ne ystäväni, jotka ovat nähneet minut huonovointisena tuoksuista.

      Olen myös ihmisille hajusteyliherkkyydestä kertoessani törmännyt usein seuraavanlaisiin kommentteihin: "Minäkään en kestä kaikkia voimakkaantuoksuisia hajuvesiä, varsinkaan jos niitä on laitettu paljon, vaikka minulla tuollaista yliherkkyyttä olekaan kuin sinulla.
      Olen huomannut, että näin sanovat ihmiset ymmärtävät hajusteyliherkkyyttäni paremmin, sillä heillä on jonkinlainen omakohtainen kokemus asiasta. Tosin olen myös varoitellut näitä samaisia ihmisiä siitä, että sillä tavoin minullakin on alkanut tämä hajusteyliherkkyys. Alkuun en kestänyt joitain todella voimakkaita tuoksuja. Ensin jouduin jättämään itseltäni tuoksuja pois ja siedin niitä silti muilla. Nyt en enää kestä muillakaan.

      Minulla on monenlaisia kokemuksia ihmisten reagoinnista kertottuani saavani oireita heidän käyttämistään tuoksuista. Alkuun huomasin, että ihmiset loukkaantuivat helposti. Siksi jouduin opettelemaan sanomaan asian mahdollisimman hienovaraisesti. Esim. näin: "Anteeksi, mutta sulla on kyllä nyt jotain sellaista tuoksua, jota mä en kestä." ja heti perään, ennen kuin toinen ehtii suuttua "Tää ei oo mitään henkilökohtaista. Mulla vaan tulee joistain tuoksuista tosi huono olo ja hirvee migreeni. Oon iteki varmaan käyttäny joskus jotain vastaavaa tuoksua, ennenku rupesin saamaan tuoksuista oireita."
      Myöhemmin mulle selvisi, että on muitakin ihmisiä, jotka saa hajusteista oireita ja löysin hajuste- ja kemikaaliyliherkät ry:n. Sillon sain nimen tälle ongelmalleni: hajusteyliherkkyys. Eli nyt kun esimerkiksi asioin jossain kaupassa tai virastossa ja siellä törmään johonkin voimakkaaseen tuoksuun, ja joudun nostamaan kädet hengitysteiden suojaksi, niin sanon henkilökunnalle, että "Mä olen hajusteyliherkkä ja täällä on kyllä nyt jollain jokin tosi voimakasta tuoksua, josta mulle tulee huono olo." Enkä enää ole joutunut kohtaamaan sitä, että minua katsottaisiin vihaisesti loukkaantuneena tai muutenkaan kieroon.

      Silti hajusteyliherkän elämä ei ole helppoa. Hajusteettomasta kodista joutuu välillä poistumaan. Joskus kauppareissut, terveyskeskus- sekä virastokäynnit sujuvat ongelmitta, kun ei törmää liian tuoksuviin ihmisiin, joskus taas pelkkä pikainen ruokakauppakäynti saattaa tuntua helvetilliseltä, kun joka hyllyvälissä törmää johonkin kemikaalihirviöön. (Tarkoituksenani ei ole loukata ketään tuolla nimityksellä kemikaalihirviö, vaan se yksikertaisesti tiivistää sen pahan olon, joka aiheutuu noista hajustekemikaaleista. Sana on erään kaverini keksimä, kun hän koitti joskus lohduttaa minua purettuani hänelle jonkun tuoksuista tulleen huonon olon mukanaan tuomaa ahdistusta.)

      Joskus joissain tilanteissa olen jättänyt tuoksuista huomauttamattakin, kun olen pelännyt että toinen suuttuu. Nyt olen oppinut sen, että parempi sanoa suoraan, sillä jos jätät huomauttamatta tuoksuista, niin ihmiset luulevat ettet saakaan aina oireita ja saattavat olla sitä mieltä, että hyvinhän tuo nytkin pärjää ja pahimmassa tapauksessa tästä seurauksena saattavat alkaa pitämään sinua turhan narisijana.

      Olet oikeassa siinä, että meillä hajusteyliherkilläkin on oikeus olemassaoloomme. Niin karulta kuin se kuulostaa, ja vaikka en missään nimessä tätä sairautta kellekään toivoisi, niin silti käytän tässä sanaa onneksi, kun mietin tulevaisuutta. Eli meidän hajusteyliherkkien onneksi hajusteille herkistyneiden määrä on kokoajan kasvussa, joten tulevaisuudessa meidänkin elämämme tulee helpottumaan hajusteiden käytön vähentyessä. Joten sitä ootellessa.. Koitetaan jaksaa! =)

    • tuloksiakin

      Luepa ensin tämä:
      http://www.itahame-lehti.fi/edrumArt.jsp?article=163493

      Hajuhäiriköinti ei ongelma Itä-Hämeessä

      Apteekki käytännössä hajusteeton, pankki kieltää voimakkaat tuoksut.
      Taina Kivijärvi
      Itä-Häme
      ........

      Olen niin pahasti hajustekemikaaliyliherkkä, että olen vain etätyökykyinen. Perheessämme hajusteiden käyttö loppui maaliskuussa 1991, kun sain epikutaanitestin tulokset: ihoallergia hajusteille. Tuolloin allergialääkäri kehoitti heittämään pois kaikki hajustetta sisältävät tuotteet, myös siivousaineet.

      Jo tuolloin reagoin (astma-tyyppisesti) tiettyihin voimakkaasti "tuoksuviin" deodorantteihin, hajuvesiin, partavesiin, yms. Itse pystyin käyttämään vain miedosti hajustettuja - tuolloin hajusteettomia oli todella vaikea löytää, apteekista oli ostettava mm. deodorantti.

      Olen VÄLTTÄNYT hajustettuja ihmisiä ja paikkoja kymmenen vuotta, ollut kesät mökillä puhtaassa meri-ilmastossa. Nyt tilanne on senverran parempi, että voin käydä kaupassa oksentamatta ulostullessa. Migreeniäkään ei ole ollut aikoihin - senkin saan joistain haju- ja partavesistä.
      Eri aineista eri reaktio.

      Edelleen poistun hajustetun ihmisen lähettyviltä, pidätän hengitystä, että pääsen kauemmas.
      En kulje yleisillä kulkuneuvoilla, en käy missään, missä voi altistua. Kävelen paljon koiran kanssa, joskus saan lenkkiseuraa naapureista, joiden kouluttaminen on ollut työn takana, mutta jotka pikku hiljaa ymmärtävät, kun hajusteyliherkkyys lisääntyy ja meitä tapaa yhä enemmän.

      Kotona otin heti sen linjan, että tänne ei hajustettuna tulla.
      Kaverit löytyivätkin aluksi netistä, ympäri maailmaa - onneksi.

      Monet astmaatikot saavat astmakohtauksen hajusteista, muiden hajusteista. Joku toinen saa migreenin.
      Ihmiset luottavat mainonnan sanomaan, luulevat, että hajusteet ovat tutkittuja ja turvallisia.

      Omat lapseni (jo aikuisia) eivät käytä hajustettuja tuotteita, eikä heidän perheensä. Heillä voin kyläillä. Nämä nuoret saavat hengitysvaikeuksia joutuessaan voimakkaasti hajustetun ihmisen läheisyyteen - ja nyt on kyse terveistä nuorista!

      Jos ihminen ei itse käytä hajusteita, hajuaisti on herkempi. Hajusteita käyttävien hajuaisti turtuu.
      Eräs sairaanhoitaja (USA:sta) on kirjoittanut tästä (hajuaisti) esimerkin: Jos menet leipomoon, haistat ihanat vastaleivottujen pullien ja leipien tuoksut. Kun olet leipomossa jonkin aikaa, et enää haista mitään.

      Hajuaisti varoittaa, mutta jos varoitusta ei noudateta, hajuaisti tottuu hajuun/tuoksuun.
      Silti kolmoishermo reagoi; ulos päästyä alkaa limaneritys, nuha, hengenahdistus, yskiminen, pahimmillaan tulee oksennus. Seuraa huimausta, astma-tyyppistä oireilua/astmakohtaus, päänsärkyä, migreenikohtaus, yms.

      Voit myös lukea vanhemmasta ketjusta:
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000001089&posting=22000000016993091

      Saksan UBA:n lehdistötiedote
      Kirjoittanut: ja julkaisu 6.6.2006 klo 16.36
      ....
      Alempana vapaamuotoinen käännös suomeksi.
      UBA - Umweltbundesamt - Ympäristökekus

      Vanhoja viestejä pääsee lukemaan linkistä:
      Tietoa palstasta.

    • Puutut henkilökohtaisuuksiin

      En ihmettele, jos olet loppuikäsi yksin, vaikka olen sosiaalinen, niin meikit ja tuoksut pysyvät, ennen vaihdan seuraa.
      Et voi puuttua henkilökohtaisuuksiin.

      Lainaus:
      Pidän kyllä kotini täysin hajusteettomana ja vaadin myös vierailta täyttä hajusteettomuutta. Mutta kyllähän jokainen ystävän tarvitsisi.....

      • puuttumista

        ..jos varjelee omaa terveyttään.Luulisi kaikkien ihmisten nykyaikana pitävän terveydestään huolta kaikin keinoin,hajusteyliherkkä joutuu niin tekemään jos aikoo olla jotensakin kunnossa.
        Pakko mainita kanssaihmisten tuoksuista vaikka se on itsellekin vaikeaa ja jopa noloa.Koti on jokaisen omaa aluetta ja sen voi pitää hajuista vapaana vain sanomalla vieraille asiasta,valitettavasti useimmat eivät käsitä asian vakavuutta ja pysyvät loukkaantuneena poissa.He eivät ole oikeita ystäviä olleetkaan!!!

        Toinen asia onkin kun lähdet neljän seinän sisältä kauppoikin yms.Siellä saa olla nopea että ehtii asioimaan ennen kun kipeys iskee.


      • Yksinäisyys on kohtalosi
        puuttumista kirjoitti:

        ..jos varjelee omaa terveyttään.Luulisi kaikkien ihmisten nykyaikana pitävän terveydestään huolta kaikin keinoin,hajusteyliherkkä joutuu niin tekemään jos aikoo olla jotensakin kunnossa.
        Pakko mainita kanssaihmisten tuoksuista vaikka se on itsellekin vaikeaa ja jopa noloa.Koti on jokaisen omaa aluetta ja sen voi pitää hajuista vapaana vain sanomalla vieraille asiasta,valitettavasti useimmat eivät käsitä asian vakavuutta ja pysyvät loukkaantuneena poissa.He eivät ole oikeita ystäviä olleetkaan!!!

        Toinen asia onkin kun lähdet neljän seinän sisältä kauppoikin yms.Siellä saa olla nopea että ehtii asioimaan ennen kun kipeys iskee.

        Siis, mene pulloon asumaan.


      • Tulen luonnollisena
        puuttumista kirjoitti:

        ..jos varjelee omaa terveyttään.Luulisi kaikkien ihmisten nykyaikana pitävän terveydestään huolta kaikin keinoin,hajusteyliherkkä joutuu niin tekemään jos aikoo olla jotensakin kunnossa.
        Pakko mainita kanssaihmisten tuoksuista vaikka se on itsellekin vaikeaa ja jopa noloa.Koti on jokaisen omaa aluetta ja sen voi pitää hajuista vapaana vain sanomalla vieraille asiasta,valitettavasti useimmat eivät käsitä asian vakavuutta ja pysyvät loukkaantuneena poissa.He eivät ole oikeita ystäviä olleetkaan!!!

        Toinen asia onkin kun lähdet neljän seinän sisältä kauppoikin yms.Siellä saa olla nopea että ehtii asioimaan ennen kun kipeys iskee.

        Eli, entäs hiki, uloste, virtsan tuoksu, saavatko ns. ystäväsi tulla kotiisi luonnollisen hienhajuisena eritteiltä lemuten.
        Epäilen, että he eivät edes koe sinua ystäväkseen. Et liene haluttua seuraa. Totuttele yksinoloon sitä on koko loppuelämäsi, pahenee vain...


      • Ote Hesarista
        puuttumista kirjoitti:

        ..jos varjelee omaa terveyttään.Luulisi kaikkien ihmisten nykyaikana pitävän terveydestään huolta kaikin keinoin,hajusteyliherkkä joutuu niin tekemään jos aikoo olla jotensakin kunnossa.
        Pakko mainita kanssaihmisten tuoksuista vaikka se on itsellekin vaikeaa ja jopa noloa.Koti on jokaisen omaa aluetta ja sen voi pitää hajuista vapaana vain sanomalla vieraille asiasta,valitettavasti useimmat eivät käsitä asian vakavuutta ja pysyvät loukkaantuneena poissa.He eivät ole oikeita ystäviä olleetkaan!!!

        Toinen asia onkin kun lähdet neljän seinän sisältä kauppoikin yms.Siellä saa olla nopea että ehtii asioimaan ennen kun kipeys iskee.

        Hakulinen ei sulje pois mahdollisuutta, että hajusteyliherkkyys voisi myös periytyä. Hän pohtii kuitenkin, että lapsi voi ehkä saada vanhemmaltaan vaivan myös ehdollistumalla: oireita saattaa tulla siksikin, että uskoo tuoksujen aiheuttavan pahaa oloa.

        Hajusteyliherkän vanhemman lapsi saattaa herkistyä hajuille myös siksi, että ei ole tottunut kotona hajusteisiin, keuhkolääkäri Auli Hakulinen pohtii.
        hs.fi/


      • asiantuntemus?
        Ote Hesarista kirjoitti:

        Hakulinen ei sulje pois mahdollisuutta, että hajusteyliherkkyys voisi myös periytyä. Hän pohtii kuitenkin, että lapsi voi ehkä saada vanhemmaltaan vaivan myös ehdollistumalla: oireita saattaa tulla siksikin, että uskoo tuoksujen aiheuttavan pahaa oloa.

        Hajusteyliherkän vanhemman lapsi saattaa herkistyä hajuille myös siksi, että ei ole tottunut kotona hajusteisiin, keuhkolääkäri Auli Hakulinen pohtii.
        hs.fi/

        Siinäpä meillä oikein asiantuntija.
        Hän tulee vielä perumaan sanansa, kunhan perehtyy jo julkaistuun ja julkaistavaan tutkimukseen.
        Alkajaisiksi voisi lukea EU:n hajustekemikaaliluetteloa. Ksyleeni(t), puutärpätti, kresolit, jne löytyvät sieltä.

        Aikanaan allergologit tutkivat sitä, miksi ihmiset oireilevat tupakansavulle; todettiin, ettei reaktio ollut allergiaa.

        EU:n sallittujen hajustekemikaalien luettelo on kaikkien saatavissa EU:n sivulla - englanniksi.
        Luettelosta löytyy ns. ongelmajätteeksi luokiteltuja kemikaaleja.

        Ruotsin Allergia- ja Astmaliitto on valovuosien päässä - tiedollisesti edellä - Suomea. Ruotsissa asiaa myös tutkitaan ja rahoitusta löytyy.

        Myös Tanskassa tutkitaan, 3-vuotinen tutkimusprojekti käynnissä, ensimmäisiä tuloksia jo julkaistu.


      • keuhkolääkäriltä
        Ote Hesarista kirjoitti:

        Hakulinen ei sulje pois mahdollisuutta, että hajusteyliherkkyys voisi myös periytyä. Hän pohtii kuitenkin, että lapsi voi ehkä saada vanhemmaltaan vaivan myös ehdollistumalla: oireita saattaa tulla siksikin, että uskoo tuoksujen aiheuttavan pahaa oloa.

        Hajusteyliherkän vanhemman lapsi saattaa herkistyä hajuille myös siksi, että ei ole tottunut kotona hajusteisiin, keuhkolääkäri Auli Hakulinen pohtii.
        hs.fi/

        Pitäisi olla hänenkin tiedossaan, että hajusteet aiheuttavat monelle astmaatikolle astmakohtauksen.
        On myös raportoituja tapauksia, missä pitkäaikainen altistus hajusteille on aiheuttanut ammattiastman.
        Anafylaktinen shokki hajusteista on myös mahdollinen.

        Professori Tari Haahtela sentään "ehdottaa kemikaaliriisuntaa."
        Lisää:
        http://www.palkkatyolainen.fi/pt2004/pt0410/p041215-l2.html

        Hyvät tuoksut eivät sovi kaikille

        Parfyymi – mitä se on?
        Hajusteille yliherkkä elää säästöliekillä
        ------

        Suomen Allergia- ja Astmaliitto julkaisi jo 1997 julkilausuman: Hajusteet ahdistavat
        Se löytyy PDF-tiedostona:
        http://www.allergia.com/files/293/1615_Hajusteet_ahdistavat.pdf

        Tuon jälkeen tutkimusta ja uutta tietoa hajusteiden haitallisista terveysvaikutuksista on tullut paljon lisää.

        PubMed haulla löytyy lisää.
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez
        Hakutermiksi: "perfume and asthma"
        ja "Millqvist E" - apulaisprofessori Eva Millqvistin tutkimukset.
        "Elberling J" - julkaistujen tutkimusten lyhennelmät.

        Tässä uusinta USA:sta:

        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17351467&ordinalpos=2&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum

        "odors (e.g. perfume), general irritants and dust, and second-hand cigarette smoke."

        Tässä siis parfyymi ja pasiivinen tupakointi samalla viivalla aiheuttajista puhuttaessa.

        Eipä meillä ole tietoa suomeksi, kun ns. asiantuntijat eivät näy olevan perillä asioista.
        Erittäin valitettavaa.


      • :ninni:

        Kiitos, kun viitsit vastata kysymykseeni: millaisia kokemuksia ......
        Minua ei enää hetkauta ilkeilysi. Olen jo siihen jotenkin turtunut. Mutta jos sinulle siitä tuli hyvä mieli, hyvä niin:)
        Edelleen pidän kotini hajusteettomana ja vaadin hajusteettomuutta vierailtakin. Se ei ole minusta henkilökohtaisuuksiin puuttumista, sillä kotihan on omani. Eri asia sitten kun menen julkiselle paikalle. Siellä en voi toisia määrätä hajusteettomuuteen.
        Ikävä kyllä kaltaisiasi on paljon, siis heitä jotka eivät tätä sairautta ymmärrä.
        Toivon todella että pysyt terveenä, eikä minkäänlaiset sairaudet sinua kohtaa, tai joudut luopumaan omista tarpeistasi. Ja ne vain siksi että pystyisit elämään jokun sairauden kanssa ( esim jos menetät liikuntakykysi) Sillä luopuminen omista tarpeistaan on todella vaikeaa. Ja monesti silloin vasta huomaa toisetkin ihmiset ja miten heidät voisi ottaa huomioon että tämä elämä olisi helpompaa.
        Mutta pidä sinä vaan meikit ( minäkin pidän ne mutta hajusteetomina) ja hajusteet ( minä pidän suojainta)
        Kaikkkea hyvää sinulle


      • ammattitautina
        :ninni: kirjoitti:

        Kiitos, kun viitsit vastata kysymykseeni: millaisia kokemuksia ......
        Minua ei enää hetkauta ilkeilysi. Olen jo siihen jotenkin turtunut. Mutta jos sinulle siitä tuli hyvä mieli, hyvä niin:)
        Edelleen pidän kotini hajusteettomana ja vaadin hajusteettomuutta vierailtakin. Se ei ole minusta henkilökohtaisuuksiin puuttumista, sillä kotihan on omani. Eri asia sitten kun menen julkiselle paikalle. Siellä en voi toisia määrätä hajusteettomuuteen.
        Ikävä kyllä kaltaisiasi on paljon, siis heitä jotka eivät tätä sairautta ymmärrä.
        Toivon todella että pysyt terveenä, eikä minkäänlaiset sairaudet sinua kohtaa, tai joudut luopumaan omista tarpeistasi. Ja ne vain siksi että pystyisit elämään jokun sairauden kanssa ( esim jos menetät liikuntakykysi) Sillä luopuminen omista tarpeistaan on todella vaikeaa. Ja monesti silloin vasta huomaa toisetkin ihmiset ja miten heidät voisi ottaa huomioon että tämä elämä olisi helpompaa.
        Mutta pidä sinä vaan meikit ( minäkin pidän ne mutta hajusteetomina) ja hajusteet ( minä pidän suojainta)
        Kaikkkea hyvää sinulle

        Se on totta, että kemikaalihajut voivat aiheuttaa ammattiastman.
        Jos on hajua, niin eiköhän siellä ilmassa leiju muutakin näkymätöntä, joka pääsee hengityksen mukana elimistöön. Altistuessaan tilanne vaan pahenee kokoajan ja lopulta sairastaminen on jokapäiväistä.
        Siinä vaiheessa meikeistä luopuminen ei ole yhtään vaikeaa. Eikä hajusteita käyttäviä ihmisiä kaipaa lähelleen.


      • hajua
        ammattitautina kirjoitti:

        Se on totta, että kemikaalihajut voivat aiheuttaa ammattiastman.
        Jos on hajua, niin eiköhän siellä ilmassa leiju muutakin näkymätöntä, joka pääsee hengityksen mukana elimistöön. Altistuessaan tilanne vaan pahenee kokoajan ja lopulta sairastaminen on jokapäiväistä.
        Siinä vaiheessa meikeistä luopuminen ei ole yhtään vaikeaa. Eikä hajusteita käyttäviä ihmisiä kaipaa lähelleen.

        Puutärpätin työturvallisuustiedoista (MSDS englanniksi). Puutärpätti on tärkeä raaka-aine hajusteteollisuudelle (syntetisoitaessa).

        Otteita:

        TTL:

        HUOMAUTUKSET
        Haju ei varoita työhygieenisen raja-arvon ylittymisestä.

        http://www.ttl.fi/internet/kemkort/kk/nfin1063.htm

        ILO:

        The odour warning when the exposure limit value is exceeded is insufficient.
        http://www.ilo.org/public/english/protection/safework/cis/products/icsc/dtasht/_icsc10/icsc1063.htm

        International Occupational Safety and Health Information Centre (CIS)

        --------------------------------------------------------------------------------
        Hajuaisti varoittaa vaarasta, mutta aina näin ei ole. Häkä on hajutonta.
        Monesti hajustekemikaaliyliherkistä (tai astmaatikoista) puhutaan hajuherkkinä, mikä on täysin väärä ilmaisu. Ei haju ole syy vaan aine (kemikaali) sen takana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      92
      1918
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      409
      1486
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      90
      1270
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      13
      1059
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      69
      986
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      10
      956
    7. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      179
      953
    8. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      49
      929
    9. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      239
      884
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      827
    Aihe