Häkäpönttöä ei saa asentaa autoon joka on 1987 vuosimallia nuorempi. Pykälä on Brysselistä mutta katsastusmies ei pysty asiaa paremmin perustelemaan. Onko tässä foorumissa joku joka tietää mistä tämä kieltopykälä löytyy? Luulen, että kyseessä on byrokratian kartellimainen vittuilu erikoisautojen harrastajia kohtaan. Laittaisin pöntön auttoni jolla hoituisi ainakin kaikki kesäajot aika mukavasti ja halvasti. Poltoaine olisi ilmaista.
Häkäpönttöauton katsastus
12
1766
Vastaukset
- se johtua
siitä, koska päästövaatimus 15/4 astuu voimaan 1.7.1987.???
- alkaen
autot tulee täyttää tietty päästötaso. Ota kymmenen kiloa euroa mukaan ja aja häkäpönttöritsasi VTT:lle ja testaa täyttyykö päästövaatimukset.
- katsa
niin e-sääntö 15/04 astui voimaaan.
- kuulkaahan
poijaat, 15/04 e-sääntö katsotaan täytetyksi jos autoon asennetaan katti
t:kolleega- ghjhg
Siis moottorille soveltuva katalysaattori. Häkäpönttäautossa ei katalysaattorilla ole mitään vaikutusta. Ei siis voida katsoa täyttyvän. Kehottaisin kysymään AKE:n kannan ennen kuin tällä perusteella hyväksytte.
- fgfghh
ghjhg kirjoitti:
Siis moottorille soveltuva katalysaattori. Häkäpönttäautossa ei katalysaattorilla ole mitään vaikutusta. Ei siis voida katsoa täyttyvän. Kehottaisin kysymään AKE:n kannan ennen kuin tällä perusteella hyväksytte.
Tässä päätöksen kohta:
Liikenneministeriön päätös
auton rakenteen muuttamisesta
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921714
7 §
Muutetun auton pakokaasupäästöt
1. Auton, jota koskevat E-säännön n:o 15/03 mukaiset tai lievemmät pakokaasupäästövaatimukset, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää alkuperäistä autoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästömääräykset.
2. Vähäpäästöiseen autoon saa 5 §:ssä tarkoitetun moottorin vaihdon lisäksi tehdä vain 6 §:n 4 momentissa tarkoitetun moottorin muutoksen. Tällaisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita ja laitteita saa vaihtaa vain auton valmistajatehtaan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin laitteisiin, jotka eivät lisää auton päästöjä.
3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästörajoitukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai, jos moottoria muutetaan muulla kuin 5 §:ssä tarkoitetulla tavalla, on auton haltijan osoitettava auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät tässä momentissa tarkoitetut vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, jos tällaiseen autoon asennetaan m o o t t o r i l l e s o p i v a katalysaattori. - lippa pää
ghjhg kirjoitti:
Siis moottorille soveltuva katalysaattori. Häkäpönttäautossa ei katalysaattorilla ole mitään vaikutusta. Ei siis voida katsoa täyttyvän. Kehottaisin kysymään AKE:n kannan ennen kuin tällä perusteella hyväksytte.
katilla vaikutusta,onko testattu?
- Jökötti
lippa pää kirjoitti:
katilla vaikutusta,onko testattu?
Niin, onko testattu? Tällaisessa tilanteessa näyttövastuu on asiakkaalla.
- lippapää
Jökötti kirjoitti:
Niin, onko testattu? Tällaisessa tilanteessa näyttövastuu on asiakkaalla.
testiin,vai onko ne vaan vit...a varten?
- hdfdfh
lippa pää kirjoitti:
katilla vaikutusta,onko testattu?
Koska se ei ole kemiallisesti mahdollista. Hiilivetyjä(HC) ei tule lainkaan ja Häkää(CO)(oikein säädettynä) ei moottorista pitäisi tulla. Jos taas seos säädetään liian rikkaalle tuhoutuu katalysaattori hyvin nopeasti. Lisäksi häkäpönttöauto käy ilmaylimäärällä, jolloin typenoksidit(NOx) eivät pelkisty. Hapettavalla katalysaattorilla ei siis ole käytännön vaikutusta, eikä kolmitoimikatalysaattorin pelkistysreaktio ole mahdollinen
Kun tähän lisätään vielä se että seoksensäätö on manuaalinen, ei katalysaattorilla ole mitään toimintaedellytyksiä(eikä se myös kestä pitkään), joten sitä ei voida pitää moottoriin sopivana. Sellaisen moottorin, jonka seossäätöä on käyttäjän mahdollista itse manipuloida ei voida myöskään katsoa täyttävän mitään päästötasoa, oli siinä katalysaattori tahi ei. - hfhhj
lippapää kirjoitti:
testiin,vai onko ne vaan vit...a varten?
Katsastusaseman laitteet ovat käytönaikaista valvontaa varten. Pelkkä käytönaikainen valvonta ei 1.7.1987 jälkeen riitä, vaan moottreilta on vaadittu tietyn päästötason täyttyminen. Päästötason selvitys maksaa ainakin 5000€ VTT:llä.
- lippa pää
hdfdfh kirjoitti:
Koska se ei ole kemiallisesti mahdollista. Hiilivetyjä(HC) ei tule lainkaan ja Häkää(CO)(oikein säädettynä) ei moottorista pitäisi tulla. Jos taas seos säädetään liian rikkaalle tuhoutuu katalysaattori hyvin nopeasti. Lisäksi häkäpönttöauto käy ilmaylimäärällä, jolloin typenoksidit(NOx) eivät pelkisty. Hapettavalla katalysaattorilla ei siis ole käytännön vaikutusta, eikä kolmitoimikatalysaattorin pelkistysreaktio ole mahdollinen
Kun tähän lisätään vielä se että seoksensäätö on manuaalinen, ei katalysaattorilla ole mitään toimintaedellytyksiä(eikä se myös kestä pitkään), joten sitä ei voida pitää moottoriin sopivana. Sellaisen moottorin, jonka seossäätöä on käyttäjän mahdollista itse manipuloida ei voida myöskään katsoa täyttävän mitään päästötasoa, oli siinä katalysaattori tahi ei.voitit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006464
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303873törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283250Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3761764- 331408
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471013Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11900- 42879