kuvan läpinäkyvyys?

Cross_Of_Death

Niin, millä saan kuvan läpinäkymään osittain? esimerkiksi jos mulla on joku kuvio joka ei ole neliö, ja tausta on epätasa värinen tai tausta väri on muuttuva, ja haluan taustan näkyviin kuvan alta.

ie:lle on olemassa koodi jolla saan tietyn värin pois elementistä, mutta mitenkäs muut selaimet?

Toki pystyisinhän laittamaan kuvaan suoraan taustalle saman värin kuin itse sivulla taustalla, mutta kun tosiaan mulla on kuva taustalla, ja sen päälle tulee kuvio div:n taustakuvana (tämä on kuvio, josta haluan osan näkyvän läpi)

Jos joku ymmärsi, toivoisin saavani vastauskia, olen pohtinut tätä ongelmaa jo hetken aikaa, paljon muuta osaan kyll css:llä mutta tämä on jäänyt oppimatta

5

552

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tai png

      sun täytyy ensin muuttaa kuva gif- tai png-formaattiin, niin sitten saat muutettua esim kuvan taustan transparentiksi

      • Cross_Of_Death

        se oli mulla jo valmiiksi gif -formaatissa, ja kokeilin kumpaakin yhdessä ja erikseen:

        background: transparent;
        background-color: transparent;
        background: url(kuvat/kuva.gif);

        Mutta ei toiminut...


      • Höpö.
        Cross_Of_Death kirjoitti:

        se oli mulla jo valmiiksi gif -formaatissa, ja kokeilin kumpaakin yhdessä ja erikseen:

        background: transparent;
        background-color: transparent;
        background: url(kuvat/kuva.gif);

        Mutta ei toiminut...

        Eihän gif tai png nyt automaattisesti sisällä mitään läpinäkyvää. Sun tarvii kuvankäsittelyohjelmalla määritellä mikä on läpinäkyvää. Giffillä saat yhden värin läpinäkyväksi, png-8:lla saat myöskin yhden värin läpinäkyväksi ja png-24:lla pystyy jo paljon kehittyneesti asettamaan läpinäkyvyyden. Viimeisessä selaintuki ei tosin ole mitenkään täydellinen (IE6 ei ainakaan sitä ymmärrä, uudemmasta en tiedä).

        Mutta kun kerran kyselit asiaa css-osastossa, niin kyllä läpinäkyvyyttä voi määritellä myös sillä:
        http://webdesign.about.com/od/css3/a/aa121306.htm

        Muista testata selainyhteensopivuus.


      • Cross_Of_Death
        Höpö. kirjoitti:

        Eihän gif tai png nyt automaattisesti sisällä mitään läpinäkyvää. Sun tarvii kuvankäsittelyohjelmalla määritellä mikä on läpinäkyvää. Giffillä saat yhden värin läpinäkyväksi, png-8:lla saat myöskin yhden värin läpinäkyväksi ja png-24:lla pystyy jo paljon kehittyneesti asettamaan läpinäkyvyyden. Viimeisessä selaintuki ei tosin ole mitenkään täydellinen (IE6 ei ainakaan sitä ymmärrä, uudemmasta en tiedä).

        Mutta kun kerran kyselit asiaa css-osastossa, niin kyllä läpinäkyvyyttä voi määritellä myös sillä:
        http://webdesign.about.com/od/css3/a/aa121306.htm

        Muista testata selainyhteensopivuus.

        Aa, kiitos neuvosta, ei käynyt kyl mielessä lainkaan... hmm, en ymmärrä englantia lainkaan joten jos viittisit kertoo viel et miten tai millä saan sitten määriteltyä tämän jonkun värin läpinäkyväksi... onnistuuko se paintilla?


      • Höpö.
        Cross_Of_Death kirjoitti:

        Aa, kiitos neuvosta, ei käynyt kyl mielessä lainkaan... hmm, en ymmärrä englantia lainkaan joten jos viittisit kertoo viel et miten tai millä saan sitten määriteltyä tämän jonkun värin läpinäkyväksi... onnistuuko se paintilla?

        Mutta sillä nyt ei oikein mikään muukaan onnistu.

        Mutta koitappa vaikka PaintShopProlla tai Gimpillä:
        http://www.mbnet.fi/nettijatkot/2002/02/kuvanmuokkaus/

        En nyt jaksa ohjeita kertoa ja ite kuitenkin käytän PhotoShoppia (joka kyllä sitten maksaa), mutta koittele googlella sopivilla hakusanoilla, esimerkiksi:
        http://www.google.com/search?q=paint shop pro kuvan läpinäkyvyys


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      136
      3792
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      116
      1480
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1350
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1289
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1184
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1101
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1068
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      59
      1051
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1046
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      56
      977
    Aihe