kuvan läpinäkyvyys?

Cross_Of_Death

Niin, millä saan kuvan läpinäkymään osittain? esimerkiksi jos mulla on joku kuvio joka ei ole neliö, ja tausta on epätasa värinen tai tausta väri on muuttuva, ja haluan taustan näkyviin kuvan alta.

ie:lle on olemassa koodi jolla saan tietyn värin pois elementistä, mutta mitenkäs muut selaimet?

Toki pystyisinhän laittamaan kuvaan suoraan taustalle saman värin kuin itse sivulla taustalla, mutta kun tosiaan mulla on kuva taustalla, ja sen päälle tulee kuvio div:n taustakuvana (tämä on kuvio, josta haluan osan näkyvän läpi)

Jos joku ymmärsi, toivoisin saavani vastauskia, olen pohtinut tätä ongelmaa jo hetken aikaa, paljon muuta osaan kyll css:llä mutta tämä on jäänyt oppimatta

5

625

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tai png

sun täytyy ensin muuttaa kuva gif- tai png-formaattiin, niin sitten saat muutettua esim kuvan taustan transparentiksi

• Cross_Of_Death

se oli mulla jo valmiiksi gif -formaatissa, ja kokeilin kumpaakin yhdessä ja erikseen:

background: transparent;
        background-color: transparent;
        background: url(kuvat/kuva.gif);

Mutta ei toiminut...

• Höpö.
        Cross_Of_Death kirjoitti:

se oli mulla jo valmiiksi gif -formaatissa, ja kokeilin kumpaakin yhdessä ja erikseen:

background: transparent;
        background-color: transparent;
        background: url(kuvat/kuva.gif);

Mutta ei toiminut...

Eihän gif tai png nyt automaattisesti sisällä mitään läpinäkyvää. Sun tarvii kuvankäsittelyohjelmalla määritellä mikä on läpinäkyvää. Giffillä saat yhden värin läpinäkyväksi, png-8:lla saat myöskin yhden värin läpinäkyväksi ja png-24:lla pystyy jo paljon kehittyneesti asettamaan läpinäkyvyyden. Viimeisessä selaintuki ei tosin ole mitenkään täydellinen (IE6 ei ainakaan sitä ymmärrä, uudemmasta en tiedä).

Mutta kun kerran kyselit asiaa css-osastossa, niin kyllä läpinäkyvyyttä voi määritellä myös sillä:
        http://webdesign.about.com/od/css3/a/aa121306.htm

Muista testata selainyhteensopivuus.

• Cross_Of_Death
        Höpö. kirjoitti:

Eihän gif tai png nyt automaattisesti sisällä mitään läpinäkyvää. Sun tarvii kuvankäsittelyohjelmalla määritellä mikä on läpinäkyvää. Giffillä saat yhden värin läpinäkyväksi, png-8:lla saat myöskin yhden värin läpinäkyväksi ja png-24:lla pystyy jo paljon kehittyneesti asettamaan läpinäkyvyyden. Viimeisessä selaintuki ei tosin ole mitenkään täydellinen (IE6 ei ainakaan sitä ymmärrä, uudemmasta en tiedä).

Mutta kun kerran kyselit asiaa css-osastossa, niin kyllä läpinäkyvyyttä voi määritellä myös sillä:
        http://webdesign.about.com/od/css3/a/aa121306.htm

Muista testata selainyhteensopivuus.

Aa, kiitos neuvosta, ei käynyt kyl mielessä lainkaan... hmm, en ymmärrä englantia lainkaan joten jos viittisit kertoo viel et miten tai millä saan sitten määriteltyä tämän jonkun värin läpinäkyväksi... onnistuuko se paintilla?

• Höpö.
        Cross_Of_Death kirjoitti:

Aa, kiitos neuvosta, ei käynyt kyl mielessä lainkaan... hmm, en ymmärrä englantia lainkaan joten jos viittisit kertoo viel et miten tai millä saan sitten määriteltyä tämän jonkun värin läpinäkyväksi... onnistuuko se paintilla?

Mutta sillä nyt ei oikein mikään muukaan onnistu.

Mutta koitappa vaikka PaintShopProlla tai Gimpillä:
        http://www.mbnet.fi/nettijatkot/2002/02/kuvanmuokkaus/

En nyt jaksa ohjeita kertoa ja ite kuitenkin käytän PhotoShoppia (joka kyllä sitten maksaa), mutta koittele googlella sopivilla hakusanoilla, esimerkiksi:
        http://www.google.com/search?q=paint shop pro kuvan läpinäkyvyys

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      42
      3910
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      39
      3506
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      70
      3118
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2970
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      85
      1954
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1948
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      1789
    8. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      32
      1733
    9. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      29
      1721
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1684
    Aihe